april 29, 2024, 16:44:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerning av lakk og maling.  (Lest 5683 ganger)
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« på: oktober 12, 2009, 20:40:19 pm »

Noen som har HOTTEtips ang fjerning av lakk og maling (bengalakk/husmaling) på sambabussen. Har  tilgang på steamer og regner med det er en fordel, men hva av gugge kan jeg smøre på bilen først???
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 12, 2009, 20:58:12 pm »

Noen som har prøvd dette??? http://home.online.no/~tor-hf/storsmia/nor_pages/nor_maling.htm
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 12, 2009, 21:00:42 pm »

Duxola
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 12, 2009, 21:02:24 pm »

BB har du noe mer info ang dette produktet. Hvem selger eller er det hylle vare på feks Jernia etc.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 12, 2009, 21:04:06 pm »

jeg fant. Takk BB. http://www.jernia.no/Produkter/Produktvisning?key=78203
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 12, 2009, 21:08:27 pm »

Den hjemmelagde typen vil bli det samme som Duxola i bunn og grunn. Kaustisk soda+vann+tapetklister pulver blir det samme. Skal du renske en hel bil blir det fort dyrt med Duxola. Den hjemmelagde kan du justere styrken på selv. Jeg har erfaring med å smøre på dette, for så dekke over med plast som kleber seg på. Da tørker det ikke ut og virker mer effektivt. BRUK HANSKER!
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 13, 2009, 07:24:04 am »

Takk takk, da tror jeg jeg går for lut da vi bruker masse på jobb. Spennende å se hvor effektivt det blir. Hvor lenge lot du det virke???

Mvh
KIm Larsen
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 13, 2009, 07:53:54 am »

Det kommer helt an på type maling eller lakk, lag deg noen små prøveområder. Inntrykket mitt er at fabrikklakken fra VW er mer motstandsdyktig en det som er påført utenpå, og at luten ikke biter så godt på den. Ha masse vann tilgjengelig, for å stoppe prosessen når du synes det er nok. Luten virker bare når det er fuktig, derfor synes jeg plasten var effektiv. Gjerne tynn plastfolie som kleber seg lett inntil. Tidsmessig snakker vi minutter til en halvtime kanskje. En gummisparkel eller plastskrape er fint verktøy.Det er en fordel med varme der du skal holde på for å akslerere prosessen litt.

Når jeg gjorde dette kom jeg inn til et lag med primer, og det flasset ikke av, men ble til en smørje. Dette vasket jeg med tynner, før prosessen med lut fortsatte. Det samme tror jeg skjer med sparkel, den blir bare myk.

Ut fra hva jeg har lest på thesamba, er det denne prosessen som brukes for å trylle frem original lakk igjen. Amerikanerne tyr gjerne til ovnsrens, men det er i grunnen lut på sprayboks. I Norge selges ikke så heftig ovnsrens på spray tror jeg.

Del gjerne litt erfaringer/bilder når du setter i gang. Dette er nyttig informasjon for almennheten.
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 13, 2009, 08:25:45 am »

Okey, så virketiden er ikke lengre. Var akkurat på fargehandel og kjøpte inn varene. 750 kg boks kaustikk soda (lut) og tapetklister. Zalo har jeg.
Så du mener virketiden ikke er lengre enn en halvtime??? Jeg tenkte å spyle bilen med steamer etterpå da varmt vann normalt har bedre evner til å få ting rent enn kaldt.
Skal selvfølgelig ta bilder.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 13, 2009, 09:06:38 am »

Bruker man duxola så begynner det å boble og løsne nesten umiddelbart så det funker hvertfall. :-)
Sikkert samme med det over og. Fin måte gitt
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 13, 2009, 09:17:17 am »

Kan godt være at det tar lengre tid, men det er VIKTIG å gjøre noen prøver først. Skal du ha bart metall har du ingenting å tape på å la det stå over natta. Skal du inn til OG lakk, må du følge godt med =) Lykke til og kryss fingrene for at det er "husmaling" som er brukt Blunker
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 13, 2009, 19:24:13 pm »

Som nevnt her, hjemmelaget syns jeg har fungert veldig bra, spesielt om man bruker plast eller en dusjekanne og holder den fuktig.

I løpet av November så håper jeg å ha mitt nye syrekar klart for dupping. Karet er 140x120x50cm innvendig mål. Så dører, motorluker, skjermer og det meste går nedi karet. Priser på dupping kommer i egen tråd så snart karet er på plass.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 13, 2009, 20:47:33 pm »

Var akkurat på fargehandel og kjøpte inn varene. 750 kg boks kaustikk soda (lut) og tapetklister.

Og med en så stor boks med kaustisk soda går vel nesten hele bilen oppi boksen  Osteaktig
Eller var det 750gram?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 13, 2009, 21:46:33 pm »

Har da fått testet hjemmeblandings. Løste godt opp det ytterste laget med husmaling, men det blå innenfor var det værre med. Tror det er bengalakk, men steameren tok den ganske bra om man brukte god tid. Så er spørsmålet tor du hjemmeblandingsen funker godt på de neste strøkene med det jeg tror er bengalakk??? Tror selv bengalakk er ganske tøffe greier. Link til prosjekttråd: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1764.0
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!