april 20, 2024, 00:55:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan er det å trimme 1,5 L motoren?  (Lest 2123 ganger)
hsimpson
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: desember 02, 2009, 20:49:32 pm »

Hei,
Har en -71 1302 med 1200-motor (tror jeg).
Kan få tak i en 1500-motor, og lurer på hvordan det er å få trimmet denne. Kan jeg bruke større sylindere?
Greit med trimdeler til denne?

Har ikke så mye greie på hva som går om hverandre av sylindere, veiver osv osv så er takknemlig for alle svar.


Marius
Loggført

1302 -71
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: desember 03, 2009, 04:32:18 am »

tror ikke større sylindere passer inn uten å frese ut blokka. dersom det hadde vert en 1600 kunne du satt inn 1679 sylydere, dette er slipp inn. Du kan jo bytte vipper, skifte tenning og sette inn større forgasser evt porte opp toppene litt, dette vil gi deg litt ekstra krefter. Elles hvis du skal skikkelig bygge motor kan du jo frese opp blokken opp til 94mm (1915) og bytte kam, nye forgassere (evt innsprut).

Spørs på hvor mye penger og tid du skal bruke, for øvrig er boken "how to hotrod your vw" en veldig god start, der står det mye nyttig, uansett om du skal bygge en billig eller dyr motor. Jeg tror en veldig god (og billig) start er å få tak i en ok 1600 kjøpe nye sylyndersett(1680), en vassere kam og porte opp og polere toppene + at du burde kanskje gjøre noe med tenningen.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: desember 03, 2009, 06:53:31 am »

1302 kom med 44 hk 1300 motor (AB motorkode). Denne er helt lik 50 hk 1600 (AD), bortsett fra sylindre og forgasser.
Det er et godt utgangspunkt for effektøkning. Disse motorene har det mest moderne kjøle/smøresystemet. Veivhuset bør sjekkes for slitasje på rammelagerbukkene og eventuelle sprekker. Større boring (sylindre) krever maskinering av veivhuset og toppene. 1500 motoren har enkeltport topper, og et enklere smøresystem (dårligere), samt mindre kjølevifte, og oljekjøleren står inni viftehuset og varmer opp sylinder tre. Sylinder tre har derfor 2-3 grader senere tenning enn de andre tre.
Loggført
hsimpson
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: desember 03, 2009, 08:01:32 am »

Takk for svar  Glad
Tenkte å få frest blokka ja. Er det samme veiva på 1,5 og 1,6L ?
Loggført

1302 -71
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: desember 03, 2009, 10:20:07 am »

Ja, tror det er samme veiv på alle T1 etter en dato på 60-tallet. Sterk og god smidd aksel.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: desember 03, 2009, 12:04:18 pm »

Takk for svar  Glad
Tenkte å få frest blokka ja. Er det samme veiva på 1,5 og 1,6L ?

men leste du svaret ? Blunker

Han anbefaler IKKE å bruke 1500-blokka...

Og det tror jeg de fleste er enige om, at en 1600 eller 1300 fra en 1302 som det nevnes her, er absolutt det beste utgangspunktet
Loggført
hsimpson
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: desember 03, 2009, 16:09:39 pm »

Litt rask i svingen der kanskje ja.
Bør bygge på den motoren jeg har mao.
Ok, takk for hjelpen folkens !
Loggført

1302 -71
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #7 på: desember 03, 2009, 16:17:39 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 10:08:25 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: desember 03, 2009, 17:36:19 pm »

Når det gjelder motor deler (veiv, kam oljepumpe osv) passes alt som er beregnet til type1 inn i blokka (er en liten forskjell på olje- og bensinpumpene etter 70), Blokkene er like, med unntak av smøre kanaler (også er 1200 blokkene litt anderledes?). Motorer med motorkode som starter på AD, AB elles AS er de å anbefale til trimming, i de blokkene passer alt av veiver(hvis du vil ha større enn Ø76 mm må du tilpasse blokka, men det er ikke vanskelig), kamer osv, som er beregnet for vw type1 & 2.

Ellers lurer jeg litt på hva du vil bygge, turbo/suge, inspøyting/forgasser, budsjett og krav til kjørbarhet.
Loggført
hsimpson
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: desember 10, 2009, 20:18:57 pm »

Ellers lurer jeg litt på hva du vil bygge, turbo/suge, inspøyting/forgasser, budsjett og krav til kjørbarhet.

Er lysten på å bygge en injectionmotor, men ikke helt bestemt på det enda. Uansett vil jeg ha større motor enn jeg har i dag  Øyerulling
Loggført

1302 -71
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!