Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« på: november 23, 2009, 12:01:31 pm » |
|
Hva for slags plugger egener seg best å bruke på en 1600motor?
Bruker nå biltemaplugger, men tenkte jeg skulle bytte. Greit å ha alt i orden når jeg bytter pluggledninger og fordelerlokk.. Satt NGKplugger der før, er det det som er orginalt/beste? Noen meninger om dette?
- Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #1 på: november 23, 2009, 12:28:42 pm » |
|
Tror ikke du skal være redd plugger fra Biltema. Det er jo Eyquem! Originalt på mange franske biler.
Det har dødd et par NGK-plugger på 3-ern på min. Eyquem har virka bra der. Bosch er vel originalt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Blaasarn
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
|
« Svar #2 på: november 23, 2009, 13:02:54 pm » |
|
Skal du ha det originalt er det Bosch som er tingen. NGK er meget gode plugger, ingenting galt med di.
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
Innlegg: 468
Bosted: Halden
|
|
« Svar #3 på: november 23, 2009, 13:26:04 pm » |
|
Er det noen av pluggene fra Biltema som fungerer på 1300?? evt hvilke?
|
|
|
Loggført
|
Medlem Folkevognklubben Østfold
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #4 på: november 23, 2009, 13:34:55 pm » |
|
Jeg har brukt denso plugger på min bil...
Har ikke vært helt fornøyd med tenningen, men det er jo mange andre faktorer som også spiller inn...
Har nå bestilt bosch plugger og pluggkabler fra cip1.com.
Det er igrunn sjelden jeg finner noen deler som er billigere enn orginalt og som overgår kvaliteten til org delene..
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #5 på: november 23, 2009, 13:55:36 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2010, 20:13:11 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
Innlegg: 468
Bosted: Halden
|
|
« Svar #6 på: november 23, 2009, 14:11:27 pm » |
|
Noen som kjører med 1300 singelport her og som kan fortelle hvordan plugger de bruker på den?
|
|
|
Loggført
|
Medlem Folkevognklubben Østfold
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #7 på: november 23, 2009, 14:12:29 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2010, 20:13:36 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Lundby
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #8 på: november 23, 2009, 14:40:20 pm » |
|
På en orginalmotor har det nok ikke mye og si hva pluggen heter bare plugg åpning er justert.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
Innlegg: 468
Bosted: Halden
|
|
« Svar #9 på: november 23, 2009, 14:44:12 pm » |
|
Hva skal den åpningen være?
|
|
|
Loggført
|
Medlem Folkevognklubben Østfold
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #10 på: november 23, 2009, 15:14:52 pm » |
|
Hva skal den åpningen være?
Mellom 0.6 og 0.7mm mener jeg å ha hørt. Dette er da til stiftetenning. Noen som vet hvilken åpning jeg bør bruke på pertronix elektronisk tenning og flamethrower coil? 0.8?
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #11 på: november 23, 2009, 15:16:47 pm » |
|
Noen som kjører med 1300 singelport her og som kan fortelle hvordan plugger de bruker på den?
NGK B5HS eller bosch W8AC IFølge cip1.com så er visst W8AC utgått og erstattet med WR8AC
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #12 på: november 23, 2009, 15:25:47 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2010, 20:14:15 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #13 på: november 23, 2009, 15:28:07 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2010, 20:14:39 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #14 på: november 23, 2009, 18:28:58 pm » |
|
Noen som kjører med 1300 singelport her og som kan fortelle hvordan plugger de bruker på den?
NGK B5HS eller bosch W8AC IFølge cip1.com så er visst W8AC utgått og erstattet med WR8AC
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
|
« Svar #15 på: mai 10, 2010, 21:11:46 pm » |
|
på min 1961 mod 1200 står det nå W8A plugger fra bosch. Når jeg spurte ett verksted så trodde de det skulle være w7C som skulle stå der.
Når jeg så på pluggene som nå står i, så er de hvite på "tuppen", noe som vil tilsi at de er gått varm. W8A er vell "varmere" plugger enn W7C, så da er mitt spm. burde jeg skifte til Bosch W7C når jeg nå skal skifte plugger?
Har problemer med at "Edna" ikke bil starte hele tiden. Virker som den ikke får den siste gnisten. Etter jeg pusse pluggene som nå står i, så ble dette bedre. Kan det være noe mer enn pluggene tro?
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #16 på: mai 10, 2010, 23:39:58 pm » |
|
på min 1961 mod 1200 står det nå W8A plugger fra bosch. Når jeg spurte ett verksted så trodde de det skulle være w7C som skulle stå der.
Når jeg så på pluggene som nå står i, så er de hvite på "tuppen", noe som vil tilsi at de er gått varm. W8A er vell "varmere" plugger enn W7C, så da er mitt spm. burde jeg skifte til Bosch W7C når jeg nå skal skifte plugger?
Har problemer med at "Edna" ikke bil starte hele tiden. Virker som den ikke får den siste gnisten. Etter jeg pusse pluggene som nå står i, så ble dette bedre. Kan det være noe mer enn pluggene tro?
Her har du plugger om du vil skifte til nye: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=12Om bilen startar lettare når du pusser pluggene, kan det bety stort oljeforbruk på motoren = mykje sot og drit overalt.. Bruker motoren din eindel olje? ryk det eindel av eksosen? isoffall er det litt meir jobb enn å skifta pluggar for å få orden på sakene..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #17 på: mai 11, 2010, 12:36:59 pm » |
|
Hvite plugger kan vel bety litt spe blandingsforhold. Altså lite med bensin og mye luft. Kunne jo prøvd å justere forgasseren? Eventuelt søke etter falsk luft siden den var vondt å starte kan det jo være.
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
|
« Svar #18 på: mai 11, 2010, 21:23:35 pm » |
|
spekulerer litt på om autochocken ikke er i funksjon. Den regulerer jo forholdet mellom luft og bensin.
Oljeforbruket er normalt for bobla å være. Ikke ekstra eksos. Så er nok ikke noe med toppen og gjøre. Når jeg pussa pluggene var de "tørre" og fine, utenom hvit tupp.
Min bror (er mekaniker) tror det kan være at jeg har for varme plugger i. Da blir de hvite i tuppen. W8A er jo ikke riktige plugger hvis det skal være W8AC(tidligere W8C).
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk
|
|
|
|