april 28, 2024, 14:02:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 915 montering i min 1302GT  (Lest 24622 ganger)
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« på: februar 16, 2008, 23:13:12 pm »

Har som smått påbegynnt vinterens prosjekt på bilen min.
Det omfatter "rydding og styling" i motorrom
Montere ny stor intercooler i ny stor alu vinge.
Montere alu bærearmer fra porsche og 4stemplede calippre i bakstillingen
Montere flere instrumenter for overvåking av motoren
Og ikke minst montere porsche 915 girkasse og drivaksler.

Denne posten vil i hovedsak dreie seg om girkasse monteringen da jeg tror det er det som vil intressere folk flest.

Innkjøpte deler som vil gjøre jobben mye enklere og "nesten" bolt on er som følger:
Kortere nesekon
Fremre travers
Bakre travers
Girspake som passer girkassen bedre

Var en tur i garasjen i dag og "planla" litt. Det som er opplagt er at man må slipe litt i rammehornene for å få den feitere kassa mellom, så må fremre orginale feste kuttes vekk. Clutch og gasswire må flyttes litt til venstre, og mest sansynlig må det bygges om til hydraulisk clutch men dette skal ikke være nødvendig om man har "riktig" girkasse uten pull clutch.
Det må kuttes et nytt hull inn  i tunellen for girstaget som går inn i bunnen på denne girkassen.

Det som må gjøres i tillegg for min del er å kløyve vekk halve torsjons roret og fjerne litt av gulvet under baksetet for å få de ekstra 4cm jeg trenger for å få min 16v subarumotor helt inn under bakskjermene.

Skal legge frem masser av bilder etterhvert.

Delene som jeg bruker får man fra Martin på Bug@fivespeed.de i Tyskland. de koster litt, men de er verdt det pga at det forenkler så mye.
http://www.bugat5speed.de/cms/
« Siste redigering: februar 26, 2008, 23:02:36 pm av Turbo Haraune » Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1 på: februar 16, 2008, 23:18:48 pm »

Før bildet:


* HPIM1786.JPG (68.78 KB, 778x586 - vist 1192 ganger.)
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #2 på: februar 16, 2008, 23:21:26 pm »

Slik er ståa i dag:

Det er påbegynnt litt kapping etter bildet var tatt


* DSC00057.JPG (83.63 KB, 768x432 - vist 1130 ganger.)
« Siste redigering: februar 16, 2008, 23:27:33 pm av Turbo Haraune » Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 16, 2008, 23:38:33 pm »

Dette ser ut til å bli seriøse greier!

Gromme delevalg mener jeg å huske du er kjent for fra 2you.

Lykke til
Lasse
Loggført

1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #4 på: februar 17, 2008, 15:21:24 pm »

Ditta gleder eg meg til å sjå meir av:) Har ein 1302S sjøl, og har sitt ein del på bildene av bilen din. var det nåko problem med å få godkjent coilovers bak? tenker då på uniball opphenget du monterte....
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #5 på: februar 17, 2008, 17:20:33 pm »

Ditta gleder eg meg til å sjå meir av:) Har ein 1302S sjøl, og har sitt ein del på bildene av bilen din. var det nåko problem med å få godkjent coilovers bak? tenker då på uniball opphenget du monterte....

dokumentasjon,dokumentasjon og dokumentasjon, så blir BT fornøyd.
det hjalp vel litt med røntgen bilder av delene også for å dokumentere at de var feilfri.
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #6 på: februar 17, 2008, 22:13:04 pm »

takker for info:) Har sitt på eit oppsett fra Remmele Tuning i tyskland, tilnerma lik design som på da du har på din
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #7 på: februar 20, 2008, 11:55:35 am »

Litt bilder av det man trenger..

De to øverste bildene viser delene fra Bug@fivespeed.
fremre og bakre travers og ny nesekon. og den unike shifteren.

Nedre bilde viser hva som må kappes i torsjonsrøret for å få den ekstra plassen som behøves i min bil.
dette er ikke nødvendig ved bruk av T-1 eller T-4 motor. Da holder det med å fjerne orginal festet.


* HPIM2197.JPG (100.24 KB, 778x586 - vist 688 ganger.)

* HPIM2199.JPG (77.86 KB, 778x586 - vist 663 ganger.)

* HPIM2207.JPG (98.5 KB, 778x586 - vist 751 ganger.)

* HPIM2209.JPG (75.14 KB, 778x586 - vist 723 ganger.)
« Siste redigering: februar 20, 2008, 12:06:49 pm av Turbo Haraune » Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #8 på: februar 20, 2008, 12:02:43 pm »

Og så noen bilder av det som blir ekstra!
Sjekk størrelsen på bensin filtret! rommer en halvliter


* HPIM2203.JPG (68.14 KB, 778x586 - vist 603 ganger.)

* HPIM2204.JPG (100.11 KB, 778x586 - vist 981 ganger.)

* HPIM2200.JPG (70.19 KB, 778x586 - vist 663 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: februar 20, 2008, 12:47:46 pm »

Et lite spørsmål; fikk du bemerkning på oljeåndingen som går til friluft?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #10 på: februar 23, 2008, 20:59:10 pm »

Fikk gjort mye i garasjen i dag..
Kappet vekk alle hindringer for girkassen, og tilpasset festene og gasswiren.
Clutch og gasswiren måtte flyttes litt for å få kassen tilstrekkelig fram i bilen.
Dersom man har tenkt å bruke den orginale clutch-tuben/wiren må man flytte denne ned til høyre i tunellen, så må man mikke det til derfra med braketter og styr for å få utlørearmen til å engasjere.
Jeg har tenkt å bruke hydraulisk uløsning, da dette er en bedre løsning. og pedalen vil kjennes mykere med harde trykkplater.

Nå har jeg klart å få kassen nesten like langt inn som der jeg hadde den orginale montert. altså 50mm lengre frem enn orginalt.
Jeg mangler bare 15mm på å være like langt inn. Men jeg har også senket bakre feste med 10mm så jeg håper motoren nå får plass under skjermene.

La også med et bilde av den nye vingen montert. brukte rivnuts i karosseriet og 5mm titanbolter for å skru fast. ble kjempe stivt, ikke noe bølgeblikkfølelse selv om platene er bare 1,5mm tykke. ytterligere stabilitet blir det når intercooleren kommer på plass med sine fester mot de orginale hengslene.

Det med veivhusventilasjonen var aldri noe spørsmål da det delvis luftes til friluft orginalt. går jo et rør rett i bakken på orginal motoren


* HPIM2213.JPG (83.58 KB, 778x586 - vist 716 ganger.)

* HPIM2216.JPG (94.51 KB, 778x586 - vist 638 ganger.)

* HPIM2218.JPG (109.42 KB, 778x586 - vist 667 ganger.)

* HPIM2215.JPG (86.41 KB, 778x586 - vist 744 ganger.)

* HPIM2217.JPG (80.74 KB, 778x586 - vist 855 ganger.)
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #11 på: februar 24, 2008, 19:46:59 pm »

Lekkert:) kommer den spoileren fra Big Wig Racecars? ser du har handla litt der før, er dei å anbefale..? har tenkt på å handle derfra sjøl...

vegar
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #12 på: februar 24, 2008, 20:32:20 pm »

Lekkert:) kommer den spoileren fra Big Wig Racecars? ser du har handla litt der før, er dei å anbefale..? har tenkt på å handle derfra sjøl...

vegar

Spoileren er fra big wig ja. Kjøpte den samtidig med dørpanelene så den har ligget på hylla et år nå. Har bare gjordt noen forsterkninger på den for å holde intercooleren, og så har jeg nagla den sammen med flynagler istedenfor de medfølgende pop-naglene.
Kan anbefale Big wig på det varmeste! Han holder det han lover og har utmerket kvalitet på jobben han gjør.mine deler har "custom" design så det ble litt mailing fram og tilbake for å bli enig om mønstret på dørpanelene.
Han legger også på en beskyttelses plast film på delene slik at man unngår riper i transport. Denne filmen er ikke tatt av enda på min spoiler,derfor er den hvit.
Tror han har opptil 6ukers backlog på deler nå, men delene kommer når han sier de skal være klar. ikkeno bortforklaringer og unnskyldninger her. kun fast leveringsdato
« Siste redigering: februar 24, 2008, 20:43:23 pm av Turbo Haraune » Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #13 på: februar 24, 2008, 20:38:14 pm »

Hørres bra ut:) Heiv ut baksete for nåken år sio(har hatt bilen lenge, uten at da har skjedd så møkje) fant alu plater som erstatter baksete hos han. blir vel nåko sånt og muligens vinge.. må liksom ha nåko bakpå der;)
Loggført
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #14 på: februar 25, 2008, 21:03:40 pm »

det er ikke g.50 kasse det der...eller er det det??
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #15 på: februar 25, 2008, 21:32:54 pm »

Kjempe rått prosjekt! Tenker dette flytter på seg!!!Det blir Spennende å følge med på dette Glad
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #16 på: februar 26, 2008, 22:37:19 pm »

Det er ikke en G50 kasse med seks gir nei. den er dobbelt så stor nesten.
Dette er  en 915 femtrinns. laget mellom 77-87.

Dette kom i posten i dag fra Australia. 27mm justerbart stabstag til å ha i bakstillingen. Tror ikke understyring blir et problem lengre.


* HPIM2219.JPG (100.99 KB, 778x586 - vist 513 ganger.)
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #17 på: mars 01, 2008, 23:25:38 pm »

Er endelig ferdig meg tilpassning og kapping i bilen for å få på plass kassa og girspaken
Nå skal det bare forsterkes og lakkes og så er det klart til montering.
Har støtt på endel mindre klaringsproblem på de nye delene, men allt går fikse med sag og vinkelsliper.

Når man vet hvordan dette skal gjøres så er det ikke mer enn 5-10 timer jobb å montere dette settet, om man trekker fra tenking og sjitprat.

Neste nå blir å få på plass master cylinderen for clutchen. der blir det litt tenking.


* HPIM2221.JPG (77.77 KB, 778x586 - vist 496 ganger.)

* HPIM2223.JPG (94.02 KB, 778x586 - vist 564 ganger.)

* HPIM2225.JPG (77.34 KB, 778x586 - vist 813 ganger.)
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #18 på: mars 02, 2008, 00:39:34 am »

Rått:) Gleder meg til å sjå dette ferdig:)
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #19 på: mars 08, 2008, 21:32:17 pm »

Ferdig med tilpasning og forsterkning av festene til girkassen. mangler bare å lakkere alle plassene det er sveist og slipt.
Har også ordnet festene til intercooleren. Spaceren i den røde ringen er 11mm tykk og må lages selv. den følger ikke med delene fra Martin. (den trengs bare for å få på subaru motoren i riktig posisjon etter at traversen er snudd feil vei)


* HPIM2232.JPG (56.45 KB, 778x586 - vist 475 ganger.)

* HPIM2234.JPG (84.12 KB, 778x586 - vist 563 ganger.)

* HPIM2231.JPG (53.91 KB, 778x586 - vist 570 ganger.)

* HPIM2237.JPG (75.46 KB, 778x586 - vist 650 ganger.)

* HPIM2236.JPG (80.89 KB, 778x586 - vist 677 ganger.)
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #20 på: mars 24, 2008, 20:50:40 pm »

Hei. Er utskjæringene i spoileren nåko du har fått gjort i ettertid eller kan den bestillen sånn fra Big Wig? Kor kan eg få tak i sånne fly nagler som du har brukt i stedet for vanlige popnagler?

mvh vegar
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #21 på: mars 28, 2008, 21:21:11 pm »

De runde hullene i spoileren kan bestilles fra big wig mot ekstra kostnad. men hullet til intercooleren har jeg laget selv.
Flynagler må du nesten til et flyverksted for å få tak i. å så trenger du klinkepistol for å få de klinket.(litt mer jobb enn popnagler men mye sterkere)
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #22 på: mars 29, 2008, 02:55:40 am »

Sinnsykt prosjekt, heftige saker Glad


Utifra den røde jakka som henger i bakgrunnen, så kan det se ut som fly er yrkesvalget Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #23 på: mars 29, 2008, 13:38:47 pm »

Sinnsykt prosjekt, heftige saker Glad


Utifra den røde jakka som henger i bakgrunnen, så kan det se ut som fly er yrkesvalget Glad

Stemmer det ja. Jeg er helikopter mekaniker. Jobber på Heil-One. (tidligere helikopterservice)  Blunker
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 29, 2008, 14:41:21 pm »

Sinnsykt prosjekt, heftige saker Glad


Utifra den røde jakka som henger i bakgrunnen, så kan det se ut som fly er yrkesvalget Glad

Stemmer det ja. Jeg er helikopter mekaniker. Jobber på Heil-One. (tidligere helikopterservice)  Blunker

kjenner ikke Grim Saug vel fra Furnes ved hamar? han er pensjonert nå,men jobba hele livet i helikopterservice.vært blant annet på svalbard..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #25 på: april 03, 2008, 20:12:25 pm »

Herlig bil! *drømme*


helikopter er tøft Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #26 på: april 05, 2008, 21:51:51 pm »

Har pusslet for fullt ute i garasjen i det siste. nesten glemt å ta bilder.Motoren har fått seg en makeover med lakk og nye strømper på ledningsnettet, og så balsamerte jeg headers med Termo tec wrap for å holde varmen inne.
Bærearmene er prøvemontert sammen med det nye stab-staget. litt tilpassing gjenstår.
Har også fått til utløse lagret i girkassa. det var forholdsvis enkelt med litt filing og tenking. nå må det bare virke med den hydrauliske slavecylinderen. Det var enkelt å få på plass master culinderen bak pedalene. likt montert som bremse masteren.
Anbefaler denne konverteringen dersom du har sterk trykkplate, da det blit noe helt annet enn "fly by wire"
Nå gjennstår det vel bare å finalemontere allt med loctite på alle bolter så tror jeg bilen er klar til 1.Mai.


* HPIM2280.JPG (70.48 KB, 778x586 - vist 549 ganger.)

* HPIM2281.JPG (76.31 KB, 778x586 - vist 543 ganger.)

* HPIM2282.JPG (84.81 KB, 778x586 - vist 608 ganger.)

* HPIM2284.JPG (69.92 KB, 778x586 - vist 442 ganger.)

* HPIM2285.JPG (94.73 KB, 778x586 - vist 418 ganger.)

* HPIM2286.JPG (78.54 KB, 778x586 - vist 381 ganger.)

* HPIM2287.JPG (83.39 KB, 778x586 - vist 379 ganger.)
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #27 på: april 13, 2008, 19:33:59 pm »

Denne bilen likte jeg, veldig gjennomført.. Glad

Lagde du selv adapterplate for subaru-porsche, eller bestilte du fra KEP, hvis ikke, hvor?

Og har du tenkt å få godkjent denne for vei med hvite skilter? Isåfall vil jeg GJERNE vite fremgangsmåten din, da jeg føler at jeg prater til en vegg hos biltilsynet når jeg spør om framgangsmåte ved endring av kjøretøy. Har prøvd å lese i lovverket men det står svært lite spesifisert.
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #28 på: april 13, 2008, 22:10:38 pm »

Denne bilen likte jeg, veldig gjennomført.. Glad

Lagde du selv adapterplate for subaru-porsche, eller bestilte du fra KEP, hvis ikke, hvor?

Og har du tenkt å få godkjent denne for vei med hvite skilter? Isåfall vil jeg GJERNE vite fremgangsmåten din, da jeg føler at jeg prater til en vegg hos biltilsynet når jeg spør om framgangsmåte ved endring av kjøretøy. Har prøvd å lese i lovverket men det står svært lite spesifisert.

Bilen har skilter den. Godkjent ombygget med kercher bremser, og subaru turbo motor. allt innskrevet i vognkort.
adaptret er kep.
Bare bremsene er godkjente og motoren ikke vesentlig tyngre en orginalt og bilen forsterket på de rette steder, så gikk dette etter tre besøk hos bt.
Må jo ha dokumentasjon i orden også. jeg hadde en hel perm.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #29 på: april 14, 2008, 10:30:45 am »

Har du bestemt deg for hva du skal gjøre med buret ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!