april 19, 2024, 02:45:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: wbx i 1972 tl fastback  (Lest 2098 ganger)
vw-toy
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: lofoten


Vis profil

« på: oktober 25, 2009, 16:12:36 pm »

Hei ! Jeg vurderer og sette i en 2,1 wbx i min 1972 mod tl. Lurer på om det går og bruke girkassa fra caravellen i den ? Hvilke trimdeler passer i wbx`n , Type 1 ? Tenker ikke på turbotrim. Håper på litt tips her. Sjokkert
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 25, 2009, 19:00:57 pm »

WBX motoren passer på girkassa i TL'en
men du må enten få tak i 210/215mm svinghjul fra transporter/411-412
eller slipe plass til original clutchen i clutch huset på kassa
skal du inn med kasse fra WBX'en må du bygge om MYE.
anbefaler å ikke begynne ¨på det.

Type 1 trimkammer passer inn , men du må passe på hvilke løftere du bruker vs kamvalg.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vw-toy
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: lofoten


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 28, 2009, 20:53:03 pm »

Takker for hjelp ! Har nå tilgang på en coach m 112hk motor som jeg skal plukke motor og deler fra. Men da bør jeg altså skaffe annet svinghjul og clutch. Hvordan blir det med starter da  ? Kan jeg bruke den fra tl eller coachen ? Går det an og gjøre noe triks med innsprøytinga, mener jeg har hørt om no bilcrosstriks , skifte no inni styringa ? Hva med toppene, porting og planing ? Bygge nytt eksosannlegg ? Håper på litt flere tips ang trimming her eller linker til websider ang dette. Gliser
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 28, 2009, 23:40:29 pm »

Pass bare på å fjerne vannet før du setter den inn! Har selv hatt en Wasserboxer i over 15 år, og eneste problemet med disse er vannet. (En endeløs rekke av lekkasjer) Det er mulig å bygge om til luftkjølt. Eller det mest åpenbare: Luftkjølt T3 eller T4 motorer.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 29, 2009, 00:08:46 am »

vannet er din venn. både på sommer og vinter.
toppene er veldig gode "flow" messig
det man kan gjøre er hissiger kam og ett bra eksos så er 150hk fult mulig.
type 1 eksos kan brukes ved å snu 2 av eksosflensene på anlegget
man kan bytte en krystall som styrer klokke frekvensen til prosseroen i hjernen da
noe av begrensiningene til WBX hjernen er att den har turtallsperre på 5500.
jeg har byttet denne krystallen til en med litt høyerer frekvens og da dro den til 6200 +++
har alltid brukt starter fra automat.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vw-toy
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: lofoten


Vis profil

« Svar #5 på: november 05, 2009, 20:19:14 pm »

Er begynt og plukke ut motoren av coachen, det var mye greier der (slanger, ledninger og rør). Er det noe av dette man kan droppe og ta med, og er det andre ting som er veldig viktig og få med seg. Takker for gode tips over her.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 05, 2009, 22:59:37 pm »

sjøl har jeg alltid brukt de tynne "lufte/kjøle-" slangene og plast/metalrøret som går rundt motoren i overkant.
da sparer du veldig mye slangemekk.
har sett ett par andre konverteringer som har blindet alle disse , men tipper det tar litt mer arbeid å lufte systemet da.
man må ta ting for gitt att det er i orden og lekker i bauer og kanter
uansett olje eller vann

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vw-toy
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: lofoten


Vis profil

« Svar #7 på: november 19, 2009, 20:09:46 pm »

Vil et 200mm svighjul fra type4 passe til dette , og kan jeg da bruke org starter fra tl`n ? Øyerulling
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: november 19, 2009, 20:25:30 pm »

200 mm (eller kanskje heller 210 mm...?) Type 4 svinghjul passer, men originalstarteren sliter du vel litt med å få brukt, tror jeg. Det er vel automatstarter som er tingen...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 19, 2009, 23:29:33 pm »

er vel enklere å få taki 210 eller 215mm svinghjul ja enn 200mm.
har selv altid brukt automat starter så må henge meg på Syncronauten
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #10 på: november 19, 2009, 23:33:47 pm »

er vel enklere å få taki 210 eller 215mm svinghjul ja enn 200mm.
har selv altid brukt automat starter så må henge meg på Syncronauten

Trenger ikke annen starter før du er oppe på wbx/2liters svinghjulet.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!