april 29, 2024, 16:51:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Nå med Megasquirt + Coil-on-Plug  (Lest 48960 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: november 30, 2009, 00:26:29 am »

1915-prsjektet er satt på pause!

Jeg skal selge motoren jeg har i Bobla idet jeg tar juleferie, og det er ikke lenge til! Jeg har to uker på meg til å bygge sammen en helt grei motor...

For noen uker siden var jeg å hentet en 1600-bussmotor hos Rikard her på forumet. Motoren var et vrak, men det ser bedre ut ettersom progresjonen går. Planen var å bruke det jeg har liggende av deler for å lage mest mulig morro ut av minst mulig penger.
Motorbygget blir selvfølgelig gjort med høy nøyaktighet, for det trenger jo ikke koste noe annet enn tid. Her blir det viktigste å skape en god og politlig motor hvor alt skal være dimensjonert greit. Det vil naturligvis bli brukt nesten bare originaldeler.

Dette blir en byggetråd med høy " Gliser-faktor" der den dype teorien blir lagt vekk (bortsett fra i mitt eget hode, naturligvis).

Her skal vi forsake bling-bling og fjonge deler for tysk panzer-stål!

Planen er som følger:

Vaske deler til krampa tar en...
Full ballansering og vekjustering
Linjeborring av blokk
Bytting av samtlige lager
Rundt 10:1 i komp
Scat C35-kam m. VW-kamdrev (billig, right? Blunker)
Standard ventilfjærer m. stivere innerfjærer (har liggende)
To Dell'Orto DRLA 36-gassere (skal etterhvert over på 1915-motoren)
Lett frisering og porting av topper (på slump med fingern som hjelpemiddel Blunker)
Nytt 1600-syl.-sett (har liggende)
Pent brukt glasspak-eksos

Lista oppdateres ettersom jeg komme på mer matnyttig info.

Denne motoren skal vare helt frem til 1915-motoren er klar. Jeg vil bygge den for å vare da mulighetene for salg når jeg ikke "trenger" den mer er reell. Hvis noen føler at dette kunne vært av interesse er det bare å sende en PM.

La moroa begynne!
« Siste redigering: september 29, 2010, 12:08:04 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 30, 2009, 00:28:37 am »

Her har vi vraket ved "disassembly". Det luktet veldig bensin av olja. Tegn på deffekt bensinpumpe. Den bør jeg sjekke, ellers har jeg en speller ny liggende.


* IMG_0695 (Large).jpg (115.16 KB, 1024x768 - vist 413 ganger.)

* IMG_0696 (Large).jpg (121.74 KB, 1024x768 - vist 440 ganger.)
« Siste redigering: desember 01, 2009, 00:45:42 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 30, 2009, 00:30:56 am »

Samma gamle leksa med hvert vrak jeg drar inn! Møkka slipper en aldri unna... Jeg liker å bruke Biltemas kaldavfetting til grovvasking av motorer for å få vekk den verste møkka.

Denne gikk raskt inn i vaskehallen sammen med toppene.


* IMG_0698 (Large).jpg (156.74 KB, 1024x768 - vist 396 ganger.)
« Siste redigering: desember 01, 2009, 00:24:33 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 30, 2009, 00:34:08 am »

Hva i NATO har skjedd her?! Hæ

Det viste seg etter en rask steamerunde at toppene mildt sagt var skrot. Friske sprekker mellom ventilsetene og rundt plugghullene. Pass på å se etter dette når dere skal gå over topper folkens! Serlig dobbelporttopper er utsatt for dette. Noen påstår at 3 av 4 ofte er klare for fyllinga..


* IMG_0700 (Large).jpg (36.29 KB, 1024x768 - vist 488 ganger.)
« Siste redigering: desember 01, 2009, 00:24:56 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2009, 00:37:52 am »

Der var blokka splitta og delene er sortert i ekte jalla-stil på gulvet. Det meste skal vaskes. Toppene gikk rett på søppla.

Jeg har også vært så heldig at jeg kom over 12 stk. dobbelporttopper for 150 kr. stk.! Disse var alle i meget god stand og helt sprekkfrie.
Tok samtlige uten å nøle!


* IMG_0701 (Large).jpg (116.71 KB, 1024x768 - vist 416 ganger.)

* IMG_0702 (Large).jpg (132.2 KB, 1024x768 - vist 390 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 30, 2009, 00:45:16 am »

Det første jeg gjorde etter at delene var vasket var å plukke ut et par topper fra gullhaugen og begynne å frese. Maskinverkstedet er ikke langt unna der jeg ellers bygger motor, og jeg kjøpte inn en grei fly-cutter for en liten stund siden. Etter litt modifikasjon var denne fly-cutteren klar for å bli brukt i vanlig fresebenk.

Beklager at jeg ikke har noen bilder fra prosessen, jeg glemte kameraet. Jeg lover bilder når jeg skal frese ut til dobble ventilfjærer.

Jeg freste ned toppene 2,5mm fra toppen av den utprega ringen i forbrenningskammeret som sylinderne støter mot. Mulig jeg må justere litt for å oppnå den kompen jeg ønsker. Isåfall kommer bilder da.

Her ligger de ferdig frest. Et deilig syn!


* IMG_0719 (Large).jpg (125.64 KB, 1024x768 - vist 546 ganger.)

* IMG_0720 (Large).jpg (62.17 KB, 1024x768 - vist 426 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 30, 2009, 11:40:13 am »

Se her ja! denne blir det svung over Gliser
Angående den pluggen, så blir jeg mildt sagt sjokkert! Jeg satte inn nye plugger i den motoren, hehe

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #7 på: november 30, 2009, 14:30:05 pm »

Hva i NATO har skjedd her?! Hæ

Ikkje godt å seie, sidan du ikkje brukte blitz.. Det KAN vere skjermen min.. Men det KAN vere bildet ditt..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 30, 2009, 14:50:48 pm »

Med NATO så mener jeg at katoden på pluggen er helt bøyd! Som om noe hadde slått oppi, og det er jo praktisk talt umulig på en slik motor. Var et dårlig bilde, men en ser at pluggen er temmelig medtatt av et eller annet, hehe.
« Siste redigering: november 30, 2009, 14:59:52 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 30, 2009, 14:51:49 pm »

Feil plugg?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 30, 2009, 15:00:17 pm »

Redigert, ble en missforståelse. Pluggen var riktig den mht. hva type angår.
« Siste redigering: november 30, 2009, 17:19:45 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #11 på: november 30, 2009, 16:14:48 pm »

Men du. Du må si dei enig i at motoren har mye gull(farve) over sei Gliser itte sant Rikard Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 30, 2009, 17:19:15 pm »

Vel vel, den hadde det en gang i tiden ja, hihi! Gliser Noen minutter med Aceton løste det problemet. Som jeg alltid har sagt: Det er dumt å lakke oppå dritten. For denne motoren skulle ingen steder!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 30, 2009, 21:42:25 pm »

morro med flere skrote prosjekter.!
når det kommer til stykke så er jo egentelig type 1 en skrote motor i utgangspunktet.
a lot of issues.

Stau pau.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 30, 2009, 22:17:24 pm »

Ja, helt enig. Lite holdbart ræl. T4 er visstnokk mye bedre, men jeg har et prinsipp og det er at T1, ja, det er det som skal stå i Boble!

Har en liten pause fra arbeidet nå. Holder på med jallafresing rundt styringene for plass til dobble ventilfjærer. Kommer bilder seinere i natt.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 30, 2009, 23:49:19 pm »

Sånn, da var også fresearbeid rundt vetilstyringene ferdig utført. Nå er toppene klare for dobble ventilfjærer i ekte "high-rev"-stil!

Jeg startet med å fjerne pinnebolten som skal holde vippestellet på plass. Dette måtte vekk da fresehodet ellers ville støti borti under selve freseprosessen. Vanlig prosedyre: "Jamme" to muttere mot hverandre av alt det en kan makte å få til (uten å dra over gjenge!)

Noen pinnebolter var litt mer vrange. Da varmet jeg opp alu.-godset rundt slik at dette ekspanderte. Vips, så var de ute!


* IMG_0722 (Large).jpg (95.63 KB, 1024x768 - vist 330 ganger.)
« Siste redigering: desember 01, 2009, 00:31:54 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 30, 2009, 23:56:16 pm »

En liten bit av dette med å jobbe rundt ventiler og styringer som er litt "kinky" er at disse komponentene er satt 9,5 grader på resten av toppen Dette gjelder kun T1- (ikke 30-hesteren, 0 grader) og T3-topper. T4-topper er annerledes.

For å få til dette måtte jeg lage meg ei fin fjøl som kunne vinkles 9,5 grader offsett fra fresefjøla. Så måtte toppen boltes til denne.

Løsningen blei ei solid alu.-plate der jeg lagde to justerbare settskruer til å justere vinkelen. Disse blei avrundet med ei fil i dreiebenk for å skape en kuleformet ende som skulle gå mot fresefjøla. Deretter fant jeg frem noen lange studs for å bolte toppen til fjøla.

Etter litt rask grunnleggende vektorregning fant jeg ut at boltene skulle stå ca. 22,3 mm ut fra plata for å oppnå vinkelen.


* IMG_0728 (Large).jpg (104.17 KB, 1024x768 - vist 375 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 01, 2009, 00:02:04 am »

Så var det å sette igang fresinga. For å gjøre én ting klart først som sist: Jeg har IKKE verktøyet som er beregnet for denne jobben, så defor måtte jeg improvisere litt ved å bruke et ganske alminnelig lite fresehode.

Jeg fant ut at jeg måtte frese ned 11,5 mm av godset rundt styringen. Deilig med digital fres...

Så var det hysterisk mating i x- og y-akse for å PRØVE å få dette noen lunde sirkulært!


* IMG_0730 (Large).jpg (93.17 KB, 1024x768 - vist 331 ganger.)

* IMG_0731 (Large).jpg (84.08 KB, 1024x768 - vist 219 ganger.)
« Siste redigering: desember 01, 2009, 00:34:04 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 01, 2009, 00:04:03 am »

Første delen på den første toppen frest ned. Her ser en at innerfjæra passer fint.


* IMG_0733 (Large).jpg (150.96 KB, 1024x768 - vist 357 ganger.)

* IMG_0734 (Large).jpg (130.42 KB, 1024x768 - vist 283 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 01, 2009, 00:06:47 am »

Her var begge toppene ferdig frest, og alle nedfresingene gav rom for den indre ventilfjæra. Resultatene er vel hva vi kan kalle for "ymse", men det viktigste er at det skal fungere, og det tror jeg det kommer til.


* IMG_0735 (Large).jpg (121.1 KB, 1024x768 - vist 310 ganger.)

* IMG_0736 (Large).jpg (133.32 KB, 1024x768 - vist 299 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 01, 2009, 00:12:29 am »

Da var dagens arbeid utført, og jeg er nokså fornøyd med utfallet. Det er første gang jeg prøver dette med å frese opp til dobble fjærer, så sånn sett er det vel greit nok.

I morgen blir det faktisk litt dreiing av ventiler for å glatte ut de verste kantene henholdsvis på innsugsventilene.
Forhåpentligvis blir det en del porting i morgen også før det blir finjustering av kompforholdet. Jeg gjør ferdig toppene først, så kommer resten etter det.

Takk for i dag, så sees vi til nye oppdateringer i morgen kveld.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #21 på: desember 01, 2009, 10:15:04 am »

Fra skrot til gull.  Gliser   personlig liker jeg bedere slike tråder da det kommer frem mye kreativitet, og vell fungerende løsninger, skal du ha på Type 3 gassere når delortto gasserne skal av? det er jo low cost med bedere ytelse (t3 gassere).  kommer bort til deg en dag og låne vaske hallen ved siden av verkstedet,så kan vi ta en vw prat igjen  Blunker etter jeg har vasket litt deler..... til neste prosjekt
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 01, 2009, 10:34:14 am »

Takk for den, Race-buggy. Jada, bare å ta turen bortom til helgen vetu, blir forhåpentligvis oppstart allerede da.

Tror det blir noen dobble 36 IDF-gassere (billigere enn Dell'Orto) på denne motoren når 1915-skal få Dell'Orto-smykkene på seg.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 01, 2009, 16:04:55 pm »

Herlig Gliser Oppstart til helgen ja!
Da vil jeg se film Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 01, 2009, 19:16:55 pm »

Skal prøve å få den satt sammen til helgen, men ting tar alltid lenger tid enn planlagt i dette gamet, hehe. Dessuten mangler jeg innsug til dobble gassere.

Noen som har noen greie innsug der ute for salg til en litt hyggelig pris?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #25 på: desember 01, 2009, 19:45:08 pm »

Så toppene lå på utstilling i dag, så jeg sneik meg inn å så litt på de.  Øyerulling
Modifiseringen av flycutteren var tydeligvis vellykket, da resultatet så veldig bra ut.
Vil du ha ennå høyere komp enn det volumet i toppene gir, kan du jo dreie av litt av sylinderne for mindre vendehøyde.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 01, 2009, 19:53:11 pm »

Ja, du kunne vel ikke dy deg! Osteaktig

Ja, veit. Jeg har jo ikke målt vendehøyden ennå, men regner med at den faller på ca. 1,3 - 1,5 mm.
Kalkulerte ut at jeg måtte ha 35,4 cm3 i toppen for å få 10:1 i komp m. 1,5 mm vendehøyde.
Hadde håpet på å slippe neddreiing for å oppnå den kompen jeg ønsker, men det får tiden vise i grunn. Får sjekke hva jeg har i kammerne først. Har jo litt til å gå på med fresing også, men ikke stort mere.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 02, 2009, 12:04:33 pm »

Da fikk jeg dreid litt innsugsventiler også. Originalt har de en helt grusom kant som ikke er ideell for flowen.

Selvom jeg ikke sliper om vinklene på ventilene (billig, ikkesant?), så ville jeg prøve å dreie ned denne kanten.

Jeg satte ventilen i dreiebenken og brukte ei fil til å forme selve "soppen" så rund og fin som mulig.
Etter dette avsluttet jeg med sandpapir.

Ventilen fikk en ganske rund og jevn overflate på baksiden av soppen, og jeg tror dette kan hjelpe litt for effekten.

Til slutt blir det å kjøre litt over med ventilslipepasta mellom sete og ventil for å forsikre meg om at det fortsatt tetter greit. Tror ikke det skal by på noen problemer.


* IMG_0737 (Large).jpg (73.21 KB, 1024x768 - vist 297 ganger.)

* IMG_0738 (Large).jpg (77.74 KB, 1024x768 - vist 301 ganger.)

* IMG_0740 (Large).jpg (46.18 KB, 1024x768 - vist 338 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 02, 2009, 12:11:46 pm »

hvor mye er det å hente på å øke komp fra 9.0 til 10.0.
kan det skape unødvendog varme i en motor som har ganske høy topptemp i utgangspunktet?
2-3%effekt økning , men mye mer varme?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 02, 2009, 13:10:45 pm »

Uten at jeg har kalkulert så mye på det ennå, så tror jeg det har mye med kammens åpningstider og durasjon å gjøre i sammenheng med fylling.

Har da sett motorer med høyere komp enn 10:1 som har fungert ypperlig.

Noen som tror 10:1 er overkill i denne sammenheng. Kan si så mye som at Scat C35-kammen er nesten identisk med Engle 110-kammen.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2 3 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!