sem
|
|
« på: januar 05, 2010, 14:13:21 pm » |
|
Vurderer å trimme en 13oo cc med enkle innsug. Motoren er til en 69 mod type 1. Jeg ønsker ca 90 hk. 1 Hva bør jeg gjøre da? 2 Er det et poeng å bruke et bedre utgangspunkt når jeg kun er ute etter max 90 hk?
Noen som har synspunkter på disse spørsmålene?
|
|
« Siste redigering: januar 05, 2010, 15:25:39 pm av sem »
|
Loggført
|
|
|
|
| UMBINC |
Seniormedlem
Innlegg: 285
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #1 på: januar 05, 2010, 14:23:41 pm » |
|
Du får ikke 90 HK fra en 1300 ved hjelp av nye innsug/gassere. Da må nok hele motoren modifiseres.
Da er det vel enklere å skaffe en bra 1600 og oppgradere til en 1776 el noe. eller kjøpe noe som er ferdig.
Mvh Ulf
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
|
« Svar #2 på: januar 05, 2010, 14:43:05 pm » |
|
Jeg var uklar i første innlegget mitt. Jeg mente at den motoren jeg har er det enkle porter på i toppene. Ikke dobbelt portet 44 hk. Motoren min er en 40 hk. Hva må jeg gjøre med motoren min for å få 80 - 90 hk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #3 på: januar 05, 2010, 14:49:43 pm » |
|
Jeg var uklar i første innlegget mitt. Jeg mente at den motoren jeg har er det enkle porter på i toppene. Ikke dobbelt portet 44 hk. Motoren min er en 40 hk. Hva må jeg gjøre med motoren min for å få 80 - 90 hk?
Enkelt sagt: Ta den fra hverandre og bytte veldig mye. 1600-motorer anses nok av de fleste som å være et bedre utgangspunkt for trimming enn 1300-motoren du har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #4 på: januar 05, 2010, 14:54:23 pm » |
|
Hvis du søker på forumet er det masse tråder om akkurat det du spør om. Jeg gjorde følgende med samme blokk: 1641sats 110 kam 009 fordeler 2 dobble 40 weber 1600 topper med std ventiler 1,4mm vendehøyde veide råder og stempler innenfor 1g diff justerte og justerte og justerte etter sammensatt ligger rundt det du spør om
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
|
« Svar #5 på: januar 05, 2010, 15:06:51 pm » |
|
Hvis du søker på forumet er det masse tråder om akkurat det du spør om. Jeg gjorde følgende med samme blokk: 1641sats 110 kam 009 fordeler 2 dobble 40 weber 1600 topper med std ventiler 1,4mm vendehøyde veide råder og stempler innenfor 1g diff justerte og justerte og justerte etter sammensatt ligger rundt det du spør om
Hva ligger kompen på med 1.4mm vendehøyde? Jeg spør fordi dette oppsettet er omtrent identisk med mitt, og jeg anslår effekten i min til å være ca. 70hk, dog uten vektjustering og med original komp.
|
|
« Siste redigering: januar 05, 2010, 15:18:59 pm av Espen S. Andresen »
|
Loggført
|
|
|
|
sem
|
|
« Svar #6 på: januar 05, 2010, 15:25:04 pm » |
|
Hvor mye ca penger og tid la du ned i arbeidet med motoren din Lasse `65?
|
|
« Siste redigering: januar 05, 2010, 15:27:59 pm av sem »
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #7 på: januar 05, 2010, 18:37:02 pm » |
|
Jeg tror det er vanskelig å få 90hk ut av enkeltport topper nesten uansett hva man gjør, innenfor rimelighetens grenser. Veldig mange, inkludert meg selv har blitt skikkelig skuffet etter dynokjøring. Det kan det jo hende at noen av de som har svart i denne tråden også blir.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
Innlegg: 2095
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #8 på: januar 05, 2010, 18:44:09 pm » |
|
Les Endres Engine tråd eller chep o tråden til Torgeir(BRA SAK)står på side 10 under prosjektråder
|
|
« Siste redigering: januar 05, 2010, 18:49:49 pm av Lundby »
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
sem
|
|
« Svar #9 på: januar 05, 2010, 19:28:51 pm » |
|
Takk for gode tips så langt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #10 på: januar 07, 2010, 18:54:08 pm » |
|
Hvor mye ca penger og tid la du ned i arbeidet med motoren din Lasse `65?
jeg brukte ca 1 år. med noe assistanse selvfølgelig. men det var min første motor. tok tid å lese og kontrollere det som skulle. penger...tja...alt var nytt bortsett fra veiv og blokk. rundt 20 tenker jeg. da er linjeborring med. mye smått det lett å glemme å innregne..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #11 på: januar 07, 2010, 19:04:13 pm » |
|
Jeg tror det er vanskelig å få 90hk ut av enkeltport topper nesten uansett hva man gjør, innenfor rimelighetens grenser. Veldig mange, inkludert meg selv har blitt skikkelig skuffet etter dynokjøring. Det kan det jo hende at noen av de som har svart i denne tråden også blir. dest er sant. jeg har ikke dynotestet motoren min, men den funker godt og med godt bunndrag. men som js sier så bør du satse på dobbelport-topper. JHU har en klar formening om T1 motor og topper...hestene ligger der...og det er jeg enig i. Jeg ville ikke vurdert å legge penger i trim av enkeltport-topper. gjøre noe selv på de kan være gøy, bare for å se hva man får til, men ikke levere til fresing og oppborring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #12 på: januar 07, 2010, 19:19:06 pm » |
|
Hvis du søker på forumet er det masse tråder om akkurat det du spør om. Jeg gjorde følgende med samme blokk: 1641sats 110 kam 009 fordeler 2 dobble 40 weber 1600 topper med std ventiler 1,4mm vendehøyde veide råder og stempler innenfor 1g diff justerte og justerte og justerte etter sammensatt ligger rundt det du spør om
Hva ligger kompen på med 1.4mm vendehøyde? Jeg spør fordi dette oppsettet er omtrent identisk med mitt, og jeg anslår effekten i min til å være ca. 70hk, dog uten vektjustering og med original komp. med 50cc i toppene, 1,4 vendehøyde så er det litt over 8 i komp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|