mars 28, 2024, 19:13:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppsett for banekjøring  (Lest 34935 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: november 23, 2009, 13:33:29 pm »

Et godt hjuloppheng er et forutsigbart hjuloppheng. Neste delen er å sørge for at det beveger seg på en hensiktsmessig måte.

Når de to elementene er på plass så er meste gjort egentlig.

Så det første man kan starte med er forutsigbarheten -

1) Gummiforinger deformeres relativt kraftig = endringer i hvordan bæarearmer etc står i forholt til andre deler i hjuloppheng/understell.

2) Karosseriet/understellet deformeres - endringer i hvor hjulopphenget faktisk står. Her er grunnen til staget på bilen over - det knytter sammen tårnene og øker torsjonsstivheten til karosseriet. Stagene ned i hjulbrønn kan være knytt ned i rammehodet, men ellers er jeg ingen stor hensikt med dem. Tilsvarene er stagene fra balljoint/linkpin forstilligen ned i understellet - de hinder at forstillingen bøyer seg bakover ved kraft oppbremsing.

3) Bevegelsen bør aldri bråstoppes - det gir sjokklaster og plutselige nye "føringer" for hjulopphenget = IKKE forutsigbart. Derav bør ting som limiter-straps etc for å hindre positiv camber bak forkastes i mine øyne. Heller bruke en bladfjær på tvers. Og at fjærstoppere lar seg deformere littegrann hvertfall før det smeller. Bør heller ikke være vanvittig harde i mine øyne - det er fjæringen som skal fjære, ikke gummiklossene som skal hindre at delene tar borti karosseriet.

Det var noe, og det er masse mer...



Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: november 23, 2009, 13:41:46 pm »

Hva med å gjøre det vanskelig? Hvordan bygge bobla lav uten å senke den...  flytte innfestinger og endre selve designet på opphenget, alt annet enn bolt on.
Hvorfor skal din bil bli bedre enn alle andres bobler når du gjør alt likt? Tror jeg må handle meg noe bøker om chassis design.
Hvordan skal girkassen være giret? Lange gir 2000 rpm i turtalls fall mellom girene eller mer rundt 1000rpm?
« Siste redigering: november 23, 2009, 13:51:49 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #32 på: november 23, 2009, 14:13:38 pm »

Jeg snakket med Mobeck (Bilstein forhandler)for en stund tilbake, og han sa at mange av de tingene folk gjør med chassi, stivere torosjonsstaver, bussgummier mm er for å kompensere for "dårlige" støtdempere. Han anbefalte å starte med de beste demperene en hadde råd til, for så å bygge videre derfra.
Mye i vår hobby er nok basert på low budget innfallsvinkelen, men det setter nok litt begrensninger, og at man forsetter med løsninger som har "fungert i alle år".
Loggført
NilsR
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #33 på: november 23, 2009, 14:28:26 pm »

Tydeligvis andre som også bruker Mobeck og Bilstein

http://www.mobeck.com/MT/ErikBjorvik.asp
Loggført

T-1 1957
T-1 1967
T-2 1969
T-2 1977
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #34 på: november 23, 2009, 14:41:22 pm »

Jeg er vel forsåvidt litt enig med Grelland, er bare så lett å spore av Gliser


Er veldig giret på å få understellet så bra som mulig, men uten å bygge om hele bilen..



Ang det staget som går på tvers så stiver det av tårnene under krengning? MEN, tårnene på boblen er jo sveist fast ute i karosseriet, på mange biler så står de mer fritt.. Da er det ofte vanlig å sveise en forsterkning mellom tårnet og sidevangen.




Kryss-staget tror jeg er unødvendig pga dempertårnet er ganske bra stivet av i lengderetningen..


Jeg har planer om å montere et stag på tvers i min bil, men hvor merkbart det egentlig vil bli kan jeg ikke uttale meg om..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #35 på: desember 18, 2009, 17:11:51 pm »

Har lurt litt på det her med ett banevennlig oppsett av ovalen min...
Men forutsetningene på den er vel ikke akkurat helt optimalt!  Tvilende
Er sugen på og komme meg ut og få kjørt litt igjen, da det har vært noen år uten kjøring...  Gråter
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #36 på: desember 30, 2009, 21:07:46 pm »

Kan vi ikke kjøre litt go cart da Geir? Blunker
Loggført
1300L
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Fredrikstad

VW 1300S


Vis profil

« Svar #37 på: desember 12, 2010, 20:58:04 pm »

Hvem selger Hoosier Speedster dekk?  Glad
Loggført

VW 1300S 1974
Vespa 50S 1972
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!