april 18, 2021, 09:32:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776  (Lest 21844 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: februar 03, 2010, 22:54:05 pm »

Min første prosjekt tråd. Får håpe jeg kan holde den oppdatert.

Har lenge gått og lekt med tanken om en liten sprett av en motor siden jeg så en Finne kjøre 9ere med en notch... powered by a 1776ccm. Og ettersom nyttårsforsettet i år var å bruke mer tid på meg selv, kikket jeg gjennom restlageret av deler. Og fant noe som kunne ligne noe.
Regner med å måtte bytte ut endel komponenter underveis. Men ettersom jeg ikke benytter fancy greier som engine analyzer eller flowbenk blir dette prøv å feil metoden. Men en flau bismak kan jeg si at målet er å passere 300hk og 15000,- inkl bremsing.
Sist jeg hadde datasprut i bil var i 2001, så jeg er litt rusten. Håper bare sprutet virker nå da. Etter 9 år på hylla.

Korte trekk:
Orginal sveiset veiv med motvekter (wedgemated 8 stift).
Orginalt svinghjul.
God gammel AS 41 blokk
Empi H-beam
Cima/mahle stempler og syl (det svakeste leddet)
044 topper med 40/35 ventiler.
1,4:1 "no brand" Kina vippearmer
Fk-8 Kam std 108 lobesenter
CB tørrsump oljepumpe
BMW 75mm spjellhus
Vannkjølt intercooler
Electromotive Tec-2 med windows-mod. sprut

Motoren skal såklart på stripa SCC 2010. Baki den gamle gode ovalen min.


* DSC_0165 [1280x768].jpg (98.12 KB, 768x1155 - vist 466 ganger.)
« Siste redigering: februar 04, 2010, 19:14:10 pm av Jee » Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 03, 2010, 22:56:49 pm »

 Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4506
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: februar 03, 2010, 23:02:38 pm »

Hehe kult :-)
Blir en del nybygde turbo efi motorer på SCC 2010 gitt.
Gleder meg til å følge med
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 03, 2010, 23:10:41 pm »

Lukter WingPhangFoo turbo helt til hokksund??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 03, 2010, 23:22:09 pm »

Blokka fant jeg utenfor garasjen til en kompis for noen år siden. Den hadde stått ute, motoren var komplett, men uten luftfilter.. og den hadde stått der i vær og vind i 2 år. Kroner 100,- så var den min. Ikke trengte den linjeborring engang. Et godt kjøp med andre ord. Fikk med 3 liter vann på kjøpet.

(For de lokale. Den motoren som stod til venstre utenfor garasjen til Jon Georg  Rekker tunge )

Problemet var bare at den var så forbanna støgg å se på. Så jeg måtte jo bruke den selv. For stygg for salg.

Siden planen er MYE ladetrykk. Ville jeg ha en god forankring av pinneboltene til toppene. Var lenge inne på tanken å bruke stålplater under sylinderne. Men følte det var litt overkill. Så får heller ta det senere om det viser seg å være behov.
Casesavere med 14mm utv. og 10mm innvendig ble gjenget inn.
Satt samtidig inn såkalte shufflepins på midtre bærelager. For å forhindre forskyving. Dette anbefales ikke å gjøre på gamle blokker. Da deformeringen i magnesiumen er så stor at det er umulig og måle det opp 100%. Endte med at lagerbukkene forskjøv seg 3 hundredeler. Og jeg måtte kjøre gjennom linjeborrings staven på 0,5 overdim.
Oljesystemet blir også gjort om noe. Blokkerer ut hele det bakre systemet. Så jeg slipper det orginale stempelet i bakkant på motoren. Det totale oljetrykket vil heller bli styrt eksternt. Og bruke det fremre orginale oljestempelet som overtrykks ventil.
Borret også opp oljekanalene til kamfølgerne for mer olje ut gjennom støtstengene.
Tok så opp herligheten til å ta imot 90,5 sylinderne.

Måtte også lage et verktøy for å sette opp skjærestålet til linjeborreren.. Da de føkkings amerikanerne ikke skjønner at det er forskjell på 0,02 tommer og 0,5mm. Lets cut it 02... Når alle lager man får kjøpt er i 0,5mm.  Yeah right.


* DSC_0170 [1280x768].jpg (228.38 KB, 1155x768 - vist 465 ganger.)

* DSC_0176 [1280x768].jpg (164.58 KB, 1155x768 - vist 403 ganger.)

* DSC_0070 [1280x768].jpg (207.47 KB, 1155x768 - vist 348 ganger.)

* DSC_0069 [1280x768].jpg (240.6 KB, 1155x768 - vist 386 ganger.)

* bilde(4).jpg (131.67 KB, 800x600 - vist 389 ganger.)

* bilde(2).jpg (176.28 KB, 800x600 - vist 493 ganger.)
« Siste redigering: februar 06, 2010, 20:32:05 pm av Jee » Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 04, 2010, 01:24:28 am »

Moro med flere tråder der dette med måling og maskinering blir illustrert. Blir moro se hvor dette bærer hen. Er ikke noe fan av tvangsforing, men det er jo der kreftene ligger til syvende og sist. EFI derimot... Fuck yeah! Sikkler på å lodde skvetteboks snart, mest pga. tenningsmulighetene. Det lukter jo tenningsbank til og fra månen av en std.-fordeler sammen med litt fylling av sylinder...

Stå på, og oppdater hyppig! Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5354
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: februar 04, 2010, 09:21:26 am »

Spennende, blir morro å se deg ratte dette nedover stripa  Osteaktig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 04, 2010, 09:22:32 am »

stakkars , stakkars. girkasse....   Trist
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 04, 2010, 10:36:24 am »

Morro!

Håper stinger`n blir konvertert til å passe på turbo`n  Kult

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #9 på: februar 04, 2010, 10:46:53 am »

stakkars , stakkars. girkasse....   Trist
Henger meg på denne Glad :)Enda mer pulver og kanskje enda raskere giring (if possible) Hører det knase allerede Glad
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5680
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: februar 04, 2010, 14:44:10 pm »

Du satser på turbo igjen, selv om gassermotoren din går bedre enn den gamle Blunker Gliser
Rått arbeide på det verktøyet du har laget.... SNYGGT!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 04, 2010, 22:52:31 pm »

Lukter WingPhangFoo turbo helt til hokksund??

Lukter kun fis jeg..  Blunker  Men blir nok en kineser etterhvert. Må bare prøve ut noen av de turboene jeg har på hylla. Må bygge meg opp litt erfaring før jeg begynner å shoppe.

Stingeren blir dessverre pensjonert intill videre. Men får prøve å finne på noe annet gøy  Rekker tunge

Går til innkjøp av ennå en Weddle-innmat type 1 kasse til sesongen. Med synkro ringer denne gangen. Må lære meg å kjøre bil på nytt. Kjører jo bare automat i jobb og privat. Og lærer ikke å gire med proringer  Øyerulling

NA motorer er gøy. Men blir fort dyrt når det skal yte noe. Pris pr hest over 200hk på en NA type 1 er DYRE... Så da prøver vi turbo igjen.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 06, 2010, 19:37:02 pm »

Så var det toppene sin tur.

Kjøpte disse fra CB for noen år siden. "Bare" som det heter i uniten. Det vil si råe og ikke klare til bruk. Et trist syn. Som jeg såklart ikke tok bilde av. Glemmer kamera hele tiden.

Støpen heter 044 som er den beste "orginal" toppen å få. God kjøling og masse gods å jobbe med. Begynte med å skyte ut styringer, før portingen satte i gang. Det var mye å gjøre. Da de råe toppene kun har blitt voldtatt med en fres der ventilsetene skal være. Med kanter opp til 4 mm på det værste.

Bruker luft rett-fil og diverse freser. Går over til slutt med "flapper" disk til samme maskin. Får da en litt finere overflate enn Proffe portere gjør. Men bruker det jeg får tak i.

*  (236.97 KB. 1354x900 - vist 306 ganger.)

8 Timer senere. Endelig fornøyd. Og duverden hvor iriterende det er med alu svevestøv i øya  Osteaktig

*  (200.66 KB. 1354x900 - vist 444 ganger.)

Styringen var unødvendig butte. Så det ble en runde i dreibenken. Etterpå ble jeg såklart mobbeoffer. "hvorfor" har du puttet patronhylser inni her" ble hørt gjentatte ganger..

*  (135.44 KB. 1354x900 - vist 422 ganger.)

Ettersom setene ikke var slått helt ned ved montering. Takk for den CB. Måtte full setejobb påberegnes. Fikk da slipt meg helt ned til setene rundt hele. Så det ble null kanter i forbrenningsrummet. Noe som irriterer meg grønn på alle andre topper. Til og med MS230 har kanter rundt setene. Unødvendig.
STOR TAKK TIL PÅL som trekker i de rette snorene, så jeg får gjort jobben som jeg vil. Jeg er utrolig takknemlig.  Blunker  Å bruke en Mira fres som dette er porno.

*  (195.86 KB. 900x1200 - vist 444 ganger.)


*  (180.06 KB. 900x1200 - vist 320 ganger.)

Og slik ble det.. til slutt.

*  (251.46 KB. 1354x900 - vist 529 ganger.)




« Siste redigering: februar 06, 2010, 19:38:48 pm av Jee » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 06, 2010, 19:52:41 pm »

Så var det sylinderne sin tur. Normale Cima/mahle greier er ikke lagd for det jeg har håp om å utsette det for. Så de forbedringer jeg kan gjøre... Gjør jeg. Stemplene er så langt urørte. Selv om jeg har noen planer der også.
Sylinderne derimot trenger powersleeves. Dvs en stål ring presset utenpå for å hjelpe til med å holde på trykket. Og siden de tøffeste gutta i Norge akkurat nå bruker kobberringer (Les Stian, Roar og Jøran  Kult ). Sier jeg OK med litt fårete blikk og gjør det samme.
Problemet er bare... ved så stor borring som jeg nå vil få i toppene. Vil komme godt utpå pinnebolthullene. Og kobberringen kan lekende lett smette ut her ved belasting. Jeg valgte da og legge powersleev'n 1mm over sylinderkanten. Så kobberrringen på 1,2mm har støtte i ytterkant.

* DSC_0273 [1280x768].jpg (153.08 KB. 1155x768 - vist 311 ganger.)

Ikke heng dere opp i at CB's kobberinger ikke passer til 90,5 borring innvending. Selv om de selger den som det.  Tvilende  ..Passer sikkert 92mm bor bedre

* DSC_0275 [1280x768].jpg (141.07 KB. 1155x768 - vist 293 ganger.)


* DSC_0276 [1280x768].jpg (182.55 KB. 1155x768 - vist 314 ganger.)


Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1788
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #14 på: februar 06, 2010, 19:57:52 pm »

Flott Erik , synes det er på tide noen påpeker amrikanske deler som ikke alltid er " bolt on "!!
Dette blir spennede ..
Mvh
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 06, 2010, 20:07:32 pm »

Når det var gjort. Var det klart for å borre toppene. Og krympe forbrenningsrommet en smule. Mener å huske det var oppimot 70cc når det var klart. Jeg setter nå opp motoren med 7,5 i statisk kompresjon. Får heller øke etterhvert. Målet er jo 3 bar  Øyerulling
Borret de til 1mm større enn en 94 sylinder. Så om jeg ønsker og bruke toppene til noe annet senere, er ikke alle broer brendt. Selv om de mest sannsynlig får en voldsom død dit de skal.
Deilig med stort fresebord. Mye større kontroll på at at begge topper blir like dypt maskinert.

*  (244.29 KB. 1354x900 - vist 368 ganger.)

Husk briller  Kult

*  (193 KB. 1354x900 - vist 305 ganger.)

Siden jeg ikke er ansatt på noe heftig verksted, eller har en skole eller ungdomssenter  Blunker i ryggen har jeg ikke råd til noen digitalutrustning. Og stole på graderingene på sveivene er også vanskelig med 30 snurr pr vei. Har da satt opp et mikrometer som kun følger høyden på fresen. Som fint sier ifra når jeg er fremme. ..På hundredelen. Blir ikke bedre enn akkurat.

*  (190.38 KB. 1354x900 - vist 327 ganger.)

Å så var det neste...

*  (247.32 KB. 1354x900 - vist 350 ganger.)






« Siste redigering: februar 06, 2010, 20:09:37 pm av Jee » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 06, 2010, 20:14:10 pm »

Det er det som er synd... at det er bolt on. Ting passer rett på. Men er dritt. Også klager vi stort etterpå når det ikke gir ønsket effekt  Osteaktig
Når det er sagt må jeg si at disse toppene kostet 230 dollar stykke. Latterlig. selv om det er halvfabrikat.
Flott Erik , synes det er på tide noen påpeker amrikanske deler som ikke alltid er " bolt on "!!
Dette blir spennede ..
Mvh
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 06, 2010, 20:21:54 pm »

Siste oppdatering for dagen.
Toppene måtte tas opp for doble ventilfjærer. Nå kunne jeg spent det hele i fresen og klokket meg inn riktig...brukt masse tid.
Men etter inspirasjon fra Knasten... eller var det Knotenblech som lagde eget verktøy til formålet. Kunne ikke jeg være noe dårligere.
Man tager en gammel avkappet ventil, en 8mm mutter og en knekt bor. Sliper borret flatt som et skjær. Sveiser det fast i mutteren. Mister det hele i gulvet noen ganger fordi det er vankelig å holde en mutter og sveise i den samtidig  Øyerulling. Sveiser så fast mutteren i ventilen. Fortsatt vanskelig å holde.. for nå er det varmt i tillegg.  Rekker tunge

Resultatet er et verktøy jeg IKKE er stolt av. Men du verden... det virket. Inn i søylebormaskinen. Tok omtrent 10 sekunder på ventil. Smilte resten av den dagen.


*  (193.23 KB. 1354x900 - vist 556 ganger.)


*  (211.6 KB. 1354x900 - vist 447 ganger.)

Loggført

vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #18 på: februar 06, 2010, 20:24:05 pm »

Flink du Erik Glad moro å lese Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #19 på: februar 06, 2010, 20:34:58 pm »

det der er tøft  Sjokkert
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1788
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #20 på: februar 06, 2010, 20:40:09 pm »

Ser ut som en gammel Bridgeportbenk .. topp vertøy ..
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 06, 2010, 21:00:46 pm »

Skulle ønske det var en Bridgeport. Med selve fresemotoren over. Men denne har motoren innebygd. Merke NOVAR. 2,3 tonn. Fraktet hjem på tilhenger bakpå bilen.. i rushen gjennom oslo. Tror det er det mest ulovlige jeg har gjort noen gang. Stod å svaiet... vi la faktisk en slagplan om at vi måtte stikke av hvis den veltet av  Øyerulling    Sånn er det når man stoler på selger om at den ikke veier en kilo mer enn ett tonn.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 06, 2010, 21:33:33 pm »

.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1788
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #23 på: februar 06, 2010, 22:06:13 pm »

 Gliser Gliser
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: februar 07, 2010, 03:01:46 am »

Gromt med høyt kreativitetsnivå! Likte måleuret på fresen og det improviserte freseverktøyet for dobble fjærer. Det er jo akkurat dette som er å bygge motor! Happy for at du viser til arbeidet ditt med illustrative bilder.

Angående portingen av toppene: Jeg synes det så ut som at du tok mye gods i overkant av porten (er det dette man kaller taket?). Type "line of sight" ned til ventilen. Er dette noe du har god erfaring med? Nå er det kanskje forskjell mellom tvangsforing og sugis på denne biten også?

Stå på, og gleder meg til videre utvikling av prosjektet Osteaktig
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 07, 2010, 11:51:46 am »

Kanalene i toppene er "litt" hemmelige. Ikke fordi jeg er spesialist på område, og redd for kopiering. På ingen måte. Men fordi det finnes så mange internett teorier der ute, og ingen vits å inngå noen diskusjon over dette. Da denne typen porting har funket godt for meg tidligere.

Har ikke bare tatt i "taket" på porten. Men stort sett alle steder. Spesiellt på eksos siden.

Gode kanaler er like viktig på både sug og ladetrykk. Men en turbomotor trenger ikke like store kanaler og ventiler. Ikke så kresen med andre ord. Pluss at en stor innsugsventil kan få problemer med å lukke under voldsomt ladetrykk. Når den må jobbe seg mot trykket.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: februar 07, 2010, 15:37:32 pm »

Ja. Jeg har jo også gjort meg opp noen teorier om hvordan en innsugs- og eksosport bør se ut, og dette fraviker jeg naturligvis ikke før jeg har testet det ut litt. Første portinga jeg gjorde tok jeg også mye ut av taket, men har følelsen av at det ikke er helt ideelt. Derfor jeg lurte litt på om du hadde god erfaring med å ta mye i taket da dette strider litt med det bilder jeg har gjort meg opp. Klart, vi som bygger sugemotorer må hente ut så mye som mulig med finjusteringer og nøye dimensjonering...

Har aldri tenkt over at høyt ladetrykk kan skape ventilflyt, men det virker jo sannsynlig mtp. kraften (ladetrykket) som fungerer  på arealet til en større innsugsventil.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #27 på: februar 08, 2010, 19:26:26 pm »


 Men en turbomotor trenger ikke like store kanaler og ventiler. Ikke så kresen med andre ord. Pluss at en stor innsugsventil kan få problemer med å lukke under voldsomt ladetrykk. Når den må jobbe seg mot trykket.

Dette hørtes ut som enda en internett-teori..
Ventilen vil få mere hjelp til å lukke ved stort ladetrykk, fordi arealet ,på ventilen, mot sylinderen er større. Summen av trykket i sylinder og innsug er jo tilnærmet like stort når ventilen lukker. Innsuget har mindre tversnitt, enn sylinderen, og dermed høyere hastighet. Dette fører til lavere statisk trykk i innsug enn i sylinder. Blunker (Hvis kammen er noenlunde riktig da)

Men motorprosjektet ser utrolig bra ut. Gleder meg til å følge tråden videre.

« Siste redigering: februar 08, 2010, 19:44:49 pm av pungar » Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #28 på: februar 08, 2010, 19:38:54 pm »

Det er jeg uenig i....
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1788
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #29 på: februar 08, 2010, 19:56:13 pm »


 Men en turbomotor trenger ikke like store kanaler og ventiler. Ikke så kresen med andre ord. Pluss at en stor innsugsventil kan få problemer med å lukke under voldsomt ladetrykk. Når den må jobbe seg mot trykket.

Dette hørtes ut som enda en internett-teori..
Ventilen vil få mere hjelp til å lukke ved stort ladetrykk, fordi arealet ,på ventilen, mot sylinderen er større. Summen av trykket i sylinder og innsug er jo tilnærmet like stort når ventilen lukker. Innsuget har mindre tversnitt, enn sylinderen, og dermed høyere hastighet. Dette fører til lavere statisk trykk i innsug enn i sylinder. Blunker (Hvis kammen er noenlunde riktig da)

Men motorprosjektet ser utrolig bra ut. Gleder meg til å følge tråden videre.


Det er jeg enig i .
Mvh
Loggført

1303 Cab -75 , Race -65 bug
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!