juni 01, 2024, 10:48:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 17" felger på gammel boble..... Lange eller korte aksler? ET på felger osv??  (Lest 4742 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« på: februar 02, 2010, 09:17:34 am »

Må man ha lange drivaksler bak hvis man feks ønsker å kjøre feks 17" Escra på en senket 50 talls boble? Eller går det med de korte?  Og vet eventuelt noen her hva innpresset på Escra er?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: februar 02, 2010, 09:34:49 am »

kopiert fra vdub. til mannen med bukse vann? eller i bak lomma var det  Gliser

Litt teknisk info!

Felgene har ofset på ET42, og er ikke bolt-on på alle type 1 modeller.

Skal du bruke disse på en eldre Boble med korte drivaksler, bør du bytte til lange drivaksler.

Avhengig av høyde på bil foran, anbefales 2" smalnet forstilling ved moderat senking, og minimum 4" smalnet forstilling ved ekstrem senking. Ved standard høyde/lett senking kan man bruke standard forstilling. Husk at senking med senkespindler øker sporvidden ytterligere (ca. 25mm).
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: februar 02, 2010, 10:39:44 am »

Bruker du korte aksler bak kan du ikke senke så mye før dekka går i innerskjerm. Jeg har lange aksler og da smetter escra innenfor skjermkant med 225x45x17.

Fremme skal jeg ha 205x45x17 og 4 tommer kortere, men med CB spindler og skiver så det blir vel det samme som 2 toms korting det.
Loggført

1961 T1 - Custom
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: februar 02, 2010, 11:43:44 am »

Med andre ord er ET på disse felgene for høyt bak og "sånn passe" foran til bruk på min bil.... ET 42 betyr i praksis ca 135-140mm "backspacing" på en 7" felg tror jeg. Selvfølgelig litt avhengig av bredden på kanten som holder fast dekket. På en orginal 4" stålfelg til 5 bolt boble er det 98mm! Escra vil da ikke passe bak på bilen min med mindre jeg heiser den eller bytter til lange aksler. Da får jeg finne på noe annet Blunker Er litt sugen på noe større enn 15" men er ikke særlig sugen på å bytte aksler osv. Da får jeg vel heller se meg om etter noen felger med ulikt innpress som passer bedre. Boltsirkel er liksom litt mere min greie å endre på.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: februar 02, 2010, 12:51:46 pm »

Med andre ord er ET på disse felgene for høyt bak og "sånn passe" foran til bruk på min bil.... ET 42 betyr i praksis ca 135-140mm "backspacing" på en 7" felg tror jeg. Selvfølgelig litt avhengig av bredden på kanten som holder fast dekket. På en orginal 4" stålfelg til 5 bolt boble er det 98mm! Escra vil da ikke passe bak på bilen min med mindre jeg heiser den eller bytter til lange aksler. Da får jeg finne på noe annet Blunker Er litt sugen på noe større enn 15" men er ikke særlig sugen på å bytte aksler osv. Da får jeg vel heller se meg om etter noen felger med ulikt innpress som passer bedre. Boltsirkel er liksom litt mere min greie å endre på.

Du kan jo lage til noen enorme spacere  Kult

Jeg så vel i januar eller februar utgaven av Ultra VW at et firma skulle begynne å lage masse 17" felger i 5x205. flere av disse er vel uta allerede. Fuchs, brm og Radar var vel de jeg kom på i farten. Sikkert flere her som har lest om dette. Innpress er jeg ikke sikker på.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: februar 02, 2010, 14:32:28 pm »

En spacer er en gudegave for de som skal ha bilen sin mer raffinert enn slengisammenhyllevare-looken... hjulet sitter der du vil ha det, og ikke der det "ble"
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: februar 02, 2010, 14:55:00 pm »

En spacer er en gudegave for de som skal ha bilen sin mer raffinert enn slengisammenhyllevare-looken... hjulet sitter der du vil ha det, og ikke der det "ble"

Håper du forstod at det var en spøk...   Gliser

Empi, hvis trangen er stor bytter du jo enkelt til lange aksler og rør.
Loggført

1961 T1 - Custom
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #7 på: februar 02, 2010, 21:34:46 pm »



Her er litt 17" m/5-205.

http://www.airevo-wheels.com/

Per.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #8 på: februar 02, 2010, 21:57:09 pm »

Siden jeg er i besittelse av Martin's 16" touran stålfelger med dekk så blir nok dette basisen for noen egne senter sveiset fast i en 6,5" bane. Og da med ønsket innpress osv. Ser for meg en slags centerline-look bare i stål. Og kansje sorte?? Dette kan umulig bli særlig hyllevareaktig?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: februar 03, 2010, 14:04:08 pm »

Store hjul kan se j..lig fett ut på enkelte biler. Jeg digger denne som har Ford boltmønster med 17" foran og 18" bak fra Coy;


* Hjul1.jpg (170.28 KB. 800x600 - vist 523 ganger.)



* Hjul2.jpg (121.84 KB. 800x600 - vist 273 ganger.)



* Hjul3.jpg (116.62 KB. 800x600 - vist 290 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #10 på: februar 03, 2010, 14:46:29 pm »

Trist at disse var helsorte på eikene. Burde jo vært polerte "topper" på de....

 

Men så var det det med innpress igjen da. ET45= akselbytte....... Hmmm.
« Siste redigering: februar 03, 2010, 14:51:05 pm av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #11 på: februar 03, 2010, 14:58:20 pm »

Eller så får man jo Fuchs look i alle størrelser fra 15" til 22" med valgfri bredde og innpress


* billet_110_15inch.jpg (54.13 KB, 770x725 - vist 325 ganger.)
Loggført
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 08, 2012, 13:01:34 pm »

Store hjul kan se j..lig fett ut på enkelte biler. Jeg digger denne som har Ford boltmønster med 17" foran og 18" bak fra Coy;

[ Vedlegg ]

[ Vedlegg ]

[ Vedlegg ]

Mvh
BB

Dette er min smak, likte disse veldig godt! :-)
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!