juni 08, 2024, 03:01:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor får jeg tak i verktøy til å bytte bakhjulslager på svingaksel?  (Lest 5354 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: januar 19, 2010, 15:26:03 pm »

Tenker på ters, noen forslag? og Oppskrift på jobben?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: januar 19, 2010, 15:31:47 pm »

To gjengestål (10 eller 8mm, husker ikke) og biltemas holder for lageravdrager eller hva det het.

Lagde selv, slipingen av gjengestålet er det vanskelige. Greit å kjøpe en god lengde så du kan gjøre det et par ganger.
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: januar 19, 2010, 17:08:16 pm »

Hammer og meisel funger også på Hedmarken..... Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #3 på: januar 19, 2010, 17:12:24 pm »

Dette selger alle som har avdragere,Tess,Biltema sikkert Mekonomen
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #4 på: januar 19, 2010, 17:34:53 pm »

Du trenger ikkje noke ekstra verktøy til dette...dersom du har fått opp mutteren... og av trommel... og fjernet bremseskoa, so skrur du berre av lagerhuset (fire bolter) og dermed ligger lageret halvt på utsida. (Du skifter vel lager for å sette inn nytt? går eg utifrå), og derfor skal du vel kassere det gamle...du tek derfor ein liten vinkelsliper med kutteskive og kuttar to spor i ytrebanen på to sider tå lageret, slik at du kan få godt feste til ein grov skrutrekkjar på kvar side. med noken trbitar eller høvelege "vågematar" so vippar du ut dette så lett som berre det. Blunker
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: januar 19, 2010, 17:43:16 pm »

Du trenger ikkje noke ekstra verktøy til dette...dersom du har fått opp mutteren... og av trommel... og fjernet bremseskoa, so skrur du berre av lagerhuset (fire bolter) og dermed ligger lageret halvt på utsida. (Du skifter vel lager for å sette inn nytt? går eg utifrå), og derfor skal du vel kassere det gamle...du tek derfor ein liten vinkelsliper med kutteskive og kuttar to spor i ytrebanen på to sider tå lageret, slik at du kan få godt feste til ein grov skrutrekkjar på kvar side. med noken trbitar eller høvelege "vågematar" so vippar du ut dette så lett som berre det. Blunker

Kan skje fra tid til annen at disse sitter såpass at kraftigere skyts må til. Har vært borti det flere ganger.... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 19, 2010, 18:37:51 pm »

Demontere girkassa for å så bare dra av akselrøra er og en mulighet :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: januar 19, 2010, 19:53:08 pm »

Du trenger ikkje noke ekstra verktøy til dette...dersom du har fått opp mutteren... og av trommel... og fjernet bremseskoa, so skrur du berre av lagerhuset (fire bolter) og dermed ligger lageret halvt på utsida. (Du skifter vel lager for å sette inn nytt? går eg utifrå), og derfor skal du vel kassere det gamle...du tek derfor ein liten vinkelsliper med kutteskive og kuttar to spor i ytrebanen på to sider tå lageret, slik at du kan få godt feste til ein grov skrutrekkjar på kvar side. med noken trbitar eller høvelege "vågematar" so vippar du ut dette så lett som berre det. Blunker

Kan skje fra tid til annen at disse sitter såpass at kraftigere skyts må til. Har vært borti det flere ganger.... Blunker
Jada har vore borti det også, då fjernar eg berre bremseskjoldet og brukar ein meisel og hammer i desse hakka som eg har slipt til.
Ingen lager sitt fast etter det.
« Siste redigering: januar 19, 2010, 19:54:46 pm av ovalt » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: januar 19, 2010, 20:58:28 pm »

Hvor stor fare er for å dra ut akselen nok til at skimsa detter bakom?
Orker ikke demontere maskin og girkasse i tillegg :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 19, 2010, 21:13:55 pm »

Eg hadde begynt å demontere og sett hvordan det ser ut når du har fått det fra hverandre. Hvilke shims snakker vi om?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: januar 19, 2010, 22:55:21 pm »

Eg hadde begynt å demontere og sett hvordan det ser ut når du har fått det fra hverandre. Hvilke shims snakker vi om?

Tipper han mener halvmånene (fullcrum plates) som ligger på hver sin side av akslingen i kronhjulet eller hva det heter.
Skal vel egentlig litt til å få til, men jeg ville nok ikke brukt den metoden for å få ut lageret uansett ;-) JTWE har jo en grei oppskrift hvis de sitter så godt.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 19, 2010, 23:25:44 pm »

Denne og to gjengestenger som slipes til bruker jeg.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy/

Slip sylinderen flat på to sider, sett inn og vri rundt slik at det låser seg. Man kan også slipe til et lite hakk som legger seg mot kulesporet i lageret.
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2093
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 19, 2010, 23:30:22 pm »

Eg hadde begynt å demontere og sett hvordan det ser ut når du har fått det fra hverandre. Hvilke shims snakker vi om?

Tipper han mener halvmånene (fullcrum plates) som ligger på hver sin side av akslingen i kronhjulet eller hva det heter.
Skal vel egentlig litt til å få til, men jeg ville nok ikke brukt den metoden for å få ut lageret uansett ;-) JTWE har jo en grei oppskrift hvis de sitter så godt.

De faller ikke ut før låseringen på akslingen e demontert trodde eg. Og då e allerede akselrøra av.......men nok om det.. Av med trommel og bremsebånd, løsne lagerhuset og følg JTWE....
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: januar 20, 2010, 00:25:00 am »

Ei stor røyrtong fungerar og
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: januar 20, 2010, 17:58:29 pm »

Takk for gode tips.
Tror jeg lager en sånn biltema greie, er en times kjøring hver vei ...  Blunker


* 20-352_m.jpg (10.86 KB, 360x191 - vist 196 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: januar 24, 2010, 13:32:00 pm »

Har lagd verktøy, og holder på nå..
Får ikke lagd hakkene skikkelig så de står igjen i lageret, trekker dem bare ut.. Har sveist på en hardere perle også, uten at det har hjulpet... Andre forslag? Står opg skrur nå, og trenger å kjøre med den hjem igjen. ...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #16 på: januar 24, 2010, 13:54:58 pm »

Lag to hakk på utsida på lageret slik eg har foreslått tidlegare i denne tråden, og gjerne sett en stokk e.l. mot akslingen så den ikkje kjem ut...så får du til dette iløpet av noen minutter. Når du har "vippa" ut lageret såpass at du kan få på en vanleg avdrager så er resten lett å få av.  Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: januar 24, 2010, 17:23:12 pm »

Fikk den ut.

Skal ta bilde av "lagerdrageren" min.
"Lageret fra Helvete" måtte gi seg, men tok 3 timer...

Takk for alle forslag. Brukte litt komboløsninger...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: januar 24, 2010, 17:57:49 pm »

Her er bildet av begge verktøyene.
De med kule på, ble deformerte og måtte sveise på ny kule noen ganger.(bilde nr.1)
De brukes i starten til å få lageret en del ut. Etterhvert be de så slitte, at jeg måtte gjøre som på bildet nr. 2.
Ellers fikk jeg nytt lager og pakningssett fra Hotshop, bra passform og rask levering.


* lager1.jpg (177.31 KB, 800x600 - vist 248 ganger.)

* lager2.jpg (187.38 KB, 800x600 - vist 304 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!