april 28, 2024, 09:42:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mitt motorprosjekt  (Lest 2386 ganger)
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« på: januar 12, 2010, 19:25:19 pm »

Nå som det er vinter ute og vw har gått i dvale er et en fin anledning til å utvide sine mekaniske kunnskaper. Jeg har vært så heldig å slått kloa i en brannpumpemotor som skal konverteres til bruk i bil. Denne har motornr 122-079487 og er i flg thesamba.com produsert i jan-61. Chassisnr på bil er 3971301 og er produsert i mai-61! Pr i dag står det en 30 hk fra 1958 i bilen. Denne lekker litt for mye olje til at pkk vil godkjenne den. Tilfeldigvis kom jeg over en tilsalgstråd her hvor det ble solgt brannpumper for 4000!!! Etter litt fram og tilbake pakka jeg kontanter og tilhenger og dro innover til oslo for å handle. Motoren starta på andre draget med sveiva, og det var jo som å høre Knopfler dro soloen på Sultans of swing å høre svevet! Mot en symbolsk tillegg fikk jeg med originale kjøleblikk, varmevekslere og eksospotte!  Etter en runde i sandblåserkabinettet så det ut som nytt!! Entusiasmen var stor hos det lokale lakkeringsverkstedet som fikk gleden av å lakke dette. Med litt tålmodig leting fikk man tak i tidsriktig fordeler, luftfilter, forgasser og coil. Coilen ble bestil ny fra HotShop. Dessverre blank, men snart svart:) forgasseren er dessverre ikke helt tidsriktig da det er en solex 28 pict-1 som kom i slutten av -63, men har akkurat samme data som 28 pict.
Målet er å få en motor som ser mest mulig lik ut som da den kom fra fabrikken en vakker maidag i 1961. I motstetning til 98% av alle andre på vwnorge, skal det ikke være en fole mer enn 34 hk.
Framtidige planer er å få lys i marschall puppelykter, to spredere og ei fjernlykt, fikse opp lyktegitterne til hovedlyset og nye setetrekk. Noen som har erfaringer med slip-on trekk fra tmi?
Ang lykter, se side 7 i oettinger/vabistråden! Min bil er lyse blå da... men med 3 lykter i fangeren kan det se tøfft ut!

Bilder kommer!
« Siste redigering: januar 12, 2010, 23:24:59 pm av vw1961 » Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #1 på: januar 25, 2010, 23:05:07 pm »

Må være enig med deg der,vil ha orginal motor.
Må beholde sjela  Blunker
Loggført

-66 Boble
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #2 på: mars 20, 2010, 22:12:25 pm »

Jomfrustarten:=)

Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mars 20, 2010, 23:53:44 pm »

Nydelig låt og tomgang på den der motoren i alle fall! Spørs om ikke jeg må skaffe meg industrimotor til 67'en min, da den ikke kom gjennom PKK på grunn av oljelekkasje sist gang Øyerulling

Er det Birkeland nær Lillesand du bor i forresten? Hørtes nesten slik ut på dialekta. Gikk på folkehøgskole der i fjor jeg ser du. Et av de flotteste årene jeg har hatt! Skrudde boble og koste meg omtrent hele døgnet Gliser
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #4 på: mars 21, 2010, 17:56:04 pm »

Satser på pakke fra Wolfsburg West  i morra med bl.a monteringsdeler til eksos, og blanke enderør! DA får man høre det rette svevet!!
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!