mars 28, 2024, 20:33:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Are's 1300s prosjekt.  (Lest 43197 ganger)
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #30 på: september 03, 2008, 19:24:45 pm »

Da ser det ut til at det blir en grose pause i prosjektet. Jeg stuntet litt med bruksbilen i dag, og det blir verken billigt eller lettvint å fikse. Bobla må nok flyttes ut av garasjen en stund, til jeg får spakla opp bayern...

Are
« Siste redigering: april 06, 2009, 15:42:20 pm av Are » Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #31 på: oktober 25, 2008, 11:04:12 am »

Hei Are - har du ny front? Hvis du trenger kan vi kanskje hjelpe deg med en original avkappet 1300S som var rett og fin.
Kappet ved A-stolpen og det kan sikkert trimmes etter ditt ønske. Klart å foretrekke fremfor reprogreiene som ikke passer.
Kontakt Erik A. om du trenger! Med norgespakke på til 150 kr. bør dette kunne ordnes greit.
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 27, 2008, 18:01:58 pm »

Takk for tilbudet, men jeg tror nok jeg ender opp med den repro-delen uansett. Har fått tilpasset den sånn nogenlunde nå. Det viste seg at bilen var litt skjeiv i tillegg, fordi den har hatt en ganske kraftig krasj tidligere.

Fortsatt en pause i boblemekkinga, og bobla må desverre stå ut  Gråter  Skrur fortsatt bmw. Ble mer jobb en jeg trodde, da rammevangen hadde flytta seg nok en gang. Har også sveiset litt rust i innerskjermer i samme slengen.

Are.
« Siste redigering: oktober 27, 2008, 18:03:38 pm av Are » Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #33 på: oktober 28, 2008, 14:44:39 pm »

Greit det Are! Forresten fint at du ikke trengte den:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=831.msg7134#msg7134
« Siste redigering: oktober 28, 2008, 17:21:29 pm av Trond Dahl » Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #34 på: april 06, 2009, 16:12:32 pm »

Da er jeg igang igjen. Ble ferdig med bruksbilen for lenge siden, men garasjeplassen har vært opptatt til i forige uke.

I vinter har jeg laget litt småting som bensinpumpe blockoff, og vannkjølt intercooler. Har ikke fått tilbake intercoolern fra sveising enda, så bilder av den kommer senere. Skal bruke elektrisk vannpumpe fra a omega og varmeapparatregister som kjøling, som skal ligge over girboksen.


Har begynt å overhale dellorto 40 gasserne mine. De har vært ofre for litt ukyndig mekking, så den ene spjeldakslingen var knekt. Gikk dog greit å få den ut. Mangler også 1 venturi, og noen dyser.




Selve bilen har stått ut i hele vinter. Det har resultert i litt rust her og der, på flekkene jeg hadde grunnet opp. Men ser ikke noe mørkt på det.



Begynte såvidt i fjor å tilpasse et nytt frontstykke fra veng. Har fått det til å passe ganske så bra utvendig med panser og skjermer, målene fra det gamle frontstykket stemmer også nå. Men på innsiden er saken en helt annen. "Skinnene" som tanken ligger ann på er sveiset på veldig skjeivt på det nye frontstykket.





Her ser dere hvor skjeivt det er. Har borret opp punkt sveisene og snittet opp og bøyd ned "skinna", så nå passer tanken sånn nogenlunde. Skal få sveiset ihop dette i morgen.




Hullene til skruene som fester tanken i framkant kommer litt for langt under tanken, så her må det også gjøres en vri.

Er godt i gang nå, men har lært til senere at jeg aldri skal kjøpe sveisedeler fra veng igjen. Iallefall ikke såpass store deler.

kommer mer senere.

Are
« Siste redigering: april 06, 2009, 16:16:53 pm av Are » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: april 06, 2009, 16:25:29 pm »

Dette ser bra ut!

Men det gjer ikkje den veng-delen... eg skjønnar egentlig ikkje att dei gidd å laga deler som ikkje passer... hadde dei klart å laga tinga sånn att dei faktisk passer, så hadde salget auka deretter... men detta forstår dei ikkje.. Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #36 på: desember 05, 2009, 02:02:33 am »

Her går det unna får'n si! Har ikke noen unskyldning, jeg er bare lat, derfor tar ting tid.

Men, jeg fikk omsider den fronten til å passe ganske så bra. Bildene er fra i sommer.





Siden den gang har det ikke skjedd så mye. Jeg har puslet litt med en intercooler fra audi a4, og handlet en del motordeler.



Etter litt kapping og sveising var den klar for vannkjøling



Er ikke helt ferdig med pumpesystemet enda, men bruker et varmeapparatregister som kjøler, og elektrisk vannpumpe fra A Omega.





Blir nok litt motorbygging etterhvert , har fått tak i det meste, men venter på steve-tims stage2 topper og veiv fra unaiten. Blokka er ny as41, fullflow, 94mm og stroker klargjort. Eksos er fra cb-performance.




Men først må sveisinga gjøres ferdig. Holder på med baksiden av kanalene nå, dette er det eneste av rustsveising som gjenstår på bilen nå  Gliser Sleit en del med å få av fjærplatene, men med ters og litt gløding gikk det greit. Den ene siden er ferdigmontert med nye urethanforinger.





Motor og girboks skal ut neste helg, så stay tuned. Kansje jeg opdaterer igjen om et halvt års tid  Rekker tunge
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #37 på: desember 05, 2009, 12:13:23 pm »

Dette ser voldsomt bra ut!!! Og den motoren der kjem til å gå, GODT! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #38 på: august 02, 2011, 20:21:01 pm »

Sitat
Kansje jeg opdaterer igjen om et halvt års tid

Jeg er en trææg trønder, så ting tar tid. Kan nevnes at bruksbilen har blitt modifisert noe iløpet av vinteren, så dette har konsumert en del tid og garasjeplass. Havnet på 338whp og 430wNm, og det ga mersmak for turbobygging. Håper jo såklart at den stakkars lille bobla mi skal klare å henge på denne, så nå må det bygges  Gliser Har forsåvid gjort endel med bilen, men det er mest småting som ikke vises så godt..

Gromdeler Osteaktig Steve tims stage 2 topper


Girboks har vært ute, og fått en del nye pakninger og ny lakk. Alt av understellsdeler ble syrebehandlet og lakkert opp igjen, inklusive skiver og muttre.


Har også byttet til gammel type girkassefeste, og laget nytt fremre feste.


Har jobbet endel med motorrommet og endelig fått på litt lakk. Ble orginalfargen som har vært på bilen, l54d marina blue. Selgern lurte meg til å prøve vannbasert lakk, men den falt ikke i smak. Synes den var vanskeligere å jobbe med enn "vanlig" lakk, så neste gang blir det løsemiddelbasert, så slipper jeg styret med klarlakk etc. Resultatet ble greit nok forsåvidt, er jo tross alt innvendig.






Har såvidt begynt på bensinsystemet også. 12mm rør for tur og retur. Irriterer meg at de ikke ble helt rette under loddinga Rekker tunge


Lakkert motorluke innvendig


Bensinpumpe av typen aeromotive motert på "torpedoveggen" Står på egen alubrakett som er gummiopphengt. Fortsatt endel jobb igjen på bensinrør og retur i tank etc.


Ellers er alt av bremser nå opplakkert overhalt og nytt. Neste post på programet blir montering av matter i motorom og den "overhalte" 1600 motoren fra side 1. Gleder meg til å få sammen litt nå, spesielt når ting begynner å bli blankt og pent. Satser på å få mye god inspirasjon og arbeidslyst etter SCC, så kansje det blir en aldri så liten oppstart før vinter også  Osteaktig

Are.

Loggført

sandvik996tt
Gjest
« Svar #39 på: august 02, 2011, 21:35:50 pm »

Tøft
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #40 på: august 02, 2011, 22:21:35 pm »

Hvis girkassen kun sitter fast i de røde urethan festene vil det fremre feste gi etter for vekten av motoren. Fremre feste uten stålforsterkning fungerer dårlig. Motoren begynner å "henge" etter en liten stund.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #41 på: august 03, 2011, 10:35:01 am »

Jeg har satt på samme urethanefester bak på min turbomaskin, men beholdt det originale fremre festet.
Har også laget 2x avstivninger/forsterkning fra brannvegg ned på toppen av girkasse ala "bilcrossmetoden".
Hva tror du om det?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #42 på: august 04, 2011, 00:28:20 am »

Det blir avstivning mellom "dempertårnene" etterhvert, da jeg har planer om ganske stive bakdempere, muligens coilovers etterhvert. Har også sett på den bilkrossløsningen, er jo relativt enkelt å lage 2 stag fra brannvegg og ned til bakre girkassefester.

Fremre feste er uten stålforsterkning ja, kan dette løses med gjennomgående bolter på et vis, eller må urethanen byttes ut med massivt stål?
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #43 på: august 16, 2011, 20:39:58 pm »

Da var motor og matter på plass, nesten hvertfall  Gliser Greit å få frigjort litt plass, ettersom motoren har stått på benken siden 2006  Osteaktig



Får ikke gjort mer før scc nå, men regner med det blir en del kvelder i garasjen etter det Blunker

Are.
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #44 på: november 12, 2011, 16:27:58 pm »

Fått gjort litt småtteri igjen =) Det overhalte pedalsettet er montert, bremser luftet og clutch fungerende.

Fikk på plass en midlertidig bensintank (oljekanne) og koblet på litt ledninger. Jaggu starta motorn og Osteaktig Ved første oppstart fungerte ikke clutchen, den ville ikke løse ut. Måtte ut med motor igjen, og som mistenkt var lamellen rustet fast. Men nå er alt tipp-topp. Har justert tenning bare på feelingen, og pluggene er gamle, men dette skal ordnes senere. Ville bare få start sånn i første omgang.



Rakk også å få gjort det værste grunnarbeidet i bagasjerommet før kulda satte inn, så der ser det mye bedre ut enn før hvertfall. Kommer ikke noe lengre her nå, siden det er litt for kaldt til å legge fyller og lakk.





Testet med en bakskjerm, og må si meg meget fornøyd med høyde på bil og dekkdimmensjon, men jeg må muligens ha litt smalere dekk, da de stikker utom litt, dette er 205/70 r15 Osteaktig



Deksler til innerskjermer under produksjon  Kult



Utrolig motiverende at bilen nå er "kjørbar" med bremser og alt. Neste post blir restaurering av stoler, og opptrekking. Om noen har en grei førerstol med lav rygg til salgs, er jeg intressert.

Are.
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #45 på: desember 14, 2011, 21:27:39 pm »

Juleopdatering Osteaktig

Har en plan om å få ferdig intreøret i vinter, derfor passet det bra med en ukes ferie Osteaktig

Har begynt, og fått trekt opp bakseter og sittepute til passasjerstol. Med unntak av litt omsying og justering av tmi trekkene, har det vært plankekjøring sålangt. Varierer litt på gjenbruk av de der sagflisgreiene og ny formskjært skumgummi.

Litt dårlig mobilbilde. Det gjenstår litt strekking her og der, men regner med trekkene kommer seg når de får stått i sola en stund. Er en del folder etter lagring i eske osv.


Ellers, for den som kansje har sånt liggende, er jeg intressert i å kjøpe en førerstol, som er lik denne;


Tilstand på trekk osv spiller ingen rolle, men selve rammeverket må være i orden.

Are.

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #46 på: desember 15, 2011, 00:33:17 am »

Eg meinar eg har ein sånn førarstol på lur, frå ein 1300s.  forsovidt heil og fin, bortimot ivertfall
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #47 på: desember 15, 2011, 22:38:57 pm »

Det er en stor jobb du gjør her. Godt gjort. Skjedd mer med 1915turbo?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #48 på: desember 15, 2011, 23:43:02 pm »

Takk for tilbakemeldinger =)

Fikk tak i en stol i dag. Kjekt med onkler som har ting liggende Osteaktig Det er en passasjerstol, men skal nok få modifisert den for bruk på førersiden Blunker

Når det gjelder motorbygging så står det på vent. Må ha ferdig bil først, og det er fortsatt mye jobb igjen, men jeg begynner å se enden på ting nå. Kan vel også nevne at jeg begynner å bli usikker på om 1915 blir nok, har lyst på hvertfall 250whp  Gliser


Are.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #49 på: desember 16, 2011, 09:39:39 am »

Har studert litt optimalisering av turbomotor, sett et eksempel på en 2L 16V som ga 200hk. De fikk den til å yte rundt 700hk kun ved å gi mer oktan, mer trykk og mer bensin.
Men det er jo holdbarheten som er det store spørsmålet. Det er det som koster i kvalitetsdeler og sammensetning om du vil at noe skal vare...
Tror jeg skulle klart å skremme 250whp ut av min og, men det hadde redusert levetiden for mye. Der er det for mye standard deler i blokka..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #50 på: juni 17, 2013, 20:34:02 pm »

Går tid mellom oppdateringene, har litt for mange prosjekter  Gliser

Intreøret er nå ferdig og klart for montering.
Bremser og understell ferdig og bilen er prøvekjørt.
Fått tak i 4 bra orginalskjermer og førerdør.
Det som gjenstår er grunnarbreid, lakk og montering. Har det ikke travelt, men hadde jo vert godt å få den lakkert i løpet av sommern =)

Gjort opp litt gammelt grunnarbeid, punktsandblåsing og syrebehandling. Det verste grunnarbeidet er fronten, resten av bilen er forholdsvis strak og fin.


Panser ferdig rettet og epoxygrunning lakt. Klart for fyller.



Skjerm rettet og klar for epoxy.



Are
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #51 på: august 05, 2013, 11:27:31 am »

Omsider blitt ferdig med å sandblåse/sparkle alle løsdelene. Tar lang tid pga all smårusten i hver eneste kant/skjøt. Har fått på epoxy på alt untatt motorluka og bilen. Er ganske væravhengig når jeg står ute i hagen  Glad











Ved neste opdatering er bilen forhåpentligvis ferdigslipt med fyller og klar for levering til lakkerer =)
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #52 på: februar 16, 2016, 15:16:00 pm »

Sitat
Ved neste opdatering er bilen forhåpentligvis ferdigslipt med fyller og klar for levering til lakkerer =)
  Øyerulling

Kom aldri lengre enn straking og epoxyprimer på bilen før den mistet garasjeplassen pga. et vannsølprosjekt.

Et bilde før den ble satt på lager =)


I påvente av at det skal bli plass i garasjen, fant jeg ut at jeg skulle sette igang med motorbygging i vinter.
Har ikke så mye bilder, men er shortblokk er nå klar.







Mangler pinnbolter til topp/sylindre før jeg kommer noe lengre. Usikker på om jeg skal gå for orginalt eller om det fins noe ARP greier.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: februar 17, 2016, 10:04:39 am »

Hadde glemt vekk denne tråden. Artig å se at jeg kommenterte turbomotoren din for 5 år siden. Jeg har litt mer erfaring nå  Glad
Fint det skjer noe, flott prosjekt!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #54 på: februar 17, 2016, 16:50:31 pm »

En av fordelene med å bruke lang tid, og ha andre prosjekter er at du har får mer erfaring Osteaktig Dette er nå min 4. turbo motor, dog den første med forgassere og uten vann. Har lært meg hva som fungerer, og ikke hvertfall. Det nyeste bygget mitt er en helsmidd 3L bmw motor med stor precision turbo, som skal passere 500whp med god margin  Glad

Har justert ned litt forventninger til vw motoren. Fokuserer heller på å få det til å fungere med de delene jeg allerede har kjøpt. Det blir forgassere, men jeg dropper intercooler. Hadde også planer om map styrt tenningsanlegg, men magneto er jo mye kulere  Gliser Dette blir uansett ikke noe daily driver, men med et par timer i dynapacken så blir den sikkert kjørbar nok for mitt bruk.
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #55 på: mars 15, 2016, 12:07:46 pm »

Sjeldent det er så fun med Funlight Osteaktig  Målte alle til 61cc og sammen med 1mm vendehøyde havner jeg på ca 8,0:1 i komp, som var det jeg håpte på. Herlig å slippe å styre noe med maskinering eller shimsing  Glad



Ikke så mye spennende ellers. Montert sump og oljepumpe. Venter på pinnbolter fra CB før sylindre og topper kommer på.



Et lite spørsmål om moment på blokkhalvdelene på slutten. Bentley manualen skriver to forskjellige momenter på hovedboltene, utifra early (18ft/lbs) eller late style (25ft/lbs) nuts. Hvilken er riktig? Har dratt til med 18 foreløpig.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #56 på: mars 15, 2016, 13:37:36 pm »

1mm vendehøyde hørtes lite ut. Hva slags turtall og veiv/råder har motoren?

Den filterholderen, ser EMPI merket er rett vei, men er det uttak til filter på trykksiden når den står sånn?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #57 på: mars 15, 2016, 13:59:50 pm »

Faktisk klaring mellom topp og stempel blir nok noe større, siden forbrenningskammerene er hemicut helt ut mot anleggsflatene. Regner med maks effekt kommer før 6000 rpm på denne. Veiv er oem vw 69mm med påsveiste motvekter fra dpr. Råder er CB unitech. Alt er balansert. Hva regnes som safe vendehøyde på vw?

Pumpa er riktig montert, har dobbeltsjekket dette. Tar ikke bilder av alt, men pumpa er "blueprinted" og tilpasset oljekanaler i blokka. Gammel sak fra 60-70 tallet, så både selve pumpa og filterholderen har en litt spesiell konstruksjon. Ser at alle andre lokk plasserer filteret på motsatt side.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #58 på: mars 15, 2016, 16:47:27 pm »

Jeg ville ikke montert en motor med noe mindre enn 1.2mm vendehøyde. Ned mot 1mm går, men da en motor som har bra veiv råder og som går på f .eks E85 (soter mindre)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #59 på: april 10, 2016, 14:09:28 pm »

Tar ikke så veldig mye bilder, men topper og sylindre er nå montert.



Litt prøvemontering av eksos. Passformen er ok, men litt justeringer må til før lakk og wrapping.



Are.
Loggført

Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!