juni 08, 2024, 18:44:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vedr.bytte fra lange til korte aksler.  (Lest 3027 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: november 25, 2009, 19:58:43 pm »

Det er noen forskjeller som eg stusser litt over.

1. På de lange akslene er det en gummipakning som ligger i et spor i den platen som skrues fast i gearkasse.
    Dette sporet er ikke i platen på de korte akslene og derfor umulig å få på plass. Skal da denne platen settes
    direkte mot papirpakningen og kun det som tetting? Anyone
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 25, 2009, 20:06:35 pm »

Det er papirpakningane som skal tetta, O-ringen hjelper nok på, men har det fungert utan o-ring så fungerer det nok fortsatt utan oring Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 25, 2009, 20:09:14 pm »

Den o ringen er kanskje noe som kom med årene..... Takker
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: november 25, 2009, 20:12:02 pm »

Ja, utan att eg har sjekka, så vil eg tippa att den kom ilag med skiftet til lange akslingar
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 25, 2009, 20:22:25 pm »

Eg har jo fått akslinger og rør fra 2 kamerater. men ingen "innmat" i den ytre enden....altså mot hjula. Her er det også forskjeller i og med at røra er forskjellige. Er det bare å flytte over innmaten???
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: november 25, 2009, 20:26:54 pm »

Innmaten, vil det sei lager, og simringhus og alt det der? Isåfall trur eg det kan flyttast over
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 25, 2009, 20:37:38 pm »

ja, indre spacer, lager, o-ring, ytre spacer, tetning,osv...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 25, 2009, 20:57:47 pm »

Når det legges 2 papirpakninger mellom gearkasse og festeplate så virker det for lite for det ble så trangt at en må nesten bruke krefter for å svinge akslingen frem og tilbake. Må det shimses mer da?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: november 25, 2009, 21:19:08 pm »

Dei delane passar nok om kvarandre ja!
Pakningane skal brukast som shims ja, så du må nok ha på ein til. Dei er faktisk fargemerka etter tjukkelsen dei pakningane(orginale) Men du kan jo berre prøva deg fram
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #9 på: november 25, 2009, 21:57:49 pm »

Når det legges 2 papirpakninger mellom gearkasse og festeplate så virker det for lite for det ble så trangt at en må nesten bruke krefter for å svinge akslingen frem og tilbake. Må det shimses mer da?
Litt motstand skal det være,ikke så mye at du skal måtte bruke krefter.
Unneberg har pakninger med forskjellig tykkelse.

Ole
Loggført

Tlf.95059839
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 26, 2009, 19:10:53 pm »

Og hva med tromlene, de passer vel heller ikke.....må eg bygge om til type1?


* DSC01462.JPG (138.12 KB, 979x734 - vist 146 ganger.)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: november 26, 2009, 22:58:07 pm »

For å få på type 3 bremsene går det vel å dreie ned "snuten" på navet? Hvilke aksler skal du montere (tidlig type 3 el type 1)?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 26, 2009, 23:05:13 pm »

Tippe det e type1. Har aldri hørt om tidlig type3. Når var d?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: november 27, 2009, 07:59:44 am »

Det fantes en tidlig akseltype til type 3, gikk fram til -63/-64, tror jeg...?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #14 på: november 27, 2009, 16:12:31 pm »

Det fantes en tidlig akseltype til type 3, gikk fram til -63/-64, tror jeg...?

Stemmer at de første T-3 hadde stor 5 bolt... Fra -61 og opp til 63...
Sjelden vare...
Loggført

Mvh
Reiel
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 27, 2009, 17:21:46 pm »

store 5 bolten var t.o.m -65
og etter det jeg har fåt opplyst er alle type3 aksler av typen Lang,
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 27, 2009, 18:30:54 pm »

Eg hadde jo en 64 notch som er wide 5. Kan ikkje huske at det var noen kortere aksler på den. Hadde problemer å få på BRM på den uten subbing....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: november 30, 2009, 13:07:27 pm »

Ok, da var det kanskje samme lengde også på de tidlige akslene, bare en annen type enn de senere... Jeg forsøker å orientere meg litt i jungelen av drivaksler og akselrør for tiden, og så brøt jeg vel med den kjente ASSUME-regelen da jeg så at tidlige type 3 hadde akselrør med type 1 delenr...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: november 30, 2009, 14:28:05 pm »

Røret er sikkert type 1 hele veien, men navet som sitter trykt på ytterst bør ha 311 nummer før 67...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: november 30, 2009, 15:29:10 pm »

Røret er sikkert type 1 hele veien, men navet som sitter trykt på ytterst bør ha 311 nummer før 67...

Neida, røret er bare type 1 tom -66, deretter er det eget type 3 delenr... Navene har type 3 delenr hele veien.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: november 30, 2009, 16:49:43 pm »

.
Loggført

1 up
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 30, 2009, 19:12:28 pm »

I delelistene byttet de hvertfall til en annen type wide5 trommel i 64. Så tidlig trommel er da på 61-62 og sen er 64-65. Kansje det har noe med akslingene og da.....


* drum.jpg (139.16 KB, 1008x630 - vist 132 ganger.)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!