roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« på: november 09, 2009, 20:53:08 pm » |
|
som det står i topic, raslingen kommer når jeg fks ligger i 4 gir og har litt trykk på motor og når jeg gir på i 1,2,3 gir da kommer også lyden. har stilt ventiler med 0,15 klaring.. har stilt tenning imens man har kjørt, men ingen endring, motor går ellers kanonfint, drar godt. 78 bay noen tips på hva dette kan være?
|
|
« Siste redigering: november 09, 2009, 21:14:40 pm av roskilde02 »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #1 på: november 09, 2009, 21:34:01 pm » |
|
Tenningsbank?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #2 på: november 09, 2009, 21:52:34 pm » |
|
når det ikke blir forandring ved justering av tenning så tror jeg ikke det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: november 09, 2009, 22:08:31 pm » |
|
Lager i dynamoen, kanskje? Men burde vel bråke til litt forskjellig tider, det gjorde fatterns. Kom og gikk litt, den lyden.
Eller sikkert noe helt annet.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #4 på: november 09, 2009, 22:17:21 pm » |
|
lyden kommer kun ved trøkk på motor, raslelyden går i takt etter turtall på motor...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #5 på: november 10, 2009, 00:00:40 am » |
|
Dukket lyden opp etter justering??
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: november 10, 2009, 01:10:46 am » |
|
rådebank??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: november 10, 2009, 08:57:50 am » |
|
rådebank??
Ihvertfall typisk at rådebanklyden kommer ved belastning.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #8 på: november 10, 2009, 13:16:27 pm » |
|
aldri hørt rådebank, banker vel mer da?? her rasler det i takt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: november 10, 2009, 13:19:58 pm » |
|
Tenningsbank = som om du putter ris i en tom hermetikkboks og rister. Forekommer som regel når belastningen er størst. Feks ved påtrykk i 4de gir ved lave turtall. Rådebank = dunkelyd som følger turtall uansett gir.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: november 10, 2009, 13:48:18 pm » |
|
Tenningsbank = som om du putter ris i en tom hermetikkboks og rister. Forekommer som regel når belastningen er størst. Feks ved påtrykk i 4de gir ved lave turtall. Rådebank = dunkelyd som følger turtall uansett gir.
Dunkelyd som kan følge turtallet, men kan også bare bråke under belastning, ihvertfall til å begynne med. Blir værre etterhvert. Trodde forresten at 2l hadde hydrauliske ventilløftere? Hadde problem med nedkjørt kam på en 80 mod. Det bråket og raslet litt.
|
|
« Siste redigering: november 10, 2009, 13:51:41 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #12 på: november 10, 2009, 14:14:05 pm » |
|
kan det være at jeg kjører på 10-40 olje fra europris??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #13 på: november 10, 2009, 15:31:09 pm » |
|
du kan jo prøve å måle oljetrykk å se om du har det så prøve 20/50olje m.STP oil treatment tilsatt å se om det blir mindre støy da.måtte du justere masse på ventilene når du justererte??.Kan jo være utslitt kamaksel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #14 på: november 10, 2009, 15:35:45 pm » |
|
etter litt nærmere titt så fant jeg dette... dette er nok en synder.. men hva er det som forosaker dette??låsene? det forekommer kun når motor er varm..er det eventuelt mulig å bytte låser uten å demontere topp?? ps, det er det hakket i fjærholder jeg sikter til  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #15 på: november 10, 2009, 17:13:22 pm » |
|
Jeg kan ikke si at jeg helt klarer å se hva som er gæli ut ifra det bildet, hehe
Låser på ventiljusteringene?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #16 på: november 10, 2009, 17:42:35 pm » |
|
ser du ikke det hakket i plata som holder fjæra, nr 2..? men det ser ut som etter å hatt motor i gang med deksel oppe at det alikevel ikke er der. det er fysisk umulig at vippearmen kan slå nedi den plata som holder fjæra..
|
|
« Siste redigering: november 10, 2009, 17:45:02 pm av roskilde02 »
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #17 på: november 10, 2009, 17:54:01 pm » |
|
Jo, nå så jeg det! hehe Nei, det tviler jeg på at vippen har gjort, må være en skade fra tidligere...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #18 på: november 10, 2009, 18:02:56 pm » |
|
hmm, jeg ble nesten litt gla når jeg så det når jeg tenkte, der har vi problemet...men neida..ska på jobb i morgen til fredag så jeg får ta en grundigere gjennomgang til helga..men bare kom med tips. det var en som tipsa om oljepumpa..noen som har trua på det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #19 på: november 10, 2009, 19:48:21 pm » |
|
Hydrauliske løftere på denne eller??
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #20 på: november 10, 2009, 20:07:42 pm » |
|
trukke det..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #21 på: november 10, 2009, 21:14:43 pm » |
|
ser du ikke det hakket i plata som holder fjæra, nr 2..? men det ser ut som etter å hatt motor i gang med deksel oppe at det alikevel ikke er der. det er fysisk umulig at vippearmen kan slå nedi den plata som holder fjæra..
Det er mulig at ei av ventilstengene er fra en annen motor  sjekk lengdene på dei, kan være et tips...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #22 på: november 10, 2009, 21:34:35 pm » |
|
er alle støtstengene like, eksos og innsug?? jeg har nemlig hatt ut på den ene sia,kan det være noe der??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #23 på: november 10, 2009, 22:31:38 pm » |
|
Støtstenger skal tilbake på samme plass som de kom i fra, bør ikke blandes. Men som du sier lenger opp, så har du justert ventiler så da bør vel lengden stemme på støtstengene der de står. Forutsetter selvsagt at du har justert ventilene riktig, dvs på kald motor og i riktig rekkefølge. Jeg hadde nok sjekket tenning en gang til da det du beskriver minner veldig om tenningsbank synes jeg. Husk varm motor når du justerer og ikke se deg blind på "tall" når du justerer, bruk øra også 
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #24 på: november 10, 2009, 22:57:38 pm » |
|
kan nok tenkes at jeg har justert helt leif...får se på det til fredag. håper det er jeg som har tulla det til. men rent logisk, når knasten på kam er på motsatt side, (da er ventil stengt) uavhengi noe rekkefølge og justere den gjeldende ventil? om det blir feil så vil jeg gjerne ha en forklaring på det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #25 på: november 10, 2009, 23:51:04 pm » |
|
sitter det en hvit boks i motorrommet ved siden av tenningsmodul??
i så fall MÅ denne koples ut ved tenningsjuustering og vakumslanger bortkoplet
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #26 på: november 11, 2009, 23:11:25 pm » |
|
Du justerer både innsug og eksos når den akuelle sylinder skal tenne, og det er bare å rotere motor rundt til ventilene veksler på feks. syl 1, da kan du justere både innsug og eksos syl 3 og vice versa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #27 på: november 14, 2009, 18:35:28 pm » |
|
da er ventiler justert atter en gang så nå er lyden borte  men jeg føler nok for å få tak i noen som har god greie på det for å justere, så om det finnes noen her i distriktet så er det bare å gi lyd.. er det greit å bruke vekslingsmetoden?? veksler på 1 og da justere 4 osv?? neida, lyden er der fortsatt, kjørte bare ikke motor varm nok..
|
|
« Siste redigering: mai 11, 2010, 19:03:50 pm av roskilde02 »
|
Loggført
|
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #28 på: november 14, 2009, 19:24:50 pm » |
|
Når motoren er kald, det vil si en god del timer etter at du har vært å kjørt, justerer du ventilene ved først og justere på sylinder 1, så vrir du reimhjulet 180 grader mot klokken og tar sylinder nr 2. Så vrir du den 180 grader til mot klokken og tar sylinder nr 3 og til slutt vrir du 180 grader til og tar sylinder nr 4. Lønner seg med andre ord fort å sette merke på hva som er nøyaktig punkt for 180 grader  I tillegg er det nå dessverre slik at selv om du f.eks vrir motoren slik at rotor står akkurat i hakket for fordeleren, det vil si at da skal nr 1 i teorien være helt lukket, så er det teori og ikke nødvendigvis praksis etter noen år med forskjellige mekanikere, så en må se på vippearmene for å være sikker.
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #29 på: mai 03, 2010, 22:18:30 pm » |
|
nå har jeg kjørt en del og rasling er der fortsatt. byttet ALT av tennings deler, også byttet ut en sliten fordeler.. høres ut som det kommer fra området startkrans. rådebank kan iflg en motorbygger utelukkes.. noen ide på hva som kan rasle rundt startkrans området??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|