april 28, 2024, 12:17:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motoren stopper når jeg trykker på bremsa  (Lest 4933 ganger)
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« på: november 24, 2009, 15:45:52 pm »

Når motoern går på tomgang og jeg trykker på bremsa så stopper motoren, det skjer nesten hver gang.

Noen som vet hva som er galt?

Har nettopp hat motoren utav for overhaling men hadde problemet før den tid også.
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: november 24, 2009, 16:11:01 pm »

Kanskje enveisventilen på bremseservoslangen din...? Den skal befinne seg på venstre side, rett foran motoren, og er koplet mellom innsugene og bremseservoen. Den skal åpne i kun én retning, så dersom du får den ut kan du teste den ved å blåse gjennom den i begge retninger for å sjekke funksjonen. Bilde her: http://www.ratwell.com/technical/EngineRemoval2/14-BrakeBoosterHose.jpg
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #2 på: november 24, 2009, 16:14:13 pm »

Kanskje enveisventilen på bremseservoslangen din...? Den skal befinne seg på venstre side, rett foran motoren, og er koplet mellom innsugene og bremseservoen. Den skal åpne i kun én retning, så dersom du får den ut kan du teste den ved å blåse gjennom den i begge retninger for å sjekke funksjonen. Bilde her: http://www.ratwell.com/technical/EngineRemoval2/14-BrakeBoosterHose.jpg

Har jeg den? ser på bildet at det står 72-74 only, min bil er fra 1975 og motoren en type 4 som er montert i ettertid, men skan uansett ut og sjekke=)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: november 24, 2009, 21:18:34 pm »

Grunnen til at det står 72-74 only på bildet fra Richard Atwell (www.ratwell.com - en webadresse du kan ha bruk for med bay...) er at de i USA gikk over til innsprøytning i -74, og da har vel ventilen en annen plassering...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #4 på: november 24, 2009, 21:34:45 pm »

Grunnen til at det står 72-74 only på bildet fra Richard Atwell (www.ratwell.com - en webadresse du kan ha bruk for med bay...) er at de i USA gikk over til innsprøytning i -74, og da har vel ventilen en annen plassering...

Det var kun rør og slanger helt fra innsug og frem til bremseservoen.

Bare for og være sikkert så går den i en y-splitt og til innsuget som er under beggeforgasserene?

Kan det være feilen da at den mangler som gjør at motoren stopper, kan ikke se noe annet som har noe direkte sammenheng.?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: november 24, 2009, 21:39:01 pm »

Kan også være smått feiljustert forgasser/tenning for den saks skyld.
Loggført
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #6 på: november 24, 2009, 21:43:51 pm »

Kan også være smått feiljustert forgasser/tenning for den saks skyld.

Hvilken sammenheng kan feiljustering av forgasser ha når jeg trykker på bremsen?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: november 24, 2009, 22:47:32 pm »

Riktignok har ikke Bobla noen bremseservo, men har opplevd der at lettere feiljustert tenning, og så stoppa bilen inn mot hvert bidige lyskryss og hver gang jeg tråkka skikkelig på bremsen.

Men hvis dette skjer når bilen din står stille og du trykker på bremsen, er nok servoen og tilhørende slanger stedet å lete, ja.
Loggført
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #8 på: november 24, 2009, 22:55:36 pm »

Riktignok har ikke Bobla noen bremseservo, men har opplevd der at lettere feiljustert tenning, og så stoppa bilen inn mot hvert bidige lyskryss og hver gang jeg tråkka skikkelig på bremsen.

Men hvis dette skjer når bilen din står stille og du trykker på bremsen, er nok servoen og tilhørende slanger stedet å lete, ja.

Kjenner meg igjenn der ja =)  Det skjer både i kryss og når bilen står stille, vis jeg kobler fra slange og prøver da, så finner jeg vel ut at det er det som er feilen, har bare eid bilen i overkant av en måned så d er jo mulig at tidligere eier har glem og montere denne enveisventilen igjenn.

Er vel Del nr 31 på bilde som jeg trenger da?

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: november 24, 2009, 23:06:42 pm »

Dersom enveisventilen din mangler fullstendig, burde vel det merkes på motoren ved at du får ujevn gange, "uforklarlige" problemer med at motoren trekker dårlig, etc. Ventilens oppgave er å sørge for at bremsekraftforsterkeren din får undertrykk (som "driver" bremsekraftforsterkeren) fra innsuget på motoren, men den skal samtidig stenge for tilførsel av luft fra bremsekraftforsterkren, derofr en enveisventil...

Og ja, det er pos 31, ja Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #10 på: november 24, 2009, 23:12:52 pm »

Dersom enveisventilen din mangler fullstendig, burde vel det merkes på motoren ved at du får ujevn gange, "uforklarlige" problemer med at motoren trekker dårlig, etc. Ventilens oppgave er å sørge for at bremsekraftforsterkeren din får undertrykk (som "driver" bremsekraftforsterkeren) fra innsuget på motoren, men den skal samtidig stenge for tilførsel av luft fra bremsekraftforsterkren, derofr en enveisventil...

Og ja, det er pos 31, ja Glad

Slangen vi snakker om ender opp der du ser pilen, den går selfølgelig inn på motsatt side også =)

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: november 24, 2009, 23:30:11 pm »

Der hvor pilen din peker skal det være et gummibend (og det samme på motsatt side...), og mellom disse skal det være et stålrør som har en liten stuss som stikker ut av det øvre fremre dekselet rundt motoren. På denne stussen skal slangen fra enveisventilen sitte.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #12 på: november 24, 2009, 23:32:02 pm »

Der hvor pilen din peker skal det være et gummibend (og det samme på motsatt side...), og mellom disse skal det være et stålrør som har en liten stuss som stikker ut av det øvre fremre dekselet rundt motoren. På denne stussen skal slangen fra enveisventilen sitte.

Flott=) da er jeg 100% sikker på at ventilen mangler
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: november 25, 2009, 08:21:16 am »

Ok, da har du eliminert problemene som bremsekraftforsterkeren kunne vært skyld i Glad Det høres imidlertid ikke ut som du har en bremsekraftforsterker som er i funksjon Trist
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #14 på: november 25, 2009, 11:01:16 am »

Ok, da har du eliminert problemene som bremsekraftforsterkeren kunne vært skyld i Glad Det høres imidlertid ikke ut som du har en bremsekraftforsterker som er i funksjon Trist

Da har jeg vært ute og testa,
satte bare en tang på slangen som går til bremsekraftforsterkeren og starta bilen, når jeg trykka på bremsa skjedde det ingenting, fjerna tangen og så var problemet tilbake =)

Skjønner ikke hvordan tidligere eier ikke har gjort noe med dette.

Jaja, Ny del bestilt  Gliser

Tusen takk for hjelpen Gliser
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: november 25, 2009, 11:58:55 am »

Da har jeg vært ute og testa,
satte bare en tang på slangen som går til bremsekraftforsterkeren og starta bilen, når jeg trykka på bremsa skjedde det ingenting, fjerna tangen og så var problemet tilbake =)

Skjønner ikke hvordan tidligere eier ikke har gjort noe med dette.

Jaja, Ny del bestilt  Gliser

Tusen takk for hjelpen Gliser
Det er ikke alltid så lett å forstå hvorfor "forrige eier" har gjort ditt eller datt, men får håpe det løser seg for deg nå ihvertfall! Bare hyggelig å hjelpe Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 25, 2009, 12:37:46 pm »

Ok, da har du eliminert problemene som bremsekraftforsterkeren kunne vært skyld i Glad Det høres imidlertid ikke ut som du har en bremsekraftforsterker som er i funksjon Trist

Da har jeg vært ute og testa,
satte bare en tang på slangen som går til bremsekraftforsterkeren og starta bilen, når jeg trykka på bremsa skjedde det ingenting, fjerna tangen og så var problemet tilbake =)

Betyr ikke dette at lekkasjen er i servoen?

Er det ikke slik at ventilen skal holde på vakumet etter at motoren stoppes?
Loggført

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #17 på: november 25, 2009, 12:45:13 pm »

Ok, da har du eliminert problemene som bremsekraftforsterkeren kunne vært skyld i Glad Det høres imidlertid ikke ut som du har en bremsekraftforsterker som er i funksjon Trist

Da har jeg vært ute og testa,
satte bare en tang på slangen som går til bremsekraftforsterkeren og starta bilen, når jeg trykka på bremsa skjedde det ingenting, fjerna tangen og så var problemet tilbake =)

Betyr ikke dette at lekkasjen er i servoen?

Er det ikke slik at ventilen skal holde på vakumet etter at motoren stoppes?

Ventilen eksisterer ikke i det hele tatt
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 25, 2009, 12:49:46 pm »

ja det har jeg skjønt, men hvilken endring blir det når den monteres?
Loggført

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #19 på: november 25, 2009, 13:08:23 pm »

ja det har jeg skjønt, men hvilken endring blir det når den monteres?

Uten ventilen så vil vel bremsekraftforsterkeren (når bremsen trykkes inn) suge/tilføre  luft  og forstyrre kompresjons forholdet?

en fin video som illustrerer En veisventilens funksjon

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: november 25, 2009, 14:12:11 pm »

ja det har jeg skjønt, men hvilken endring blir det når den monteres?

Uten ventilen så vil vel bremsekraftforsterkeren (når bremsen trykkes inn) suge/tilføre  luft  og forstyrre kompresjons forholdet?

Isåfall har du en lekkasje i bremseservoen. Jeg tror ikke det skal være mulig at det kommer luft via bremseservoen og inn til motoren (hvis servoen fungerer), med eller uten enveisventil. Ventilen skal kun holde på vakumet etter at motoren er slått av eller hvis du får motorstopp slik at du skal ha hjelpekraft på bremsene slik at du får stoppet bilen.

Når pedalen trykkes inn vil du åpne for atmosfæretrykk på fremsiden av membranet inne i bremsekraftforsterkeren og du vil få hjelp til å bremse. Har du derimot en lekkasje i membranet vil denne lufta fyke rett bak til motoren din og lage krøll, med eller uten ventil.

correct me if wrong.

Loggført

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #21 på: desember 11, 2009, 03:02:00 am »

ja det har jeg skjønt, men hvilken endring blir det når den monteres?

Uten ventilen så vil vel bremsekraftforsterkeren (når bremsen trykkes inn) suge/tilføre  luft  og forstyrre kompresjons forholdet?

Isåfall har du en lekkasje i bremseservoen. Jeg tror ikke det skal være mulig at det kommer luft via bremseservoen og inn til motoren (hvis servoen fungerer), med eller uten enveisventil. Ventilen skal kun holde på vakumet etter at motoren er slått av eller hvis du får motorstopp slik at du skal ha hjelpekraft på bremsene slik at du får stoppet bilen.

Når pedalen trykkes inn vil du åpne for atmosfæretrykk på fremsiden av membranet inne i bremsekraftforsterkeren og du vil få hjelp til å bremse. Har du derimot en lekkasje i membranet vil denne lufta fyke rett bak til motoren din og lage krøll, med eller uten ventil.

correct me if wrong.


Det kan nokk stemme det ja, må hele bremseservoen byttes eller er det mulig og få tak i ny membran?
så unneberg hadde ny servo til 4400 ..... dyyyyrt  Sjokkert
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #22 på: desember 11, 2009, 07:53:19 am »

det er nok servoen din som er defekt mener det er en ventil eller noe der som slangen er kobla på bremseforsterkeren men den går som oftest ikke ann å åpne.Enveisventilen er til for att det ikke skal slå tilbake trykk til bremsekraftforsterkeren dette skjer som oftest når motoren slår tilbake.Det sitter også en slange ekstra på forsterkeren som er en slags utlufting/pusteventil.Har du en hainsbok står det bra forklart der. :)På bilmekken for mange mange år siden måtte vi tegne dette å forklare Gliser Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!