Hvis du har kam kortet så blir det lettere å få "riktig". Du må ha et gradert reimhjul og et måle ur som når inn til løfteren, og en magnet fot til måle uret. For å sette fast magnetfoten til blokka har jeg laget en solid platebit med et hull i som jeg skrur fast i blokkskjøten. Og så trenger du en "pil" (les platebit) som kan skrues fast som en indikator ved blokkskjøten bak ved reimhjulet.
Så nullstiller du måleuret mot løfteren når den er på det laveste (motsatt side av knoken), dette gjør du på intaksløfteren til sylinder nummer 1. Vri da motoren med klokka til den løfter 0,50" på måleuret (12,7mm) og noterer ned gradeantallet pilen din peker mot. Så kan du dra motoren mot klokka til du leser 0,50" løft på uret igjen, så skriver du ned det grade antallet, mitt i mellom de to gradetallene du skrev ned befinner toppen av knoken seg, den finner du matematisk.
Om du nå er verdens heldigste kar så stemte gradeantallene ved 0,50" med kam kortet ditt, men det er mer sansynlig at du må justere noen grader frem eller tilbake for å få kammen i "null" (straight up på engelsk). For å kunne justere dette med kammen fortsatt i blokka så lønner det seg å skrufast kammen med bare en skrue når dette skal gjøres, og da uten skiven under. Da kan du nemlig bare løsne skruen gjennom oljepumpe hullet og justere forsiktig med en STOR skrutrekker inn i sporet i enden på kammen, og justere forsiktig i den retningen du behøver. Så er det bare å stramme til skruen og sette i gang på nytt. Tilslutt får du det akkurat som du vil og du kan ta kammen ut av blokka igjen, har du mye flaks så passer en av de medfølgende skivene så du kan skru fast de to resterende boltene,før du løsner den første og setter skiven under den. Passer skivene ikke så kan du enten lage deg noen nye eller tillate deg litt slinger i valsen.
Men før du setter i gang med å time kammen bør du finne ut om TDC på veiva faktisk stemmer med merkingen på reimhjulet, har du gjort det?
Lykke til