geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #120 på: september 09, 2011, 08:33:58 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							På filmen fra SCC er det 8000 men på filmen fra revebanen er det 8500    
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Formula Vee
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 6755
								  Bosted: Stavanger 
								
								:: DKL ::
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #121 på: september 09, 2011, 08:47:07 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Det er helt rå lyd når du kjører en luftbokser opp i sånne turtall. Spesielt med din som har grov lyd fra slagvolumet i tillegg. Hadde jeg hatt et rent mp3 lydspor, ville jeg brukt det som ringelyd på telefonen. 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt  SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.   
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #122 på: desember 02, 2011, 16:16:41 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Vinterens prosjekter på bilen blir og bygge en busskasse med sperre og rett drevsats og gå over til innsprut. Dette er ting jeg ikke har greie på så jeg for lære etter hvert. Det første spørsmålet er hvordan jeg regner ut hvor store Throttle Bodies jeg trenger?
 
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #123 på: desember 03, 2011, 00:34:23 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							BeetleBug
							
								Global moderator 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 5355
								  Bosted: Fornebo 
								
								Hvilken makalös manick
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #124 på: desember 03, 2011, 12:04:29 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Kult hvis du skal skyte like mye lystgass som karen i linken gjør. Det skal sies at har fortsatt ikke har kjørt like fort med EFI som det han gjorde med gassere.  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
  - Det er lettere å ape enn å skape - 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						| 
							KnastenradUndKnotenblech
							
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #125 på: desember 03, 2011, 12:17:01 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							størst er vel ikke alltid best når det gjelder spjeldhus. må vel tenke nesten som en gasser anng str/diameter lengde . for på full gass er det jo i teorien bare ett rør uansett gasser eller spjeldhus. tenker da på resonansen/ avtemming av lengde etc. men med gassere har man jo som regel en mindre diameter i form av halsringer inni der .
 
 
 
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							 -71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #126 på: desember 03, 2011, 14:44:28 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Det var det jeg lurte på om en kan sammeligne halsringens diameter med diameteren på spjeldene til innsprut. 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Andersen Racing
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 555
								  Bosted: Spydeberg 
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #127 på: desember 04, 2011, 00:00:20 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							hei på min rallycrossmotor brukte jeg 52 mm spjell hadde da 50 mm insugsventil dette var en 2,4 ltr type 4 motor bremset 248 hk 27 kg dette var med engine pluss topper 2 plugger pr cyl og efi sprut
 
  Mvh Andersen Racing 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #128 på: desember 04, 2011, 12:22:13 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							hei på min rallycrossmotor brukte jeg 52 mm spjell hadde da 50 mm insugsventil dette var en 2,4 ltr type 4 motor bremset 248 hk 27 kg dette var med engine pluss topper 2 plugger pr cyl og efi sprut
 
  Mvh Andersen Racing
  Det høres ut som en kjekk motor Andersen. Bra med hk. og moment, hvilken kam ble brukt i denne motoren?  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #129 på: desember 05, 2011, 10:00:34 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Hva mener dere om denne giringen her?
 
      GearCalc v2.0.0.1  Copyright ©2001, Peter Ogden     Gear Ratio, Speed and RPM Calculator
      Gear set: Manually entered values     Gear        1        2        3        4      Final     Ratios:   3.110    1.930    1.260    1.040    4,571
      RPM Limit:          8000     RPM @Peak Power:    7200     Tyre Size:          225/50 x 16     Tyre Diameter:      620.00 mm     Tyre Circumference: 0.00 mm
 
      Gear   Km/h per 1000 RPM  Km/h @7200 RPM  Km/h @8000 RPM     --------------------------------------------------------       1         8.22                59              66       2        13.25                95             106       3        20.29               146             162       4        24.58               177             197          Km/h         RPM (in Gears)     ----------------------------------------                1        2        3        4             ----------------------------------------       10     1216      755      493      407       20     2433     1510      986      814       30     3649     2265     1478     1220       40     4866     3020     1971     1627       50     6082     3774     2464     2034       60     7298     4529     2957     2441       70                5284     3450     2847        80                 6039     3943     3254       90                 6794     4435     3661      100                7549     4928     4068      110                           5421     4474      120                           5914     4881      130                           6407     5288      140                           6899     5695      150                            7392     6102      160                            7885     6508      170                                       6915      180                                      7322      190                                      7729          Gear Change  RPM drop (change @7200)  RPM drop (change @8000)     -------------------------------------------------------------       1 -> 2         -2732 (to 4468)          -3035 (to 4965)       2 -> 3         -2499 (to 4701)          -2777 (to 5223)       3 -> 4         -1257 (to 5943)          -1397 (to 6603)                                                                                     
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							BeetleBug
							
								Global moderator 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 5355
								  Bosted: Fornebo 
								
								Hvilken makalös manick
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #130 på: desember 05, 2011, 10:03:15 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							... at du blir sliten i øra av å cruise mellom 3600 og 4000 omdr. Skal du fortsette med lavprofil eller forsøke deg med noe mer grepvennlig etterhvert?  Morsomt med peak power på 7200     
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
  - Det er lettere å ape enn å skape - 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #131 på: desember 05, 2011, 10:15:55 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Jeg har kjøpt andre dekk ja, har litt høyere profil på de nye dekkene 225/50/16 Toyo Proxes R888.
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							BeetleBug
							
								Global moderator 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 5355
								  Bosted: Fornebo 
								
								Hvilken makalös manick
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #132 på: desember 05, 2011, 10:24:53 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Jeg har kjøpt andre dekk ja, har litt høyere profil på de nye dekkene 225/50/16 Toyo Proxes R888.
  225/50?  
											   Wrinkles.JPG (78.44 KB. 640x427 - vist 765 ganger.)   
						 | 
					 
					
						
							
								
									 
									
									 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
  - Det er lettere å ape enn å skape - 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #133 på: desember 05, 2011, 12:51:28 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Kanskje ok og bruke org.3og 4 gir, blir da litt mer gatevennlig.
 
      GearCalc v2.0.0.1  Copyright ©2001, Peter Ogden     Gear Ratio, Speed and RPM Calculator
      Gear set: Manually entered values     Gear        1        2        3        4      Final     Ratios:   3.110    1.930    1.260    0.890    4,571
      RPM Limit:          8000     RPM @Peak Power:    7200     Tyre Size:          225/50 x 16     Tyre Diameter:      620.00 mm     Tyre Circumference: 0.00 mm
 
      Gear   Km/h per 1000 RPM  Km/h @7200 RPM  Km/h @8000 RPM     --------------------------------------------------------       1         8.22                59              66       2        13.25                95             106       3        20.29               146             162       4        28.73               207             230          Km/h         RPM (in Gears)     ----------------------------------------                1        2        3        4             ----------------------------------------       10     1216      755      493      348       20     2433     1510      986      696       30     3649     2265     1478     1044       40     4866     3020     1971     1392       50     6082     3774     2464     1741       60     7298     4529     2957     2089       70                 5284     3450     2437       80                 6039     3943     2785       90                 6794     4435     3133      100                 7549     4928     3481      110                            5421     3829      120                            5914     4177      130                            6407     4525      140                            6899     4873      150                            7392     5222      160                            7885     5570      170                                       5918      180                                       6266      190                                       6614      200                                       6962      210                                       7310      220                                       7658          Gear Change  RPM drop (change @7200)  RPM drop (change @8000)     -------------------------------------------------------------       1 -> 2         -2732 (to 4468)          -3035 (to 4965)       2 -> 3         -2499 (to 4701)          -2777 (to 5223)       3 -> 4         -2114 (to 5086)          -2349 (to 5651)
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #135 på: desember 07, 2011, 19:20:21 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Lurte på om jeg begynner og bli for gammel til og holde på og trimme/bygge om på gamle bobler helt til jeg leste denne linken her    http://www.bt.no/bilogmotor/article91871.ece 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							tmatre
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 879
								  Bosted: Rogaland - Klepp 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #136 på: desember 07, 2011, 20:03:48 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Hvorfor ikke CB spjellhus? http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=319$520 for et sett.... + litt tps og greier Eller T4 versjon av de Trond kjører med http://www.vwspeedshop.com/pages.php?pageid=11 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.  Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you." 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Roy Grelland
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 7733
								  Bosted: Nøtterøy 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #137 på: desember 07, 2011, 20:12:54 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Motorsykkel-spjellhus er lurt    Men er ikke 52mm litt i overkant? Jeg skal bruke et sett fra en 2006 GSXR600. De er 40mm innvendig, og tenkte jeg skulle bruke de på 2110cc oxyboxer også, men det var før jeg endret planene på den motoren. Har du noen formening om hvor mye flow du trenger, og hvor mye 52mm gir?  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Race-buggy
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 2840
								  Bosted: sørlandet 
								
								boblekameratene
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #138 på: desember 07, 2011, 20:24:56 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Race-buggy. black bullet-59 boble 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							BeetleBug
							
								Global moderator 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 5355
								  Bosted: Fornebo 
								
								Hvilken makalös manick
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #140 på: desember 07, 2011, 20:28:29 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							JPM har god erfaring med motorsykkeldeler på sine NA motorer.  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
  - Det er lettere å ape enn å skape - 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #141 på: desember 07, 2011, 21:01:06 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Spjellene til gsx1300 er koniske, de går fra 42 til 51mm. Ja jeg har sett på settet til CB, det ser greit ut det også.
 
  Make/Model: GSXR1300 (Busa) Year: pre 2002 ? Number of Tb: 4 Inside Diameter: 42mm at injector end, tappered from 51mm at air horn end Center-Center (left to right from behind): 80-80-80 Overall Length: 90mm Outside Diameter (intake): 55mm Outside Diameter (filter): 53mm Separate casting: Yes Injector Make/Model: Keihin, Flow Rate (45psi/100%): ? Fuel Rail Inside Diameter: PA66-G35 Additional Info: no secondary butterfly
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Roy Grelland
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 7733
								  Bosted: Nøtterøy 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #142 på: desember 07, 2011, 21:10:38 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							aha, da er jeg mer med, jeg bladde antakelig litt kjapt gjennom lista. Mine er 46mm i ene enden og 40 ned mot innsuga 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #143 på: desember 07, 2011, 21:43:15 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Men det jeg er usikker på er om de er store nok? For hvis en regner ut størrelsen på samme måte som halsringer på en forgasser bør jeg ha 46mm.
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Hot Owl
							
								Administrator 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 5697
								  Bosted: Østlandet 
								
								
								
								
								 
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #145 på: desember 07, 2011, 23:00:30 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Halsring utregning går vel på å klare å trekke bensinen ut... Nok depression liksom. Det er mye tjafs i en vanlig gasser, så flowen er lav i forhold til spjell størrelse. Det eneste som er negativt med store spjell er at økningen i åpent areal ikke er linjær... Jeg tror ikke det har så mye å si ved innsprut. Store spjell er nok heller ikke så kritisk med så stort volum. 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Speed is no substitute for direction 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #146 på: februar 22, 2012, 19:56:23 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Har nå montert på de nye dekkene, det ble mye bedre med litt mer gummi. 
											   Bilde 005 (Small).jpg (52.21 KB. 640x427 - vist 664 ganger.)  
											   Bilde 006 (Small).jpg (53.46 KB. 640x427 - vist 585 ganger.)   
						 | 
					 
					
						
							
								
									 
									
									 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Gaffel
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 865
								  Bosted: Fredrikstad 
								
								That's what she said..
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #147 på: februar 22, 2012, 20:16:11 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Fett =) 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Sonic
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 1919
								  Bosted:  
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #148 på: februar 22, 2012, 20:43:53 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Ser gott ut Geir , men rivstart   Mvh Erich  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							geir F
							
								Seniormedlem 
								    
								Innlegg: 397
								  Bosted: lyngdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #149 på: februar 22, 2012, 21:03:56 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Ja nå bygger jeg om bilen til og tåle rivstart 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	 |