mars 28, 2024, 18:10:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Are's 1300s prosjekt.  (Lest 43193 ganger)
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: november 26, 2007, 18:37:12 pm »

Blir vel nødt til å legge ut prosjektet mitt jeg og da, som alle andre.


Her er da den utrolig stygge (men potensielle) bobla mi:


Bildet var tatt i 2001, rett før den ble satt på vinterlagring på Kvikne....der ble den forøvrig stående til i vår =P

I løpet av sommer og høst 06 overhalte jeg en 1600 motor, som skal bli "dayli driver" motoren.




Den fikk nye stempelringer, og hona sylindre:



Dynamoen fikk nye lager, ble dreid, og fikk nye børster.



Ventilene ble slipt, og ventilsetene fikk seg en oppfriskning. Samtidig fikk portene en lett frisering.




Forgasser ble overhalt med nye pakninger og akspumpe, og innsuget ble lakkert.



Alt av deksler ble lakkert i silkematt svart.




Så ble hele sullamitten satt sammen etter beste evne.








________________________________________________________________________




Omsider så fikk jeg også hentet bilen i fra sitt skjulested på kvikne.






Vel hjemme i trondheim ventet et par nye deler....Og en galing med skiftnøkkel Rekker tunge






Så ble det avplukking av diverse....




Det har ikke vært så voldsomt til skruing siden jeg hentet den, men noe er vertfall gjort...

Rusta i hjulbuene er tatt.


Framskjerm og kanaler er sveiset.








Forstillinga ble erklært død, og ny skulle handles fra statene. Men ny forstilling var ikke på lager hos de jeg handlet til, så denne blir restaurert etter beste evne, med "sway 'a way" senkere.


 Bremseskjold, styreledd, styrestag og spindler var reddbare, og har fått seg 2 tjukke strøk med arcanol.


For å holde motivasjonen oppe, har det blitt en del prøvemontering av nydelene =P  
Shortshiftern var absolutt verdt pengene. Det ble ordntlig tight giring. Og bare så det er sakt, jeg har nytt gulvteppe og nye setetrekk :lol:

Måtte montere det nye rattet også....turtellern er fra torshov. Den røde knappen på rattet er til vindusspylern



__________________________________________________

Ordtlig motor må også til. Planen er en 1915cc med turbo. Jeg har så smått begynt å lage hideaway eksosanlegg ( 1-1/2 rør) Og Dellorto 40 gasser er handlet.




Skal ikke gå så nøye inn på specs, men det blir vertfall 40x35,5 mm topper og motvektsveiv. Størrelse på kam og turbo finner jeg ut etterhvert. Satser på å lade rundt 1bar.



Det var alt for denne gang.  Jeg venter på en kontainer med deler fra statene, som skal dukke opp til jul, og fram til da har jeg desverre en bmw som trenger litt omsorg. Så en oppdatering vil ikke komme med det første =P

Are.
« Siste redigering: desember 14, 2011, 21:13:27 pm av Are » Loggført

Mø...
Juniormedlem
**
Innlegg: 92
Bosted: Trondhjæm


Gettin` high on Gasoline!!


Vis profil
« Svar #1 på: november 28, 2007, 22:52:54 pm »

Sjokkert
får se om det blir noe turbo da, å om du greier å kjøre raskere enn meg da  Rekker tunge


* IMG_0287(3).jpg (141.03 KB, 512x768 - vist 698 ganger.)
Loggført

- Små barn, Store gleder -

- Never drive faster than your guardian angel can fly! -
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: november 29, 2007, 10:01:16 am »


Her er da den utrolig stygge (men potensielle) bobla mi:


Uansett hvor slitt og rusten ei Boble er så klarer jeg ikke å se den som STYGG...sorry. Velbrukt og sliten, men med kjempepotensiale! Blir bra denne her!  Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #3 på: november 29, 2007, 11:14:21 am »

hva slags ratt er det du har satt inn ?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: november 29, 2007, 17:22:03 pm »

Du skal vel ikke sveise opp den forstillinga der?  Sjokkert
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: november 29, 2007, 17:32:18 pm »

Sitat
får se om det blir noe turbo da, å om du greier å kjøre raskere enn meg da

Det blir turbo ja, og akkurat nå så går nok min bil fortere enn din  Osteaktig

Sitat
hva slags ratt er det du har satt inn ?

Rattet er et billigt grant ratt (også kjent som Falukorv ratt) fra EBAY

Sitat
Du skal vel ikke sveise opp den forstillinga der?

Blir nok til det ja. Men kommer til å kjøpe en ny ved anledning. Når det først skal sveises inn senkere, så hvorfor ikke sveise i "tårnet"....

For øvrig er det ikke gjort noenting, bortsett fra at "Mø" har tatt turboen min, og at jeg fikk turbomania i posten her om dagen.

Are.
« Siste redigering: november 29, 2007, 17:34:33 pm av Are » Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 29, 2007, 19:35:17 pm »

Hva har du tenkt å gjøre i toppen for å få en 1915 med turbo tett mellom sylinder og topp..?  Hæ  Det er problemer nok med "blow-by" på 94mm uten turbo..  Øyerulling

Skulle jeg hatt T1-motor med turbo, så tror jeg at jeg ville ha gått for 1680 tykkvegget eller 1776... men,men... dine penger,din motor..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: november 29, 2007, 20:46:45 pm »

Jeg så for meg at kobberpakninger ville gjøre susen. Tror ikke det kommer til å bli noe problem, jeg er ikke den første som setter turbo på en 1915. En ekstern oljekjøler (i tillegg til den orginale) skal også monteres.
Loggført

Asgeir
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: november 29, 2007, 22:23:45 pm »

Artig prosjekt dette Glad

Men, å legge så mye arbeid i den forstillinga der, når en ny puma koster det den gjør... (Rundt et par laken hos Unneberg)
Vel, jeg må si meg uenig i dine prioriteringer her. Å vekke denne til liv etter en fornuftig dødserklæring tror jeg ikke er så lurt.  Tvilende

Rustsveising i forstillinga synes jeg generelt bør unngås. Husk at med den råta der er sannsynligheten for indre omfattende rustskader svært høy.
Jeg har i hvertfall pensjonert forstillinger som ser betydelig bedre ut enn dette...

Uansett; et brukt eksemplar som er et bedre utgangspunkt enn denne tror jeg vil være både lett og rimelig og oppdrive...

Merk at dette IKKE er ment som et surt oppstøt, men kun en anbefaling jeg tror vil gagne alle.

Lykke til vwidere  Glad
Loggført

(o\!/o)
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: desember 25, 2007, 15:58:55 pm »

Hei hå nå er det jul igjenn ^^ 

Bilen står like uferdig som før  Øyerulling men nissen kom innom med et par pakker  Osteaktig





Han kom også med nye stigtrinn, frontplate og frontrute.

Nå er det bare å få kebab'en ferdig og på veien, så kan jeg endelig begynne på bublan igjenn Blunker
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: desember 25, 2007, 17:29:14 pm »

Og du er 18år... imponerende!!!!

Jeg er 17 jeg da.. har aldri tatt i et sveiseapparat før Blunker Så jeg prøver å unngå biler med farlig rust.

Dette blir sikkert drit røfft, og den motoren der har blitt utrolig pen!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #11 på: desember 25, 2007, 20:44:05 pm »

Hei hå nå er det jul igjenn ^^ 

Bilen står like uferdig som før  Øyerulling men nissen kom innom med et par pakker  Osteaktig


Han kom også med nye stigtrinn, frontplate og frontrute.

Nå er det bare å få kebab'en ferdig og på veien, så kan jeg endelig begynne på bublan igjenn Blunker

Du må jammen ha vert snill som har fått så mye fint av nissen Gliser

Stå på videre så blir det bra dette!
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: desember 25, 2007, 20:45:11 pm »

Da skal du få et tips av meg Nicolai: Lær deg og sveise NÅ.
Det er få ting du kommer til å få så mye bruk for hvis du har tenkt å holde på med hobbybil i årene fremover!  Blunker
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 26, 2007, 10:55:03 am »

Vi venter i spenning på fortsettelsen!
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: juli 08, 2008, 15:39:34 pm »

Hei og hå =)

Etter en serdeles lang vinterdvale, har jeg omsider fått tilbake litt motivasjon til å holde på med bilen.

Har endelig fått bilen ned på hjulene igjenn etter et halvt år. Nå med senket forstilling med nye bærekuler, en ny bærearm og 2 nye styreledd og caster shims på plass.





Ble ikke så aller værst. Må få den ned et lite hakk bak nå så....




Hadde i utgangspunktet bare tenkt å bytte frontplata, men etter å ha kappet den ut, ser det ut til at hele frontstykket må byttes pga. at det er skeivt i alle retninger. Har bestillt fra veng, og får det forhåpentligvis på mandag.....


så ,  "stay tuned"  =P
Loggført

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 08, 2008, 16:25:05 pm »

Blir bra det her! Hva har du tenkt å fargelegge bilen din med? Og hvordan felger og stuk blir det?
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #16 på: juli 08, 2008, 23:00:19 pm »

takk og takk...

bilen skal lakkeres i den fargen som er på kanal'ene / innerskjermene. Altså baby blue, eller telenor blå om du vil (har mye av den lakken til overs, ettersom far jobbet i televerket en gang i tiden)

Felger blir 8 spoke med koks grå metallic senter, og 145 foran og 165 bak.  Holder meg til litt smale dekk bak, da jeg ikke er så stor fan av traktor stuket som alt for mange kjører....

Ellers blir den lav foran, og litt lav bak (ikke fult så mye som 1 hakk på splines'n)

også skal det gå fort etter hvert, eller ivhertfall spøle =P  Har fått fatt på ny turbo og, da den gamle jeg hadde ikke var noe å ta vare på. Har også fått i en 69mm motvektsveiv, som mest sannsynelig må slipes, og en råtten 40mm dellorto gasser.

Are

Loggført

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juli 08, 2008, 23:56:55 pm »

Fett. Fin farge. Matcher nok bra til de felgene. Skal vi si 185 bak?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: juli 09, 2008, 00:00:22 am »

Dette ser jo bra ut!!

Stå På Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: juli 09, 2008, 07:40:51 am »

takk og takk...

bilen skal lakkeres i den fargen som er på kanal'ene / innerskjermene. Altså baby blue, eller telenor blå om du vil (har mye av den lakken til overs, ettersom far jobbet i televerket en gang i tiden)

Felger blir 8 spoke med koks grå metallic senter, og 145 foran og 165 bak.  Holder meg til litt smale dekk bak, da jeg ikke er så stor fan av traktor stuket som alt for mange kjører....

Ellers blir den lav foran, og litt lav bak (ikke fult så mye som 1 hakk på splines'n)

også skal det gå fort etter hvert, eller ivhertfall spøle =P  Har fått fatt på ny turbo og, da den gamle jeg hadde ikke var noe å ta vare på. Har også fått i en 69mm motvektsveiv, som mest sannsynelig må slipes, og en råtten 40mm dellorto gasser.

Are


Tror jeg hadde sjekket den malingen nøye før jeg hadde brukt den,er jo en stund siden televerket eksisterte,maling er litt"ferskvare"
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: juli 09, 2008, 16:14:58 pm »

Skal kun bruke den til å lakkere innvendig i bilen, og på innsiden av panser, motorluke osv. Har lakkert en del småting med den før, og resultatet blir helt fint. Utvendig blir det lakkert med "fersk" 2k lakk. Har en kjenning som jobber på elgeseter billakkering som ordner dette.

I dag har jeg tatt ut stolene og fjernet asfaltplatene som lå i gulvet. Dette var en møkkajobb, fordi platene satt som støpt, selv om jeg brukte varmepistol. Ble forholdsvis lettet av å kun finne overflaterust, og et bittelite hull ved stolfestet. Skal pusse rent å male opp i morra.

stilen på bilen blir vel noe allà dette, muligens med t-bars istedet for fangere:
Loggført

Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 10, 2008, 15:44:52 pm »

Tøfft prosjetk. Jeg digger 1300S
Loggført

<Insert lame ass quote here>
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #22 på: august 20, 2008, 07:28:19 am »

Kjempe bra lesestoff det her!! Glad
Nå som ferien er over for de fleste så kommer det vell noen oppdateringer snart??
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: august 20, 2008, 15:58:01 pm »

Har gjort en del småting siden sist, men har dabbet av. Fikk et lite kick av scc, så det blir vel en opdatering etterhvert tenker jeg.
Loggført

kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #24 på: august 20, 2008, 16:31:50 pm »

Flott flott.
Da er det bare for oss andre å vente;)
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #25 på: august 20, 2008, 19:24:27 pm »

Faen Are, dette blir jo utrolig bra!! Hvor dreier du og slikt? Gelder meg til å se denne bilen i det "store" følget neste år til SCC. Og helst før det men.

Stå på, og hold oss oppdatert.

Lasse
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #26 på: august 20, 2008, 20:15:43 pm »

Takk takk Lasse. Dreibenk og ventil slipemaskin er jeg så heldig å ha i garasjen. Dreibenken er riktignok fra 50-60 tallet (ventil slipern også) men funker fint til slike småjobber.

Har klart å kappe av fronten nå vertfall. Håper jeg klarer å få den sammen igjen =P




 
Loggført

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #27 på: august 20, 2008, 20:25:21 pm »

Bilen din begynner jo å se veldig bra ut!

Men når det blir turbo baki, bruker du orginale 1300S kassa da?


Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #28 på: august 20, 2008, 20:36:09 pm »

Tenkte å prøve meg med 1300s kassa ja. Har vertfall hørt mye bra om den. Tenker den holder fint sålenge jeg ikke prøver meg på en skikkelig launch med slicks. Har ingen planer om å kjøre noe serlig aktivt på stripa uansett.

Forsterket kasse koster penger, og som alle andre er jeg på et stramt budsjett. (spesiellt med lærlingelønn) Har fått tak i en ny turbo (type billig kina turbo fra ebay) brukt motvektsveiv som trenger en sliping, og 2 dellorto 40 gassere i shabby tilstand. Skal få de i ok stand med deler fra den midtmonterte dellortoen jeg har. Kjøper gjerne andre billige brukte motordeler om noen har (kam, rettskårne kamdrev, blokk osv)

Restaurering av bilen er førsteprioriteten. Satser på SCC neste år, men mest sannsynelig med restaurert 1600 motor.
Loggført

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #29 på: august 20, 2008, 20:43:03 pm »

Det er fint å få den kjørbar først ivartfall, istedet for å stresse med å gjøre klar turbomotoren.. Blir da som regel noen short cuts, og må gjøre opp igjen alt senere.

Orginal kassa skal nok holde ja, men kanskje ikke så lenge med slicks med godt feste som du sier  Osteaktig
Går jo kanskje ann å bruke 091 kassene, tror de skal være noe bedre (?)

Men tror dette blir bra jeg  Glad   
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!