mai 01, 2024, 11:27:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bytte girkasse i en 60 karman ghia  (Lest 1587 ganger)
chris68
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Kopervik



Vis profil
« på: november 19, 2009, 19:02:05 pm »

Hei alle der ute...

Hva skal til for å bytte min ghia kasse med en 72 1302s kasse.
Trengs det noe sveising eller......?

Kunnskap tas imot med stor glede.... Glad
Loggført

1960 Karman Ghia
1996 Citroen Xantia 2.0 16v Break (Solgt)
2008 Skoda Fabia Sportline 1.6 16v(Levert tilbake til Møller Bil Haugesund etter 2 år med helvete. Møkka bil!!!)
1991 Opel Kadett GSI Bertone Cab.(Solgt)
1992 Audi 100 Avant 2.3
2007 Audi A3 Sportback 1.9 TDI
1992 Kawasaki 1500 Vulcan
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: november 19, 2009, 20:47:08 pm »

Det lar seg vel gjøre, men neppe uten sveising, da 1302 har en ganske så annen bakaksel enn en 60-modell Ghia.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: november 20, 2009, 00:05:53 am »

1300s blir nok MYE enklere Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 20, 2009, 00:27:51 am »

Jeg mener vagt å fornemme at 60 modeller har et one year only feste - sjekke dette før du river ut sulamitten... Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
chris68
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Kopervik



Vis profil
« Svar #4 på: november 20, 2009, 09:35:23 am »

Så det er lettere hvis jeg finner en kasse fra en 1300s. Men passer de ytre drivledds flensene sammen?
Slik at det er bare å sette en ny kasse inn med ledd ute og inne.
Loggført

1960 Karman Ghia
1996 Citroen Xantia 2.0 16v Break (Solgt)
2008 Skoda Fabia Sportline 1.6 16v(Levert tilbake til Møller Bil Haugesund etter 2 år med helvete. Møkka bil!!!)
1991 Opel Kadett GSI Bertone Cab.(Solgt)
1992 Audi 100 Avant 2.3
2007 Audi A3 Sportback 1.9 TDI
1992 Kawasaki 1500 Vulcan
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: november 20, 2009, 11:39:16 am »

Som sagt - 1302 har en helt annen bakaksel, så dette blir neppe bolt-on, akkurat.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: november 20, 2009, 13:16:25 pm »

1302s har en såkalt IRS, bakaksel, så du må enten sveise inn hele bakparten fra en 1302 eller 1303 boble, eller bare disse brakettene innerst på fjør-røra bakerst. Ikke bolt-on akkurat, nei...
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2009, 13:31:49 pm »

Hvorfor ønsker du å bytte og i såfall hvorfor til en 1302 girkasse?
Loggført
chris68
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Kopervik



Vis profil
« Svar #8 på: november 22, 2009, 15:42:05 pm »

Vil ha vekk svingakselen til fordel for en IRS. Har hørt rykter om at svingakselen ikke liker å bli kjørt så hardt i svinger eller bli senket så
mye. Så svingaksel går opp til??? Hva 68 ca.
Loggført

1960 Karman Ghia
1996 Citroen Xantia 2.0 16v Break (Solgt)
2008 Skoda Fabia Sportline 1.6 16v(Levert tilbake til Møller Bil Haugesund etter 2 år med helvete. Møkka bil!!!)
1991 Opel Kadett GSI Bertone Cab.(Solgt)
1992 Audi 100 Avant 2.3
2007 Audi A3 Sportback 1.9 TDI
1992 Kawasaki 1500 Vulcan
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #9 på: november 22, 2009, 20:24:28 pm »

Hei, IRS finner du på halv-automat boblene samt 1302/3. Enten må hele bakre del av bunnplata skiftes over, eller kan en få kjøpt indre bærearm-innfestninger som sveises på plass. I tillegg til kassen må du ha komp. hjuloppheng fra samme bil. Dette innebærer også bremser/hjul fra samme bil med boltsirkel 4* 130.
Mvh. Geir
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: november 22, 2009, 20:31:18 pm »

Jeg mener vagt å fornemme at 60 modeller har et one year only feste - sjekke dette før du river ut sulamitten... Glad

I hvertfall på T-1. Jeg måtte bruke fremre feste fra buss om jeg ikke husker feil på min 60 mod T-1.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: november 22, 2009, 20:47:00 pm »

Har komplett IRS bakstilling fra en 181 Thing. Eneste forskjellen på denne og boble er en forsterkning under torsjonsrøret. Den er komplett med fjærplater og bærearmer.

1000 kr hentet i Tønsberg Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!