april 29, 2024, 13:49:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6v-12v  (Lest 1977 ganger)
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: november 20, 2009, 00:35:03 am »

Heisann.

Hva må til for å bygge om til 12 volts anlegg i bobla mi?
Loggført

-66 Boble
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: november 20, 2009, 07:45:39 am »

Heisann.

Hva må til for å bygge om til 12 volts anlegg i bobla mi?
Regner ike med her at du vil bytte til større motor...som då er 12 volt i utg.p. (men dersom du og tenker på det og det er en eldre1200 gearkasse, må du slipe (frese) ut i cløtsj huset innv).
1. -Starteren:
2. få tak i en foring til starterkranshjulet (frå11 til 12mm)
3. dynamo (sjølvsagt)
4. coil
5.skifte alle 6volt pærer
6.vindusviskermotor
7.blinklysrele
8.regulator    +div små el modifiseringer. (div ombyggn. av ledninger)
« Siste redigering: november 20, 2009, 14:39:15 pm av ovalt » Loggført
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #2 på: november 20, 2009, 08:07:54 am »

Du treng ikje å bytte fordeler.
Loggført
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #3 på: november 20, 2009, 09:20:19 am »

Såpass ja,ble jo en del det...
Loggført

-66 Boble
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: november 20, 2009, 10:29:07 am »

Såpass ja,ble jo en del det...
Er egentlig ikke så ille, men er litt stress med bytte av starter, for da må man bytte svinghjul og dermed ut med motoren. Tror dog det finnes 12v sttartere i 6v utførelse, altså 12 v starter som passer 6v svinghjul. Da er det bare å bytte alt som bruker strøm (lysperer, lys i dasj, coil og laderele) også dynamoen da.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2009, 13:59:04 pm »

Bygget min 62 om til 12volt i sommer. Jeg beholdt 6volt starter, da det også kan fungere lenge. Har kjørt 100 000km tidligere med denne kombinasjonen på en bruksbil. Blir veldig lettstartet  Gliser
Ellers byttet jeg:
Dynamo, laderele og dynamofot (måtte bygge opp forgasser 10mm for å få plass)
Pussermotor (du kan kjøpe en motstand, så slipper du å bytte)
Alle lyspærer
Blinkrele
Coil
Satt inn motstand før automatchoken

Har du rele på hovedlysene, må det byttes.
Har du bensinvarmeapparat, må det byttes
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: november 20, 2009, 16:35:15 pm »

kan også ha en ekstra motstand i bensinvarmeren
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2009, 18:43:52 pm »

kan også ha en ekstra motstand i bensinvarmeren
Blir ikke det vanskelig å finne "riktig" motstand, da strømforbruket til varmeren er veldig variabelt? I oppstarten bruker den mye mer strøm enn i drift. Må vel da ha en motstand til viften, en til glødepluggen og en til bensinpumpen?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: november 20, 2009, 18:59:22 pm »

du har rett, man må ha en motstand koblet til hver av komponentene. man får også kjøpt omformere fra 12- 6v på clasohson, vet ikke om de leverer stor nok strøm da.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!