juni 08, 2024, 09:44:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventiljustering  (Lest 3106 ganger)
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« på: desember 27, 2009, 13:36:39 pm »

Jeg skal justere ventilene på min motor og har vel fått med meg at bladsøkerens tykkelse skal være 0,15.
Hvor stor motstand skal det være mot bladsøkeren når justeringen er korrekt?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: desember 27, 2009, 13:49:47 pm »

bladsøkeren skal kunne beveges
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #2 på: desember 27, 2009, 13:51:00 pm »

ok men ikke mere enn det nei, så det holder å kunne lirke den ut?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: desember 27, 2009, 13:51:35 pm »

Jeg skal justere ventilene på min motor og har vel fått med meg at bladsøkerens tykkelse skal være 0,15.
Hvor stor motstand skal det være mot bladsøkeren når justeringen er korrekt?
Skal vere slik at du kan skyve bladet både fram og tilbake. Vert det for stramt klarer du jo ikkje å skyve søkebladet.
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: desember 27, 2009, 13:54:47 pm »

Skal man justere til 0.15 på kald motor eller varm?


Stjeler tråden litt, da jeg har gjort dette selv nylig. men har hatt litt problemer tidligere med for liten klaring..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 27, 2009, 14:46:48 pm »

Kald Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 27, 2009, 14:58:07 pm »

Kald Blunker

Takk:)

Når det gjelder justeringen så føler man det ganske greit hvor "lett" bladsøkeren beveger seg.. Glad
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: desember 27, 2009, 17:01:38 pm »

Og med kald menes helt, helt kald.
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #8 på: desember 27, 2009, 21:02:53 pm »

Når vi kjører rally så justerer vi ventilene hver kveld under løpet , men bladsøker er da gammeldags , mutteren på justerskruen er jo 8 kantet , stigningen på gjengene tilsier at man strammer skruen til den ligger akkurat i mot ventilen , å så løsner man skruen 1/8 med en skrutrekker og skrur til mutteren , og klaringen er da perfekt på kald en motor uten å bruke søker.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #9 på: desember 27, 2009, 21:30:12 pm »

Justerer dere så ofte, i mine 20 år med boble tror jeg har jeg aldri brukt bladsøker på ventiljustering.

Noen som har opplevd at motoren gikk vesentlig bedre etter justering. Tenker vis det var noenlunde før.
Loggført

Mvh

Marius
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #10 på: januar 01, 2010, 08:22:37 am »

Når vi kjører rally så justerer vi ventilene hver kveld under løpet , men bladsøker er da gammeldags , mutteren på justerskruen er jo 8 kantet , stigningen på gjengene tilsier at man strammer skruen til den ligger akkurat i mot ventilen , å så løsner man skruen 1/8 med en skrutrekker og skrur til mutteren , og klaringen er da perfekt på kald en motor uten å bruke søker.

Ja he he, med proffe motormenn og kraftigere fjerer er nok dette relevant, men med f.eks "førstegangs-justerere" og stock motorer med vanlige fjerer kan en nok risikere at løfteren blir liggende på ventilen for hardt, og da er det ikkje sikkert dei får klaring nok...neste innlegg viser vel også at noken får merkbart bedre drag...og då er det vel det som har skjedd kan eg tenke meg. Altså anbefalar eg Bladsøker for "amatørane" Gliser
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: januar 01, 2010, 10:39:12 am »

All klaring er god klaring har jeg hørt. Usikker på om det var i denne forbindelsen Blunker Osteaktig Osteaktig
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #12 på: januar 01, 2010, 10:58:25 am »

Tusen takk for all hjelp, dette gikk meget bra. Gliser Gliser Gliser
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!