april 29, 2024, 09:20:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: kubel og schwimmvagen  (Lest 3205 ganger)
råddd
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: namsos


Vis profil

« på: januar 01, 2010, 22:37:56 pm »

HEI,etter å ha lest allt på dette forumet så ble jeg meget nysgjerrig da jeg så namsos bli nevnt i forbindelse med 2 schwimm og 1 kubel.Har hørt snakk om 1 kubel som hadde stått på en låve på bangsund for mange år siden,som ble solgt muligens sørover.Men er det mulig at det har vært 2 schwimmer her i namsos da,uten at jeg har hørt snakk om det??splittman eller svenole har sikkert info om bilene.Spennende med litt historie forskning ja,men jeg tror at skoene til svenole står trygt til mørning enda ja.!
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: januar 02, 2010, 14:38:39 pm »

Hyggelig at du er innom forumet vårt.

Kubel på låve i Bangsund. Den er tatt meget godt vare på, er en av Norges eldste VW og den befinner seg i Trondheim.
Så var det Schw. i Namsos området. Like etter krigen var det en kar som hette Børresen, han hadde to som ble solgt videre nordover. Håper dette er til noe hjelp.

Forøvrig har folk problem med å se forskjell på kubel eller schw. men disse to skulle være schw.
« Siste redigering: januar 02, 2010, 14:41:27 pm av svenole » Loggført
råddd
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: namsos


Vis profil

« Svar #2 på: januar 02, 2010, 17:55:35 pm »

Takk for opplysningene.skal høre med noen eldre herrer,kansje det dukker opp en artig historie om schwimmene.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #3 på: januar 02, 2010, 20:03:18 pm »

Som Sven Ole skriver: Bangsund-Kubelen er i de beste hender i Trøndelag og dukker stadig opp på treff. En av de som absolutt bør bevares urørt, fordi den er i så utrolig god originalstand.

Jeg brukte mange døgn i campinghytte på Namsos for å forsøke å komme til bunns i et annet Kubelspor (ca i 1992-94) som jeg fikk av en kar som antakelig er kjent i lokalmiljøet... han var storsamler av alt mulig gammelt, spesielt krigsmateriell fra 2. verdenskrig og hadde innredet en låve som et lite museum med denne samlingen. Han viste meg bilder av en Kubel han hevdet sto på en låve et sted øst fro Namsos...og jeg lette desperat i lang tid, men fant den aldri... jeg har notater med navn og diverse, må bare lete litt.

Schwimmene Sven nevner er før min tid, og jeg har lite å bidra med der.

Lykke til med jakten og hold oss informert!
Loggført

SCREWDRIVER #2
råddd
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: namsos


Vis profil

« Svar #4 på: januar 02, 2010, 23:23:38 pm »

Hei,jeg vet nåkk hvem du tenker på.Han har 3-4 biler,bla en adler cab som muligens tyskerne hadde med seg hit.den er sørgelig dårlig men reddbar.Men ikke noe til salgs!!!!Jeg traff deg splittman i namsos da vi skulle besøke div skogsvrak,det ble ikke så mange plasser vi besøkte pga at 2 grunneiere fikk kalde føtter i siste liten.Mener vi fant noen bobble deler som du tok vare på.Har også besøkt deg på orkanger en gang å sett på en 34 plymouth.Når det gjelder kubelen så tviler jeg litt på at han har det stående.Blir den rustete kubelen som ble funnet i grustaket i nord restaurert?
Loggført
Halle42
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: januar 05, 2010, 23:21:42 pm »

Bangsund Kübelen her.
En slektning påstår at det skal finnes en Kübel i Namsos. Vet ikke hvilken årsmod. evt. om det kan være en 181. 
Loggført
råddd
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: namsos


Vis profil

« Svar #6 på: januar 05, 2010, 23:35:16 pm »

Det er en 181 ja.Finnes en ukomplett delebil til den også.1970 og1971 mod.
Loggført
Petter_j
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Namsos


Vis profil

« Svar #7 på: juni 07, 2012, 21:27:33 pm »

Som Sven Ole skriver: Bangsund-Kubelen er i de beste hender i Trøndelag og dukker stadig opp på treff. En av de som absolutt bør bevares urørt, fordi den er i så utrolig god originalstand.

Jeg brukte mange døgn i campinghytte på Namsos for å forsøke å komme til bunns i et annet Kubelspor (ca i 1992-94) som jeg fikk av en kar som antakelig er kjent i lokalmiljøet... han var storsamler av alt mulig gammelt, spesielt krigsmateriell fra 2. verdenskrig og hadde innredet en låve som et lite museum med denne samlingen. Han viste meg bilder av en Kubel han hevdet sto på en låve et sted øst fro Namsos...og jeg lette desperat i lang tid, men fant den aldri... jeg har notater med navn og diverse, må bare lete litt.

Schwimmene Sven nevner er før min tid, og jeg har lite å bidra med der.

Lykke til med jakten og hold oss informert!

Om den ikke er funnet i tiden som er gått siden sist dette temaet var oppe kunne jeg godt tenkt meg å lete litt etter den, om du har noe info av verdi som du er villig til å vidreformidle er jeg svært taknemmelig for det, spessielt oversikt over hvor det ikke er vits i å lete en gang til hadde vært greit å ha for å spare litt tid.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!