Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« på: desember 21, 2009, 11:32:06 am » |
|
Begynte å montere biter på min nye 1915 longblock i går. Har kjøpt inn et par slike 90 graders 3/8 NPT-3/8 NPT fittings for å kunne koble slangen fra filter inn i oljegalleriet.
Gjengene som er laget i oljegalleriet tenker jeg er litt for store, eller ikke konet. Fittingen stopper ikke på kon, den kan skrus helt inn.
Er jo litt praktisk at en får utløpet på fittingen mot venstre der slangen er så jeg lødde på med Locktice 577 gjengetetting og skrudde fittingen inn. Måtte stoppe ca 1/2 omdreining før den stod i bunn da fittingen da står riktig mtp oljeslangen. Pluggen strammer da ikke på gjengene men satt ganske løst.
Spørsmålet er: Limer Locktite 577 gjengene så pass at det ikke begynner å lekke, tåler dette varmen, burde jeg skaffet en kobberring i riktig tykkelse slik at fittingen strammet til akkurat når den peker riktig vei ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #1 på: desember 21, 2009, 17:39:45 pm » |
|
Du skulle satt inn en ansats, og 90 grader skrudd på denne (hvis det er plass). Da kan du justere som du vil. Er litt i tvil om det går bra, det må være motstand på gjengene når du skrur. Og 577 er tettning, ikke liming. Den må ha press på gjengene for å herde ordentlig.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #2 på: desember 21, 2009, 19:23:08 pm » |
|
Ikke plass nei. Må bruke denne 90 graders fittingen for å få på kjøledeksel bak reimhjulet.
Har skrudd ut fittingen nå, den satt godt, men usikker på om det ville holdt i lengden.
Har fått en PM fra en annen på forumet her som har limen jeg trenger. novalock heter den
|
|
« Siste redigering: desember 21, 2009, 20:04:18 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #3 på: desember 21, 2009, 21:56:26 pm » |
|
Eller du kan modde kjøleblikket litt
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #4 på: desember 21, 2009, 22:58:34 pm » |
|
Tenkte på det men det blir et hekkan å bytte reim.
Satser på å få tak i noe godstoff som limer dette fast. Fitting kommer jo ikke noe sted, henger på 1,5 cm med gjenger innover i galleriet men oljetett, det tror jeg ikke det blir uten lim.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #5 på: desember 22, 2009, 10:24:20 am » |
|
Er det helt uaktuelt å kjøpe fitting som faktisk passer de aktuelle gjengene? Regner med at det du har fått er sylindriske rørgjenger, som da tetter med skive med gummi i midten. Og slangen sitter med banjo. Spør meg hvordan jeg vet at NPT i et sylindrisk hull ikke holder i lengden, eller forresten, ikke spør
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #6 på: desember 22, 2009, 10:28:15 am » |
|
Er det helt uaktuelt å kjøpe fitting som faktisk passer de aktuelle gjengene? Regner med at det du har fått er sylindriske rørgjenger, som da tetter med skive med gummi i midten. Og slangen sitter med banjo. Spør meg hvordan jeg vet at NPT i et sylindrisk hull ikke holder i lengden, eller forresten, ikke spør Selvfølgelig er dette interessant, jeg har jo ikke peiling på gjenger men vet hva en banjokobling er. Jeg tar dette med deg på chatten.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #7 på: desember 22, 2009, 11:00:24 am » |
|
Hvis du har (eller lager) pakkflate i godset på blokka, ville jeg brukt banjobolt og banjo. Kan ikke bygge mindre enn det. Banjobolt: http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=1887Eksempel på banjo: http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=1885http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=61625&template=pcat_webshop_product&nodeid=1883De har flere utgaver på Tess (min tidligere arbeidsplass). Men litt usikker på flow'en? Denne vil helst også ha pakkflate i blokka (finnes i flere dimensjoner): http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=63015&template=pcat_webshop_product&nodeid=2383Men kan vel faktisk tettes med 577 eller 572 på gjengene, så lenge du får låst med mutteren. Hvilken dim er gjengepartiet i galleriet gjenget opp med?
|
|
« Siste redigering: desember 22, 2009, 11:11:29 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #8 på: desember 22, 2009, 12:16:24 pm » |
|
Kjell Roar, tusen takk for linker. Tess ligger 100 meter nedi veien her, jeg har 40% rabatt der og de har laget slangene for meg.
Som JHU antyder så må jeg nok være enig i at det nok ikke er NPT men vanlige 3/8 rørgjenger i galleriet. Det er helt ok pakkflate der også så dette skal gå finfint.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|