april 29, 2024, 16:40:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: stor motor og kontroll  (Lest 3055 ganger)
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« på: februar 05, 2008, 22:55:48 pm »

Emnet er jo tatt opp mer enn en gang.Setter inn go-motoren, gjerne med litt bremser som kan stoppe dette her også,ja burde fått det inn i vognkortet,men er for mye pes så det blir ofte med tanken(hvertfall for min del).Det som er spörsmålet er om det er mange her inne som har ryki på en skikklig stjernesmell ved kontroll av bt eller politiet.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2008, 08:49:42 am »

Her.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 06, 2008, 08:57:46 am »

Ringte akkurat til biltilsynet ifbm. med 2276 motorbygge. De var posistive til å se på en godkjenning av dette dersom jeg hadde bremsepapirer på effektøkning. Har kjøpt Kerscher bremser med 160HK TUV godkjenning. De kjente til dette bremsesettet.

De ba meg om å sende dem en skriftlig forespørsel ifbm. planene mine. Vi får se hvordan det går....
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2008, 11:27:07 am »

Har noen et overslag over hvor mye denne prosessen koster? Altså ikke prisen av deler osv., men hva biltilsynet skal ha tilsammen for å få dette inn i vognkortet, godkjenning osv. ?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: februar 06, 2008, 12:03:43 pm »

Biltilsynet tar vel ingenting for saksbehandling, såvidt meg bekjent. Når en ombyggingssøknad er "godkjent" må bilen "framstilles for endelig godkjenning", og det koster kr 430,-...

Det som kan koste deg er vel framskaffing av nødvendig dokumentasjon på det ene eller andre, i form av papirer fra TÜV i Tyskland eller annet "uavhengig laboriatorium" etc.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 06, 2008, 13:14:52 pm »

Har kjøpt Kerscher bremser med 160HK TUV godkjenning. De kjente til dette bremsesettet.

[/quote]

Kerscher sitt bremsesett er TUV godkjent for 118 KW
Dette er 160 PS. PS er er en tysk måleenhet for kraft.
160 PS er i underkant av 158 HK.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #6 på: februar 06, 2008, 16:14:05 pm »

PS betyr PferdStärke, som direkte oversatt blir hestekrefter på norsk, altså en måleenhet for effekt (ikke kraft). Helt analogt med "norske" hestekrefter, så altså 1 HK = 1 PS.

1 kW (kiloWatt) er forøvrig lik 1,36 HK eller PS.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: februar 06, 2008, 20:30:02 pm »

Det finnes også en "egen" variant av PS som er 1kW = 1,34PS. Men hvor relevant det er for tråden vet jeg ikke.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: februar 06, 2008, 21:06:11 pm »

Det finnes også en "egen" variant av PS som er 1kW = 1,34PS. Men hvor relevant det er for tråden vet jeg ikke.

PS er helt korrekt betegnelsen på hestekraft, direkte oversatt.

Det som skiller er SAE (amerikansk?) kontra DIN, hvilket er to forskjellige målestandarder for samme tingen.  Tyskerne har vel alltid målt i DIN, men reklamerte og skrev SAE også inn i manualer etc. USA var jo tross alt et stort marked.

Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #9 på: februar 07, 2008, 10:17:45 am »

DIN    betyr Deutsche Industrie Normal
SAE    kommer etter Society of Automotive Engineers (USA)

(Se Transportøkonomisk institutts nettsider (http://www.toi.no/) for andre motor- og kjøretøyrelaterte definisjoner og forkortelser)

1 hk DIN tilsvarer 736 Watt
1 hk SAE = 0,92 hk DIN
1 kW SAE = 1,25 hk DIN
1 kW DIN = 1,36 hk DIN
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 10, 2008, 22:14:29 pm »

1 kW (kiloWatt) er forøvrig lik 1,36 HK eller PS.

[/quote]

For å forsvare mine påstander:
 
1 kW (kiloWatt) er lik 1,36 HK
1 kW (kiloWatt) er lik 0.735 PS

1 Horse power (HP) er lik 1.015 PS

PS til kilowatts (kW) PS x 0,735 = kW
160 PS = 117.6 kw

Kilowatts (kW) til PS kW x 1,36 = PS
160 PS = 160, 48 kW

Horse power (HP) til PS HP x 1,015 = PS
160 HP = 162.4 PS

PS til horse power (HP) PS x 0,985 = HP
160 PS = 157.6 HP
« Siste redigering: februar 10, 2008, 22:19:57 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: februar 10, 2008, 22:56:23 pm »

HK og PS er to ord for samme ting. Det som har noe å si er hvilken standard du regner i. Og dem finnes det egentlig mange av. Så det regnestykket er irrelevant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: februar 10, 2008, 23:57:49 pm »

en av forskjellene var vel at SAE hester (effekt) ble beregnet uten auxillaries, altså vifter, pumper og generator etc. Ellers så skal jo alltid amerikanerene gjøre ting på sin måte...

men dette var vel en aldri så liten avsporing av den opprinnelige tråden.

Tror forresten du ikke får svar fra alle som har dårlig erfaring med slikt, siden de på biltilsynet også leser forum.... Derfor (og av mange andre gode grunner) er det lurt å ha papirene i orden, ja.

Har selv en søknad inne som jeg venter spent på svar på. Kun 1835cc i Ghian, men allikevel, det er en begynnelse
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!