april 28, 2024, 14:32:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor ligger starteren på boble?  (Lest 5061 ganger)
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« på: oktober 18, 2009, 18:12:42 pm »

Har problemer med starteren min, så tenkte å feilsöke litt i morra.. Ligger starteren rett ved overgangen mellom motor og girkasse? For det er vel dynamoen som ligger helt bak med reim til svinghjulet?
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 18, 2009, 18:23:21 pm »

Skru av høyre bakhjul så finner du den der. Sitter i en mutter fra motorrommet, den andre finner du rett under starter'n.
Den i motorrommet finner du nede bak viftehuset på høyre side... HUSK Å TA AV MINUS PÅ BATTERI VIST DU TAR UT STARTER.
Da unngår du masse gnister Osteaktig

Lykke til...
Loggført

Mvh
Reiel
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 18, 2009, 18:33:20 pm »

Har problemer med starteren min, så tenkte å feilsöke litt i morra.. Ligger starteren rett ved overgangen mellom motor og girkasse? For det er vel dynamoen som ligger helt bak med reim til svinghjulet?


Starteren sitter montert i girkassen med hjelp av en motorbolt (som skrues løs innefra bak viftehuset i motorrommet,en 17 mm mutter holder denne) denne bolten er på oversiden av starteren og på undersiden er det kun en mutter du skal ta av (også 17mm)  Ellers må du ta av strømledningene som er festet til starteren. Alt dette kommer du lett til ved å jekke opp bilen og ta av høyre bakhjul, da ser du inn ved girkassen og i overkant av kassa er starteren festet  Blunker  

Ellers så har du dynamoen I motorommet ja, men ikke med reim til svinghjulet, men til reimhjul på blokk og opp til dynamo.  Gliser

Lykke til
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 18, 2009, 18:50:40 pm »

Takk for gode svar:) Skal se på det i morgen. Kan jeg evt ta en + og - kabel ifra batteriet og rett på starteren for å utelukke at det er starteren som er defekt ved å se om den går eller ikke (eller er det noe jeg må ta hensyn til da?)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
pengelek
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Sörlandet



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 18, 2009, 20:58:58 pm »

Kan jeg evt ta en + og - kabel ifra batteriet og rett på starteren for å utelukke at det er starteren som er defekt ved å se om den går eller ikke (eller er det noe jeg må ta hensyn til da?)
Loggført

1965 VW Boble 1200 med 1600 maskin.
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 23, 2009, 10:02:02 am »

Hett tips til starter som ikke sviver og bilen starter ellers ved dytting.
Start bilen, vipp nøkkel over slik at starter slår inn.
Dette har jeg opplevd to ganger etter lengre tids lading.
Hadde jeg vist om dette trikset så hadde jeg sluppet å kjøre r11111 fra oslo til stavanger uten startmotor ;-)
Loggført
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 23, 2009, 15:02:06 pm »

Hett tips til starter som ikke sviver og bilen starter ellers ved dytting.
Start bilen, vipp nøkkel over slik at starter slår inn.
Dette har jeg opplevd to ganger etter lengre tids lading.
Hadde jeg vist om dette trikset så hadde jeg sluppet å kjøre r11111 fra oslo til stavanger uten startmotor ;-)

dette er kun en midlertidelig løsning.

ja du kan godt ta en kabel fra positiv pol å koble på, du må da vite at startmotoren ikke begynner å gå før singnalkabelen ogsåkobles til pluss.

du hadde jo en trå på dette tidligere, har du prøvd å teste bateriet ( husk at selv om bateriet leverer høy nok spenning er det ikke sikkert at det sikkert det klarer å levere mye strøm). du kan gjøre dette ved å feks koble til startkabler fra en annen bil (med samme spenning på systemet), eller putte ditt bateri i en bil som du vet fungerer.

når det gjelder lediniger er det et par muligheter, det kan være dårlig kontakt i jordledningen (jord er koblet på negativ pol på bat) fra kassa og til understell eller at det er mye rust på koblingene, eller at den positive ledningen fra bat er delvis rustet av eller slitt av.

når det gjelder signalkabelen er den i orden så lenge start motoren prøver å gå rundt, noe jeg har forstått at din gjør.

andre ting so kan være ødelagt er foringen i girkassa evt at startmotoren er gåen, husk at det er en gammel bil med gamle deler.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!