juni 08, 2024, 12:40:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte av rammehode 1302/1303  (Lest 3786 ganger)
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: oktober 12, 2009, 13:54:49 pm »

Nå som jeg først har begynt på to-tre prosjekter så skader det vel ikke å utbedre enda en ting på bilen.. Gliser

Rammehode er ganske dårlig på min 1302, dette var en del rust på da jeg kjøpte bilen og var en av de første tingene jeg sveiste på den(noe som gjerne vises i kvaliteten på sveisen Øyerulling )

Jeg ser at bl.a Veng selger rammehoder samt kun bunnen.

1) kan jeg klare å bytte hele rammehodet uten å løfte av karosseri? Jeg er åpen for å lage en luke i reservehjulsbrønnen for å komme til.
2) Er det en grei jobb og dele rammehodet for å ev kun bytte bunnen?

Jeg må demontere fronten litt, og studere rammehodet før jeg bestemmer meg men tror kanskje det kan holde med å bytte bunnen..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 12, 2009, 15:48:29 pm »

Spørsmål 1....Du klarer ikke å bytte hele rammehode  uten karossløft...

Å bytte bare bunn burde gå bra...denne delen vet jeg unneberg har på lager....
Loggført

Tlf 92062314
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 12, 2009, 15:56:06 pm »

Hmm..får prøve å gjøre det beste utav det da..!:) Takk for svar..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 12, 2009, 17:16:35 pm »

Gjør ihvertfall for guds skyld jobben skikkelig. Rust i rammehodet kan være trafikkfarlig så det holder, og ganske viktig at dette repareres riktig slik at alt av foraksel fortsatt sitter rett etterpå.
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 12, 2009, 17:41:25 pm »

hehe..Ja vet! Det er nok greit nok slik det er, har gått igjennom 2 eukontroller også(ikke det at gir noe kvalitetsstempel) Men kunne tenkt meg at det såg litt penere ut!

Tectyl og dårlig karosseriarbeid er det verste jeg vet!! Selv om ambisjonene ofte overskrider ferdighetene.. Øyerulling


Det som er dårlig er forrøvrig helt framme i bunnen og "kanten" opp til toppplaten foran og litt på sidene helt framme..Etter innfestningen til bærearmene etc..
« Siste redigering: oktober 12, 2009, 17:45:19 pm av Superbeetle » Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #5 på: oktober 12, 2009, 19:24:39 pm »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1317.0

Som linken viser så er det ingen problem å skifte rammehode uten å ta av karosseriet fra bunnplata


* index.jpg (64.79 KB, 640x427 - vist 246 ganger.)
Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 12, 2009, 20:28:00 pm »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1317.0

Som linken viser så er det ingen problem å skifte rammehode uten å ta av karosseriet fra bunnplata
Dette må være en nyere type etter 73,,for jeg har hatt både 71/72 1302 og 73 1303 og de var ikke sånn innfesta..
Loggført

Tlf 92062314
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 12, 2009, 20:35:56 pm »

Takk for link..!! Denne tråden letet jeg etter før idag faktisk.. Fant den nemlig bare i en sånn utskriftsversjon uten bilder!


Forøvrig er det bare den helt fremste delen som er dårlig på min bil, vil tro at den lar seg bytte uten for mye problemer..
« Siste redigering: oktober 12, 2009, 20:37:46 pm av Superbeetle » Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 12, 2009, 20:52:24 pm »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1317.0

Som linken viser så er det ingen problem å skifte rammehode uten å ta av karosseriet fra bunnplata


Hvordan festet du det nye rammehodet mot den resterende rammen? Leste litt om karosserilim.. Kanskje det hadde vært noe å prøve..!
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 13, 2009, 00:54:54 am »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1317.0

Som linken viser så er det ingen problem å skifte rammehode uten å ta av karosseriet fra bunnplata


Hvordan festet du det nye rammehodet mot den resterende rammen? Leste litt om karosserilim.. Kanskje det hadde vært noe å prøve..!

NEI!!!!
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 13, 2009, 07:57:06 am »

Å lime det viktigaste berande elementet på bilen vert vel hakket for usa.... sveising eller ingenting!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #11 på: oktober 13, 2009, 08:11:15 am »

Rammehodet er selfølgelig sveist rundt sentral røret som orginalt , der det limes med 3 M karosseri lim er på de plasser som det orginalt er punktsveiset , og det limet er sterkere en punktsveis ,men flatene må være 100% rene og rustfritt , rammehodet her er et universal ramme hode som har begge innfestnings typer til ny og gamle nedre armer ,og som passer på alle typer 1302/03 opp til siste modell ,rammehodet ,ramme ,frontplate og innerskjerm sitter fremdeles på plass etter 4000 km rally Monte Carlo i år , vist det er noen som ikke stoler på liming , for med 80 liter bensin i fronten så får forstillingen utrolig mye juling der nede i aplene .
« Siste redigering: oktober 13, 2009, 08:23:23 am av rallybugs » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 13, 2009, 08:53:55 am »

Det å lime sammen biler høres instinktivt ut som en veldig jalla løsning, men ting som epoxy for eksempel, er jo råsterkt. Ikke for ingenting at Lotus limer sammen chassiset til Elisen.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 13, 2009, 12:17:20 pm »

Hvis ting er designet for liming så fungerer det, men man kan gjøre store feil med å tro at alt som kan sveises kan limes.

Har mye med hvordan belastningen er.
Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 13, 2009, 13:33:11 pm »

Hvis ting er designet for liming så fungerer det, men man kan gjøre store feil med å tro at alt som kan sveises kan limes.

Har mye med hvordan belastningen er.

mer nøyaktig er lim sykt sterk når det jelder strekk krefter, men ikke fylt så god på flater som prøver å gli på hverandre, desuten må flate være helt reine og passe perfekt sammen for et resultat som kan sammelignes med sveising. man må fatisk lime innen 20 min etter at stålet er slipt 99,5 prosent rent for rust (ikke noe synlig).

Liminig er supert hvis man jobber på samlebånd der ting er reint og sjer fort, i garasjen er det tilnermet ubrukelig da støv og rust kommer alt for fort.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 13, 2009, 13:39:26 pm »

Må kanskje legge til at limet det her er snakk om, ikke er av typen superlim som selges hos f.eks Europris.
Liming av karosserideler har blitt brukt i en haug med år..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 13, 2009, 13:47:45 pm »

Må kanskje legge til at limet det her er snakk om, ikke er av typen superlim som selges hos f.eks Europris.
Liming av karosserideler har blitt brukt i en haug med år..

det jeg skrev over gjelder fortsatt, lim er supert, men vanskeligere enn å sveise i det aktuele området
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #17 på: oktober 13, 2009, 15:35:45 pm »

Stakkars oss da som har limt der hvor det går , siden karosseri limet kom på markede , og aldri hatt en reklamasjon på alle de åra og på alle de hundrevis av bilene , det ruster iallefall ikke etter liming !!
« Siste redigering: oktober 13, 2009, 16:18:10 pm av rallybugs » Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 13, 2009, 17:12:39 pm »

hmm... mulig jeg tar feil da, men jobbet i bygge brangsjen for noen år siden da brukte vi en del lim (epoksy). Var veldig strenge retningslinjer for liming av stål. men når det først er limt holder det lenge og ruster ikke i limet!

det at det heter caroseri lim, kan jo være et hint, at det passer perfekt for karoseri, ikke bærende ting i chassie, kan funke perfekt helt til et lite uhell, og pluteslig kolapse.
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #19 på: oktober 13, 2009, 17:57:18 pm »

Trøst deg med det at limet koster veldig mye , og at du må ha spesial pistol med blanderør og erfaring for å bruke dette limet , så dette limet er nok ikke til hobby bruk , og det er fremdelse sterkere en sveis på de rette plassene  , men brukes ikke på bærende konstruksjoner , kun der det pungtsveises , dette 3M 8115 lim tilfredstiller US motor vehicle safety stadard crash test 301.
« Siste redigering: oktober 13, 2009, 18:05:46 pm av rallybugs » Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 13, 2009, 18:34:07 pm »

da er vi vell enige da  Rekker tunge. sveising er den beste løsningen i dette tilfellet.  og det er veldig vanskelig å bytte  ut hele rammehode med karosseri på, men man kan bytte deler og  inspisere resten av stålet for å sjekke om ytterligere tiltak må gjøres.
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #21 på: oktober 13, 2009, 19:12:30 pm »

Da jeg arbeidet hos VAG for mye over 30 år siden , tok vi aldri av karosseriet for å skifte rammehode , å de skiftet vi mange av.
« Siste redigering: oktober 13, 2009, 19:36:41 pm av rallybugs » Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 14, 2009, 16:22:29 pm »

Men hvordan kommer du til for å sveise i toppen? Skjærer du da ut i hjulbrønnen? Jeg må som nevnt tidligere vurdere litt hva jeg skal gjøre, men om hele hodet skal skiftes så frister det ikke så veldig å løfte av karosseriet.


Og... tror nok ikke mitt første forsøk med karosseriliming blir på rammehodet Blunker
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #23 på: oktober 14, 2009, 17:48:39 pm »

Nr. 1 få et nytt ramme hode å se etter , men du kapper rammehodet av inne rett forrand sveisen i sentral røret så må du fjærne den cm av ramme hodet som går inn i sentral røret , du må også borre ut pungtsveisene i  den flyndra som går i mellom de 2 festeboltene i hver side av gulvet , så må du henge opp det nye hodet som da skal innvendig i sentralrøret og kryssmåle fra framkant av rammehodet ved stab.festene og bakover på bakkant av bunnplaten i det hullet i senter , slik at du får dette rett på , det er så mye å gå på i innfestningen at du må ikke sveise før dette er rett satt på , sveisingen tar du fra undersiden , jeg har løs bakre del av reservehjuls brønn på minn  pga at jeg har bygget om til tannstang styring, så for meg er det lett å få sveist, jeg har kun limt der hvor flyndren til hodet er pungtsveist til framkant av bunnen , lykke til , dette er en dags jobb.
« Siste redigering: oktober 14, 2009, 18:51:05 pm av rallybugs » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!