april 27, 2024, 11:23:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Restaurering variant type 3  (Lest 5642 ganger)
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« på: november 26, 2015, 23:56:19 pm »

Hei

 Har startet på restaurering av min onkels type3
Trenger tips hvor det er likest å få tak i deler.
Trenger alle lister/pakninger på dører/ruter,bremser,dempere og div annet stæsj.
Sitter en 1600ccm motor på 54 hk i denne.
Noen enkle tips om hvordan man får litt mere futt i denne?
Den skal plukkes helt ned og overhales

Bernt

* DSC_0248_1.jpg (73.7 KB. 800x450 - vist 277 ganger.)

* DSC_0322.jpg (67.24 KB. 800x450 - vist 280 ganger.)

« Siste redigering: november 28, 2015, 14:03:10 pm av Bernt » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 27, 2015, 00:09:08 am »

Helt ned og overhaling..

Fortsatt 1600: kam, porte topper, eksos og forgassere. 100hk går fint å få til.

Større motor så er valgene MANGE fler, og eneste begrensning er fantasi og lommebok..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #2 på: november 27, 2015, 16:20:20 pm »

Finnes det en annen motor med mere effekt, som det er bedre å satse på da?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 27, 2015, 16:29:38 pm »

Som passer rett i? Nei. Muligens noe type4 motor, men der har ikke jeg full oversikt
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #4 på: november 28, 2015, 00:30:59 am »

Kult att du begynner på Type 3! Dette er gode biler  Blunker

Ser 2 biler på første bilde, er ene delebil?

Mye rust?

Angående motor som uansett skall plukkes ned å overhales. Jeg har selv satt kun et 1641ccm kit på min og merker da litt forskjell!
Gjetter på ca 60hk... Det er ikke all verden, men fungerer veldig fint i en bruksbil!

Skulle du oppgradert så må du uansett forbrede deg på å bruke noen kroner. Som Erlend skriver så kommer du langt med kam, porting, gassere osv.
Hadde det vært min motor så hadde jeg gått for 2 dobble 36-40 IDF/drla, portet og plana toppene for høyere komp og en mild kam Feks Engle 110. Ballansert veiv...  Skulle du ha varme i bilen (som jeg anbefaler!!) så hadde jeg kjørt med orginal exsos. I tilleg så koster god oppgraderings exsos mye til type 3, med mindre du går for billigste jalla anlegg... Og viktig! (dette vet du kanskje) Husk alt av orginal kjøleblikk/ gummi deler! Den store luftbelgen helt bakerst er svært viktig! Bruk også termostat...

Andre alternativer er selvfølgelig type 4 motor. Står litt om dette rundt på nettet. blir da noe ommbygging/modifisering.
En annen er jo feks 2,1 WBX. 112 hk. disse motorene passer veldig fint baki en type 3, MEN da må du jo legge opp vannrør og montere radiator.....

Er lommeboka stor nok så kan du jo velge å vrake. Har du først begynt så har det lett for å balle på seg og penga forsvinner uansett Rekker tunge

Lykke til med både bilen og motoren!  Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #5 på: november 28, 2015, 15:06:55 pm »

Ha har to 71 mod.
Den lyseste er den som skal restaureres(min onkel kjøpte den ny i 71)
Var sørom å kjøpte delebil i sommer, da jeg manglet litt interiør,gearboks og noen deler til forstilling
Litt rust nede på for/bakskjermer. Lite rust i gulv.
Hva snakker vi om i pris på forgassere,kam,porting/planing av topp ca da?
Loggført
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #6 på: november 28, 2015, 15:25:25 pm »

Vart litt garasjearbeid i dag.
Pussing av bunn Glad

Må fram med Esab`n en liten tur ja

God Hælg Gliser


* DSC_0334.JPG (16.52 KB, 800x450 - vist 302 ganger.)

* DSC_0334.JPG (64.59 KB, 800x450 - vist 279 ganger.)

* DSC_0335.JPG (65.23 KB, 800x450 - vist 296 ganger.)
Loggført
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #7 på: januar 16, 2016, 00:31:41 am »

Litt oppdatering
Da er understell,for og bakstilling sandblåst og lakkert
Holder på å montere sammen forstilling, og lurer litt på senking av bilen fram/bak
Hvor mye må man justere? Sjokkert
Innersiden eller yttersiden?
Ønsker en lav bil det gar an å bruke daglig

Gode råd motas med takk Gliser

Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: januar 16, 2016, 12:26:05 pm »

har ikke rørt type 3 men youtube er en gullgruve på instruksjonsvideoer på senk m.m.

Lykke til med restaureringen , ser bra ut Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #9 på: januar 16, 2016, 19:28:01 pm »

Har sett litt på YouTube,  men finner ingen med god
 forklaring hvor mye hvert hakk utgjør.
Noen som har en link til en god video?
Min forstilling har vært helt demontert.
Har fått fortalt at nedre arm framme skal ha en vinkel på 39 grader originalt?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #10 på: januar 16, 2016, 22:42:34 pm »

Hvis det er samme antall splines på torsjons stavene bak som på Bobla og avstanden fra torsjon taven til spindelen  er nogen lunde lik kan du vel bruke denne tabellen http://www.volksworld.com/tech-guides/technical-information/vw-rear-suspension-adjustment-chart-9673

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 17, 2016, 04:28:00 am »

Senk et ytre hakk foran først du. Ikke rør noe bak.  Kjør litt og se hvordan det er.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #12 på: januar 26, 2016, 21:08:41 pm »

Da vart varianten justert ned 1 hakk fram,uendret bak.
Får se hvor mye det utgjør når den blir ferdig montert.

Understellet er straks ferdig montert.
Venter bare på nye skiver/tromler,så er den tilbake på hjula Gliser

Så til dagens problem:
Har begynt nedpussing av karosseri.
Begynte å slipe ned innerskjermer med vinkelsliper med stålbørste
DET TAR VELDIG LANG TID,OG MANGE STÅLBØRSTER!!!!!!!! Trist Trist

Noen som har gode forslag for å fjerne maling og rust?
Noen som har erfaring med Sodablåsing?


Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 26, 2016, 21:44:42 pm »

Alt annet en stålbørster.... Det blir dyrt også. Har ikke erfaring med soda, men du er nok inne på noe...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #14 på: februar 03, 2016, 18:24:21 pm »

Startet med soda/Sandblåsing av karosseriet no.
Fant fort ut at min kompressor var litt for liten. Trist
Noen som har tips om hvor jeg får kjøpt billig og bra kompressor?
Helst minimum 100l tank og 4hk eller mer.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: februar 03, 2016, 23:35:10 pm »

Veit at noen heller kjører 2 mindre kompressorer, enn å kjøpe en stor. Du bør vel ha 3-400 l totalt.

Ville f.eks. vurdert den som heter 400 på denne sida:

http://www.moeco.no/subdet9.htm
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #16 på: februar 08, 2016, 15:14:11 pm »

Følger denne Glad

Gratulerer med überkuul bil. Denne ser ut til å være rustfri i forhold hvordan min Fastback var når den ble påbegynt Gliser
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #17 på: juli 11, 2016, 22:29:04 pm »

Liten oppdatering.

Lenge siden sist, men har gjort litt i det siste da
Understell/karosseri montert i lag, og sandblåst hele karosseriet.

Prøvd meg på lakkering an bagasjerom framme.

Syregrunning,2lag grunning og så 1 lag fin oransjefarge Gliser

Skal prøve å få sparklet karosseriet neste uke.
Så lakkering Gliser

Har prøvestartet motoren (bare på gulvet)
Måtte ny bensinpumpe til, før den startet relativt lett.

Sikkert ikke vert startet siden 2004/2005.
Loggført
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #18 på: juli 11, 2016, 22:38:49 pm »

Glemte av bildene..... Gliser

* DSC_0090.JPG (81.16 KB. 800x450 - vist 234 ganger.)

* DSC_0184.JPG (36.29 KB. 800x450 - vist 206 ganger.)

Loggført
Bernt
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted: Fosen Trøndelag



Vis profil
« Svar #19 på: juli 11, 2016, 22:42:11 pm »

Litt flere bilder...

* DSC_0167.JPG (27.34 KB. 800x450 - vist 209 ganger.)

* DSC_0189.JPG (44.22 KB. 800x450 - vist 199 ganger.)

Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #20 på: juli 11, 2016, 23:09:22 pm »

Godt jobba! Blir staselig bil dette  Blunker
Og 70talls knæssj farver er kult!  Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 12, 2016, 14:46:25 pm »

Tommel opp :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!