mars 28, 2024, 12:05:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stor eller liten eksos?  (Lest 2971 ganger)
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: februar 15, 2008, 13:41:55 pm »

Skal bygge om litt på motoern min og lurer på hva eksos som er mest gunstig? 1,3/8" eller 1,1/2" eller 2" eller?

Motor spes:

2044cc
48 IDA (42 halsring)
høye scat innsug.
Topper 43x40 ventiler
1:4 vipper
kam FK89
komp.. vet ikke enda...11,6?

Noen som vet mere om dette?
Kjør debatt!

Mvh Fredrik.
« Siste redigering: februar 19, 2008, 10:42:57 am av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #1 på: februar 15, 2008, 14:50:05 pm »

.
« Siste redigering: august 15, 2010, 23:26:36 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: februar 15, 2008, 15:00:17 pm »

Skal bygge om litt på motoern min og lurer på hva eksos som er mest gunstig? 1,3/8" eller 1,1/2" eller 2" eller?

Motor spes:

2044cc
48 IDA (42 halsring)
høye scat innsug.
Topper 43x40 ventiler
kam FK89
komp.. vet ikke enda...11,6?

Noen som vet mere om dette?
Kjør debatt!

Mvh Fredrik.


Hei Fredrik, long time!

Få gutta med engine analyzer til å finne ut dette for deg så slipper du å gjette... eller høre hva andre gjetter om dette. Skal du følge slavisk hva computeren sier så tenker jeg du ender opp med et anlegg som er kortere en det du får kjøpt i butikk. Dette er rein synsing såklart...
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: februar 15, 2008, 15:36:55 pm »

Høye innsug og FK-89 er vil ikke strengt tatt den beste løsningen. Har du noen tall på toppene dine? Kan kjøre en beregning for deg, hvis du har noen flere specks
Loggført

California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: februar 16, 2008, 13:46:50 pm »

Høye innsug og FK-89 er vil ikke strengt tatt den beste løsningen. Har du noen tall på toppene dine? Kan kjøre en beregning for deg, hvis du har noen flere specks

Har ikke noe mere specks på toppene nå,husker ikke tallene siden jeg bygde motoren første gang. Dette er gamle org. topper som sune jansson har lagd for lenge siden. toppene sitter fortsatt på motoren siden i sommer, så jeg får ikke målt noe mere før de er tatt av.
Vilke specks trenger du Roar?
Innsug kan jeg jo gjøre noe med.

Takker så langt.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: februar 18, 2008, 20:20:24 pm »

Jeg har ingen flow tall på toppene mine. Desverre
Det jeg mest er ute etter er om jeg vil tape eller vinne hk ved å bytte grenrør til feks. 2" eller er 1.5/8" mer riktig dim?
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: februar 18, 2008, 22:37:28 pm »

2" er for stort. Jeg har 1 7/8 på min motor..

Ellers vil det kunne beregnes ganske nøyaktig med følgende data:

Flowtall
Komp
Lengde på insug og eksosport (i top)
Lengde/volum av insug
Lengde på forgasser/trakt
Vipper
Kammens retardering/avansering

Jeg forsøker å få noen flere hester ut av min lille motor, og eksosanlegget  blir noe sånt som dette:
150mm 1 3/4, 270mm 1 7/8, 340 mm 2"  (Stepped primærrør) og inn i en merge collector med 2" inn og 3" ut.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: februar 18, 2008, 22:50:33 pm »

Roar, har du en mening om hvor viktig lengden på kollektoren er?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!