april 27, 2024, 08:15:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: JAB-Tuning - EFI innsug 1.0  (Lest 4208 ganger)
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« på: juni 29, 2015, 08:48:43 am »

Prototypen er printet så nå er neste steg støping.

Noen som har støpt alu innsug tidligere?
Tips mottas....


* 20150629_094257.jpg (28.29 KB, 450x600 - vist 195 ganger.)

* 20150629_094316.jpg (24.77 KB, 450x600 - vist 205 ganger.)

* 20150629_094250.jpg (19.23 KB, 450x600 - vist 193 ganger.)

* 20150629_094307.jpg (29.78 KB, 450x600 - vist 213 ganger.)
Loggført
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #1 på: juni 29, 2015, 08:54:35 am »

....og en modell for Ducati spjeldhus....


* 1.jpg (16.59 KB, 651x600 - vist 187 ganger.)

* 2.jpg (22.12 KB, 616x600 - vist 147 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 29, 2015, 08:55:41 am »

Kult!

Hva med injectorer på utsiden istedet? Skyter rett på ventilen Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #3 på: juni 29, 2015, 09:03:31 am »

Kult!

Hva med injectorer på utsiden istedet? Skyter rett på ventilen Glad

Ja, absolutt men det kan vel bli litt dårlig plass?

Et annen ting er at hoved "flow'en" går i "yttersvingen og at en dyse her kan skape mye turdulens.
Er ikke sikkert at det utgjør så mye forskjell men det er ihvertfall et punkt å ta hensyn til.

Flott, takk:-)
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: juni 29, 2015, 10:36:51 am »

Utviklingskostnad på et sånt sett da Baust'n? Skulle hatt et sett til type 4 jeg, med dyser på yttersiden. Har nemlig bil med god plass i....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #5 på: juni 29, 2015, 11:12:05 am »

Utviklingskostnad på et sånt sett da Baust'n? Skulle hatt et sett til type 4 jeg, med dyser på yttersiden. Har nemlig bil med god plass i....

HYSJ....
Neida, tror ikke det blir så gærnt egentlig.
Det er en "guttunge" på jobb som har 3D printer og som også er litt sugen på å teste støping.
Utfordringen blir nok støpingen mtp at formene skal brukes flere ganger.
3D modelleringen tar jeg en halvtime nå og da etter jobb.

Har fortsatt Jenwey spjeldhus til deg hvis det er interessant?

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: juni 29, 2015, 11:58:45 am »

Pent Baust! Fin printing også
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #7 på: juni 29, 2015, 12:43:17 pm »

Utviklingskostnad på et sånt sett da Baust'n? Skulle hatt et sett til type 4 jeg, med dyser på yttersiden. Har nemlig bil med god plass i....

HYSJ....
Neida, tror ikke det blir så gærnt egentlig.
Det er en "guttunge" på jobb som har 3D printer og som også er litt sugen på å teste støping.
Utfordringen blir nok støpingen mtp at formene skal brukes flere ganger.
3D modelleringen tar jeg en halvtime nå og da etter jobb.

Har fortsatt Jenwey spjeldhus til deg hvis det er interessant?



Nja, egentlig ikke. Ser for meg noe lignende det du har fått laget her, men tilpasset type 4. Men har også noen andre ideer i hodet, bare jeg finner en som kan sveise litt alu for meg her i nærheten....

Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #8 på: juni 29, 2015, 13:34:33 pm »

Pent Baust! Fin printing også

Takk:-) Som en tidliger kollega så: "Vi kan ikke bare ha det gøy, vi må ha det litt morro også"

"Guttungen" mente det var litt grov print men det duger til å ta og føle på.
Skulle bare funnet en plasttype som tåler litt varme samt drivstoff slik at vi slapp å støpe.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: juni 29, 2015, 13:44:40 pm »

http://www.olaussensmetall.no/page.aspx?id=57 Glad Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
PM
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Råholt


Vis profil

« Svar #10 på: juni 29, 2015, 18:42:27 pm »

Er det ikke bare å sende over tegningen til norsk Titan på eggemoen da, de 3D printer jo i Titan?

Så blir det både lett, sterkt og dyrt på en gang!!!
Loggført
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #11 på: juni 29, 2015, 19:08:48 pm »

Er . .....det ikke bare å sende over tegningen til norsk Titan på eggemoen da, de 3D printer jo i Titan?

Så blir det både lett, sterkt og dyrt på en gang!!!

Trodde det at siden det er hobby så skulle det være tungt, svakt og billig........sorry, jeg mente amerikansk. ...;-)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: juni 29, 2015, 20:24:11 pm »

Skulle bare funnet en plasttype som tåler litt varme samt drivstoff slik at vi slapp å støpe.

Corian?

http://www.dupont.no/content/dam/assets/products-and-services/construction-materials/surface-design-materials/brands/corian-solid-surfaces/documentation/DuPont-Corian-What-is-Corian.pdf

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 29, 2015, 20:47:50 pm »

kult
Lynet var i kontakt med noen anng støping her i norge.
og har sjøl vært i kontakt med ett par kina fabrikker om noe tilssvarende en stund tilbake
svaret var liksom att det å lage forma kosta litt , så selve kostnad pr del etterpå var ikke så ille.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: juni 29, 2015, 21:22:08 pm »

Vi jobber mye med støpte deler på jobben og selv om det er billig når man masseproduserer så koster det en del for første delen, regn med at det koster minst 40 tusen for den første delen og alt fra et par hundrelapper til 6 tusen for de neste delene, alt etter hvor mange og i hvilket land.
Og en fin tommelfingerregel er at jo lengre unna og billigere lang du snakker med desto vanskeligere er det å få dem til å produsere delene riktig.

Har samarbeidet både med Tyskland, sør Korea og Kina og trenger ikke å si annet en at de to siste landene innebærer mye stanging av hodet i veggen! Gliser
Loggført

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #15 på: juni 30, 2015, 11:09:27 am »

Hva med å lage støpeformen selv? Så et innslag på TV'n med James May hvor han lagde form og smeltet noe metall og lagde sin egen sitronpresse i alu...

Bare en tanke... Love med prøver og forsøk... Test og utvikling  Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #16 på: juni 30, 2015, 11:28:18 am »

Hva med å lage støpeformen selv? Så et innslag på TV'n med James May hvor han lagde form og smeltet noe metall og lagde sin egen sitronpresse i alu...

Bare en tanke... Love med prøver og forsøk... Test og utvikling  Blunker

Etter ferien er det støping på gang.
Vi har hatt en liten R&D samling i dag og det blir støping med sand/gips.
"Guttungen" skal bare lage en print til slik at vi har to stk og så skal disse brennes ut av gipsen før vi heller i alu.

Gleder meg:-)
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: juni 30, 2015, 17:12:40 pm »

Høres ut som en fornuftig løsning det. Blunker
Gleder meg til å se fortsettelsen på dette!
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 30, 2015, 18:44:25 pm »

Oppdater med bilder osv etterpå. Spennende!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #19 på: juli 03, 2015, 12:05:12 pm »

2.0
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


* 2.0.jpg (58.76 KB, 800x562 - vist 202 ganger.)
« Siste redigering: juli 03, 2015, 12:10:26 pm av forBaust » Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #20 på: juli 07, 2015, 02:41:00 am »

Er det mulig å lage hullene til feste av manifold integrert i siden av innsuget (slik som på wasserboxer) slik at det blir større rom for porting?

Ang. former og støping i alu, så ligger det på Youtube mange "bakgårdsutgaver" av alu støping, som beskriver former, legeringer, tilsatser og etterbehandling.

Det er litt varierende resultater, men mye ser bra ut, litt fresing og porting, så er mulighetene store.

Spennende for oss som ikke alltid er fornøyd med hyllevare, eller har for mye tid og for lite vett :-)  STÅ PÅ, SPENNENDE Å FØLGE
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: juli 10, 2015, 10:24:24 am »

+1 til svaret over. Ligger mye bra info på youtube og forbausende ( Blunker ) bra resultat
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: juli 10, 2015, 11:26:30 am »

Husk på at 3 bolter er et must og om dere trekker området rundt mutrene som fester innsuget til toppen litt lengre opp så blir det betydelig sterkere og vil trekke flater mot flensen.
Loggført

forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #23 på: juli 10, 2015, 18:20:50 pm »

Takk for all input så langt.
Mer gods ved innfestning bør nok legges til, ja.
Når det gjelder versjon 2.0 har denne liten diameter i innsugskanaler da disse blir laget spesielt for en 1285ccm motor.
Pr nå vil hver del bli 3D printet for så å støpes inn i gips/sand. Deretter brennes plasten ut og erstattes med alu.

JAB
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!