april 23, 2024, 18:00:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombygging  (Lest 3086 ganger)
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« på: februar 10, 2008, 17:39:41 pm »

Hei!
Har en VW Transporter 1968 model som jeg må bytte motor på og har derfor fått tak i en boblemotor som jeg skal sette inn. Så lurte jeg på om noen har noen tips og råd om hva som må gjøres før man setter den inn?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: februar 10, 2008, 18:36:30 pm »

Velkommen hit Glad  Kult med enda en bay eier, når er den 1.gang registrert? 68 er jo det 1. året bay kom.T2a. Er det en overhalt 1600 du har fått tak i?, hvis ikke bør vel det gjøres før du setter den inn.
Får vi noen bilder av herligheten? Glad


 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 10, 2008, 19:41:25 pm »

hvis det er er T1 motor du skal sette inn i en Bay  mangler du sikker skrue fester i motor blocka for å skru fast bakre motor oppheng !

finnes en adapter plate til å sette på

du må jo selfølgelig bytte eksos potte , clutchen kan være forskjellig, kommer an på årsmodellen på motoren, skille 8/70
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« Svar #3 på: februar 10, 2008, 21:49:39 pm »

Jo takk Glad Motoren er overhalt så det er i orden. Har tatt av tverrstaget på den orginale motoren og for at det skal sitte så må man vel borre hull i boblemotoren da eller? Dette er en tidlig 70talls boblemotor så clutchen så annerledes ut, men må den byttes da eller? Har ikke så mye mekke erfaring men når man er folkevogn interessert må man jo lære! hehe
Bilen er første gang registrert i 1968 den;)

Har bare dette bildet for øyeblikket:


* DSC00903.JPG (51.51 KB, 640x480 - vist 212 ganger.)
Loggført
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 10, 2008, 22:18:18 pm »

ikke alle T1 blockene som har riktig ''støping'' de har ikke plass til skrue hull Trist

har du plass ti hull er det jo bare å borre opp !

clitchen skal da RING i midten av trykkplata ! hvis den ikke har det må du bytte

setter inn et bilde av en som IKKE har ring, det finnes også en trykplate type med spiralfjærer, den har tre armer som utløser lageret går mot,  begge typene er med / uten ring



* clutch.jpg (7.1 KB, 400x206 - vist 190 ganger.)
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« Svar #5 på: februar 11, 2008, 10:41:10 am »

Jepp det er sånn clutch det er på boblemotoren så da må clutchen byttes. Kan jeg ta clutchen fra den orginale motoren og sette på bolemotoren da? Håper det går an å borre hull... må se etter..
Loggført
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« Svar #6 på: februar 11, 2008, 10:43:13 am »

Men hvorfor må egentlig eksospotta byttes?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 11, 2008, 16:43:49 pm »

Tar den i bakplaten?
Loggført
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« Svar #8 på: februar 11, 2008, 22:21:29 pm »

Det tror jeg ikke den gjør men er litt usikker...
Loggført
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« Svar #9 på: februar 11, 2008, 22:22:15 pm »

Et pent bilde Glad


* ja.jpg (67.17 KB, 512x384 - vist 210 ganger.)
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #10 på: februar 11, 2008, 22:24:51 pm »

Av en veldig pen bil,,, Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: februar 12, 2008, 00:26:00 am »

Aiaiai! Pen bil!
Loggført

1957 Type 2
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 12, 2008, 07:33:23 am »

Fin Bay Glad

Er den restaurert? Vi ser gjerne flere bilder.
Lag deg en prosjekt tråd og del med oss!

Gleder meg til å se mer.

Angående motor er det letteste å kjøpe ei plate f.eks fra Unneberg.(KFS) da slipper du å borre feil..
Og hvis budsjettet ikke er for stramt så er det lurt å kjøpe ny klutsj når du først har ut motoren. Det finnes ganske mange forskjellige typer så det er lurt å måle og sammenligne de to du har.
Hva med kransen rundt svinghjulet, er den lik? Det er litt forskjellige tenner på forskjellige modeller.
Og så har du Diameteren på anleggsflaten til lamellen og trykkplata. Denne er enten 180mm eler 200mm. Høyst sannsynlig 200mm på begge to, men det er lurt å sjekke før du bestiller. Sjekk også at lamellen på boble motoren og bayen har samme type "splines" i midten. Er du usikker, skru løs den på boble motoren og prøv å skyv den inn på girkassa.
Du må vel flytte over litt kjøleblekk fra gamle motoren din også regner jeg med slik at det blir tett rundt motoren, men det visste du kanskje Glad

Lykke til.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Transporter68
Juniormedlem
**
Innlegg: 50
Bosted: Kløfta



Vis profil
« Svar #13 på: februar 12, 2008, 22:46:35 pm »

Takk for alle gode tips Glad Den skal på veien igjen! Kult
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!