mars 28, 2024, 20:27:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sikkerhetsbelter i veteranbil - hva gjør DU?  (Lest 27597 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: januar 12, 2010, 12:08:10 pm »

Dette spørsmålet stilles i `originalprat Type 1 1946-1957`siden de bilene ikke har sikkerhetsbelter. Jeg veit at de senere heller ikke har det før ca. 64-65 eller noe, men det får bli en annen "skål".

I ovalen har jeg de beltene som ble satt inn mens bilen var i bruk, dvs. "flystolbelter" festet i B-stolpen og i golvet. Den er grei, der blir det ikke noen forandring.

Men i splitten så er det ikke noe hull til noe, og det frister ikke å borre i den heller. Men jeg veit at et belte hjelper, ikke minst på følelsen av sikkerhet:) Jeg veit også at jeg ikke får med meg min bedre halvdel om jeg ikke har noe som helst.

Hva gjør du i din oval eller splitt uten belter?

Jeg har sett moderne løsninger til HotRod og sånn. Knechten har det i sin Zwitter. Det gir han god sikkerhet og har 3-punkts. Men i hans bil var det hull i B-stolpen i fra før.

Hva gjør du? Har du noen erfaringer du vil dele?
« Siste redigering: januar 12, 2010, 12:15:25 pm av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: januar 12, 2010, 12:46:41 pm »

Det mest ryddige jeg har sett i Split er som følger:

4-punkt "racing harness", gjerne av en simpel type i svart....men moderne fra en av de store i utlandet.

- Da er det to festepunktet / "ører" som må borres og skrus gjennom gulvet (med stor skive på undersiden), rett i bakkant av hver stolglideskinne på gulvplaten. Dette for "magebeltet".

- Og - de to selene som går opp over hver skulder...går sammen i en "Y" til ett belte...som går bakover, nedover...inn imellom sittepute og ryggpute i baksetet....og er skrudd i en av de festeboltene mellom karosseri og bunnplate på "skråplanet" under baksetet...med tilhørende skruehoder og skiver både over og unner (lengre bolt som sikres med ekstra mutter og skive under sveisemutteren som er i bunnplata).

Kommer man på treff... hekter man av de to klipsene på ørene ved gulvet...og dytter alt under seteputen i baksetet. Vips - borte. Yet - lett tilgjengelig når man skal ut og kjøre igjen. Og - jeg kan ikke tro at et slikt faktisk er litt sikkert også om det skulle smelle.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Bendik
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: januar 12, 2010, 13:17:43 pm »

Jeg har samme dilemmaet, men i tillegg skal jeg ha med to smårotter i baksetet også. Jeg kommer nok til å gå for litt bredere enn original "flybelter" foran og bak. Har egentlig ikke funnet noen bedre løsning dersom man ikke skal borre, noe jeg ikke har lyst til. Racingbelte ala Split sitt forslag kan jeg tolerere, men moderne trepunktsbelter blir litt feil..
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 13, 2010, 09:40:24 am »

Takk for innspill, flere? Gjerne bilder og beskrivelse.

Tør jeg å borre i originalt trekk på B-stolpen? Tør jeg å borre i bunnplate med original-lakk?

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: januar 13, 2010, 09:44:46 am »

Takk for innspill, flere? Gjerne bilder og beskrivelse.

Tør jeg å borre i originalt trekk på B-stolpen? Tør jeg å borre i bunnplate med original-lakk?



Nytter ikke å borre i B stolpen uansett. Du har vel ikke fester der originalt og du kommer ikke til på baksiden for å feste mutter på bolt. Eneste mulighet er å kappe ut og sveise inn stykke fra nyere bil eller rett og slett en mutter med fingjenger.

Hvis du ikke vil borre i gulv utgår både magebelte og 4 punkt.

Hos meg går sikkerhet først og begge mine biler 1961 og 1962 har belter. (Nå er jo ikke mine biler helt originale da, men hadde jeg hatt oval hadde den også hatt belter).
« Siste redigering: januar 13, 2010, 09:51:11 am av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 13, 2010, 09:59:14 am »

I min bil var det montert 2-punktsbelter en gang på 50/60 tallet. Denne var festet med to festebolter i B-stolpen og en brakett (les flattstål) med gjenger som var tredd opp fra baksiden. Hva man har brukt for å braketten oppi der med vet jeg ikke, men slik ble de gjort. Jeg har brukt dette festet om igjen ved montering av 3-punkt. For at dette skal gi seg må man dra ut 10 cm av B-stolpen.

Jeg kan ikke annet si enn at 3 punkt føltes greit på Autobahn i pøsregn med trailere på ene siden og 12 sylindrede Mercer på andre siden. Falsk trygghet vil noen si, gitt at man satt i en folkevogn fra 52  Øyerulling

Året før kjørte jeg til Mantorp med 2 punkt, og da sitter man veldig fastlåst på langtur, rekker ikke ned til colaen en gang  Osteaktig
Selvfølegelig er 3-punkt så ukorrekt det får blitt, men det finnes heldigvis ulike modeller å oppdrive. De jeg fant matchet interiørfargen noenlunde og det hjelper litt.


* beltefeste.jpg (39.57 KB, 403x345 - vist 1111 ganger.)
Loggført
Bendik
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #6 på: januar 13, 2010, 10:06:03 am »

Hva med å bruke en slik mutter man popnagler fast. Blir det sterkt nok til det øvre festet?
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: januar 13, 2010, 10:14:16 am »

I min bil var det montert 2-punktsbelter en gang på 50/60 tallet. Denne var festet med to festebolter i B-stolpen og en brakett (les flattstål) med gjenger som var tredd opp fra baksiden. Hva man har brukt for å braketten oppi der med vet jeg ikke, men slik ble de gjort. Jeg har brukt dette festet om igjen ved montering av 3-punkt. For at dette skal gi seg må man dra ut 10 cm av B-stolpen.

Jeg kan ikke annet si enn at 3 punkt føltes greit på Autobahn i pøsregn med trailere på ene siden og 12 sylindrede Mercer på andre siden. Falsk trygghet vil noen si, gitt at man satt i en folkevogn fra 52  Øyerulling

Året før kjørte jeg til Mantorp med 2 punkt, og da sitter man veldig fastlåst på langtur, rekker ikke ned til colaen en gang  Osteaktig
Selvfølegelig er 3-punkt så ukorrekt det får blitt, men det finnes heldigvis ulike modeller å oppdrive. De jeg fant matchet interiørfargen noenlunde og det hjelper litt.

Dette er sikkert det enkleste ja. Dersom det er litt lengde på flattstålet med gjenger kan dette tres opp i b-stolpen hvis du tar av sidepanelet ved baksetet. Usikker på om opplegg til piler kan komme i veien. Smart måte som ikke involverer sveising.

Wolfsburg West har noen kanontøffe 3 punkt belter uten snelle. Jeg monterte slike grå i 62 modellen min både fremme og bak.

http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=ZVW20ACRGY

Loggført

1961 T1 - Custom
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 13, 2010, 10:37:15 am »

I min bil var det montert 2-punktsbelter en gang på 50/60 tallet. Denne var festet med to festebolter i B-stolpen og en brakett (les flattstål) med gjenger som var tredd opp fra baksiden. Hva man har brukt for å braketten oppi der med vet jeg ikke, men slik ble de gjort. Jeg har brukt dette festet om igjen ved montering av 3-punkt. For at dette skal gi seg må man dra ut 10 cm av B-stolpen.

Denne løsningen har jeg sett i flere gamle VW`s som ikke hadde 3-punkts orginalt. Tror dette var en vanlig metode å ettermontere belter på hos VW forhandlerne. Braketten i stolpen har gjerne en påsveiset stålstang/tråd som man bruker til å styre braketten til rett posisjon.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 18, 2010, 12:53:40 pm »

Har demontert denne braketten med stang på i bilen min noen ganger. Ganske grei løsning som er forholdsvis enkel. Braketten ligger litt under den innvendige boksen til pila.

Braketten i stolpen har gjerne en påsveiset stålstang/tråd som man bruker til å styre braketten til rett posisjon.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 20, 2010, 15:20:54 pm »

Er det noen som har montert belter i sin folkevogn i det senere (som altså ikke har hatt belter før). Jeg tør fremdeles ikke å borre hull...

Jeg har slike fester liggende, som Knechten, Berger og Fürsten refererer til. Med holderen for montering.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2391
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: desember 20, 2010, 16:36:56 pm »

Spør deg selv; "Hva er viktigst? Helsa eller en gammel bil?" Hvis du ikke kan bestemme deg, foreslår jeg å kjøpe biltralle og frakte bobla med moderne bil.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: desember 20, 2010, 22:40:57 pm »

http://www.vintageseatbelts.com/products.htm

http://www.seatbeltcity.com/
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: juli 18, 2011, 12:29:04 pm »

Trekker opp denne tråden.

Har 2 biler uten sikkerhetsbelter og har noen spørsmål rundt dette.

Er det lov å kjøre uten belte i dag ? Bilene er forøvrig 56 og 58.

Også, 58 modellen har en brakett festet med to skruer på B stolpen med det som ligner en hempe, og jeg antok det var til en sele men jeg finner ikke feste i gulvet, eventuelt hva ser jeg etter :p Fant 1 flatskrue
på både venstre og høyre side av tunnelen som kanskje blender det som har vært et feste ?  Gulvene er orginale.

Hvordan ser slike belter ut  ? Noen som har bilder ?

Har lyst på seler ikke bare av sikkerhetshensyn men også for å slippe å gi ordensmakten et påskudd til å stoppe meg om de står med kikkert Blunker 

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 18, 2011, 12:43:38 pm »

På dine 5x bobler er det lov å kjøre uten belter.

Det var en som sa dette på starten av denne tråden --- "Jeg veit også at jeg ikke får med meg min bedre halvdel om jeg ikke har noe som helst. " ..... da må jeg nesten si, er ikke det grunn til å IKKE sette inn belter noen ganger da  Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: juli 18, 2011, 13:03:38 pm »

Enig angående god grunn til å ikke sette inn belter Glad  

Fant forskriften for setebelter ;  http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19790921-0007.html

Sitat
FOR 1979-09-21 nr 07: Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn
DATO:   FOR-1979-09-21-7
DEPARTEMENT:   SD (Samferdselsdepartementet)
AVD/DIR:   Veg- og trafikksikkerhetsavd.
PUBLISERT:   I 1979 539
IKRAFTTREDELSE:   1979-10-01
SIST-ENDRET:   FOR-2011-05-20-510 fra 2011-07-01
SIST-ENDRET:   FOR-2011-05-24-544 fra 2011-06-15
ENDRER:   
GJELDER FOR:   Norge
HJEMMEL:   LOV-1965-06-18-4-§23a, LOV-1965-06-18-4-§31, LOV-1965-06-18-4-§31a, FOR-1975-06-13-4
SYS-KODE:   BG15e, D02
NÆRINGSKODE:   711 9121
KORTTITTEL:   Forskrift om bruk av bilbelte mv


For å lenke til dette dokumentet bruk: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19790921-0007.html
INNHOLD


Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn
    § 1. Påbud om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr
    § 2. Påbud om bruk av styrthjelm.
    § 3. Hvem som skal ilegges reaksjon etter disse forskrifter
    §§ 4-9. (Opphevet ved forskrift 17 sep 1993 nr. 857.)...
    § 10. Utfyllende bestemmelser.
    § 11. Ikrafttreden.
Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn

Hjemmel: Fastsatt av Samferdselsdepartementet 21. september 1979 med hjemmel i vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 § 23a, § 31 og § 31a.
Tilføyd hjemmel: Delegeringsvedtak 13. juni 1975 nr. 4.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 17a (direktiv 91/671/EØF endret ved direktiv 2003/20/EF).
Endringer: Endret ved forskrifter 16 juli 1984 nr. 1469, 22 okt 1986 nr. 2151, 26 april 1988 nr. 311, 18 juli 1989 nr. 654, 28 jan 1993 nr. 51, 17 sep 1993 nr. 857, 23 juni 1994 nr. 647, 19 des 2001 nr. 1506, 8 okt 2004 nr. 1330, 15 feb 2006 nr. 169, 27 april 2006 nr. 448, 15 sep 2008 nr. 1014, 24 mai 2011 nr. 544, 20 mai 2011 nr. 510.
§ 1. Påbud om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr
       Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert.
       I denne forskrift menes med bilbelte ethvert belte til sikring av sittende person i kjøretøy uansett i hvilken type kjøretøy beltet er montert. Unntatt fra dette er setebelter i traktor og anleggsmaskiner m.m. der krav til innmontering av setebelte og krav til bruk av setebelte reguleres av forskrift 26. juni 1998 nr. 608 om bruk av arbeidsutstyr.
       For personbil (gruppe M1), varebil (gruppe N1), og lastebil (gruppe N2 og N3), jf. definisjoner i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 2-2, gjelder:

a)   I bil med sitteplasser bak fremre seterad skal passasjer som sitter i sete bak fremre seterad, bruke sitteplass hvor bilbelte er montert dersom slik sitteplass er ledig.
b)   Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte.
c)   Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr, kan barn under 150 cm og over 135 cm bruke ordinært bilbelte.
d)   Der bilbelte ikke er montert, skal barn yngre enn 3 år ikke transporteres, og barn som er 3 år eller eldre, men lavere enn 150 cm, skal ikke transporteres i fremre seterad.
e)   Barn skal ikke transporteres i bakovervendt sikringsutstyr med kollisjonspute foran uten at kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
      
     For buss, med unntak av buss gruppe M3 klasse I (« bybuss »), jf. kjøretøyforskriften § 2-2 og § 8-1, gjelder:
a)   Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes av sittende.
b)   Barn yngre enn 3 år skal i buss bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. Når slikt utstyr ikke er tilgjengelig, skal ordinært bilbelte brukes på egnet måte. Barn som er 3 år eller eldre skal bruke ordinært bilbelte på egnet måte.
c)   Passasjerer skal informeres om plikten til å bruke bilbelter. Informasjonen skal gis når bussen er i bevegelse og på en eller flere av følgende måter:
1.   av fører eller billettør,
2.   ved hjelp av audiovisuelle midler,
3.   ved hjelp av skilt med tekst eller piktogram som vist i anneks til direktiv 2003/20/EF, godt synlig plassert ved hvert sete.
    
       Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:
a)   når kjøretøyet står stille,
b)   under rygging,
c)   under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,
d)   under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende,
e)   når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,
f)   - – –
g)   for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,
h)   sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn.
       Legeerklæring som nevnt i fjerde ledd bokstav e, har gyldighet i EØS-området dersom den er utformet i samsvar med artikkel 5 i direktiv 91/671/EØF.
0   Endret ved forskrifter 23 juni 1994 nr. 647, 27 april 2006 nr. 448 (i kraft 9 mai 2006 og 1 jan 2008), 15 sep 2008 nr. 1014 (i kraft 1 nov 2008).


§ 2. Påbud om bruk av styrthjelm.
       Enhver skal bruke godkjent styrthjelm under kjøring med beltemotorsykkel, to- og trehjuls motorvogn (herunder firehjuls motorsykkel), sidevogn til tohjuls motorsykkel eller i slede til beltemotorsykkel.
       Påbudet gjelder likevel ikke:
a)   når kjøretøyet står stille,
b)   under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,
c)   under kjøring med beltemotorsykkel i forbindelse med reindrift, skogbruk, vedlikehold og ettersyn av kraftgater/-linjer, eller for pasient og andre med transportbehov i forbindelse med rekvirert eller definert redningsoppdrag.
d)   under kjøring med tre- og firehjuls motorsykkel og tre- og firehjuls moped når disse har lukket karosseri og har montert bilbelte,
e)   under kjøring med beltemotorsykkel/fire-/sekshjuls motorsykkel i militære avdelinger når Forsvarets hjelm benyttes,
f)   når godkjent1 og CE-merket2 alpinhjelm brukes under kjøring med beltemotorsykkel eller i slede til beltemotorsykkel.
0   Endret ved forskrifter 19 des 2001 nr. 1506 (i kraft 1 juli 2002), 8 okt 2004 nr. 1330, 15 feb 2006 nr. 169, 24 mai 2011 nr. 544 (i kraft 15 juni 2011).
1   Jf. ICS 13.340.20; 97.220.20, jf. NS-EN1077.
2   Jf. forskrift 19. august 1994 nr. 819 om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr (PVU).
§ 3. Hvem som skal ilegges reaksjon etter disse forskrifter
       Den som har fylt 15 år og som unnlater å bruke verneutstyr som er påbudt etter § 1 eller § 2, kan ilegges gebyr.
       Fører av motorvogn er ansvarlig for at passasjerer under 15 år bruker påbudt verneutstyr, og kan straffeforfølges, jf. forskrift 29. juni 1990 nr. 492 om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, når slike passasjerer er usikret.
0   Endret ved forskrift 20 mai 2011 nr. 510 (i kraft 1 juli 2011).
§§ 4-9. (Opphevet ved forskrift 17 sep 1993 nr. 857.)
§ 10. Utfyllende bestemmelser.
       Regionvegkontoret kan i enkelttilfelle gjøre unntak fra § 1 og/eller § 2 i forskriftene.
       Direktoratet kan gi nærmere bestemmelser til gjennomføringen av disse forskrifter.
0   Endret ved forskrift 15 feb 2006 nr. 169.
§ 11. Ikrafttreden.
       Disse forskrifter trer i kraft 1. oktober 1979.
       Samtidig oppheves forskrifter fastsatt av Samferdselsdepartementet 14. februar 1977 om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn.


« Siste redigering: juli 18, 2011, 13:05:21 pm av Hans » Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #16 på: juli 18, 2011, 13:25:22 pm »

For de av dere som beveger dere i utlandet er det sikkert smart å sjekke hvordan lovverket er vedrørende lovligheten av å kjøre uten seler i gammalbilen. Kan tenkes en rekke land har andre regler enn oss.

Jeg har tenkt å montere dobelt opp. 4-punkt for stripekjøring og 3-punkt for hverdagskjøring. Bak er heldigvis ene karosserisiden byttet en gang. Så der sitter det festepunkt for sele. Jeg har et ønske om å ha med ungene i bilen. Og de skal ikke sitte usikret, uansett!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #17 på: juli 18, 2011, 18:03:24 pm »

Ser jeg kommenterte litt i denne tråden for lenge siden, nå er 62 modellen byttet ut med 57 oval og jeg skal montere 3 punkt uten snelle i ovalen før turen til SCC. Banna bein.

Da jeg henta bilen og kjørte 60 mil med den syntes jeg at jeg var naken uten belte. Kommer til å lage til noen forlengere på slike plater for innsveising, smette de inn fra baksiden og skru fast. Disse er med riktige fingjenger.

At jeg må borre noen huller i b-stolpene og gulvplatene får bare være. Hvis 3 punkt kan redde meg i en kollisjon i lav fart er det værd det, regner med at hvis jeg krasjer i stor fart er det kvelden uansett.

Kanskje å banne i kjerka for noen men jeg syntes ikke det er en skam å borre noen huller i en gammel bil for å sikre seg selv.
Loggført

1961 T1 - Custom
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #18 på: mars 07, 2019, 10:35:27 am »

Jeg drar opp denne tråden igjen.

Jeg har absolutt ikke lyst til å kjøre uten belter i min '52 ragtop. Det spiller ingen rolle for meg om "verdien på bilen forringes", eller liknende typer argumenter mot å "bore i karosseri eller bunnplate", er man skada for livet eller dau, så er det samma f... med verdien på bilen!

Er det noen som har beskrivelse (og gjerne bilder) av innsveiste muttere i B-stolpen? Jeg ser for meg at det blir problematisk å lage et midtre festepunkt i tunnelen, så jeg tenker hull i bunnplata, og en solid firkantet stålplate med påsveist mutter, under bilen. Det samme ved foten av B-stolpen. Men altså; øverst på B-stolpen tenker jeg er litt vanskelig, må jo unngå konflikt med pilene også.

Noen ideer? Innspill mottas med takk!
« Siste redigering: juli 27, 2020, 16:49:29 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #19 på: januar 28, 2020, 10:04:45 am »

Jeg fant litt info og bilder her:

http://www.thebugshop.org/bsp57_10.htm
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: juli 24, 2020, 18:05:53 pm »

Helsa først. Bor hull med solid plate under for hold. Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!