mars 29, 2024, 10:38:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776  (Lest 27780 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #60 på: september 15, 2011, 12:37:23 pm »

Bare MÅ skrive noe for å forsikre meg om at oppdateringer i tråden kommer med når jeg trykker på "Vis nye svar på dine innlegg" feltet!

Dette er spennende og interesant lesning for en som har maur i fingrene og begyner å bli lei av å kun senke Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #61 på: april 16, 2012, 10:48:10 am »

Nå må jeg bare.. Og fant ut at kamvalget jeg tenkte å bruke blir litt i slappeste laget.

Kikket lenge ned i lommaboka for å få JPM til å lage en kam til meg. Men den ble aldri enig. Så en forespørsel ble sendt til Engle. Og jo da. De kunne slipe en custom kam til meg. Med matching kamfølgere skulle de ha $154 for jobben. Valget ble da enkelt.

Denne er nå på vei over dammen med TNT av alle ting. Velger å holde specs litt hemmelig før alt er testet ut. Men det går i en relativ normale kamprofil med 112graders lobe senter.

På tide å få satt sammen denne motoren  Osteaktig
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #62 på: april 16, 2012, 11:04:31 am »

LIKE Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #63 på: april 16, 2012, 11:27:07 am »

Dette var en lur og rasjonell approach! Er dog veldig synd at du ikke kan skryte på deg en "JPM-kam" i motoren din...
Synes du går på kraftig kompromiss med kulhetsfaktoren nå, Erik Osteaktig
But hey, du bygger fortsatt mopedmotorer^2 slik som alle andre VW-byggere på internasjonal basis gjør...

Love it! Gliser

Hva slags kamfølgere er det du får med i det matchede kitet?
Kult med 112* i lobeseparasjon. Kan virke som at du ønsker å flytte fyllingen nedover spekteret ved å ha en mer medgjørlig overlapp.
Kan det stemme med tankesettet ditt rundt turbobruk?

Jeg har ordnet emner til deg btw. Står en 25cm lang "stokk" her på rundt 100mm i diameter Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #64 på: april 16, 2012, 11:56:59 am »

Er det ikke noe slikt som dette:

Lobe separasjon:

Mindre                                                             Mer

Flytter momentet ned i spekteret                         Flytter momentet opp i turtall
Øker maks moment                                            Reduserer maks moment
Smalere spekter                                                Bredere spekter
Høyere sylinderstrykk                                         Mindre sylindertrykk
Øker sjansen for tenningsbank                             Reduserer sjansen for tenningsbank
Øker komp                                                       Reduserer komp
Mindre vakumsignal                                           Økt vakumsignal
Ventil overlap øker                                            Ventil overlap reduseres
Ventil til stempel avstand reduseres                     Ventil til stempel avstand øker

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #65 på: april 16, 2012, 12:15:49 pm »

Separer eksos- og innsugslobe mer fra hverandre (høyere LC) = snillere og mer medgjørlig overlapp. Fører til at en ikke setter den sammen mengde innsugsluft i bevegelse ved overlapp, hvor det er større sjanse for at en ikke blåser like mye luft opp i innsugskanalen før stemplet vender.
Da slipper luftstrømmen å reversere når stemplet er på vei nedover. Dette må selvsagt også times med gradering av kammen. Mer forskud flytter jo effekten oppover, men gir en dårligere gange på lavere turtall av samme årsak - reverseing av flow på innsugssiden.

Her er det tydeligvis flere teorier ute og går Øyerulling
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #66 på: april 16, 2012, 18:46:09 pm »

Bra Erik, dette er moro prosjekt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #67 på: april 17, 2012, 09:00:19 am »

Er ingen ekspert på alle endringer høyere LC gir. Men det er jeg er ute etter, som jeg vet. Er mindre uforbrent bensin i eksosen p.ga kortere felles åpningstid på ventilene. Fordeler med dette er høyere eksostemp og bedre drifstoff økonomi. Vil også gi noe høyere effektiv kompresjon p.ga det samme. Om registeret i kammen endres har jeg rett og slett ikke peiling på  Osteaktig. Jeg får ta det som det kommer. Motoren kommer sannsynligvis til å jobbe i område 4000-8500rpm etter kamvalg og turbostr.

Synes det er vel så kult med en spesialkam fra et så gammelt firma som Engle. Hva som er spesiellt med Kamfølgerne er jeg usikker på. Sikkert ingenting  Osteaktig. Men kunne likesågodt kjøpe de sammen med kammen når pakken var på vei over dammen. Synes det bare var så kult at de ville gjøre det... Og prisen var det absolutt ingenting å si noe på.

Har kun dårlig erfaring med dyrere kamfølgere som Scat lube a lobe. Og synes JPM sine har alt for liten "hatt" til anlegg mot kam. Så putter inn det som er nærmest hånden som regel. Er umulig å si holdbarhet ved visuell og hardhetstest. Kommer mer ann på olje kvalitet og fjærtrykk.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #68 på: april 17, 2012, 09:03:10 am »

Er ingen ekspert på alle endringer høyere LC gir. Men det er jeg er ute etter, som jeg vet. Er mindre uforbrent bensin i eksosen p.ga kortere felles åpningstid på ventilene. Fordeler med dette er høyere eksostemp og bedre drifstoff økonomi. Vil også gi noe høyere effektiv kompresjon p.ga det samme. Om registeret i kammen endres har jeg rett og slett ikke peiling på  Osteaktig. Jeg får ta det som det kommer. Motoren kommer sannsynligvis til å jobbe i område 4000-8500rpm etter kamvalg og turbostr.

Synes det er vel så kult med en spesialkam fra et så gammelt firma som Engle. Hva som er spesiellt med Kamfølgerne er jeg usikker på. Sikkert ingenting  Osteaktig. Men kunne likesågodt kjøpe de sammen med kammen når pakken var på vei over dammen. Synes det bare var så kult at de ville gjøre det... Og prisen var det absolutt ingenting å si noe på.

Har kun dårlig erfaring med dyrere kamfølgere som Scat lube a lobe. Og synes JPM sine har alt for liten "hatt" til anlegg mot kam. Så putter inn det som er nærmest hånden som regel. Er umulig å si holdbarhet ved visuell og hardhetstest. Kommer mer ann på olje kvalitet og fjærtrykk.

 Gliser Skarr'u bry deg om forbruk altså?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #69 på: april 17, 2012, 09:29:42 am »

Ang løftere så er det jo av en viss betydning at Engle bare går god for sine egne løftere mener nå jeg. Så jeg har også begynt å bruke Engle sine sammen med Engle kam. Så får tiden vise om det er lurt..  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #70 på: april 17, 2012, 09:51:19 am »

Gliser Skarr'u bry deg om forbruk altså?

Dårlig rå vettu  Osteaktig

Motoren jeg bruker i dag forbrenner jo ca 5 liter på 10 drag.. Og allerede der er budsjettet sprengt  Kult
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #71 på: januar 23, 2013, 10:49:59 am »

Nå måtte jeg gjøre noe for meg selv til en forandring. Har jo helt glemt at dette egentlig er en hobby. Og er redd jeg fort kan bli lei.

Og fikk da gjort litt på dette prosjektet som nå er to år på overtid. Og budsjettet er sprengt da doble vannkjøte IC er handlet inn. Holset HX35 og MS3 MX med 4 coils setup.

Shortblokken er nå endelig satt sammen for siste gang. Blokka fikk en runde til i fresen da jeg ikke ville dreie sylinderne for å få ønsket vendehøyde. Kan nå montere stock sylindre rett på om det blir noe brekkasje. Vendehøyde 1,25 på alle 4 sylindre.


* rsz_1rsz_1rsz_rsz_1776_030.jpg (118.6 KB. 375x564 - vist 360 ganger.)


Stempelen fikk en runde i dreibenken for litt kopiering av Wisecos design. Gjør dette for at det skal være mindre gods å ta tak i om det skulle bli for trangt og varmt. Referer til rillene på toppen av stemplene.


* rsz_1776_028.jpg (100.02 KB. 752x500 - vist 371 ganger.)


Har alltid irritert meg over designen på sumplokket på type 1. Får jo aldri ut all oljen. Og blir masse klin hver gang lokket skal av. La det derfor i pressa og sveiset på nye gjenger til tappeplugg.


* rsz_1776_039.jpg (81.1 KB. 752x500 - vist 340 ganger.)


Siden jeg ikke har bestemt meg for design på øvre del av innsug. Ble disse kappet i to og nedre del matchet til toppene. Jeg kan nå montere toppene og vite at matchingen er 100%


* rsz_port.jpg (29.66 KB. 508x398 - vist 270 ganger.)


Nå skal sylinderne og topper på for siste gang før den startes. Men jeg står og lurer på hvilke kryssbolter jeg skal bruke. Lette og tynne eller tykke og tunge. De tynne er cb's lightweight 1213. Noen erfaringer?


* rsz_1776_033.jpg (104.37 KB. 752x500 - vist 243 ganger.)


Toppene ble satt opp med 170 psi i sete etter matching av forskjellige brukte sett med ventilfjærer. Det positive med at de er brukt er at de vil holde dette fjærtrykket litt lenger enn ett nytt sett.

Regner ikke med at denne motoren blir fullført innen kort tid ennå. Men har da kommet litt lenger Blunker

« Siste redigering: januar 23, 2013, 10:58:01 am av Jee » Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #72 på: januar 23, 2013, 12:26:54 pm »

steike dette blir moro erik. ang kryssbolter så er vel lettere=bedre sålenge de ikke går i stykker? har noen hørt om noen som har ødelagt kryssboltene sine?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #73 på: januar 23, 2013, 12:58:16 pm »

Er brekkasje jeg er redd for. Pat på CB får ha siste ordet.

Ellers var det ett step tilbake her nå. Kun 1mm fra coilbind med nye kammen. Så da får det bli nye fjærer også..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #74 på: januar 23, 2013, 13:07:44 pm »

Pssst: et lite tips fra denne kanten: motorvarmer!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #75 på: januar 23, 2013, 13:13:39 pm »

Psst! Tørrsump.  Osteaktig

Også har de motorvarmerlokkene gjengene opp i lokkene på de jeg har. Blir en kant der også.. Nå har jeg ingen kant. Men om oljen renner ut av den flate sumpen er ett helt annet problem. Vurderte en stund og støpe igjen sumpkantene i blokka. Men lot det være for nå..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #76 på: januar 23, 2013, 13:16:34 pm »

Psst! Tørrsump.  Osteaktig

Ah... du er en av de  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #77 på: januar 23, 2013, 14:07:36 pm »

pssst: logmech har oteva fjærer til en rimelig penge
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #78 på: januar 23, 2013, 16:37:03 pm »

tøft detta
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #79 på: januar 23, 2013, 19:03:37 pm »

Jeg har hørt det er kult å kappe fjærer Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
el mecco
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Kolbu, Østre Toten.


Vis profil

« Svar #80 på: januar 24, 2013, 10:57:47 am »

Jeg har tydelig vis ikke brukt nok tid til å se på prosjekt trådene, denne hadde jeg ikke sett før!

Blir moro se deg med turbo motor Jee!! Til sommeren??  Gliser
Loggført

Part of team ProTurbo Vw.
Shit happens, but why does shit happen to me.
#fuckc4ncer #dre4mscometrue
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #81 på: januar 25, 2013, 00:18:07 am »

Dagens kveldsøkt resulterte i "gas ports" bak øvre stempelring. Det som oppnås, er bedre stempelringtetting over 6500 rpm.

* rsz_1776_038.jpg (82.78 KB. 752x500 - vist 324 ganger.)


* rsz_bilde.jpg (31.91 KB. 448x600 - vist 292 ganger.)

« Siste redigering: januar 25, 2013, 00:23:59 am av Jee » Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #82 på: januar 25, 2013, 00:25:06 am »

Dette har jeg ikke sett noen gjøre før. Kult
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #83 på: januar 25, 2013, 01:01:54 am »

Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.

Gjorde dette mest fordi jeg kunne. Har ingen aning om jeg trenger eller ikke  Osteaktig
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #84 på: januar 25, 2013, 07:10:11 am »

Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.

Sot er ikke et problem med E85
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #85 på: januar 25, 2013, 07:26:59 am »

Meget imponert Erik!
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #86 på: januar 25, 2013, 09:51:26 am »

Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.

Gjorde dette mest fordi jeg kunne. Har ingen aning om jeg trenger eller ikke  Osteaktig
Spørs hvordan man kjører "daily drivern" det Gliser

Kult triks. Kanskje jeg må finne en drill og frese over mine stempler også  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #87 på: januar 25, 2013, 10:55:51 am »

Vil ikke anbefale frihånd. Prøv på ett gammelt stempel først isåfall. Borrer med 1,5mm bor. Og deler inn med deleskive. Viktig med rett dybde også. Men absolutt doable... Om det har noen hensikt er en annen sak Glad
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #88 på: januar 25, 2013, 22:50:32 pm »

 Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #89 på: januar 25, 2013, 23:53:05 pm »

Vil ikke anbefale frihånd. Prøv på ett gammelt stempel først isåfall. Borrer med 1,5mm bor. Og deler inn med deleskive. Viktig med rett dybde også. Men absolutt doable... Om det har noen hensikt er en annen sak Glad

Spørs vel om det blir noe av.
Har søkt litt rundt ang polering av stempeltoppen og finner fint lite. Hva er hensikten?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!