juni 16, 2024, 23:24:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ruser seg opp  (Lest 1498 ganger)
TH
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« på: januar 01, 2010, 20:06:45 pm »

Hei
Har en 70-mod med 1500 motor. Motorn ruser seg litt opp på turtall og noen ganger blir på høyt turtall.
Når jeg starter opp kaldt går den greit på tomgang, men går ganske høyt når jeg har kjørt litt. Noen ganger detter den litt ned vist jeg rusern litt opp.

Noe i med forgasseren?

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: januar 01, 2010, 20:19:03 pm »

Kan vera choken som tullar. Så eg ville sjekka om den stenger skikkeleg og opner rett. Kan og vera noko krøll med den plata på sida av gassaren, med hakk i. Du kan prøva å løysa dei tre skruene til choken og vri chokeelementet litt sånn att du strammer fjørene littegrann, så snører du skruene. Kan hende det hjelper..

Kan 'og vera noko falskluft ute å går..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TH
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 03, 2010, 17:10:59 pm »

Kikka litt på dette nå i sta. Ledningen fra coilen til choken var brent av, la opp ny ledning. Plata med hakk i var slarkete, armen med hake som er utenpå plata med hakk gikk tregt, skal den gjøre det?

Er ikke akkurat noen ekspert på det med forgasser, så alle svar motas med hjertelig takk Blunker
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 03, 2010, 17:16:47 pm »

Hvis, det er det øverste spjeldet, så skal det gå litt treget, fordi det sitter en "fjær" om jeg kan kalle det for det, inni choken, og skal løfte spjeldet opp Blunker
Hvor holder du til? Kan godt ta en titt på problemet ditt, hvis ikke du bor for langt unna!

Jeg holder til Røyken/Asker/ Drammensområdet Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
TH
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 03, 2010, 20:06:42 pm »

Hei!

Holder til på hedemarken jeg, blir vel litt langt unna Glad. Spjelet gikk veldig tungt, var ikke akkurat noe form for fjæring!
Plata med hakkene i var både slarkete å løs. Er det noe å gjøre med dette? Hæ
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 03, 2010, 21:42:21 pm »

Okei, ja hehe det blir litt langt!

Altså hvordan treigt mener du? Oppover?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: januar 03, 2010, 22:33:34 pm »

Armen på gassspjeldet som gassvaieren er hekta i skal vera tung(når du trykker den nedover) Den fjørar i fjøra som skal henga på armen.. Armen har på toppen ein justerbar pikk som du justerar tomgangen med, innpå plata med dei hakka i som tilhøyrer chokesystemet.. Du har automatisk choke så inni boksen på høgre side av gassaren ligg det eii bimetallfjør som utvidar seg meir og meir etterkvart som motoren vert varm. Når fjøra utvidar seg så vrir ho spjeldet til choken og og den vert opna meir og meir. På motsatt sida av gassaren så kjem det ut ein liten arm som går nedover, den heng fast i akslingen til chokespjeldet og flytter seg nedover samtidig med chokespjeldet.. og den armen berer med seg den plata med hakk i, så etterkvart som choken opnar seg flyttar plata med hakk seg som gjer att motoren dett ned i turtal når den pikken treff eit nytt hakk på plata som er lågare..

Plata skal ligga laust og er ofta slarkete, men problema begynner når denne plata triller rundt og havnar opp ned.. Så du må passa på att den armen som held oppe og flyttar plata ikkje står for langt bakover.. Isåfall justerer du ved å stramma chokeelementet på høgre sida av gassaren ved å vri rundt som eg beskreiv lenger oppe..

Håpar du forsto noko av dette Glad

Men ta av luftfilteret ditt og sjå ned i gassaren på kald motor og sjå att chokespjeldet er heilt igjen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TH
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 03, 2010, 23:14:11 pm »

Tusen takk for fyldig svar.
Når jeg kikka på dette, så var ledningen fra coilen til choken brent av. la opp ny ledning. Så også at at armen på gasspjeldet ikke sto på noe hakk, flyttet på plata til den kom på hakket, kjente på den ytterste armen men den ble bare stående der jeg flytta den. Startet å kjørte en liten tur, gikk på omtrent like stort turtall

Kan bimetalfjæra ha tatt kvelden? 
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: januar 03, 2010, 23:17:47 pm »

Dersom den store armen ikkje har noko fjør på seg så er det ivertfall høgst sannsynleg feilen.. Men eit bilde av gassaren er til stor hjelp og!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 04, 2010, 10:37:02 am »

Ser for meg at det må være veldig vanskelig å kjøre uten fjæra på forgasseren!
Min erfaring med de bimetallfjørene, er at det er sjelden de er ødelagt, men de kan bli litt slappe, etter mange år i spenn!
Så kan hende den trengs å strammes opp litt Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!