Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #90 på: februar 19, 2010, 15:25:28 pm » |
|
Vist du har ein ihelrusta org skjerm, og den skal restaurerast, og den SKAL forbli orginal okkesom,, då kan du jo ikkje stikka å handla nytt stål, frå made in china..
Så for å ORGINALrestaurera ein rosta skjerm, må du ut på bruktmarkedet, og fanga ein delebil frå samme året som skjermen din, produsert i samme månaden og helst samme dagen. På den bilen kan du kappa ut stål du skal bruka for å redda skjermen, ettersom det stålet sannsynlegvis er nokså likt det som har vert i skjermen din?? Er dette rett framgangsmåte?
jeg er ikke så veldig intereseri ting som er "made in china" men derimot ting som er "made by china".... lol Finner man en ting som er laget "BY China" så er det verd sin vekt i gull... sjeldent som hønetenner....
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #91 på: februar 19, 2010, 15:28:07 pm » |
|
Finner man en ting som er laget "BY China" så er det verd sin vekt i gull... sjeldent som hønetenner.... [/quote]
Pass deg nå, jeg vet hvor du bor. Legg isposene i frysern, jeg driver å gjør klar ett par ørefiker her.. ;-)
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2010, 15:31:19 pm av Tony China »
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #92 på: februar 19, 2010, 15:31:48 pm » |
|
HØKT!
Det blir som min gamle arbeidskollega på HÅG på Røros... Det var snakk om streik, men at det var litt for mye.... fagforeningen vurderte "gå sakte aksjon" for å vise sin misnøye med ledelsen. Man skulle redusere til 50% innsats.... "Ulf" fra Selbu gryntet i kaffepausen...."50% innsats?! - Da stoppe det heilt opp for mæ da"...
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2010, 15:33:37 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #93 på: februar 19, 2010, 15:40:28 pm » |
|
Den historia fikk meg til å tenke på han sandefjoringen som bare hadde igjen å lakke bobla si svart.... Husker ikke hva han het, men det er han med de hovne rød øra.... HØKT
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #94 på: februar 21, 2010, 23:24:09 pm » |
|
Det som teller er hva som er stasjonært under operasjonen... Dvs om man rygger bil A inn i garasjen, og kapper av det som skal vekk og bærer det ut døra, utenfor har man en kasse Gerson eller bil B, så bærer man del for del inn og sveiser fast i bil A. På denne måten er det bli A man kjører ut... nevermind prosenten!
Kjører man bil A inn i garasjen og kapper av taket og lener det mot veggen og triller ut resten av A. Deretter triller man inn bil B uten tak og sveiser på tak A... ingen tvil om at dette da er bil B man triller ut igjen....
Resultatet av begge fremgangsmåtene er akkurat det samme, men forskjellen er mental og vanskelig å svelge... og meget viktig...
Tenk på historien om han som kokte suppe på en spiker
Her er vi inne på en meget spennende diskusjon....
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
|
« Svar #95 på: februar 22, 2010, 02:02:17 am » |
|
På varianten min bruker jeg bare orginal deler. Ingen repro der nei!
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #96 på: februar 23, 2010, 12:49:30 pm » |
|
Jeg kjøper de delene jeg opplever som de beste. Har jeg ikke råd til dem, sparer jeg. Så kan delene hete hva de vil. Søker etter erfaringer/tester på forumet her, andre jeg treffer på treff(!), rally.no, og thesamba.com. (Har prøvd nok av diverse ting som ikke virker.)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #97 på: februar 24, 2010, 13:49:52 pm » |
|
Det som teller er hva som er stasjonært under operasjonen... Dvs om man rygger bil A inn i garasjen, og kapper av det som skal vekk og bærer det ut døra, utenfor har man en kasse Gerson eller bil B, så bærer man del for del inn og sveiser fast i bil A. På denne måten er det bli A man kjører ut... nevermind prosenten!
Kjører man bil A inn i garasjen og kapper av taket og lener det mot veggen og triller ut resten av A. Deretter triller man inn bil B uten tak og sveiser på tak A... ingen tvil om at dette da er bil B man triller ut igjen....
Resultatet av begge fremgangsmåtene er akkurat det samme, men forskjellen er mental og vanskelig å svelge... og meget viktig...
Tenk på historien om han som kokte suppe på en spiker
Her er vi inne på en meget spennende diskusjon.... Ja, dette er spennende. Jeg har tenkt akkurat disse tankene mange ganger før jeg satte i gang for å gjøre akkurat det du sier. Allikevel synes jeg resonnementet mangler noe vesentlig. La oss derfor bruke mitt prosjekt som eksempel: Bil A trilles inn. Bil A har - totalt sett - 25 % igjen av originalstålet i kilo, hvorav alt dette ligger i karosseriet. Resten er enten biter av nyere karosserier eller lappverk ,eller eksisterer ikke, eller er fra andre delebiler. Bil B brukes som donor der ca 18 % av de ca 25 % prosentene av bil A sammen med bil B brukes til å lage karosseri C. Karosseri C settes deretter på understell D som verken tilhører A eller B. Gjenoppbygging ville jeg kalt denne prosessen. Først og fremst fordi den hovedsaklig baserer seg på stål fra samme samlebånd og årstall som bil A. Hadde man derimot fulgt samme prosedyre, men byttet ut karosseri B og understell D med fullstendig reprodusert karosseri og bunnpanne, fra nå av kalt F, ala Gersons repro barndoor, ville jeg kalt prosessen en 80%-rekonstruksjon. Men for all del, hva den enkelte ”kan leve med eller ei”, må jo være opp til en hver. Jeg forsøker bare å rydde litt i begreper som lett kan sauses sammen ved ordbruk som ”…men da blir den jo ikke original lenger… ” Når var den sist det, og hvor mye av den har vært det de siste 30 årene?
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 13:54:10 pm av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #98 på: februar 24, 2010, 13:57:54 pm » |
|
Fakta har 0 med denne diskusjonen å gjøre, dette går mer på følelse, selvbedrag og selektiv hukommelse å gjøre. Din aktuelle bil kan ikke diskuteres før det kommer frem at du eventuelt hevder at bilen C/D er bil A... hevder du derimot at bilen din er "ny" med tre sett kraftige røtter bakover i tiden er vi enige... altså ingen diskusjon.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #99 på: februar 24, 2010, 14:04:14 pm » |
|
Fakta har 0 med denne diskusjonen å gjøre, dette går mer på følelse, selvbedrag og selektiv hukommelse å gjøre. Din aktuelle bil kan ikke diskuteres før det kommer frem at du eventuelt hevder at bilen C/D er bil A... hevder du derimot at bilen din er "ny" med tre sett kraftige røtter bakover i tiden er vi enige... altså ingen diskusjon.
Æsj, så kjedelig. Skal vi ikke diskutere mer? Det er jo nå det begynner å bli gøy Alt av bilder er dokumentert på webben, så ingen vits i å hevde noe annet en det man kan se der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #100 på: februar 24, 2010, 14:10:55 pm » |
|
Ballen ligger i din gård...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #101 på: februar 24, 2010, 14:13:37 pm » |
|
En av de bedre trådene omdagen Det er jo i utgangspunktet repro det snakkes om, det er kanskje glemt? For meg er repro VELDIG bra og jeg elsker repro av hele mitt hjerte Kvaliteten på repro kan jeg samtidig hate med absolutt hele meg, og det er ikke rent lite... Hvorfor ELSKER jeg repro? Jo fordi det er det alle som ikke bryr seg kjøper fordi det er enklest og ser tilsynelatende best ut, hadde det ikke vært reprodeler, måtte alle disse kjøpt orginale deler... Da hadde ikke jeg hatt råd til en skrue engang... Samme med felger, hvor mye hadde ett sett orginale BRM kostet om alle de som kjører med repro BRM idag skulle kranglet pris på de få orginal setta som er igjen... Nei repro redder Hobbyen gutta, så begynn å elsk!!! Jeg selv vil helst ha orginalt, men ser delen orginal ut er det ikke så viktig såfremt den er brukbar og den enten er vesentlig billigere enn ny orginal eller om den ikke er mulig å få tak i orginal. Slitedeler kan godt være repro, bare de ikke er helt rævva!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #102 på: februar 24, 2010, 14:22:59 pm » |
|
Ballen ligger i din gård... Sorry, jeg er tom... Vi ble plutselig altfor enige.. Men det var jæ... artig så lenge det varte
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #103 på: februar 24, 2010, 14:28:51 pm » |
|
Er en erstatningsdel i plåt bedre fordi den er gråprimet og har en papirlapp med VW delenummer hengende på seg? Selv om det evt er en original VW erstaningsdel, er den garantert ikke presset i samme forma på samme dagen som bilen ble laget. Er en erstatningsdel laget i Sør-Amerika dårligere fordi den har grønn primer i stedet for grå? I mitt hode må det vesentlige være at man bytter ut noe med samme kvalitet og passform som bilen hadde fra fabrikken. Verken dårligere, eller bedre. Vedrørende diskusjonen om bil A-B-C-D ser jeg bare fordeler. Da kan man stille på treff i 2-3 klasser og slippe all logistikken med å få med seg 4 biler på treff samtidig. Men til syvende og sist må man jo ta valget om hvilket skilt man skrur på bilen før man kjører ut av garasjen... Men folk får jo transplantert både hjerte, nyrer og alt annet om dagen, og lever greit med det. De har fortsatt bare ett personnummer tror jeg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #104 på: februar 24, 2010, 14:34:33 pm » |
|
Til det som Fürsten og JHUhu prater som så mener jeg at man bestemmer selv åssen bil det er, eller blir. Hva myndighetene sier driter jeg i. Hvis noen bygger en cab på ett sedan chassi, så er det ikke en sedan i mine øyne, selvom bunnplata sier det... Har noen en splitt på ett kübel chassi så er det en splitt ikke en kübel.. Har noen en oval med '67 chassi så er det en oval. Ser ikke poenget altså, men slik er det i mine øyne. Er det buss som gjelder så bestemmer utseendet årsmodellen. Ok er det igjen så lite at det ikke er snakk om mer enn noen kvadrat cm av den oprinnelige bilen da har man tross alt bygd en bil av noe som ikke kunne reddes, så da fortjener vel den identiteten til den bilen man har tatt nummeret fra. Problemet er nevnt tidligere, om noen skulle prøve å selge bilen som noe annet enn det den er. Jeg er nok tilhenger av selvgjort er velgjort. Da vet man hva som er hva For min del spiller det ingen rolle hva bilen er fornoe, så lenge jeg kjenner historien. Vil jeg ikke ha den kjøper jeg den jo ikke... Jeg kjøper ikke en Gerson kopi om det er viktig for meg at bilen er orginal, er det ikke viktig og jeg vil ha en bil som ikke er lappet på i alle hjørner, ja da er jo en slik perfekt, hvis man ikke finner en orginal ulappet da... sannsynlig.. neppe.. En slik historie av hva som er gjort for å få en bil på veien kan være utrolig morsom og spennende. Det er sjel det, mer interessant enn om bilen hadde stått på en låve siden den var ny. Jeg hadde selvsagt valgt låvebilen om jeg skulle kjøpe, men historien er mer interessant på lappverket. Vanligvis er man ikke i en situasjon der man kan velge å kjøpe ett lappverk, eller en ulappet heller, så det er vel en uinteressant problemstilling.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #105 på: februar 24, 2010, 14:37:17 pm » |
|
Gunnar: Tråden handler nå om repro-kontro-original ....... og ..... "på hvilket punkt har prosjektet mistet sjelen og må kalles en replika?"... Begge tema veldig interessante..
Og - ang siste tema...og innspillene fra 6v mafioso og JHU... en dimensjon akkurat der som jeg synes er oppsiktsvekkende interessant er...:
Om man restaurerer en kjempedårlig bil...så er det på en måte greit å bruke masse nytt stål...selvbanket, NOS eller Gerson... da er det på en måte bare en sjel/ett chassis nummer det handler om og man blir applaudert for å ha reddet en håpløs en og konvertert noe fra skrot til gull. MEN: Om man er hakket mer bevisst...og sikrer seg "period correct OEM stålbiter" i form av biter/deler/seksjoner av en donorbil (ref Furstens ABC..) ..... da blir man oftere stilt til ansvar/veggs og spørsmål om "hvilken sjel/hvilket nummer/hvilken bil det er"... og skal liksom ende i et slags forklaringsdilemma rundt det som var akkurat den samme overskriften....man konverterer skrot til gull.... på mange måter er jo en "donorbasert gjenoppbygging" mye mer bevisst, riktig, autentisk og "sjel-fylt".....enn en "fresh-plåt basert gjenoppbygging"... men man kan nesten få følelsen av at det er mer problematisk å gjøre det med gammelt stål enn med nytt - og det er jo feil?
Moralen er kanskje...om du skal restaurere/gjenoppbygge med bruk av donordeler (la oss kalle det "karosseriseksjoner") .... så få en kamerat til å kappe ut alle nummer på donorbilen...kaste dem... på den måten er bilbyggeren kvitt sjelen og har ingen forklaring eller forklaringsproblemer på "hvilken bil er det egentlig som står der", når den er ferdig.
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 14:41:02 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #106 på: februar 24, 2010, 14:55:50 pm » |
|
Konverterer skrot til gull? Man kan ikke si at det er det man gjør om man tar tre biler med potensiale til å gjenoppstå hver for seg, og lager EN bil? DET er "bruk og kast" og har ingenting med alkemi å gjøre... man blir ikke omtalt som noen stor trollmann om kjøper tre stykker gull og smelter de til en klump..! Det er bare ikke sånn man lager gull!
Det er derimot meget rasjonelt og kynisk... og så lager man seg de forsvarstalene man synes passer.
Om man derimot kjøper gammelt lagervare blekk fra VW og setter i sammen en av disse dårlige bilene er man en helt... så også om man banker selv...om man kan det... siste heltemulighet er Gerson...
Jeg står på mitt, bilen "er" delen som har vært lengst stasjonær i garasjen
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #107 på: februar 24, 2010, 15:34:11 pm » |
|
Konverterer skrot til gull? Man kan ikke si at det er det man gjør om man tar tre biler med potensiale til å gjenoppstå hver for seg, og lager EN bil? DET er "bruk og kast" og har ingenting med alkemi å gjøre... man blir ikke omtalt som noen stor trollmann om kjøper tre stykker gull og smelter de til en klump..! Det er bare ikke sånn man lager gull!
Det er derimot meget rasjonelt og kynisk... og så lager man seg de forsvarstalene man synes passer.
Om man derimot kjøper gammelt lagervare blekk fra VW og setter i sammen en av disse dårlige bilene er man en helt... så også om man banker selv...om man kan det... siste heltemulighet er Gerson...
Jeg står på mitt, bilen "er" delen som har vært lengst stasjonær i garasjen
Det blir for enkelt. Man kommer ikke utenom at dette er avhengig av tid, sted, eiere på gitte tidspunkt og tilstand på prosjektet. Vi kan fortsatt bruke meg som eksempel: Jeg kjøpte aldri tre stykker gullbiler, det var aldri tre biler med potensiale hver for seg til å kunne gjenoppstå hver for seg heller, men alle fragmentene ble kjøpt samlet allikevel. Dessuten, hvem bestemmer hva som har potensiale eller ei? Jeg ser ingen forsvarstaler, jeg registrerer bare på motsatt side en som klamrer seg til tynnslitte rester av en ellers ganske så mangelfull argumentasjon..
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 15:52:18 pm av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #108 på: februar 24, 2010, 15:55:02 pm » |
|
Det nok ikke bare du som står i nedslagsfeltet her, jeg vet ikke hva potensialet i dine tre biler var... men så er det heller ikke min jobb å skrive dine forsvarstaler...
Jeg er selv av oppfattingen at man må knekke noen egg for å lage omelett.... men ikke server det som Egg A etterpå... det er min eneste "stake" i dette... Skjønner at det finnes økonomiske grunner osv for folk i tidsknipa, men det biter ikke på svartmalere i bilknipa...
Ingen grunn til å sukkre det... da blir det bare eggedosis av hele saken... lett luftig og kvalmende, akkurat som en forsvarstale uten særlig substans...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #109 på: februar 24, 2010, 15:58:46 pm » |
|
Konverterer skrot til gull? Man kan ikke si at det er det man gjør om man tar tre biler med potensiale til å gjenoppstå hver for seg, og lager EN bil? DET er "bruk og kast" og har ingenting med alkemi å gjøre... man blir ikke omtalt som noen stor trollmann om kjøper tre stykker gull og smelter de til en klump..! Det er bare ikke sånn man lager gull!
Det er derimot meget rasjonelt og kynisk... og så lager man seg de forsvarstalene man synes passer.
Om man derimot kjøper gammelt lagervare blekk fra VW og setter i sammen en av disse dårlige bilene er man en helt... så også om man banker selv...om man kan det... siste heltemulighet er Gerson...
Jeg står på mitt, bilen "er" delen som har vært lengst stasjonær i garasjen
Det blir for enkelt. Man kommer ikke utenom at dette er avhengig av tid, sted, eiere på gitte tidspunkt og tilstand på prosjektet. Vi kan fortsatt bruke meg som eksempel: Jeg kjøpte aldri tre stykker gullbiler, det var aldri tre biler med potensiale hver for seg til å kunne gjenoppstå hver for seg heller, men alle fragmentene ble kjøpt samlet allikevel. Dessuten, hvem bestemmer hva som har potensiale eller ei? Jeg ser ingen forsvarstaler, jeg registrerer bare på motsatt side en som klamrer seg til tynnslitte rester av en ellers ganske så mangelfull argumentasjon.. Er dypt og inderlig uenig i at det er bedre å bruke NOS deler i stedet for donorplåt - hvis det er det du mener. NOS plåt bør spares og evt brukes som mal til reproplåt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #110 på: februar 24, 2010, 16:05:07 pm » |
|
Veldig krigs-hissende her i dag #5 !?
De her diskuterte prosjektene er jo åpenlyst dokumnetert og forklart...ingen som skjuler noe. Det er mer forsøk på å få en god debatt rundt hvor den følelsesmessige/lovmessige/tekniske/historiske grensen går for hva som er bra i forhold til restaurering og gjenoppbygging...og hva som er et replikaprosjekt. Ingen vits i å lage krig og beskyldninger når alt er i dagen, og man bare skal debattere hva som er hva... hold oss til debatten, ikke angrip de motvier som ikke en gang er skjulte...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #111 på: februar 24, 2010, 16:08:14 pm » |
|
Det nok ikke bare du som står i nedslagsfeltet her, jeg vet ikke hva potensialet i dine tre biler var... men så er det heller ikke min jobb å skrive dine forsvarstaler...
Jeg er selv av oppfattingen at man må knekke noen egg for å lage omelett.... men ikke server det som Egg A etterpå... det er min eneste "stake" i dette... Skjønner at det finnes økonomiske grunner osv for folk i tidsknipa, men det biter ikke på svartmalere i bilknipa...
Ingen grunn til å sukkre det... da blir det bare eggedosis av hele saken... lett luftig og kvalmende, akkurat som en forsvarstale uten særlig substans...
Sikkert flere der ute i nedslagsfeltet - absolutt enig i det. Forsvarstaler er dine ord. Jeg har bare brukt meg selv som eksempel, noe jeg tror er svært fruktbart for akkurat denne diskusjonen i motsetning til halvtygde setninger med lett insinuerende påstander. Omeletten din har vi allerede snakket om. Den er vi enige om.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #112 på: februar 24, 2010, 16:10:14 pm » |
|
Man kan ikke bare invadere et land og så regne med at det ikke blir kastet småstein fra buskene...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #113 på: februar 24, 2010, 16:29:03 pm » |
|
Hvor mange biler kan man "ta livet av" for å bygge opp EN bil? Finnes det noen retningslinjer her? Jeg veit at det synet har endret seg over tid, og at man på 60-tallet kanskje ville svart dobbelt så mange donorbiler i som i 2010? En ting er å ta noen deler fra andre biler, en annen ting er å ta hele bilen, og etterpå er det ikke noe igjen av den. Jeg solgte selv en splitt alt for billig. Den har norsk kjent Ambassade-historie i fra 1950. Den har visstnok endt sine dager som noe helt annet? Jeg solgte den og kan ikke styre bilens videre liv, for all del.
Det eneste jeg ønsker er større bevissthet rundt de bilene vi er så interesserte i, for veldig mange er splitt helt uoppnåelig på grunn av pris på objekt og deler. Om en splitt til kan reddes, så synes jeg det er viktig. I tillegg er flere av de som er med på å diskutere her ansvarlige for kule Vintage village på SCC hvor vi spesiellt tar for oss eiere av de eldste kjøretøyene. De er neppe interessert i hugging av splitter og nedsalting av splitt. Jeg har to naboer på hjemstedet som kan redde de dårligste objekter. De tar ingen timepris siden de sveiser og banker plåt selv, eller bruker vennetjenester. På den måten kan de begynne på svært dårlige objekter og komme greit i land også økonomisk. Man kan gjerne si at det er mange splitter i verden og Norge, men man kan vel ta vare på de for det? Og allle er de forskjellige. Det er absolutt ikke meningen å henge ut noen her, men jeg mener det er verdt å diskutere. Uten at jeg skal bli beskyldt for å male over med L41.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #114 på: februar 24, 2010, 21:55:27 pm » |
|
Hvor mange biler kan man "ta livet av" for å bygge opp EN bil? Finnes det noen retningslinjer her? Jeg veit at det synet har endret seg over tid, og at man på 60-tallet kanskje ville svart dobbelt så mange donorbiler i som i 2010? En ting er å ta noen deler fra andre biler, en annen ting er å ta hele bilen, og etterpå er det ikke noe igjen av den. Jeg solgte selv en splitt alt for billig. Den har norsk kjent Ambassade-historie i fra 1950. Den har visstnok endt sine dager som noe helt annet? Jeg solgte den og kan ikke styre bilens videre liv, for all del.
Det eneste jeg ønsker er større bevissthet rundt de bilene vi er så interesserte i, for veldig mange er splitt helt uoppnåelig på grunn av pris på objekt og deler. Om en splitt til kan reddes, så synes jeg det er viktig. I tillegg er flere av de som er med på å diskutere her ansvarlige for kule Vintage village på SCC hvor vi spesiellt tar for oss eiere av de eldste kjøretøyene. De er neppe interessert i hugging av splitter og nedsalting av splitt. Jeg har to naboer på hjemstedet som kan redde de dårligste objekter. De tar ingen timepris siden de sveiser og banker plåt selv, eller bruker vennetjenester. På den måten kan de begynne på svært dårlige objekter og komme greit i land også økonomisk. Man kan gjerne si at det er mange splitter i verden og Norge, men man kan vel ta vare på de for det? Og allle er de forskjellige. Det er absolutt ikke meningen å henge ut noen her, men jeg mener det er verdt å diskutere. Uten at jeg skal bli beskyldt for å male over med L41.
Absolutt verdt å diskutere, noe vi nå allerede har holdt på med en god stund allerede, men mer diskusjon skal bli Jeg synes mange av argumentene er gode på begge sider, men intet diskusjonsforum har hatt vondt av litt temperatur. Det ser jeg bare på som sunt. Å diskutere om man er for eller i mot hugging og nedsalting=ta liv av en splitt, tror jeg er meningsløst. De aller fleste vil mene at begge deler er galskap, meg selv inkludert. Om det å bruke restene av et splittkarosseri sammen med andre deler til en bruksbil er en del av kjernen til diskusjonen. En annen del av kjernen, er også at vi har forskjellige oppfatninger om denne sammenskrudde hybriden kommer til å tåle saltlaka eller ei, selv med god beskyttelse og vask. Årsaken til at disse tingene er interessante å diskutere er nettopp fordi de befinner seg i gråsonen mellom hel bil og en tilfeldig delehaug. Jeg mener det er helt greit å bruke et splittkarosseri med digert utkappa hull bak og rimelig sammenlappa frontparti som en donor. Men, det betyr på ingen måte at jeg er villig til å kappe taket av en kjørbar og hel bil. Samtidig ser jeg det totalt sett som positivt at en tilfeldig delehaug og et dårlig karosseri kommer til nytte som en artig bruksbil istedet for å støve ned. Dessuten er ikke en hybrid bare en hybrid. Det kan være en svært bra hybrid eller det kan være en svært dårlig en. Den svært dårlige kan også være kjørbar selv om den er dårlig, den svært fine hybriden kan være langt fra kjørbar, men allikevel altfor god til å være donor. Jeg synes det er helt greit å bruke flere donorelementer, men jeg ser betenkeligheter ved å kjøpe en fin, kjørbar splitt med matching nr for så å bruke den som donor, absolutt. Jeg synes også det hittil har kommet frem gode argumenter både her og i den andre tråden om inspirasjon til daily driver. Jeg mener også at mange av objektene som står rundt omkring absolutt bør reddes selv om de kan være dårlige. Det er bra hvis ildsjelder får de tilbake på veien igjen. Samtidig blir det nå også lettere og lettere å redde disse fordi masse nytt innen plåt kommer på markedet. Dessuten synes jeg ikke det er noe kategorisk galt i at enkelte større deler av en ellers ukomplett bil brukes som donor til andre biler. Jeg ser det som komplett umulig å ha denne diskusjonen uten å være nyansert. Det hele koker vel ned til hvor den enkelte setter grensen for hva man kan bruke som donor eller ei. Eller hvor mye man kan bruke bilen i Norge gjennom sesongen før man ødelegger den. Det kan eventuelt også koke ned til om man synes det er greit å bruke rester av en bil til donor i det heletatt. En fjerde ting man kan diskutere er om alt skal reddes slik det er, uansett hvor dårlig eller ukomplett det måtte finne på å være. Det siste mener jeg er galskap og utopi, selv om vi har enkelte rundt oss som mener det også.. Svartmaling var å ta litt hardt i, skal være enig i det Poenget var ikke å beskylde noen for noe, bare å skape litt temperatur. Dessuten skjønner jeg ikke helt hvorfor det skal være så negativt å kunne drive med litt gjenbruk i hobbyen. Mange mener de ville hatt minst like mye glede av en slik daglig hybrid bestående hovedsaklig av feil, som en flott blank bil, meg selv inkludert. Jeg mener fortsatt at det må kunne gå an å bruke en hybrid av en splittlignende doning som daily driver året rundt, men ser selvsagt poenget med at Oslo ikke akkurat er det beste stedet om vinteren.
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 22:28:34 pm av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #115 på: februar 24, 2010, 21:56:37 pm » |
|
Redigert pga feil info...
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2010, 22:21:56 pm av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #116 på: februar 25, 2010, 09:32:41 am » |
|
Splitman: ja jeg ser jo hvilken retning tråden har tatt men jeg måtte bare si det om repro delen først Angående slakting av splitt så er jeg jo også imot det, problemet er bare deletilgangen, det er fortsatt mye deler som ikke er tilgjengelig i repro, og det har sikkert blitt kastet en del deler oppigjennom, og borte er dem, og derfor må det jo bli noen biler som ikke kan bli hele igjen, hvertfall ikke før alt kan kjøpes som repro, tar jeg feil? Kan alt til splitt, se bort fra plåt, kjøpes over disk/nett? Jeg er FOR å ta en splitt som er ett dårlig utganspunkt, ut i søla og saltet, så lenge eieren er bevisst i hva han gjør, det er ingen som ville gjort dette med en strøken bil uansett. Og har kanala vært sveisa en gang så gjør det ikke noe for meg at det er blitt gjort to ganger. Og orginalskjermer er så dyre at jeg kan aldri tenke meg at slike ville blitt utsatt for nedsalting. Om man vil montere på ett sett Gerson skjermer og utsette disse for slik behandlig gjør jo ingenting! Det som kommer ut av denne diskusjonen for meg er det jeg mener i utgangspunktet. En bil som er så komplett at det kun er enkelte detaljer som må kjøpes/lages for å få den på veien er så full av historie at den er mye mer spennede slik den er, enn den noengang kan bli i totalrestaurert tilstand. En slik bil burde selvfølgelig ikke utsettes for behandling av typen i daglig bruk året rundt lenger, det ble det slutt på når den engang i tiden ble tatt ut av normal drift. En bil som er totalrestaurert uten at den trenger å bli sveiset på er synd uansett syntes jeg, men en slik bil bør jo heller ikke utsettes for daglig bruk på vinteren i saltlake. En bil som er totalrestaurert til "som den var ny" og som består av nye kanaler og alt annet av "vanlig" rustsveising. Som også består av en del reprodeler/nosdeler. en slik bil syntes ikke jeg er så veldig spennende, selvsagt er det en fin bil, kanskje til og med veldig fin. Men spennede nei, i mine øyne da.. Litt oldspeed eller andre detaljer gjør slike biler meget godt og gjør dem spennede for meg også. Det gjør meg derimot ingenting om slike blir tatt ut i trafikken vinterstid, det som kan ødelegges av vanlig bruk, har jo allerede vært ødelagt før, og blitt reparert og da kan det gjøres på nytt uten at det gjør noe. Og det er vel kanskje her kjernen i min interesse ligger. Jeg liker spesielt godt biler som: Håkon sin Kapteinen Rocket sin US Oval og da skjønner dere hvor jeg vil. Jeg liker selvsagt andre biler også, men den typen er de mest spennede. Dessverre har jeg ikke en slik bil selv som er så spennende. Men det kan jeg jo hvis jeg vil nok
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #117 på: februar 25, 2010, 10:06:52 am » |
|
Sitat fra en i Burbank Choppers i en Rides episode om Hot(rat)-rods:
"Om en bil får sjel eller ikke er avhengig av hvilke deler man bygger den med/putter på den". Isteden for å bruke en ny Edelbrock motor i t-forden brukte de mye heller en Oldsmobile motor fra 50-tallet.
Hvor mye av stålet som er orginalt eller ikke er nok eller ikke nøye for dem, så lenge alt som sveises inn er fra gamle biler, historisk riktig og gir bilen en karakter som nye deler ikke får til.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #118 på: februar 25, 2010, 11:15:49 am » |
|
Men, det betyr på ingen måte at jeg er villig til å kappe taket av en kjørbar og hel bil.
Jeg synes det er helt greit å bruke flere donorelementer, men jeg ser betenkeligheter ved å kjøpe en fin, kjørbar splitt med matching nr for så å bruke den som donor, absolutt.
...nå følte jeg meg plutselig litt truffet her - uten at det bekymrer meg noesomhelst...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
|
« Svar #119 på: februar 25, 2010, 11:45:54 am » |
|
Men, det betyr på ingen måte at jeg er villig til å kappe taket av en kjørbar og hel bil.
Jeg synes det er helt greit å bruke flere donorelementer, men jeg ser betenkeligheter ved å kjøpe en fin, kjørbar splitt med matching nr for så å bruke den som donor, absolutt.
...nå følte jeg meg plutselig litt truffet her - uten at det bekymrer meg noesomhelst... Ja. Må innrømme at det sitter langt inne, dette med å kappe taket av en hel bil for meg. Men når det gjelder coachbuilt... er den definisjonsmessig blitt brukt som donor da?? Det er vel fremdeles samme bil bare med et annet tak mm... Jeg bare spør? Karosseri og understell er vel fremdeles matching, er det ikke? Debatten er langt fra død ennå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|