april 23, 2024, 11:07:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbo  (Lest 2019 ganger)
1espen
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:



Vis profil
« på: januar 27, 2010, 22:27:24 pm »

Hei Glad
Lurer på om noen her kan fårklare meg hva som er hva, på turboen jeg legger ut bilder av under her Blunker
Nomererer tingene jeg lirer på. da er de bare å skrive ,freksemper (2 =olje tilførsel)





Hva er 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7?

Mvh: Espen Blunker
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 27, 2010, 22:39:06 pm »

1 . er luft tilførsel inn til motor ( overtrykke komme der)
2. olje retur som skal inn motor igjenn, ( i bunnpann)
3. her suger turbo inn frisk luft og skal da ha luft filter der.
4. er selve manifolden
5.. om turbo ligger løst ved manifold der så skal den skrus fast sammen med turbo..( dårlig bilde)
6. waste gate stag.. regulerer lade trykk. den klokka over der skal kobles til motor med vakum slange og.
7 olje inn:)  fra olje trykk bryter eller noe.. (en plass fra blokk  som det r olje trykk.)

skal du bygge turbo motor må du nok sette deg mer inn i det en dette.. mykje annet som spiller inn her og for motor sin del:)
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 27, 2010, 22:42:32 pm »

1 . er luft tilførsel inn til motor ( overtrykke komme der)
2. olje retur som skal inn motor igjenn, ( i bunnpann)
3. her suger turbo inn frisk luft og skal da ha luft filter der.
4. er selve manifolden
5.. om turbo ligger løst ved manifold der så skal den skrus fast sammen med turbo..( dårlig bilde)
6. waste gate stag.. regulerer lade trykk. den klokka over der skal kobles til motor med vakum slange og.
7 olje inn:)  fra olje trykk bryter eller noe.. (en plass fra blokk  som det r olje trykk.)

skal du bygge turbo motor må du nok sette deg mer inn i det en dette.. mykje annet som spiller inn her og for motor sin del:)
Jeg ville bytta om på 1 og 3
edit: nei seff riktig...
Loggført

1espen
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: januar 27, 2010, 22:57:19 pm »

Takk får svar så raskt Gliser
Men er de noen som har en nettside der de står fresempel, om bygging av turbo motor? eller noe om turbo som dere mener jeg børr vite om når jeg skal bygge turbo motor?
Tar i mot alt av tips Blunker
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: januar 27, 2010, 23:41:34 pm »

http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3&sid=0b0288034e4cd1712b2c9c37b6bf0eac

Shoptalkforums, der er det mye bra info om turbomotorer etc.
Loggført

1espen
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2010, 22:03:38 pm »

Takk Blunker
lurer på å jøre noe sprell Hæ
har en liten mini crosser 124ccm, 4-takter . såm hadde vert kult å montert turbon på den, bare får å finne på noe i vinter Gliser.
Turbon jeg har , er regulatoren defekt.. men de går an å kjøre uten den , vist jeg ikke tar helt feil?
men turbon må jo ha olje, har set 2-takter snø skutter med turbo, dem har montert egen olje pompe. noen her som har prøvd noe lignene? eller har sett noe i den duren?
dere syns sikert de er de domeste dere har hørt å de kommer til å gå til helvete. men de spiller ikke så stor rålle :Phee

komentarer, fårslag , videi av noe sånt, nettsider ? Hæ Blunker
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #6 på: januar 28, 2010, 22:40:28 pm »

med den turboen og med en 1 syl 125 kubikk motor.. vil du ikke ha nok eksos  til og ha sjangs i havet til og kunne opp nå noe lade trykk. tipper den har stått på en 1.6-8 liters motor.. noe som er en ca 14 ganger større en den motor du har.   så det prosjekte kan du bare legge på hylla med en gang..   har satt turbo på  en gsxr 750 en gang og den var og mykje mindre en den der.   

tror du skal spare den og sette den i en bil..Glad
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: januar 30, 2010, 18:18:05 pm »

Takk Blunker
lurer på å jøre noe sprell Hæ
har en liten mini crosser 124ccm, 4-takter . såm hadde vert kult å montert turbon på den, bare får å finne på noe i vinter Gliser.
Turbon jeg har , er regulatoren defekt.. men de går an å kjøre uten den , vist jeg ikke tar helt feil?
men turbon må jo ha olje, har set 2-takter snø skutter med turbo, dem har montert egen olje pompe. noen her som har prøvd noe lignene? eller har sett noe i den duren?
dere syns sikert de er de domeste dere har hørt å de kommer til å gå til helvete. men de spiller ikke så stor rålle :Phee

komentarer, fårslag , videi av noe sånt, nettsider ? Hæ Blunker

Hei.

Sjekk denne nettsiden, en som bygger turbo på en DAX, sikkert samme type motor som på den crossern din; http://www.btinternet.com/~goosegog/turbodax.htm
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #8 på: januar 30, 2010, 19:15:41 pm »

funker nok bedre det ja.. den turbo er nok mykje mindre en den du har...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 30, 2010, 21:17:15 pm »

Turbo på ensylindret motor, er lite effektivt, pga få trykkpulser. Du får bare en annenhver omdreining.
Gir lite fart til turboen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: april 11, 2010, 00:17:48 am »

Og turbo er jeg òg interresert i, men dette er forum for luftkjølte VW.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!