juli 22, 2019, 20:31:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Baja & OffRoad  (Lest 46504 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5670
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #30 på: januar 12, 2010, 16:19:57 pm »

SplitMan, er noen av de litt "kantete"... har en kompis til venstre for Hanover som trenger et par slike...
Bill.mrk. GottTrau 38
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3666
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #31 på: januar 12, 2010, 16:30:12 pm »

SplitMan, er noen av de litt "kantete"... har en kompis til venstre for Hanover som trenger et par slike...
Bill.mrk. GottTrau 38

Jeg har hørt om både drinkmixere og stavmixere.... men maken til trådmixing skal man lete lenge etter...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Wülfrath - Deutschland


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #32 på: januar 12, 2010, 17:20:30 pm »

Artig tråd!
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges.
Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ).

Det finnes i tillegg til tidligere nevnte metoder for heving også lengre og kraftigere fremre øvre og nedre bærearmer å få kjøpt. Noen av disse øker også sporvidden en del. IRS armer finnes det også i flere utførelser. Såkalte "boxed in" og forlenga orginale, og komplett nyfabrikkerte innboks armer, og også av cromoly "triangel" forma rørkonstrukjson for den barske. Både lengre og bredere enn std. Vet om en kar i statene som bygger IRS armer etter ønske, med de ønsker du måtte ha av lengde, bredde, hub osv.

Du får fort plass problemer i fremre kant av hjulbuene ved bruk av stooore bakjhul på orginallengde armer, så i tillegg til bedre plass får du selvfølgelig høyere bakkeklaring og evt. bredere sporvidde med aftermarket armer.

Lift kit løfter jo bare karosseriet fra chassiet, så det er bare for utseende sin del. Tjener ingen bakkeklaring på det. Baja baksjermer i glassfiber for å bolte fast over bilens orginale innfestninger finnes også. Flipfront type Baja Race har også høyere skjermer enn andre Baja flipfronter, og ser mye kulere ut også Gliser

Stå på, bygg rå Baja!

Loggført

Arild B. - Wülfrath

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 VW Touran
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #33 på: januar 12, 2010, 17:21:27 pm »

en annen variant  Gliser, har lyst til å gjøre dette med 411 min.


* variant.jpg (202.84 KB, 700x572 - vist 519 ganger.)
« Siste redigering: januar 12, 2010, 17:24:30 pm av Martin » Loggført
Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #34 på: januar 12, 2010, 19:04:59 pm »

Lurer på en ting? Er det noen firebolts bremser som passer på reduksjonsboksene?
har såvidt prøvd vanlig 69 boble, men bremseskjoldet passer ikke, bygger for mye bakover.
Type 3 kanskje?
Ellers må jeg få tak i 8 toms 5/205 bakfelger.
noen som vet?

André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17387
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: januar 12, 2010, 19:35:34 pm »

Jo høgare jo bedre! Glad

Sånn som denne kunne eg godt tenkt meg: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601 Det er forøvrig masse info om heving i den tråden!
Loggført

-tlf. 97419035
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 920
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #36 på: januar 12, 2010, 21:40:20 pm »

Jo høgare jo bedre! Glad

Sånn som denne kunne eg godt tenkt meg: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601 Det er forøvrig masse info om heving i den tråden!

Denne bobla har reduksjonsbokser fra barndoor. De skal være bolt-on på alle bobler med pendelaksel, men de begynner å bli vanskelig å få tak i/umoralsk å ødelegge (?)... Tøff boble Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17387
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #37 på: januar 12, 2010, 22:19:38 pm »

Red.bokser frå vanleg splittbuss då? kva er problemet med dei?

Men den bobla eg linka til er jo berre rå Glad


* big%20(4).jpg (149.7 KB. 640x480 - vist 958 ganger.)

Loggført

-tlf. 97419035
vwmann
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim


Ranheim


Vis profil
« Svar #38 på: januar 12, 2010, 22:42:41 pm »

Sitat
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges.
Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ).

Har du noen bilder av denne?
Loggført

08 Passat stv 4 motion individual
72 Fastback, red rat
65 Notchback, orginal
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1788
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #39 på: januar 12, 2010, 22:53:31 pm »

Er dette et resultat av at tempraturen de siste ukene har vært høyere i høyden? er det en søkende etter varmere boble?
Loggført

Mvh

Marius
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Wülfrath - Deutschland


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #40 på: januar 12, 2010, 22:57:23 pm »

Sitat
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges.
Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ).

Har du noen bilder av denne?

Hei! Mista desverre bildene jeg hadde i en pc kræsj, og fikk ikke tatt nye sist jeg var i Norge pga snømengdene som satte en stopper for det meste da.

Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert Glad
Loggført

Arild B. - Wülfrath

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 VW Touran
vwmann
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim


Ranheim


Vis profil
« Svar #41 på: januar 13, 2010, 01:20:54 am »

Sitat
Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert

Okey. Noen prisantydning? Glad
Loggført

08 Passat stv 4 motion individual
72 Fastback, red rat
65 Notchback, orginal
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Wülfrath - Deutschland


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #42 på: januar 13, 2010, 20:10:58 pm »

Sitat
Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert

Okey. Noen prisantydning? Glad

Går nok billig, men tror vi tar det i en egen tråd når den tid kommer Glad
Pris kommer an på hva som skal følge med av deler osv.
Loggført

Arild B. - Wülfrath

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 VW Touran
vwmann
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim


Ranheim


Vis profil
« Svar #43 på: januar 14, 2010, 01:58:06 am »

Okey.       Gliser
Loggført

08 Passat stv 4 motion individual
72 Fastback, red rat
65 Notchback, orginal
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #44 på: januar 14, 2010, 10:01:46 am »

Red.bokser frå vanleg splittbuss då? kva er problemet med dei?

Men den bobla eg linka til er jo berre rå Glad

[ Vedlegg ]

Ja, den er superheftig!! Når jeg får tid skal jeg lage meg en slik som VinterBug!!!


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #45 på: januar 14, 2010, 10:04:34 am »

Lift kit løfter jo bare karosseriet fra chassiet, så det er bare for utseende sin del. Tjener ingen bakkeklaring på det.

Ikke helt enig, lift kit er viktig for å få bedre klaring mellom dekk og skjerm, dermed kan man sette på større hjul og få bedre bakkeklaring. Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 920
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #46 på: januar 14, 2010, 10:14:36 am »

Men hvordan stiller bt seg til (body) lift-kit, tro? Jeg tviler på at du finner noe med TÜV-papirer...

Smaken er jo som kjent forskjellig, men jeg synes denne rett og slett er litt for høy og brutal. Sikkert kult til sitt bruk, men jeg har lyst til å bygge noe som kan brukes til vanlig også...

Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #47 på: januar 14, 2010, 10:20:09 am »

Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5670
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: januar 14, 2010, 10:25:03 am »

Grunnen til at folk i offroad miljøet (ikke VW) benytter seg av lift kits, er pga fjæringsvei, skal en bil duge i skog og kratt, må den ha mulighet til å ha alle fire hjulene plantet uansett om et hjul står på en stubbe. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 920
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #49 på: januar 14, 2010, 10:33:13 am »

Det går jo an å tenke på annet enn type 1 som basis også Gliser



Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 920
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #50 på: januar 14, 2010, 10:43:39 am »

Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.

Det er vel dette belgierne og franskmennene gjør, er det ikke? Han Pat driver vel med slikt i butikken sin (www.pat.be)?

Og de bilene ser vel stort sett omtrent slik ut Kult

Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #51 på: januar 14, 2010, 10:47:11 am »

Det går jo an å tenke på annet enn type 1 som basis også Gliser

Ja, type 2 for eksempel Glad Og da er det få som er fetere enn Rolands gamle:




Loggført

1969 Militær-buss
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 920
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #52 på: januar 14, 2010, 11:07:02 am »

Jepp, den var utrolig kul. Synd han kvittet seg med den, men den var vel litt sliten? Så bedre ut enn den egentlig var, mener jeg å huske å ha hørt...?

Denne er jo også pen:

Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2746
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #53 på: januar 14, 2010, 11:33:41 am »

Var på expresscruise i Brussel med den røde bussen i fjorsommer. Spesiell opplevelse!!!
Bortsett fra en eksoslekkasje fungerte den helt ok. Forøvrig Kobus som eier den i dag.
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #54 på: januar 14, 2010, 14:25:24 pm »

Baja type2, hvis man kan kalle de det... er bare knall tøfft! Jeg har lenge gått med en plan om å lage en slags "replica" av denne bussen med 4wd...



Dette er en av 8 busser som 2 av ingeniørene til vw utviklet på midten av 70 tallet. Tanken i utgangspunktet var at de skulle fungere som hjelpekjøretøy under ørkenrally. Ildsjelene som jobbet med dette prosjektet mente også at dette var noe vw burde satse på og som kunne bli salgbart. Ledelsen mente at tidspunktet var feil og la hele greia på is. Det ble ikke laget flere en 8 prototyper av bay med trekk på alle 4 hjul. Den på bildet er fra museet i Wolfsburg. I 1986 kom type2 T3 med SYNCRO, en buss det ble solgt i bøtter og spann av i skandinavia, både til sivile og militære. Norge er etter Finnland, landet hvor det er solgt flest T3 syncro'er.

Her er et bilde av syncrokassa oppunder min 72 bay, her ser vi hvor mye lengre den er. Et av problemene med denne er at midten av torsjonsrøret må kappes bort, ellers passer kassa i de originale festene oppe i "ramma". Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak. Absolutt gjennomførbart, i teorien og før biltilsynet kommer inn i bildet Osteaktig



Utfordringen kommer foran, med tanke på plassering av fremdiff og ikke minst hvilke spindler som kunne vært brukt. En tanke har vært å brukt ramma til fremdiffen som sitter på T3'n og modifisert den til å passe i bayen. Ulempen med dette er at da blir man nødt til å bygge en helt ny forstilling og at sporvidden økes for mye.
Løsningen tror jeg må være å prøve å gjøre det slik vw gjorde det, og bruke den originale forstillinga. Så da gjennstår det bare å finne ut av hvilke spindler som kunne brukes til noe slikt... Glad

Største utfordringen med et slikt prosjekt er nok uansett hvordan man skal gå frem til biltilsynet... Osteaktig








* IMG_0129.jpg (50.04 KB, 640x480 - vist 404 ganger.)
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5670
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #55 på: januar 14, 2010, 14:33:53 pm »

Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak.

Folk som sier slikt har ikke sett SCC filmen....
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #56 på: januar 14, 2010, 14:44:15 pm »

Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak.

Folk som sier slikt har ikke sett SCC filmen....
Jeg har sett filmen, men du må gjerne fortelle!  Glad
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5670
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #57 på: januar 14, 2010, 14:46:59 pm »

På Skinne biten forteller han at han måtte kappe bort senter av torsjonsrøret pga girkassen. Da delte han den indre innfestingen av stavene og flyttet de og stavene ut til hver side. Ytterst fikses det på boble IRS måten. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #58 på: januar 14, 2010, 14:51:09 pm »

Jo, men det vil vel bli en del kortere vandring pga den korte/stive torsjonsstaven?
Loggført

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 920
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #59 på: januar 14, 2010, 15:47:56 pm »

Fjærplatens splinesinnfesting mot torsjonsstaven er flyttet lenger ut på IRS pga de lengre torsjonsstavene



Dermed går det sikkert å slippe ulempene med å sette på kortere torsjonsstaver...

I et eller annet VW-blad leste jeg forresten nylig om en splittbuss med P911-motor og WBX-girkasse, og han hadde jo også kappet i torsjonsrøret, såvidt jeg husker... Du kan jo få ta en titt på det.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!