april 27, 2024, 12:18:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Langtur med boble  (Lest 9626 ganger)
vegard85
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Kløfta, Ullensaker



Vis profil
« på: desember 20, 2009, 19:11:59 pm »

Jeg skal studere et halvt år i Spania og har fått det for meg at jeg vil kjøre bobla mi ned.

Det jeg da lurer på er hvilke relativt billige deler jeg bør bytte for å minske muligheten for at jeg får problemer underveis.

Jeg har allerede byttet dynamo og bremser. Jeg har nye tennplugger, tennkabler, fordelerlokk, stift, rotor, bensinfilter og bensinslanger. Og skal selvfølgelig bytte olje. Drar også med meg en større verktøysett, ekstra tennplugger, viftereim og sikringer.

Så spørsmålet da er hva har jeg glemt?
Regner med at bobla får 1000-1500 mil bak seg før jeg er tilbake i Norge.

Og stiftåpningen skal være på 0,4 mm?

Vegard
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: desember 20, 2009, 19:44:36 pm »

Gass og clutch wire!!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: desember 20, 2009, 19:45:26 pm »

Ta med en ekstra gasswire (blir vel noen mil med pedalen i bånn, dvs stram wire), og smør opp hjullager (foran) og forstilling.... Og når du skifter olje, bruk den oljetypen du alltid bruker (bare ikke i for tynn viskositet). Hvis bilen ikke er vant til så mye full gass, sjekk oljen nøye, i tilfelle den blir fort møkkete når du kjører full fart. Mye drit kan løsne da, og krever ett tidligere oljeskift enn vanlig. Men det går helst bra! Ta med ekstra stiftesett.

Og ha en virkelig flott tur!  Glad
« Siste redigering: desember 23, 2009, 09:21:01 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
erling
Seniormedlem
****
Innlegg: 315
Bosted: trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: desember 20, 2009, 19:46:49 pm »

Bensinpumpe!
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: desember 20, 2009, 20:39:00 pm »

Kondensator.

Mulig det også er påbudt å ha med like mange refleksvester i bilen som den er registrert for, i noen europeiske land du skal innom på turen.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 20, 2009, 20:59:09 pm »

Jeg ville tatt med meg på turen en ekstra "testet" forgasser, ekstra ferdig oppsatt og justert fordeler, ekstra starter og ekstra dynamo....de vanligste relene + coil også. Ny clutchvire er også lurt å ha med...

Stiften ville jeg vel byttet i en Ignitor. En ting mindre å tenke på når vogna kanskje stopper i Sydfrankrike...

Og selvsagt byttet alle "væsker og oljer" selvsagt...

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 20, 2009, 21:21:54 pm »

Dette er en kul ide Vegard !
Tok turen selv for ca.20år siden,330mil og 48 timer en vei,det er en opplevelse.!!!!! På veien ned,stoppet motoren midt i en tysk by.Fant ut at bensinpumpa var gåen,gikk to kvartaler og fikk kjøpt ny pumpe.På veien opp ble vi nødt til å skifte motor i Spania,hadde fått olje tillsetning istedenfor olje Hæ Det sier seg selv at det ikke gikk noe videre bra når vi hadde etterfylt ca.2liter av dette stoffet istedenfor olje.
Har mange fine minner fra den turen.
Har sett litt på å kanskje ta en ny tur nedover med boble,det er et treff i allicante i april.Men hadde jo vært gøy å få med seg noen flere på noe slikt,får ikke med familien på det vet du ! Kanskje noen andre som leser dette er sprø nok til en sånn tur Hæ
Når og hvor er det du skal studere ?
God luck.
Mvh.Lasse
PS.Husk å justere ventiler også.
Loggført
vegard85
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Kløfta, Ullensaker



Vis profil
« Svar #7 på: desember 20, 2009, 22:47:32 pm »

Tusen takk for alle rådene, tar gjerne i mot fler også om noen skulle komme på det.

Lasse: Jeg skal studere i en by som heter Huelva helt sør-vest i Spania fra 1. februar og ut juni. Drar fra Norge ca 20. januar (jukser litt med å ta Kiel-ferga på første etappen). Huelva ligger ca 70 mil fra Alicante, men det kan godt hende jeg tar meg en tur til det treffet. Jeg begynner sikkert å få behov for noen nye reservedeler på det tidspunktet så et vw treff er nok ikke helt feil sted å se etter det på. Hvis du skulle finne på å ta deg turen ned i April så send meg en melding her eller på axelssonv@hotmail.com.

Vegard
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: desember 20, 2009, 23:39:00 pm »

Høres ut som en herlig tur! Den aller viktigste tingen å ta med, er NAF-medlemskap som gir deg veihjelp i hele Europa hvis det trengs Glad

Og jeg anbefaler en TomTom eller annen type gps som gjør at du kan be den gi deg en rute utenom Autobahn når du ønsker det. Turen blir mye bedre når du kjører landeveier istedet for å ligge i høyrefila mellom trailere på motorveien. Du får ikke utnyttet fri fart på Autobahn uansett, så da er det ofte like greit å kjøre mindre veier hvor det er mer å se, langt hyggeligere og fint å stoppe når du føler for det.
Loggført

1969 Militær-buss
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #9 på: desember 22, 2009, 15:19:04 pm »

Jeg ville tatt med meg på turen en ekstra "testet" forgasser, ekstra ferdig oppsatt og justert fordeler, ekstra starter og ekstra dynamo....de vanligste relene + coil også. Ny clutchvire er også lurt å ha med...

Stiften ville jeg vel byttet i en Ignitor. En ting mindre å tenke på når vogna kanskje stopper i Sydfrankrike...

Og selvsagt byttet alle "væsker og oljer" selvsagt...



Jeg ville stolt mer på en std stift enn en ignitor... men ta med ekstra!
I bunn og grunn er det ca et års kjøring som dailydriver du skal ut på. Største skrekken er nok at det er langt fra "hjemmet" og garasjen med alle delene. Noen kan kjøre et helt år uten å fikse noe særlig andre må bytte mer.

Husker i "gammle dager" da var noen VW-folk litt bekymmret for å kjøre på treff over fjellet, noe som kun er ca 3 tanker med bensin... og som man kjørte lett opp hjemme iløpet av noen uker....

Så lenge bil og motor er i god stand skulle det ikke by på problemer. men ta med slitedeler. børster til dynamo ikke en hel dynamo. Starter hadde jeg ikke giddet å drasse på. de kan du åpne og ofte fikse om den skulle fjuske. eller så går det greit å dytte igang om det virkelig kniper...

Ville prioritert bra med verktøy og slitedeler; tennplugger,fordelerlokk, børster, stift, rotor, bensinfilter ;  som nevnt tidligere. 36mm slag-fastnøkkel kan være fint.

Hadde også bygget om til elektrisk vindusspyler/tank for Autobahn kjøring over tid!!!!!!!!!!!!! samt balansert hjulene 100% i forkant av turen!

God tur!!!!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 22, 2009, 20:36:29 pm »

Og jeg ville kjørt med "nye" dekk...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: desember 22, 2009, 21:20:51 pm »

Garasjejekk fra biltema, bukker, reservekanne med bensin, skum for rep av hjul ved pungtering, varmedress, mobiltelefon og visakort.
Loggført

1961 T1 - Custom
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: desember 22, 2009, 22:03:56 pm »

Garasjejekk fra biltema, bukker, reservekanne med bensin, skum for rep av hjul ved pungtering, varmedress, mobiltelefon og visakort.


He,he  Vil vel også foreslå henger.. (og da må du jo også ha hengerfeste Gliser) siden alt som har blitt annbefalt å ta med over her i alle innleggene snart har tatt all plass i bilen  Blunker 
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #13 på: desember 22, 2009, 23:14:15 pm »

Je ville nok tatt med en stift, nye plugger, olje, bensinpumpe og noen sikringer. Om du tenker på det du skal ut på i km så er det jo lite i forhold det delene holder med kjøring her hjemme..så dette går nok bra Glad
Hadde ville bytta fordelerlokk, pluggledninger, bensinslanger,stift og olje på både motor og gir og kjent over alle lagrer og ledd her hjemme og sett over lyspærer og sikringer. Bare for å være litt mer sikker Glad

God tur og lykke til Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #14 på: desember 22, 2009, 23:18:49 pm »

Kva med å stole på bilen - og reise på tur utan ein dritt? Skulle jo tru at dei var porselensdukker, desse bilane våre. Djizuz..

Høyr på EspenX - få deg eit NAF-medlemskap og nyt turen. Går det skit - får du hjelp.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 23, 2009, 09:18:00 am »

Kva med å stole på bilen - og reise på tur utan ein dritt? Skulle jo tru at dei var porselensdukker, desse bilane våre. Djizuz..

Høyr på EspenX - få deg eit NAF-medlemskap og nyt turen. Går det skit - får du hjelp.

 Osteaktig

x2. alt ordner seg.

men, når det er sagt..  ta med en gasswire Gliser


Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #16 på: desember 26, 2009, 08:37:35 am »

Før du reiser, sjekk at det ikkje er mykje møk rundt sylindrar og at motoren er generelt rein innom kjøleblekka (sjekk termostaten på høgre sida under sylindrene) o.s.v. Ville ha tatt hyppige oljeskift til å begynne med nedover kontinentet. Har kjørt MC nedover og har merka meg fleire skandinavar med motorproblem, eit stykkje ned på autobahn. Lykke til-
Loggført
vegard85
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Kløfta, Ullensaker



Vis profil
« Svar #17 på: desember 26, 2009, 09:51:27 am »

Takk for alle innspillene.

Så for å lage en liste med de viktigste tingene

Viftereim
Plugger
Pluggkabler
fordelerlokk
børster
stift
rotor
Bensinslanger og filtere
Gass og clutchwire
Olje, spylevæske og andre væsker som trengs.
NAF medlemskap
GPS
Garasjejekk
Stort verktøysett
kabelsko
Pærer
Sikkringer
Ekstra bensinkanne
Slepetau

Og så en henger for å ha alt i Glad


Jeg trur jeg kommer til å droppe ekstra, bensinpumpe, forgasser, dynamo og starter. Litt på grunn av plass, men hovedsakelig pga. begrenset budsjett.


Vegard
« Siste redigering: desember 26, 2009, 13:10:27 pm av vegard85 » Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #18 på: desember 26, 2009, 16:27:53 pm »

Takk for alle innspillene.

Så for å lage en liste med de viktigste tingene

Viftereim
Plugger
Pluggkabler
fordelerlokk
børster
stift
rotor
Bensinslanger og filtere
Gass og clutchwire
Olje, spylevæske og andre væsker som trengs.

NAF medlemskap
GPS

Garasjejekk
Stort verktøysett
kabelsko
Pærer
Sikkringer
Ekstra bensinkanne
Slepetau

Og så en henger for å ha alt i Glad


Jeg trur jeg kommer til å droppe ekstra, bensinpumpe, forgasser, dynamo og starter. Litt på grunn av plass, men hovedsakelig pga. begrenset budsjett.


Vegard

Trur du kjem langt med dette. Men lukke til på reisa!  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #19 på: desember 26, 2009, 17:22:58 pm »

Takk for alle innspillene.

Så for å lage en liste med de viktigste tingene

Viftereim
Plugger
Pluggkabler
fordelerlokk
børster
stift
rotor
Bensinslanger og filtere
Gass og clutchwire
Olje, spylevæske og andre væsker som trengs.

NAF medlemskap
GPS

Garasjejekk
Stort verktøysett
kabelsko
Pærer
Sikkringer
Ekstra bensinkanne
Slepetau

Og så en henger for å ha alt i Glad


Jeg trur jeg kommer til å droppe ekstra, bensinpumpe, forgasser, dynamo og starter. Litt på grunn av plass, men hovedsakelig pga. begrenset budsjett.


Vegard

Trur du kjem langt med dette. Men lukke til på reisa!  Blunker


Ganske enig med denne løsningen!
men ta med litt verktøy. Er ok å kunne fikse en liten dritt ting på en campingplass uten å måtte ringe NAF... Ta med stift og børster Gaffateip  fikser resten! Rekker tunge.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #20 på: desember 27, 2009, 12:48:12 pm »

ville heller ikke tatt med noe, lommebok, telefon å nøkler så kommer man veldig langt   Gliser  lykke til på turen, 
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: desember 27, 2009, 13:59:18 pm »

Er iallefall irriterende å stå et sted med et problem som kunne vært fikset om man hadde hatt verktøyet..

Jeg hadde nok tatt med div verktøy(biltema selger masse kjekke vesker), viftereim, tennplugger, stift og motorolje. Muligens noen lyspærer og sikringer.

Skal du ha garasjejekken og bukker med så kan du jo kanskje ha med ny clutch også.. Gliser Eller kanskje en hel motor?
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
vegard85
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Kløfta, Ullensaker



Vis profil
« Svar #22 på: desember 30, 2009, 05:51:00 am »

Håper jeg slipper å bytte noe særlig av deler. Har kjørt bilen en stund uten større problemer, men jeg tenker at de fleste av de delene tar ikke så stor plass så det gjør ikke store skaden å ta det med. Det er litt kjedelig å ryke en viftereim på en lørdagskveld på landeveien og ikke ha med reserve  Glad
Loggført
Zster
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: desember 30, 2009, 12:52:43 pm »

Som VW Entusiast i Danmark ville jeg overveje at søge lidt på vw klubber i de områder du kommer igennem. Måske maile dem før turen? Står du pludselig et sted og manger en speciel del. Så er det absolut en mulighed at ringe til en fra en nærliggende klub? Ovenstående liste burde dog være nok. God tur Glad
Loggført
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #24 på: desember 30, 2009, 19:36:50 pm »

PÅ TUR TIL ENGELAND OG SKOTTLAND MED 57 PANEL I 2000  HADDE VI MED MASSE VERKTØY TOMMER/MM DYNAMO M. REGULATOR, FORGASSER, PAKNINGSETT, FORDELER MASSE SKRUER OG OLJE. RAMMEMADRASS SENGETØY PRIMUS KLESSKIFT NØDPROVIANT OG 2 TOMS EKSOSKLEMMER VAR DET VI BRUKTE (EKSOSKLEMMER BLE RETTET FOR Å FESTE DYNAMO PÅ EN HILMANN IMP Gliser Gliser)
HUSK DU KJØRER EN AV VERDENS MEST GJENOMPRØVEDE BILER OG DELER FINNES VERDEN RUNDT.
ØNSKER DEG EN GOD OG PROBLEMFRI TUR Glad
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
dk
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Fauske i Nordland



Vis profil
« Svar #25 på: februar 25, 2010, 00:05:54 am »

Man kan vel ikke forsikre seg mot alt, så lenge biln er i god stand er ikke langtur noe problem. Jeg og dama kjørte 8000 km gjennom 12 land i Europa sist sommer, i en 1975 mod type 2. Det eneste vi hadde med, var et medlemskap i NAF veihjelp. Bilen gikk som ei klokke, og vi en helt utrolig flott ferie.
God tur til Spania Glad

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: februar 25, 2010, 01:01:08 am »

Jeg hadde bare trengt èn ting.
Følgebil med bilhenger.
Men det er bare ut i fra mine erfaringer så langt...  Gliser
Nei, synes det er lista godt opp. Ta gjerne med noe patentbånd, kraftige strips og ducktape i tillegg.
Slangeklemme på rull så du kan tilpasse på lengden er også en fin ting. Er bensinslangene gamle, ta gjerne med en meter eller to.. (Eller skift dem først)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #27 på: februar 25, 2010, 09:41:26 am »

Kommer litt an på hvor mye uorginalt du har rota med på bilen også. Standard oppsett på boble går år ut og år inn. Husk å kjøre som folk Osteaktig Hvis du ikke presser for mye går dette helt greit uten henger med reservedeler. Har kjørt laaaangt med standard boble mange ganger, eneste som har skjedd var ett gassvaierhavari. Men kjørte med hyssing strekt tvers igjennom bilen og det gikk til nærmeste verksted. (Alle kan litt om boble) Litt dumt med tomgang på 4500 men det gikk.
Stol på redskapen det er du som vet hvilken tilstand vogna er i
Kos deg på tur Blunker
Loggført

hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #28 på: februar 25, 2010, 19:45:49 pm »

HMMM. Sjekk datoen for avreise. vegard85 er nok fremme nå Blunker
Det hadde imidlertid vært morsomt å høre hvordan turen gikk!
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #29 på: februar 26, 2010, 00:11:13 am »

He-he, jeg la ut på en 2000 km lang tur fra Trøndelag til Italia i mellomjula 2007 med min 1976 T2. Det eneste jeg hadde med meg av verktøy var et kryss og jekk som ikke passet... Det gikk knall-bra!

Bruker du bilen til daglig og er du trygg på den? Hvis ja, tor jeg det beste du kan gjøre er kun å ha med deg NAF-medlemsskap evt. informere seg om de ulike redningsselskapene du kan ringe til i de ulike landene du skal gjennom. En gammel VW er som regel enkel å reparere for fagfolk med verktøy:)

Ha tro på at det går bra, så går det bra! Om det blir en stopp, er det sannsynligvis verdt det:) Hvem vet hvilke mennesker du møter? Spennende. God tur!

Erlend
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!