april 19, 2024, 18:43:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 50 split T1 på thesamba  (Lest 17093 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #30 på: februar 20, 2008, 13:45:46 pm »

Jeeeeesp! Bilen ser både fin og godt restaurert ut, men det har jo ingenting med VW å gjøre? Denne bilen har så mange nye og uspennende duppeditter at du like gjerne kunne handle en Honda. Noen ganger lurer jeg på om de som bygger slike biler liker VW/folkevogner i det hele tatt. Jeg mener ikke at alt må være orginalt, men det er moro når mest mulig av det er der. Selv holder jeg akkurat på å restaurere de brune gummimattene til splitten.

Selv om ikke alt er der, og man har fiksa opp litt i forhold til orginalen. Bla efekt økning. Så har det faktisk mye med vw og gjøre. Det handler om at man kan forbedre alt. Men samtidig beholde sjarmen. Du er velkommen til å bli med en tur i sommer og se hva jeg mener. Blunker

Dette fører ingen steds hen gutter  Glad
Dere har to vidt forskjellige utgangspunkter. Den ene mener bobla blir tøffere med tekniske forbedringer, den andre mener det tøffeste er å beholde mest mulig av det originale, men med noen tidsriktige modifikasjoner.

Jeg sier bare:
1. Smaken er som baken
2. Kult eller stygt - det må du selv avgjøre
3. Ingen har rett og ingen tar feil.

Vil dere diskutere rett elller galt kan dere heller snakke om korrekt fargekombinasjon på rattstamme, girstang og brekk fra 50-51 i forhold til bilens opprinnelige farge. DA GÅR DET I HVERT FALL AN Å HA RETT ELLER TA FEIL
 Blunker

Poenget mitt er ikke hva som er rett eller galt når det gjelder org/ombygd. Poenget mitt er at det er ganske drøyt å si at den bilen dette startet med og da veldig andre med den ikke har noe med vw og gjøre. det er å ta ting litt feil retning..






Det kan du si, men dette dreier seg fremdeles om meninger spør du meg. At en person sier at dette har- eller ikke har noe med VW å gjøre, er ingen opplest og vedtatt sannhet.
Jeg mener fremdeles at det dreier seg om smak og behag.
Legg like gjerne denne ballen død først som sist. Glad

Det må da være lov å ha meninger du synes er drøye?
Jeg har sikkert også en masse drøye meninger om VW  Glad
Leser i hvert fall daglig andres meninger om VW som jeg synes er drøye Glad
« Siste redigering: februar 20, 2008, 13:48:16 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #31 på: februar 20, 2008, 14:00:11 pm »

Ref VW54: jeg har både kjørt og sittet på med div. gamle VW`s med store og størrre motorer. Uten å ha kjørt alle, men ut i fra de jeg har kjørt Type 1 med større motor, er det INGEN som slår en god gammel Porsche 911 eller en 356.
Folkevogna krever en del radikale og ikke radikale ombygginger for å kunne kjøres behagelig med større motor osv.

Dette finnes i Porsche 911.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #32 på: februar 20, 2008, 14:06:40 pm »

Denne bilen gir meg INGENTING! Finner den rett og slett drit kjedelig. Pen? tja.. men skal en stå å glo på bilen? 25hk? Javel... går jo knapt fremover. Og dette har vel kanskje nåværende eier og samler også funnet ut?

Denne er i samme klasse men 100 ganger mer morsom og $10 000 rimeligere; http://www.oldbug.com/diablogris.htm

Mine two cents...

BB

Den du linker til er vel ikke helt feil Osteaktig Fantastisk detaljnivå NYDELIG
Loggført

Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 20, 2008, 14:12:30 pm »

Ref VW54: jeg har både kjørt og sittet på med div. gamle VW`s med store og størrre motorer. Uten å ha kjørt alle, men ut i fra de jeg har kjørt Type 1 med større motor, er det INGEN som slår en god gammel Porsche 911 eller en 356.
Folkevogna krever en del radikale og ikke radikale ombygginger for å kunne kjøres behagelig med større motor osv.

Dette finnes i Porsche 911.

Nå må du ikke banne i kjærka unge mann, eller så blir du kippa ut av både forumet og din egen garasje  Kysser
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 20, 2008, 14:16:23 pm »

Ref VW54: jeg har både kjørt og sittet på med div. gamle VW`s med store og størrre motorer. Uten å ha kjørt alle, men ut i fra de jeg har kjørt Type 1 med større motor, er det INGEN som slår en god gammel Porsche 911 eller en 356.
Folkevogna krever en del radikale og ikke radikale ombygginger for å kunne kjøres behagelig med større motor osv.

Dette finnes i Porsche 911.

Nå må du ikke banne i kjærka unge mann, eller så blir du kippa ut av både forumet og din egen garasje  Kysser

Måtte bare!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #35 på: februar 20, 2008, 14:23:03 pm »

Vi snakker ikke lenger om "biler" når vi er på dette nivået, det eneste som gjenstår når ting har sklidd slik ut er VANSKELIGHETSGRAD...  for meg er det vanskelighets grad som er greia, jo vanskeligere jo bedre.

Å finne en ukomplett splitt å få den akkuratt slik den kom ut av butikken er vanskelig, ja kanskje nesten helt umulig.

Å bare finne bilen er også vanskelig... eller umulig.

Å finne sannheten om hvordan ting VAR er vanskelig.... eller um..øh.. nei det skal jeg ikke si.

Å bygge en modifisert bil er LETT

Å bygge en modifisert bil som er PEN og funker ev vanskelig, noen tror det avhenger av penger og arbeidstimer...

Å bygge delene bilen er laget av selv er vanskeligere

Å bygge så strøkent som den grå er vanskelig

Å bygge den SELV så strøken som den grå er vanskeligere



Det er nok av folk på nett som klapper og blir kjempe happy for bilder av biler... det er ikke feil med meninger med litt innhold i.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 20, 2008, 14:45:42 pm »

Vi snakker ikke lenger om "biler" når vi er på dette nivået, det eneste som gjenstår når ting har sklidd slik ut er VANSKELIGHETSGRAD...  for meg er det vanskelighets grad som er greia, jo vanskeligere jo bedre.

Å finne en ukomplett splitt å få den akkuratt slik den kom ut av butikken er vanskelig, ja kanskje nesten helt umulig.

Å bare finne bilen er også vanskelig... eller umulig.

Å finne sannheten om hvordan ting VAR er vanskelig.... eller um..øh.. nei det skal jeg ikke si.

Å bygge en modifisert bil er LETT

Å bygge en modifisert bil som er PEN og funker ev vanskelig, noen tror det avhenger av penger og arbeidstimer...

Å bygge delene bilen er laget av selv er vanskeligere

Å bygge så strøkent som den grå er vanskelig

Å bygge den SELV så strøken som den grå er vanskeligere



Det er nok av folk på nett som klapper og blir kjempe happy for bilder av biler... det er ikke feil med meninger med litt innhold i.


Helt enig! Vanskelighetsgrad er stikkordet. Hvis vi skal trekke dette eksempelet videre til feks til premiering av originale VWer på treff, så mener jeg at nettopp samme stikkord kan brukes: Hva er mest vanskelig å stille opp med? Jo, en bil som er så nært urørt av menneskehender etter samlebåndet på Wolfsburg som det lar seg gjøre. ALT som er gjort med bilen vil derfor være trekk fra totalsummen. Eks: Hvis en urestaurert oval med 60000 på telleren kommer med ny lakk, dekk, to uoriginale skjermer og nyere glass i frontruta, vil den oppnå maksimalt kanskje
80% av totalscore ved bedømming. Mao INGEN bil vil få 100% score ved bedømming og de som skal bedømme bør ha peiling for å si det sånn. DET ville vært bedømming etter vanskelighetsgrad. ALT som ikke er inntakt i forhold til autentisitet må dommerne forsøke å oppdage under bedømming. ALL annen bedømming av originalbil SYNES JEG ER HELT meningsløst.  - Men der har De meg, som Hr. Klinke sa i teaterstykket Den Spanske flue. Glad
« Siste redigering: februar 20, 2008, 14:47:55 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 20, 2008, 15:00:11 pm »

Jeeeeesp! Bilen ser både fin og godt restaurert ut, men det har jo ingenting med VW å gjøre? Denne bilen har så mange nye og uspennende duppeditter at du like gjerne kunne handle en Honda. Noen ganger lurer jeg på om de som bygger slike biler liker VW/folkevogner i det hele tatt. Jeg mener ikke at alt må være orginalt, men det er moro når mest mulig av det er der. Selv holder jeg akkurat på å restaurere de brune gummimattene til splitten.

Selv om ikke alt er der, og man har fiksa opp litt i forhold til orginalen. Bla efekt økning. Så har det faktisk mye med vw og gjøre. Det handler om at man kan forbedre alt. Men samtidig beholde sjarmen. Du er velkommen til å bli med en tur i sommer og se hva jeg mener. Blunker

Hvis man først skal være flisespikker så kan jo jeg feks velge å henge meg opp i utsagnet: "Det handler om at man kan forbedre alt". Nei, det handler om at DU ønsker å forbedre. For MEG blir dette helt feil. Jeg er ikke ute etter å forbedre noe som helst, noe neppe Oval57/Håkon er enig med deg om heller. JEG feks, er bare ute etter å bevare, eller å restaurere slik at det blir slik det opprinnelig var. Skal jeg forbedre noe for å få bedre kjøreegenskaper eller større effekt enn hva man kunne få på 50-60 tallet (tidsriktig forbedringer), ville jeg valgt en nyere/annerledes bil.
Jeg liker bobla for det den er, og ikke for hva jeg kan få den til å bli.
Hvem som VELGER å mene noe om dette har - eller ikke har noe med VW å gjøre, er knekkende likegyldig.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #38 på: februar 20, 2008, 15:33:57 pm »

Eks: Hvis en urestaurert oval med 60000 på telleren kommer med ny lakk, dekk, to uoriginale skjermer og nyere glass i frontruta, vil den oppnå maksimalt kanskje
80% av totalscore ved bedømming. Mao INGEN bil vil få 100% score ved bedømming og de som skal bedømme bør ha peiling for å si det sånn. eg, som Hr. Klinke sa i teaterstykket Den Spanske flue. Glad

En ubrukt boble fra 2000 tallet er vel nærmest å få 100% skulle jeg tro...
Men hva er vanskelig med det?
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #39 på: februar 20, 2008, 15:41:50 pm »

Vi fremfører stykket: PREMIEUTDELING
I rollen som blond, stum pokaloverleverer-dame (BPOD): SplitMan
I rollen som premie-mottaker (PM): JHU og TrondBibbeNonSplitMan

- BPOD: "I dag har vi passert en viktig og stor milepæl i vwnorge.no sin historie"
- JHU og Bibbe tørker øyne og øre, vrir seg i kontorstolen, lukker et utall chattevindu, forumer, "data-ting" og vender blikket til en tråd de har moderert som best de kan.....
- BPOD: "For dette fortjener man en premie"
- PM: "Ka e de da?"
- BPOD: "Hva annet enn en kadmium-belagt M8/14mm KAMAX? - Og ikke hvilken som helst - den umuligste av dem alle. Den som fester bakskjermen helt fremst, nederst på alle pre-Mars-1949 biler. Den som må borres ut på alle biler, til alle tider. Den med slagmuttertrekker-merkene fra vinkel-skralla, den som bare ble brukt på denne ene fremste bolten av Helmut på venstre side av samlebåndet i Wolfsburg....DEN...Kamax-bolten. Med pipe-merkene."
- PM: "Åffor premierast me då?"
- BPOD: "vwnorge.no har ENDELIG fått en vaskeekte TUJU-tråd .... en tråd med meninger, med diskusjon, med saklighet, med spenning, med identitet, med referanse-behov, med historie. En deilig tråd! DERFOR - premieres man på en dag som denne. WE LOVE IT!"
- JHU & Bibbe: "Takk for alt kjære ...... vwnorge"
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #40 på: februar 20, 2008, 15:43:21 pm »

Eks: Hvis en urestaurert oval med 60000 på telleren kommer med ny lakk, dekk, to uoriginale skjermer og nyere glass i frontruta, vil den oppnå maksimalt kanskje
80% av totalscore ved bedømming. Mao INGEN bil vil få 100% score ved bedømming og de som skal bedømme bør ha peiling for å si det sånn. eg, som Hr. Klinke sa i teaterstykket Den Spanske flue. Glad

En ubrukt boble fra 2000 tallet er vel nærmest å få 100% skulle jeg tro...
Men hva er vanskelig med det?

Alltid gjelder jo:

DESS ELDRE, DESS BEDRE, DESS VANSKELIGERE
Loggført

SCREWDRIVER #2
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 20, 2008, 18:17:56 pm »

Jøss, engasjerte debattanter her i dag, gitt! Deilig med saftige tuju-kommentarer som får lattermusklene i gang - det skuespillet urfremføres kanskje på SCC? Blunker
Den grå ragtopen er enormt fin, og et røverkjøp til $60000 (!). Den havner vel hos Russel Ritchie eller noen av de andre engelske oppkjøperne snart? Eller i Japan? Eller i oljebyen Stavanger?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #42 på: februar 20, 2008, 18:41:37 pm »

Eller i oljebyen Stavanger?
Osteaktig

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #43 på: februar 20, 2008, 18:50:06 pm »

Er det ikke Russel som skal selge den brune da? Eller er det fler i Aberdeen som driver med VW i den prisklassen?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: februar 20, 2008, 18:51:31 pm »

Mente og at Russell R har kjøpt den brune, men selger den nok sikkert via oldbugs igjen.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #45 på: februar 20, 2008, 21:01:09 pm »

Noen her som har vært og sett samlingen hans, forresten?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #46 på: februar 20, 2008, 21:04:14 pm »

Jeg var en tur i Januar 2007 å siklet og prøvde et par biler ja.. det var en gledens dag må jeg si...
Spesiell feeling å sitte med min egen rumpe i gule chop'n og gates splitten f.eks...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #47 på: februar 20, 2008, 21:17:36 pm »

Så noe av den på EBI. 12 biler eller deromkring.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #48 på: februar 20, 2008, 22:00:30 pm »

Gates-splitten er det den blå (Randy Gates)? Så nær du kommer nybil i en gammelbil, tenker jeg? Synes jeg så noen bilder av et par billastere fra UK, en fra Aberdeen og så var det Outlavws? Pluss en viss japaner som har for mange biler? EBI var nok noe av det verste vi kunne gå glipp av i fjor ja... argh!
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #49 på: februar 20, 2008, 22:05:43 pm »

Gates-bilen er den blå ja. For øvrig en av de mest uinteressante bilene som var på EBI i mine øyne.
Det var vel en frakter fra Gassergarage og en fra Outlaws. Mr.Komori fra Flat 4 tror jeg bare hadde den vinrøde splitt-chopen der.
Resten av samlingen stod hjemme i Tokyo. Han skulle komme med en annen bil i år hørte jeg. Tror Russel også skulle ta med noen andre.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #50 på: februar 21, 2008, 09:48:01 am »

14 mm hode på Kamax sluttet de med midt i mars 1958. Da var det 13 mm hode som gjaldt. De skruene har tykt hode og er anderledes enn 14 mm. På fars 70-mod. restaurering er det selvsagt 13 mm Kamax som er brukt til å feste skjermene. Noe annet skulle tatt seg ut?  Rekker tunge

På en og samme bil kan det være en god blanding av Kamax, Rasche og Verbus.

Splitman: du får en premie du også for kreativitet!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #51 på: februar 21, 2008, 10:23:01 am »

Da var det 13 mm hode som gjaldt. De skruene har tykt hode og er anderledes enn 14 mm.

Og FOR en nydelig bolt den tykkhodede Kamaxen er, selv om jeg liker den litt lettere looken Verbusen har, så er det Kamaxen som er grom gutten.


På en og samme bil kan det være en god blanding av Kamax, Rasche og Verbus.

Det finnes også en incognito som nok bruktes av samlebånd-arbeidere som var ute etter den clean'e looken.

Tykkhodede skjermbolter er bare en kjempe ide! Og hvem behøver 14mm grep for å skru inn en m8..  min påstand er ingen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #52 på: februar 21, 2008, 11:43:54 am »

Da var det 13 mm hode som gjaldt. De skruene har tykt hode og er anderledes enn 14 mm.

Og FOR en nydelig bolt den tykkhodede Kamaxen er, selv om jeg liker den litt lettere looken Verbusen har, så er det Kamaxen som er grom gutten.


På en og samme bil kan det være en god blanding av Kamax, Rasche og Verbus.

Det finnes også en incognito som nok bruktes av samlebånd-arbeidere som var ute etter den clean'e looken.

Tykkhodede skjermbolter er bare en kjempe ide! Og hvem behøver 14mm grep for å skru inn en m8..  min påstand er ingen.

Her er da ikke snakk om hva man behøver eller ikke - bare autentisitet betyr noe for min del Glad Hvorfor i det hele tatt stille seg spørsmålet JHU?.. Jeg forholder meg strictly(vintage) til hva jeg kjenner ble levert fra fabrikken (lettere overdrevet utsagn) . HVORFOR "Ferdinand" valgte den ene eller den andre løsningen på 50 tallet er først og fremst interessant i et historisk perspektiv - IKKE for å finne forbedringspotensialet.
 
Noen bruker kreativiteten sin til å gjøre VOLDSOMME modifikasjoner på bilen sin - som foreksempel å bytte ALLE boltene ut med syrefast Rekker tunge - andre bruker kreativiteten sin til å finne "nye veier til Rom" (lete i årevis etter dokumentasjon for å finne ut når ulike endringer kom, samt finne såkalte "period pictures")     

Heck!
Jeg vil ha følelsen av gammel bil når jeg setter meg bak rattet!
Det SKAL lukte gammal ull og hestetæggel.
Det SKAL være litt krøkkete å gire med usynka kasse.
Bilens historie SKAL ikke ligge bak 5 lag lakk, sparkel og TMI-interiør (Grøss)
Det SKAL være originalt 50talls oppkast bak baksetet.
Det SKAL være... nei nå holder det kanskje...

Hadde bilen min vært som ny bil, uten kraftig vining ved relativt lave turtall ville det tatt knekken på all sjarm for min del Glad
Artig med Okrasa, Denzel, Pepco, Express og 356 osv osv, men min grense går definitivt et eller annet sted ved den grusomme delte dymanofoten, og noe jeg tror kalles dobbel-portedhet som visstnok enkelte obskure miljøer har en interesse for. (GRØSS og GRU)  Kult

***And all this is comming from a guy with a Kvikk Service engine in the back...***
Tru det eller ei Sjokkert
« Siste redigering: februar 21, 2008, 17:15:25 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #53 på: februar 21, 2008, 13:01:45 pm »

Jeg sier IKKE at du har feil, for det har du ikke... men det er noe litt Amish over "greia" di...
Men jeg kal lett se at du er på vei ned en blindvei....

Du vil ikke vaske bort spy... greit nok, en del av bilens historie

Du vil ikke rette den lille parkeringsbulken bilen fikk da Oddvar Nordli rygget inn i den etter Idrettsdagen i 59.. en del av bilens historie.

Du vil ikke fjerne steinsprutene bilen fikk under flukten fra raset i Rissa... en del av bilens historie.

Men du VIL bytte ut det nye moderne rattet som eieren vant i rebus konkurransen til Harrald A møller?

Og du vil også fjerne rusten bilen pådro seg da den var første bil som kom seg helskinnet over statthavet som dekkslast, på hurtigruta, i orkan?

Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?
« Siste redigering: februar 21, 2008, 14:13:08 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #54 på: februar 21, 2008, 13:06:42 pm »

I min 57 er det oppkast i fra midt på 60-tallet. Jeg har pratet med opphavsmannen. Heldighvis lukter det ikke pr. i dag. Men han kunne godt huske at han kastet opp baki brønnen. Der har jo ikke jeg byttet tepper........
Min oval har kjent historie, og det har splitten også, i og med at det bare var en eier/bruker av bilen. Enklest slik.


« Siste redigering: februar 21, 2008, 14:13:37 pm av Oval57/Håkon » Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #55 på: februar 21, 2008, 14:10:01 pm »

Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?

[/quote]


Det bestemmer nåværende eier Osteaktig
« Siste redigering: februar 21, 2008, 14:19:10 pm av JHU » Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #56 på: februar 21, 2008, 14:20:27 pm »

Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?



Det bestemmer nåværende eier Osteaktig
[/quote]

Ups, trykte på rediger i stedet for sitat! Sorry T2man!

Akkurat det svaret jeg håpet på!
Hvorfor bestemte ikke forrige eier historien? Hvis man fjerner historien hans forfalsker man jo historen...
Men det er vel kansje det alt går ut på, å lage seg et roserødt bilde av fortiden, hvor lerretet er en forsvarsløs bil...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #57 på: februar 21, 2008, 14:36:32 pm »

Morsom diskusjon... får meg til å tenke på sigaretter i askebegeret fra første eier og californialuft i dekkene.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #58 på: februar 21, 2008, 16:19:19 pm »

Jeg sier IKKE at du har feil, for det har du ikke... men det er noe litt Amish over "greia" di...
Men jeg kal lett se at du er på vei ned en blindvei....

Du vil ikke vaske bort spy... greit nok, en del av bilens historie

Du vil ikke rette den lille parkeringsbulken bilen fikk da Oddvar Nordli rygget inn i den etter Idrettsdagen i 59.. en del av bilens historie.

Du vil ikke fjerne steinsprutene bilen fikk under flukten fra raset i Rissa... en del av bilens historie.

Men du VIL bytte ut det nye moderne rattet som eieren vant i rebus konkurransen til Harrald A møller?

Og du vil også fjerne rusten bilen pådro seg da den var første bil som kom seg helskinnet over statthavet som dekkslast, på hurtigruta, i orkan?

Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?


Ahh!!
Dette er kanskje den beste tråden noen sinne   Glad Glad  Glad

Helt enig med T2man. Eieren bestemmer. Det interessante spørsmålet er: Hva har tidligere eiere gjort for å påvirke? Den store forskjellen går for meg mellom biler som bærer preg av tidens tann, kontra en bil som har blitt tilpasset og forandret for å passe inn i ny kultur og omgivelser. Mao JHU, jeg skiller mellom oppkast og rattbytte Blunker... Kortene må ikke blandes. Så misforstå meg ikke - her finnes ingen blindvei, og jeg er ikke en fundamentalist som konsekvent mener noe spesifikt på tross av ALT..  For hvem har egentlig sagt at jeg har et konsekvent forhold til dette?
For all del, bilen blir til mens dekkene slites  Blunker
Det roserøde bildet av 50tallet kan vel kalles nostalgi. Merker at jeg knapt tør nevne ordet etter diskusjonen med gode gamle diskusjonsvillige Mangokid på vw2you friskt i minnet.. Øyerulling Jeg er ikke av den oppfatning at ting nødvendigvis var så mye bedre før, men tiden og kunnskapen om hvordan delene og bilene faktisk så ut, interesserer meg allikevel. Interesse for historien og opprinnelsen henger derfor ikke nødvendigvis sammen med et rosenrødt bilde av fortiden. Jeg velger heller å se dette som en interesse for en periode i bilutviklingens historie.

Se det heller slik JHU:
Jeg setter mest av alt pris på en bil som bærer preg av å ha blitt brukt, men som også ikke bærer for mye preg av tidens tann.
Det å kunne hoppe inn i en autentisk bil, tilslitt på 50tallet, som kanskje ikke har sett dagens lys siden 1960 - DET er en stor opplevelse. Er masse byttet ut, forsvinner lett følelsen av 50tallet og erstattes av en masse blandede stilarter som ikke gir ett helhetlig inntrykk. Eksempelvis er splitt-dashbordet i Art Deco-stil. Putter man inn masse andre deler - som feks den oohhh-så-vanvittig-stygge-digre-Autometer-turtelleren - er det stilbrudd og vondt for øyet i mine øyne.
 
   
« Siste redigering: februar 21, 2008, 23:05:56 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #59 på: februar 22, 2008, 09:23:48 am »

Dette har blitt en iterresant diskusjon, og jeg er enig i det meste som Brezel skriver her!

Jeg har blitt spurt mange ganger om hvorfor jeg ikke bytter den høyre framskjermen min... Den er noe stygg i lakken, og ikke en orginal ovalskjerm. Den har nok vært bytta fordi noen har hatt et lite uhell - ergo det er en del av bilens historie, og jeg bytter den ikke igjen. Selv om den ikke er orginal. Det samme gjelder førersetet mitt som kanskje skulle ha vært bytta ut.. mener noen. Det er noen hull på ryggen der. Dette viser jo bare at bilen er gammel, og ingenting kan slå lukta av 54 år gammelt urørt ineriør og et falma tak Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!