april 20, 2024, 11:23:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vinterkjøring...  (Lest 52115 ganger)
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #60 på: oktober 06, 2010, 22:10:01 pm »

jepp jepp Osteaktig gler mæ te vintern æ å, håpe de bli en lik snø full å kall vinter som i fjol. hi tat stor over haling på bobbla nu i høst så den e klar fer vintern. i tilægg har æ skafa mæ kjætinga Gliser itj at æ behøvd de i fjol men kanj nu henn at æ kjæm over en ubrøyta sivei, å da må æ bærre prøv den Osteaktig

Fortell! Stor overhaling? Klar for vinteren? Hva har du gjort? Trenger noen tips så bilen ikke smuldrer opp i vinter  Gliser
Loggført

Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #61 på: oktober 06, 2010, 23:08:44 pm »

Har også hatt en vinteroverhaling som jeg håper kan holde rusta borte fra bunnplata.
Har kjørt over hele bunnplata med stålbørste på drill.
Deretter er den satt inn med brunox over det hele (1 liter)
Så har jeg kjørt på tectyl oppå brunoxen ca 4 liter

Om den ruster nå, så blir jeg skuffa...
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
otto
Medlem
***
Innlegg: 200
Bosted: verdal

en dans i bobble rus.


Vis profil

« Svar #62 på: oktober 07, 2010, 07:57:35 am »

skifta div slite deler lager,bremser å olje. så fjerna noe rust me kost på enhåndssliper.
brukt sink spray som grunding å lakk over, e usekker på kor tett sinksprayn e alein så deffer ha æ på lakk over.
så hi æ fiksa varme anlegge så nu bles de got inn i kupen.
så hi æ vaska all vinduan innvendi me glovarmt zalo vatn fer å håll duggen delvis i sjakk
Loggført

bobble 60
bobble 62
bobble 54
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #63 på: oktober 07, 2010, 16:34:23 pm »


så hi æ vaska all vinduan innvendi me glovarmt zalo vatn fer å håll duggen delvis i sjakk

AH! Skal jeg gjøre med en gang! Sleit noe sykt til mårran i dag! Se herhttp://boble69.blogspot.com/2010/10/hjlp.html
Loggført

otto
Medlem
***
Innlegg: 200
Bosted: verdal

en dans i bobble rus.


Vis profil

« Svar #64 på: oktober 07, 2010, 17:50:47 pm »

ætter du har vaska me me zalovatn må du ta å tørk tå me en tør klut,
jølpe på de sjø.
åså e de vikti at du itj fer å fingre borti vinduan i ættipå, døgge bestandi meir der du hi vyrri i kontakt me ruta.
Loggført

bobble 60
bobble 62
bobble 54
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #65 på: oktober 07, 2010, 21:50:12 pm »

åså e de vikti at du itj fer å fingre borti vinduan i ættipå, døgge bestandi meir der du hi vyrri i kontakt me ruta.

 Gliser Gliser Gliser *ler* du skriver så hærlig dialekt  Osteaktig
Loggført

Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #66 på: oktober 07, 2010, 22:08:52 pm »

Lene: Er det Blaupunkt-radio du har i bilen (hvilken modell)? Og .... er det FM-kanal på denne?
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #67 på: oktober 08, 2010, 06:41:31 am »

Lene: Er det Blaupunkt-radio du har i bilen (hvilken modell)? Og .... er det FM-kanal på denne?

Ha haa godt spørsmål... vet ikke åssen radio det er.... men fm er det nok siden jeg faktisk får inn et par kanaler?...  Bilen er 69 modell, radion sto i når jeg kjøpte den, orginal med andre ord Glad Skal se om jeg finner ut mer om den, har jo sånn bok.... Gliser
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #68 på: oktober 08, 2010, 09:12:38 am »


så hi æ vaska all vinduan innvendi me glovarmt zalo vatn fer å håll duggen delvis i sjakk

AH! Skal jeg gjøre med en gang! Sleit noe sykt til mårran i dag! Se herhttp://boble69.blogspot.com/2010/10/hjlp.html


Ser ut som Bobla di kunne trengt å tørke opp grundig innvendig. Hvis du har et sted hvor bilen kan stå med åpne dører et døgn eller så, hadde ikke det gjort noe. Løft opp alt av gulvtepper og matter, for her trengs det en skikkelig utlufting Glad
Loggført
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #69 på: oktober 08, 2010, 09:51:50 am »


så hi æ vaska all vinduan innvendi me glovarmt zalo vatn fer å håll duggen delvis i sjakk

AH! Skal jeg gjøre med en gang! Sleit noe sykt til mårran i dag! Se herhttp://boble69.blogspot.com/2010/10/hjlp.html


Ser ut som Bobla di kunne trengt å tørke opp grundig innvendig. Hvis du har et sted hvor bilen kan stå med åpne dører et døgn eller så, hadde ikke det gjort noe. Løft opp alt av gulvtepper og matter, for her trengs det en skikkelig utlufting Glad

Et par tre tørrballer kan også gjøre mye. Om du sliter med fukt og ikke kan parkere i garasje, så kjøp tørrballer.
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #70 på: oktober 08, 2010, 10:01:32 am »


så hi æ vaska all vinduan innvendi me glovarmt zalo vatn fer å håll duggen delvis i sjakk

AH! Skal jeg gjøre med en gang! Sleit noe sykt til mårran i dag! Se herhttp://boble69.blogspot.com/2010/10/hjlp.html


Ser ut som Bobla di kunne trengt å tørke opp grundig innvendig. Hvis du har et sted hvor bilen kan stå med åpne dører et døgn eller så, hadde ikke det gjort noe. Løft opp alt av gulvtepper og matter, for her trengs det en skikkelig utlufting Glad

Et par tre tørrballer kan også gjøre mye. Om du sliter med fukt og ikke kan parkere i garasje, så kjøp tørrballer.

Tørrballer ?!
Loggført

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #71 på: oktober 08, 2010, 10:05:02 am »


så hi æ vaska all vinduan innvendi me glovarmt zalo vatn fer å håll duggen delvis i sjakk

AH! Skal jeg gjøre med en gang! Sleit noe sykt til mårran i dag! Se herhttp://boble69.blogspot.com/2010/10/hjlp.html


Ser ut som Bobla di kunne trengt å tørke opp grundig innvendig. Hvis du har et sted hvor bilen kan stå med åpne dører et døgn eller så, hadde ikke det gjort noe. Løft opp alt av gulvtepper og matter, for her trengs det en skikkelig utlufting Glad

Et par tre tørrballer kan også gjøre mye. Om du sliter med fukt og ikke kan parkere i garasje, så kjøp tørrballer.

Tørrballer ?!

Sjekk i nærmeste sjappe som driver med campingvogner/bobiler. Biltema har sikkert også no liknende. Suger til seg fukt.
Loggført
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #72 på: oktober 08, 2010, 10:09:59 am »

Mekk Brotorvet har garantert


« Siste redigering: oktober 08, 2010, 10:11:54 am av Tobbi » Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #73 på: oktober 08, 2010, 14:10:11 pm »

 Gliser
Prøvde sånn fuktsamler som vi har i båten i fjor vinter, la en baki dumpa på bilen, vet ikke om jeg merket forskjell jeg...
men skal lufte-tørke bobla nå i hælja, men kan ikke skjønne den skal værefuktig inni, stått i sola i hele sommer...
Så skal jeg supervaske med zalo, og kjøpte tørrballer (ha ha).
Genialt med det forumet her, alltid noe nytt å lære  Gliser
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #74 på: oktober 08, 2010, 15:09:00 pm »

Har den stått ute i sola i sommer med dørene oppe eller igjen? Jeg hadde vannlekkasje i bilen min i sommer (tett drenering på friskluftanlegget). Hadde tørka opp det verste, men etter en hel dag i Hvaler-sola med dørene igjen var det fortsatt som å stikke huet inn en badstu når jeg åpna døra. Noen timer med full gjennomtrekk i sommersola derimot, så var det tørt.

Sikkert lurt å sjekke i samme farten at du ikke har noen vannlekkasje noe sted - av og til får man seg en overraskelse når man letter på tepper og gulvmatter.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #75 på: oktober 08, 2010, 15:21:02 pm »

Sjekk også under baksete,jeg hadde rusthull i bakre hjulbue,vannet pisket opp og inn bak baksete og rant ned ved batteriet å sto der å skvalpet. Sjokkert
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #76 på: oktober 08, 2010, 17:39:24 pm »

Gliser
Prøvde sånn fuktsamler som vi har i båten i fjor vinter, la en baki dumpa på bilen, vet ikke om jeg merket forskjell jeg...
men skal lufte-tørke bobla nå i hælja, men kan ikke skjønne den skal værefuktig inni, stått i sola i hele sommer...
Så skal jeg supervaske med zalo, og kjøpte tørrballer (ha ha).
Genialt med det forumet her, alltid noe nytt å lære  Gliser
På denne årstiden tek bilar som står ute imot masse fukt om natten, og som igjen tørker ut i solsteiken på dagtiden. derfor er hausten ei stor rustangrep-tid for bilar som ikkje står i turr garasje. Presenningar o.l. burde ikkje brukast heller. 
Loggført
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #77 på: oktober 08, 2010, 23:47:39 pm »

Jeg brukte fuktsluker (riktig navn... Glad ) i en annen boble når den stod ute en vinter. Samla et par liter vann pr. mnd, og slapp flott "pels" på interiøret. Men jeg tror ikke den beste plassen er i hullet bak, sett den på bambushylla di. Glad
Men selvfølglig, lufting i sola gjør også underverker.
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #78 på: oktober 10, 2010, 20:37:10 pm »

Har jo faktisk en garasje da, så nå er den rydda og bobla har flytta inn. Stått der i hælja med dørene åpne.... helt alene mens jeg var på hyttetur Trist ...
Sjekket under matter osv men der er det tørt...heldigvis. Skal sjekke under baksetet og sånn i mårra...

Kan ikke ha sånn stygg vannsluker (kulere navn) på bambushylla mi ! Den er fredet til verktøy og sminke -pung!
Åsså dogger den ikke hele tiden, det er bare når det er sånt dogg-vær, men det er det jo masse av fremover...
Lete etter en vannlekasje i luftkjølt bil? ho hoo ! Osteaktig

Men: hvis jeg setter våt boble inn på kvelden, så finner jeg den våt boble dagen etterpå også.... Løsning? Garasjen har vinduer, har satt opp ett på gløtt slik at det er mer luft sirkulasjon, hjelper det? Tror jeg har mast om dette tidligere i tråden.. og det ble snakk om noe isolasjon, men har ikke skjedd enda... sykt kjipt å bruke penger på isolasjon lissåm!

Loggført

VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #79 på: oktober 10, 2010, 20:53:33 pm »



DRITLEKKERT!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #80 på: oktober 11, 2010, 13:43:29 pm »

Har jo faktisk en garasje da, så nå er den rydda og bobla har flytta inn. Stått der i hælja med dørene åpne.... helt alene mens jeg var på hyttetur Trist ...
Sjekket under matter osv men der er det tørt...heldigvis. Skal sjekke under baksetet og sånn i mårra...

Kan ikke ha sånn stygg vannsluker (kulere navn) på bambushylla mi ! Den er fredet til verktøy og sminke -pung!
Åsså dogger den ikke hele tiden, det er bare når det er sånt dogg-vær, men det er det jo masse av fremover...
Lete etter en vannlekasje i luftkjølt bil? ho hoo ! Osteaktig

Men: hvis jeg setter våt boble inn på kvelden, så finner jeg den våt boble dagen etterpå også.... Løsning? Garasjen har vinduer, har satt opp ett på gløtt slik at det er mer luft sirkulasjon, hjelper det? Tror jeg har mast om dette tidligere i tråden.. og det ble snakk om noe isolasjon, men har ikke skjedd enda... sykt kjipt å bruke penger på isolasjon lissåm!
 
--Ja det tørkar seinare i kald garasje, når det er kuldegrader ute. men ved mildver vil det iallefall vere bra med tak over bilen. Kan legga til som eksempel, for alle andre her og at eg har isolert kjellargarasje som alltid tørker opp bilen heilt over natten. Fordelen då er at det ikkje vert skraping av is e.l. og heller ikkje rustangrep. (Alle veit at i California rustar ikkje bilane sundt...)
Loggført
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #81 på: oktober 11, 2010, 18:26:50 pm »

 Glad det er vel ikke verre enn å investere i et tidsur, en varmeovn og en strømkabel og litt fettling på tidsuret med 1 times innkobling og så kan du komme til en herrliiiig varm KdF-wagen på morgenkvisten.
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #82 på: desember 21, 2010, 14:35:16 pm »

Glad det er vel ikke verre enn å investere i et tidsur, en varmeovn og en strømkabel og litt fettling på tidsuret med 1 times innkobling og så kan du komme til en herrliiiig varm KdF-wagen på morgenkvisten.

Yess, invistert! Deiiiilih på mårran, men ikke garasje på jobb så hu står ute hele dagen, starter like fint, men den forb#"&* doggen og isen både på uttsiden og innsiden av ruta. menmen, det er en del av sjarmen....  Gliser
Noen fine vinterbilder på bloggen min nå, velkommen til en titt Glad
Loggført

T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #83 på: desember 21, 2010, 14:43:33 pm »

Det er bilder andre steder også - Zweden...
http://jbvwt2b.skynetblogs.be/
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #84 på: desember 21, 2010, 15:02:47 pm »

Det er bilder andre steder også - Zweden...
http://jbvwt2b.skynetblogs.be/
[/quo

....hvem er det sin side? ..hentet bilde fra siden min da.. sverige lissom!? ... kunne i det minste linket til hvor bilde er hentet fra !!
Mye artig der da  Gliser
Loggført

B-Bay
Seniormedlem
****
Innlegg: 497
Bosted: Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #85 på: desember 21, 2010, 19:02:26 pm »

Kompisen min står inne i oppvarmet gatasje hver natt (har kastet ut Dodgen!). Ikke sån dritvarmt, men akkurat nok til at gummimattene er bortimot tørre på morran når jeg skal kjøre gutta på skolen. Jeg har i løpet av den mnd jeg har hatt bilen ikke skrapet is en eneste dag, eller hatt problemer med dugg. Det dugger litt på siderutene når vi er flere i bilen, men den fikses lett med å åpne en liten cm på ene ventilasjonsruten.
Det har vært bikkjekaldt denne mnd, med ned til 27 minus, bilen har stått ute i timesvis, hatt lange og korte turer, og kjørt mellom 2 og 7 mil om dagen. Som sagt uten noe is eller dugg.

Men mulig det blir anderledes med fuktig vær å sån?

Med caben har vi heller ikke problem med dugg, men det er kanskje ikke så rart Gliser Gliser Gliser
Loggført

1973 Boble 1303 Cab
1973 Boble 1300s BUDDY
1977 Westfalia
1969 VW Buss (Prosjekt)
1971 Lillebror
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #86 på: desember 21, 2010, 23:57:16 pm »

Har vert lite, men noko vinterkjøyring har da vore.

På bruksboblo,impulsen var det ikkje varmeapparat, men i haust når da begynte å verta kaldt og eg var lei kontinuerleg skraping inni bilen under kjøyring so bestemte eg meg for å henga på igjen varmeanlegget. så fant fram dei orginale pottene til bilen, dei fekk seg ein utvendig oppshining og nye(nos) pakningar i endane då eg monterte. Og det var ein ikkje so ratt liten omdannelse frå 0 varme til full varme!! Dag og natt igrunn.. Stenger nede ved kanalen, stenger under baksetet, alt opp på ruta og ventilasjonsruto på gløtt. 10 min tomgang og ruta har tint seg opp ganske bra(frå å vera isbelagt på innsida) Og det vert enormt bra varme når ein får kjøyrd litt.

Så eg skjønnar ikkje heilt allt det pisspreiket om att det er kalde bilar om vinteren?? Var vel kanskje dårlegare oppvarming på dei eldre motorane? snakkte med ein vw guru i området på eit jolabord og han meinte den gamle typenvarmepotter på 1200 kunne modifiserast litt for bedre varme, snakte om å stenga igjen noko luftespjeld eller noko..
Uansett, boblo mi vert fortare varm enn den riskokaren(2003modell, nyutvikla teknologi altso) muttern kjøyrer med til jobb, så eg er fornøygd Glad Men setavarmar hadde vert morro å instalert
« Siste redigering: desember 22, 2010, 01:02:10 am av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #87 på: desember 22, 2010, 00:31:29 am »

Mange sier boblene er kalde ja, men se i mange motorrom åssen luftslangene ligger... Ofte ikke tette skjøter mellom rør og varmeboksrør.. Og det er bare en av 4-5 skjøter før de når cupeen.
Hvis alt er tett og i orden blir det varmt  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #88 på: desember 22, 2010, 01:00:36 am »

. feilskreve..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #89 på: desember 22, 2010, 07:33:25 am »

Det første spørsmålet jeg får av folk når de oppdager bilen min, er jo ER IKKE DET KALDT DA? Men det er det egentlig ikke...
Ikke når eben virker... og når man har kjørt litt  Blunker Men under småkjøring her i byen i ruskete vintervær så sliter jeg med dogg og is slik at sikta blir dårlig, og det er litt ekkelt. Jeg kjører forsiktig og skraper is med den ene handa, det funker Blunker
Ellers er det sykt glatt om dagen og forhjula slipper taket i svingene samtidig som rompa spinner ut, ser sikkert tøft ut men er ikke helt kontrolert fra min side...  Sjokkert
Loggført

Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!