Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)

(1/12) > >>

JFP:

En liten tråd om overhaling av forgassere:

Begynner å bli litt kaldt for de store mekkeprosjektene for oss som ikke har oppvarmet verksted, så da kan jo overhaling av forgasser være noe å sysle med…

Utgangspunktet er helt ordinært: Skitne og fæle SOLEX 34 PICT som funker, men ikke optimalt. Vanskelige å justere skikkelig, og slark i gass-spjeldet. Hadde fire stykker liggende, og planen var å stelle i stand tre av dem.


 Forgasser01.jpg (25.32 KB. 433x372 - vist 950 ganger.)



 Forgasser02.jpg (29.3 KB. 492x354 - vist 885 ganger.)

JFP:
Rengjøring: Det viktigste er jo innvending fjerning av skitt fra dyser og kanaler. Utvendig polering er kjekt, men kanskje litt kosmetisk. Jeg la aluminiumsdelene i tennvæske til oppløsning over nattet (sterkt stoff – bruk hansker!). Penslet vekk skitten og tørket dem rene.

Brukte ”CRC Dust Off” boks med trykkluft for å blåse ting rent. Det funket bra!

Så var det en runde i oppvaskmaskinen. Fruen synes ikke noe særlig om dette, kan man si… Men jeg overlevde.


 Forgasser03.jpg (74.08 KB. 620x480 - vist 903 ganger.)

JFP:
Kjøpte inn pakningssett/repsett: Ikke så mye interessant i disse posene, men greit å få byttet pakninger. Typisk kinesisk kvalitet, så jeg bytter ikke annet enn det som er slitt (de originale SOLEX-membranene er tykkere enn de som ligger i posene).


 Forgasser03b.jpg (18.16 KB. 400x300 - vist 873 ganger.)

JFP:
Hovedproblemet med en gammel forgasser er falsk luft, og særlig gjennom akslingen til gasspjeldet. Originalt sitter det en plastforing rundt akslingen, og den varer ikke lenge. I de fire forgasserne jeg plukket ned var det ikke selve akslingene som var slitt, men foringene og aluminiums-godset i forgasserhusene. Altså var det slark og falsk luft mellom foring og forgasser.

Jeg fikk tak i messingforinger på e-bay etter tips her på forumet. Koster en  hundrelapp+ pr sett.


 Forgasser04a.jpg (2.97 KB. 200x150 - vist 3599 ganger.)


På grunn av slitasjen i godset brukte jeg epoxy-lim mellom foringen og aluminiumen for at det skal være helt tett. Og det ble det. Messing varer lenger enn plast og aluminium.


 Forgasser04b.jpg (35.26 KB. 640x429 - vist 902 ganger.)

JFP:
Fikk tips fra Mags her på forumet om et firma som kunne fikse el-forsinking av delene.

For å fjerne all skitt og gamle rester av coating la jeg delene i et bad med 35% eddik. Ble et vannvittig liv nedi der med syding og bobling, og alle delene var renset ned til metallet etter noen timer. Skyllet av så godt jeg kunne og la dem i white spirit for å unngå at de skulle ruste.

Resultatet fra el-forsinkingen ble bra:


 Forgasser05.jpg (57.07 KB. 640x480 - vist 899 ganger.)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side