april 27, 2024, 14:48:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilket sveiseapparat skal jeg kjøpe?  (Lest 5784 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: februar 16, 2008, 21:27:45 pm »

Jeg skal handle meg apparat nå. Men hvilket? Og hva er greia med MIG-apparater som ikke krever gass, er dette noe særlig?

Det bli begrensa kvalitet, skal gå for noe billig møl, så det blir clas eller biltema. Skal sveise karosseri.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 16, 2008, 21:35:16 pm »

Kjøp eit mellomstort biltema mig-apparat Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #2 på: februar 16, 2008, 21:51:40 pm »

eller spar penger litt lenger. ikke sats på flusstrå. dette er noe ræl å sveise med. egner seg ikke til karosseri. har selv et gammelt 150a fra bt, men med slangepakke fra esab, skikkelig gass og 0,8mm tråd. har også byttet alle kabler.
Loggført

Mvh

Marius
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: februar 16, 2008, 22:27:50 pm »

Jeg hadde kunne kjøpt et litt dyrere, men det er liksom ikke verdt det.. kommer nok ikke til å sveise så utrolig mye. Og de har jo faktisk mulighet for å bruke gass de billige, jeg bare lurte på om det gikk an å droppe gassen.

Det midterste apparatet til biltema altså? dette? http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=89984

Og modellen under holder ikke? Det ser ut som et ganske likt apparat, bare at det er 35–120A og ikke 35–145A.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 16, 2008, 22:57:17 pm »

Hvis du ikke har tenkt til å sveise så mye, ville jeg heller satset på å lånt et apperat.
kvaliteten på apperatet har endel å si på kvaliteten på sveisen..
Var borti litt sveising på en bil engang, med et lite billig apperat. ble bare kødd og rot. Tråden klinte seg i slangen, gikk tom for gass i tide og utide (Små flasker) og sveisen ble som den ble.. Ikke noe mer enn det.. Blunker Men for all del.. Dette var et virkelig dårlig apperat. Disse du sikter til er nok bedre enn som så. Det er iallefall et must med trinnløs justering av tråd/strøm. Noen er utstyrt med brytere som kan gi problemer med fininnstillingen.Men hvis det er til en slags engangs bruk ville jeg nok betalt noen kroner og fått lånt et av noen som har et.. Er endel lettere å sveise med et godt apperat også. Glad
Petter'n.
« Siste redigering: februar 16, 2008, 23:01:44 pm av wide5 » Loggført

tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #5 på: februar 17, 2008, 18:19:59 pm »

eller spar penger litt lenger. ikke sats på flusstrå. dette er noe ræl å sveise med. egner seg ikke til karosseri. har selv et gammelt 150a fra bt, men med slangepakke fra esab, skikkelig gass og 0,8mm tråd. har også byttet alle kabler.
Hvorfor er det ikke bra med flussfylt tråd på karosseri-sveising?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #6 på: februar 17, 2008, 18:23:10 pm »

Det du vil oppleve med flusstråd på karosseri er at det dannes en hinne på platene eller tråden så du ikke får kontakt mod stålet. Dette hender ofte, og er veldig slitsomt. Men som sakt, vis du ikke bryr deg så mye om resultatet er det jo en løsning. men en veldig dårlig løsning.
Loggført

Mvh

Marius
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #7 på: februar 17, 2008, 18:30:18 pm »

Derfor det blir sånn ja..Takk for opplysningen! Glad
Loggført
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #8 på: februar 17, 2008, 18:47:14 pm »

Hva med Telmig-apparatene de selger på Torshov Bilrekvisita? Jeg har sett litt på "Telmig 130 Turbo mig-apparat". Komplett med engangsflaske og tråd. må egne seg ypperlig til småjobber. Koster under 3000 kroner. Er det noen som har erfaringer med disse apparatene?
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: februar 17, 2008, 19:18:09 pm »

Jeg har biltemas største og har brukt det en del nå.. Brukte mye flusstråd i starten men har nå ordna meg gass, som gjør sveising til noe helt annet! Flusstråd spruter slagg og gnister overalt, og gjør det vanskelig å se hva du driver med.. Sveisen blir gjerne porete og ujevn. rett og slett møkk!
 
Apparatet er jeg helt fornøyd med (aldri prøvd noe annet til sammenlikning da)... Eneste er at jeg ikke har fått tak i trådmaterhjul til 0,6 mm tråd som jeg ønsker å bruke (de har visstnok bestilt denne delen til meg da - vi får se).

Denne siden titta jeg mye på før jeg kjøpte:
http://www.mig-welding.co.uk/
Loggført

1957 Type 2
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #10 på: februar 17, 2008, 21:02:14 pm »

Hei, Jeg har et 5 mnd gammelt ESAB C250 som jeg vurdere å selge hvis det er av intresse...
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: februar 17, 2008, 21:39:05 pm »

Jeg har grei erfaring med RallyMig 160. Trur jeg ga 13000-14000 kr for det.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!