november 01, 2024, 01:55:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger jeg gulv i bilen?  (Lest 6617 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: oktober 16, 2009, 19:27:22 pm »

Det jeg mener er: Om jeg monterer fremre setefeste i torpedovegg og kanal, hvorfor ikke skjære vekk hele gulvet, la det være igjen 20mm fals rundt hele gulvet, fylle ei volvolist med grease og klemme på falsen, og legge ei aluminiums dørkplate i gulvet?
Sier ikke at jeg vil gjøre det, men dette er under snikksnakk, og hadde vært moro å høre for/imot.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 16, 2009, 19:50:40 pm »

Hensikten er?
Ser ikke for meg noe mindre jobb med en slik operasjon ivertfall..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 16, 2009, 20:22:24 pm »

Jeg lurer også litt på hvorfor man evt. vil gjøre noe slikt?
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2095
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 16, 2009, 20:26:14 pm »

Hva skal man egentlig si til sånt.....
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 16, 2009, 20:55:38 pm »

Din bil gjør hva du vill, men sykt dustete Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 16, 2009, 21:03:02 pm »

I gamle dager var det temmelig vanlig å skjære bort gulvplatene og erstatte disse med alu. Hovedformålet den gang var vektbesparelse. Sjekk "bibelen" for bilder.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 16, 2009, 21:12:20 pm »

I gamle dager var det temmelig vanlig å skjære bort gulvplatene og erstatte disse med alu. Hovedformålet den gang var vektbesparelse. Sjekk "bibelen" for bilder.

Mvh
BB

Husker med sjokk en kar fra klubben på tidlig 80 tall som tok den helt ut når det gjelder å kappe vekk gulv i bobla..
Han kappa vekk gulvet foran begge setene og poppa inn plexiglassplater med neonlys under..  Sjokkert  Det var rånekongen i byen det på den tiden, bra det er blitt litt bedre.. (eller har det blitt det  Øyerulling Blunker )   

Mvh Finn-Erik 
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 16, 2009, 22:54:23 pm »

Jukks!
Et annet navn er "pyserustsveising".....

Jeg vet om en gammel opel rekord som gikk som rånebil i skien for noen år siden hvor eieren hadde tettet hullene i gulvet med tape, før han tok armeringsnett og flytesparkel. Det blir litt tungt, men han fikk meget flate og jevne gulver..... Hvorfor han ikke tok den helt ut med flis og fugemasse er for meg fortsatt en gåte!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 17, 2009, 11:56:34 am »

Ca for 25 år siden var det en fyr i kragerø som ikke kunne sveise ,han støpte i glassfiber , limte og sto på til han hadde gulv i sin ascona A  .Som lønn for den jobben fikk han kallenavnet Casco (etter limfabrikanten)  og det navnet brukes fortsatt... Tviler på han syns det er stas.
Men å bruke aludørk eksempelvis vil by på litt utfordringer .Da vil du nok måtte ha noen tverrstivere for å få et gulv som føles trygt å tråkke på. Eventuellt bruke så tykk aludørk at det blir tyngre enn det org monterte.
Hvis det er såpass bra gulv i bilen din at du kan spare 20 mm kant rundt hele er det vel bedre å lappe det lille som er.
Loggført

Seaside VW Klubb
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 17, 2009, 12:10:33 pm »

He he.. dette blir som forventet.. Noen argumenter for?  Rekker tunge
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 17, 2009, 14:41:53 pm »

Noen argumneter for kan jo være :

- Hvis du LIKER å ha vann i bilen.
- Liker å ha noe spesiellt.
- Liker å ha en spennende eu-kontroll
- Ord som"jalla" er slike ord som du eventuellt liker ...  Rekker tunge
- Bil som blir mindre stiv
- Hvis du vil inspisere asfalten under bilen uten å gå ut (hvis platene er løse)
- Det vil ikke komme igjen rust innenfor der du har skjært ut,som kjent ruster hverken luft eller alu..  Rekker tunge
- Du vil minke verdien på bilen, og synes den er for høy..

Hvis de argumentene over er noe som tiltaler deg, så hvorfor ikke  Blunker

Hvis IKKE, kan du jo få sveiset ordentlig, men da mister du jo alle gledene over her pluss at bilen kanskje blir et par kilo tyngre..

Noen andre argumenter kan ikke jeg komme på...
« Siste redigering: oktober 17, 2009, 14:53:09 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 17, 2009, 17:20:58 pm »

Skulle ikke Tistlo fikse gulvet for deg da?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 17, 2009, 17:43:19 pm »

He he.. gulvet har jeg kontroll på, og det blir tradisjonell utskifting til plate av god kvalitet. Men det blir neppe Tistlo ennå, valgte i går å fjerne teppene, fjerne løs rust, smøre på to lag brunox, og limte litt aluminium med sikaflex. Så har jeg ikke gjort noe galt frem til bilen skal restaureres om et år eller to.. Det var faktisk lite rust, så ganske bra ut, fant ikke flere hull enn de to.
Men dette er jo snikk snakk tråden, og har sett tidligere at takhøyden har fått lov å være stor, og derfor slenger jeg ut tanker "utenfor boksen"  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 17, 2009, 21:01:20 pm »

Ca for 25 år siden var det en fyr i kragerø som ikke kunne sveise ,han støpte i glassfiber , limte og sto på til han hadde gulv i sin ascona A  .Som lønn for den jobben fikk han kallenavnet Casco (etter limfabrikanten)  og det navnet brukes fortsatt... Tviler på han syns det er stas.
Men å bruke aludørk eksempelvis vil by på litt utfordringer .Da vil du nok måtte ha noen tverrstivere for å få et gulv som føles trygt å tråkke på. Eventuellt bruke så tykk aludørk at det blir tyngre enn det org monterte.
Hvis det er såpass bra gulv i bilen din at du kan spare 20 mm kant rundt hele er det vel bedre å lappe det lille som er.


Tom "Casco" Berg??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 17, 2009, 21:05:20 pm »

He he.. gulvet har jeg kontroll på, og det blir tradisjonell utskifting til plate av god kvalitet. Men det blir neppe Tistlo ennå, valgte i går å fjerne teppene, fjerne løs rust, smøre på to lag brunox, og limte litt aluminium med sikaflex. Så har jeg ikke gjort noe galt frem til bilen skal restaureres om et år eller to.. Det var faktisk lite rust, så ganske bra ut, fant ikke flere hull enn de to.
Men dette er jo snikk snakk tråden, og har sett tidligere at takhøyden har fått lov å være stor, og derfor slenger jeg ut tanker "utenfor boksen"  Gliser

Helt klart! Men når du spør så får du også svar :-) og takhøyden for det må jo være like stor:-)

Håper du velger å gjøre dette skikkelig, både for din og bilen sin del.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 17, 2009, 22:41:29 pm »

Jeg kjenner at jeg liker folk som spør "hvorfor ikke" bedre enn "hvorfor"-folket som jeg selv er en del av Glad Og skulle gjerne hørt mer om:

I gamle dager var det temmelig vanlig å skjære bort gulvplatene og erstatte disse med alu. Hovedformålet den gang var vektbesparelse. Sjekk "bibelen" for bilder.

Mvh
BB
Loggført

1969 Militær-buss
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 17, 2009, 23:02:15 pm »

Det er skrevet bøker om emnet, men for å oppsummere:
På sent 60 og tidlig 70 tall var det en haug med raske "gassere" som herja dragracebanene i USA. En del av dem kjørte tider som nesten var for gode til å være sanne, spec på motor osv tatt i betraktning. Svaret var enkelt - de veide like mye som en tom skoeske...

Bilene var ofte kappet i småbiter, noen manglet dashbord, noen hadde avkappet rammehode og hjemmelaget forstilling av tynne alurør, noen manglet deler av tunellen.  Øyerulling Og veltebur var ikke påbudt enda...  Sjokkert

Et vanlig triks var å kappe ut bunnplatehalvdelene og erstatte dem med papirtynn alu. Setene var festet i firkantjern som var sveiset mellom dørstokken og tunnellen.

PS. Dette er KUN snakk om rene racebiler, har ikke hørt om noen som gjorde dette på en gatebil. Og det er det sikkert en grunn til...
« Siste redigering: oktober 17, 2009, 23:04:31 pm av JS » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 17, 2009, 23:24:03 pm »

Ja eg kan gå god for å få midlertidig tetta hola i golvet, men nett å skjera ut heile driten og erstatta med alu stiller eg meg heller tvilsomt til Glad

Dette minnar meg forøvrig om ein Vossing som hadde rusta golv i den gamle kadetten sin.. Dette var utbreda med det som stod han nermast! Ståyp. Fyrde igang blandemaskina og fylte opp golvet med ein ca 100kg sement... Øyerulling Og med teppene over dette så gjekk den glatt gjennom kontrollen og.. Også vart bilen automatisk senka! Kanskje det hadde vert noko å vurdera? Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 18, 2009, 11:06:30 am »

Ca for 25 år siden var det en fyr i kragerø som ikke kunne sveise ,han støpte i glassfiber , limte og sto på til han hadde gulv i sin ascona A  .Som lønn for den jobben fikk han kallenavnet Casco (etter limfabrikanten)  og det navnet brukes fortsatt... Tviler på han syns det er stas.
Men å bruke aludørk eksempelvis vil by på litt utfordringer .Da vil du nok måtte ha noen tverrstivere for å få et gulv som føles trygt å tråkke på. Eventuellt bruke så tykk aludørk at det blir tyngre enn det org monterte.
Hvis det er såpass bra gulv i bilen din at du kan spare 20 mm kant rundt hele er det vel bedre å lappe det lille som er.


Tom "Casco" Berg??
Nei Espen Gundersen Blunker men han ble ikke kallt Espen "Casco" neida, kun Casco
Loggført

Seaside VW Klubb
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!