april 27, 2024, 22:50:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 12 mm bolter når felgene har 14mm hull ?  (Lest 4420 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 13, 2009, 18:59:11 pm »

Mine escra felger har jeg målt bolthullene i nå. Hullene er 14-15 mm grovt målt med skyvelær. Tenker på å bestille skivebremser men settet jeg har sett på har 12mm "studs". Dette er CB sitt sett.

Vil konen i mutrene være nok til å holde felgen sentrert eller er dette ikke å anbefale ?

Boltene jeg fikk med hjula er også 12 mm og det blir jo i så fall like dumt å bruke disse på originale tromler om jeg velger å kjøre med tromler fremme en stund.
Loggført

1961 T1 - Custom
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #1 på: november 13, 2009, 19:28:44 pm »

Jepp! Dette er helt normalt. Feks splittbuss og boble har samme størelse bolthullene i felgene, men bobla har M12x1,5 bolter og bussen har M14x1,5 bolter.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: november 13, 2009, 20:32:50 pm »

ok, fikk bare litt tanker rundt dette når det stod at bremsesettet jeg vurderer har 12 mm studs og at en måtte sjekke felgene før en handla. På "normale" biler er det jo "uhørt" å kjøre uten sentreringsringer i senter og korrekte bolter. Bobla har jo ikke noe senter, men tenkte at korrekte bolter var et must

 Kult
« Siste redigering: november 13, 2009, 20:34:53 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: november 13, 2009, 22:37:25 pm »

Nyere boble har vel M14?
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: november 13, 2009, 22:53:03 pm »

Nyere boble har vel M14?


Min ´71 har iallefall M14 1.5
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #5 på: november 13, 2009, 22:57:58 pm »

.
« Siste redigering: desember 19, 2010, 19:15:34 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 13, 2009, 22:58:28 pm »

Kjetil, jeg har CB settet på min bil og har fått presset i lengre 14mm studs i stedet for de korte 12mm som sitter i originalt - no problemo Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: november 14, 2009, 09:37:40 am »

Hei,

Sjekk VWparts, jeg mener dem har pinnebolter med M12 på trommelsiden og M14 på felgsiden. Disse skrur du inn i tromlene/skivene med en klikk locktite. Samtidig kjøper du hjulmuttere med riktig kon for felgene dine. Antar at felgene har ordinær 60gr kon. Du får både åpne og lukket muttere rimelig fra samme plass.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: november 14, 2009, 09:42:39 am »

OKi, kjøper nok bremser i kveld da.

Regner med at et flett nytt sett med senkespindler for linkpin med trommel blir solgt da. Ikke engang montert. Kr 1200 ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #9 på: november 15, 2009, 01:21:35 am »

Originalfelger på pre '68 bobler med 12mm hjulbolter har også mye større hull. Det er konen på hjulbolten/mutteren som sentrerer felgen. Så lenge denne gjør jobben sin, dvs har fullt anlegg mot felgen og ikke bunner mot bremsetromelen før felgen sitter er du home safe.. Hullet i felgen vil aldri ha presspassning som må til for at det skal sentrere hjulet, så om hullet er 12,5 eller 14 mm har liten betydning så lenge man har riktig kon på bolt/mutter. Ikke dermed sagt at det er dumt med tykkest mulig studs, men det er strengt tatt ikke nødvendig.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: november 15, 2009, 12:00:29 pm »

OK, har sendt over en del spørsmål til vwparts men har ikke fått svar enda. Blir nok bestilling uti uka engang. Tør ikke kjøre med så tunge hjul og trommelbremser. Bilen blir ganske kostbar etterhvert og da spiller ikke noen lapper i bremser noen rolle.

Kommer til å kjøre noen langturer til bergen, sørlandet og oslo hvert år og da er det greit å ha bremsene på stell. Når jeg snakket med Knut Thomas en gang for lenge siden sa han at det eneste han treget på etter å ha bygget bilen var at han ikke oppgraderte bremsene. Bilen gikk godt den gang, han kjørte med 1776 og doble 40 dell og syntes bilen trengte mer bremser. Jeg skal kjøre med 1915 og weber idf44 og svære escra hjul og tror det er på tide med mer bremser.

Faktisk har denne bilen hatt en krets bremser helt frem til nå.

Bak kommer jeg ikke til å gjøre noe foruten nye band og hjulsylindre. Det er ganske tight fit med hjul og skjermkant nå. Breiere bremser ville kjørt dekket inn i skjermen.
Loggført

1961 T1 - Custom
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 15, 2009, 12:17:16 pm »

Skivebremser har stort sett ikke noe bedre bremsemoment - og det er det som faktisk stopper hjulet.
Uten å ha sett noen tall vil jeg tro standard trommelbrems og skivebrems er ganske nærmere hverandre på det punktet.

Fordelen er primært kjøling av bremsene - så hyppig bremsing blir mindre problem med skiver.

Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: november 15, 2009, 12:27:04 pm »

På min andre boble som er i "daglig" drift, en 62 med trommelbremser merker jeg ofte helt klart at bremsene er underdimensjonert med hard bremsing. Skivebremser stopper hjulet mer effektivt mener nå jeg, men det blir vel synsing. Uansett så er det på langturene jeg nok vil ha størst glede av dette ja, mye derfor jeg legger litt penger i dette.

Mener å ha lest at de som lager Escra hjulene fraråder kundene å kjøre med trommelbrems.
Loggført

1961 T1 - Custom
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: november 15, 2009, 13:11:13 pm »

Skivebremser har stort sett ikke noe bedre bremsemoment - og det er det som faktisk stopper hjulet.
Uten å ha sett noen tall vil jeg tro standard trommelbrems og skivebrems er ganske nærmere hverandre på det punktet.

Fordelen er primært kjøling av bremsene - så hyppig bremsing blir mindre problem med skiver.




Trommelbrems har jo mye større flater som skrubber mot trommelen, enn skivebrems med klosser..(litt dårlig forklart).. Men problemet er jo som nevnt varmgangen. Når en bremseskive blir varm og utvider seg så presser den mer mot bremseklossene slik at bremsekraften ikke blir nedsatt såframt klossene er av en god kvalitet så de ikke fader.. Mens når en trommelbrems blir varm så blir avstanden lengre til bremsebelegget..

Men å bytte til skivebrems kun pga at du skal ha tyngre/større hjul tror jeg er tull... Busser og lastebiler kjører da med tromler foran og bak.. Øyerulling
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: november 15, 2009, 14:15:17 pm »

Det er jo forskjell på trommelbremser; uten å huske størrelsen på de eldste så er vel de en del mindre enn de på de nyeste boblene.

Tommelfingerregel er vel at klarer bremsene å låse hjulene, så har de nok moment. Klarer de ikke å låse så er de for svake.
ibremsing skjer akkurat der hjulet går fra å rotere til å låse.

Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: november 15, 2009, 14:53:20 pm »

Sporer litt av, men har vel fått svar på det jeg lurte på..  Osteaktig

Jeg kjøper dette settet uansett jeg. Poenget er at jeg vil være bittelitt tryggere på langtur. Min andre boble, 62 med trommelbremser (smale band, 30 mm? samme tykkelse som bakbremsene på en 68->) sliter med å låse hjulene raskt nok under panikkbrems når de er varme.... syntes jeg. Ønsker bedre bremser på min 61 modell og da mener jeg at dette CB settet er det mest fornuftige valget. CSP er sikkert bedre men koster det dobbelte.

Lastebiler og Busser begynte allerede når jeg tok buss/lastebil sertifikat i 1994 å komme med skivebremser. Får sikkert nye lastebiler med tromler, men her snakker vi vel kost - nytte prinsipp. Ikke uten grunn at en lærer at når man kjører tunge kjøretøy er det 5 sekunders regelen som gjelder, ikke 3. Jeg kan mye om luft-mekaniske bremser på lastebil, retardere, elektromagnetiske bremser og eksosbrems men det er jo ikke poenget her.

Bobla veier 800 kg ++ og et vogntog 50 tonn. Uansett i 120 km/t sittende i en blikkboks velger jeg å bruke 5-6000,- ekstra på bremser.

Ha en fortsatt fin helg, i stavanger skinner sola  Gliser
« Siste redigering: november 15, 2009, 18:59:29 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!