Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« på: oktober 02, 2009, 16:11:17 pm » |
|
Har nå lettet litt på teppene som ligger på gulvet på førersiden, her var det litt vann. Forrige eier lakkerte gulv og la nye isolasjonsmatter der, og det hadde vært litt overflaterust på gulvet fra før av men ikke mye, jeg har sett bildene. Det ser veldig pent ut. Men jeg vil ikke at rusta skal komme igjen så jeg lurer: Hvor kan vannet komme inn fra, når man kjører, det virker som at det kommer inn fra utsiden. Kan det komme igjennom "napoleonshatten" eller hva er det dere kaller det? Kan det komme inn rundt pedalakslingen (clutch)? Er det åpninger normalt sett i tunnelen, for jeg kan kjenne et trekk rundt handbrekket når jeg kjører, akkurat som at det siver litt opp der, og da tenker jeg også at vann kan komme inn.... Nå er jo vinteren kommet her nord, så jeg skal ikke se bort ifra at det er snø som er dradd inn i bilen, men det får jeg bare sjekke etterhvert. Noen tips? Jeg er ikke helt kjent med anatomien til bobla når det gjelder karroseri, og er litt ukjent med skøter mellom panne og skrog, og hvor de er hen. Takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #1 på: oktober 02, 2009, 17:00:46 pm » |
|
Dette ser du best hvis du får bilen opp på bukker, men det går uten også. Ta en titt på bilen i området der hovedsylinderen for bremsene er montert. Hjørnet her og bakover på innerskjermen er et sårbart punkt. Se også nøye etter på kanalen inne i bilen langsetter fotbrønnen.
Ellers er radioantenna et typisk sted hvor det kan oppstå vannlekkasje. Trekken du kjenner rundt håndbrekket, kan like gjerne komme fra askebegeret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #2 på: oktober 02, 2009, 17:59:40 pm » |
|
Hvor kan vannet komme inn fra, når man kjører, det virker som at det kommer inn fra utsiden Hihi
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #3 på: oktober 02, 2009, 21:11:41 pm » |
|
Hvis frontrutepakningen er morken lekker vann rett ned i varmekanalen og ut på gulvet. Det var problemet med min i alle fall. Kan lett ses dersom du åpner panser og fjerner eventuell papp plate. Lekker som regel i begge hjørner om pakning er morken.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #4 på: oktober 02, 2009, 21:39:29 pm » |
|
På min manglet det plastfolie bak dørtrekket. Bilen stod parkert litt på skrå, og vann fra sidevinduet klarte å lure seg forbi pakning, ned på dørtrekket og inn i bilen. På med folie og nye dørpakninger for sikkerhets skyld, og den ble tett.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« Svar #5 på: oktober 02, 2009, 22:30:56 pm » |
|
Flott med tips her! For min del kan det se ut som at vannet kanskje kommer inn gjennom kanalen og renner ut ved fotbrønnen. Jeg ser at hullene på undersiden av kanalen ikke har slike gummiplugger, så kanskje vannet kommer opp der under kjøring (sørpe og regn her nord som jeg sa:)) og renner fremover. Har tørket det hele opp, og skal sjekke videre. Men kan vannet komme inn gjennom tunnelen? Og videre gjennom pedalsettet slik at det havnerpå gulvet? Er tunnelen åpen en plass fra undersiden, eller skal den være tett normalt sett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #6 på: oktober 03, 2009, 10:28:34 am » |
|
vannet kan også lure seg forbi dårlige dørpakninger
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #7 på: oktober 03, 2009, 10:38:25 am » |
|
Kanalene skal ha dreneringshull på undersiden for å slippe ut fuktighet og vann. Sentralrøret har også dreneringshull.
Tror neppe vannet kommer inn gjennom sentralrøret, men er du i tvil, kan du jo ta en titt på rammehodet og inspeksjonsluka på midten av forstillinga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« Svar #8 på: oktober 03, 2009, 11:18:46 am » |
|
Dørpakningene er nye og tette, men jeg skal sjekke i den inspeksjonsluka. Vannet har jeg tørket bort nå, så jeg skal følge mere med fra nå av.
Jeg har jævlig god varme fra motoren, så jeg tenkte også på kondens. Jeg brenner av meg bena, om jeg lar de komme for nært uttaket i gulvet:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #9 på: oktober 03, 2009, 13:13:18 pm » |
|
Vist du mangler dei to gummipluggene som skal vera under kanalane bør du skaffe dei! Du vil ikkje ha vatn og drit inn i kanalen!
Mangler du inspeksjonsluka framme på rammehovudet mellom forstillingsrøra, vil alt vatn som spruter opp finne vegen inn i tunellen. Då kan det nok sikkert komme litt ut rundt pedalane, men då er det stoore mengder vatn i tunellen! Mangler du luka kan du nok sikkert kjenne trekk frå håndbrekken.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« Svar #10 på: oktober 03, 2009, 18:25:16 pm » |
|
ja trekket fra handbrekket er litt merkelig:) Men hvor nøyaktig sitter denne inspeksjonsluka?? Hva er det man egentlig ser inne i der?
Takker for gode tips:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #11 på: oktober 03, 2009, 18:30:28 pm » |
|
Luka ser du på vedlagt bilde.
Inni der er det kun tunnellen som befinner seg. Bruker luka for å tectylere inni (og i desse dager, inspisera for rust) Orginalt var det vel også muligt å ta ut bensinrøret via denne luka og masse arbeid..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #12 på: oktober 04, 2009, 08:54:58 am » |
|
Luka ser du på vedlagt bilde.
Inni der er det kun tunnellen som befinner seg. Bruker luka for å tectylere inni (og i desse dager, inspisera for rust) Orginalt var det vel også muligt å ta ut bensinrøret via denne luka og masse arbeid..
Lukas viktigste fuksjon er vel å gi adgang til å få inn og ut staget til giroverføring... sorry for avsporing. Lekker det inn når bilen står i ro uten å bli brukt. I så fall kan du med en gang utelukke alle løsninger som går mot tyngdekraften... Har du sjekket frontrutepakningen ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« Svar #13 på: oktober 05, 2009, 18:39:46 pm » |
|
Jeg vet ikke om det lekker når bobla står i ro, det har ikke regnet enda siden jeg la ut tråden, men som sagt så skal jeg sjekke ofte, for kanskje da og utelukke visse fting:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #14 på: oktober 06, 2009, 00:48:00 am » |
|
Jeg vet ikke om det lekker når bobla står i ro, det har ikke regnet enda siden jeg la ut tråden, men som sagt så skal jeg sjekke ofte, for kanskje da og utelukke visse fting:)
Har du en sånn kraftig bygg-lampe? Eller annet kraftig lys? Legg lampen under bilen eller der du vil sjekke. Kom deg på innsiden av bilen og prøv om du kan se lyset. Avslører små sprekker og hull...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #15 på: oktober 06, 2009, 10:08:44 am » |
|
Jeg vet ikke om det lekker når bobla står i ro, det har ikke regnet enda siden jeg la ut tråden, men som sagt så skal jeg sjekke ofte, for kanskje da og utelukke visse fting:)
Har du en sånn kraftig bygg-lampe? Eller annet kraftig lys? Legg lampen under bilen eller der du vil sjekke. Kom deg på innsiden av bilen og prøv om du kan se lyset. Avslører små sprekker og hull... Den metoden kan jeg selv skrive under på at funker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
woofer
Medlem
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen
|
|
« Svar #16 på: oktober 08, 2009, 22:03:04 pm » |
|
er ikke bare kondens ifra varmeapperatet da?
|
|
|
Loggført
|
Boble 71mod automatic ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
|
|
|
|