april 23, 2024, 21:28:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 50 split T1 på thesamba  (Lest 17123 ganger)
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #60 på: februar 22, 2008, 09:34:44 am »

Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?
Det bestemmer nåværende eier Osteaktig
[/quote]

En annen jeg kjenner sa en gang at INGEN eier bilene, vi har dem bare til låns, og forvalter dem til neste generasjon tar over...
Dermed kan man ta i bruk et kjent begrep: "Forlat objektet i den stand de selv ønsker å finne det" (noen ganger er det en børste inne bildet, men ikke her)

Det får bli dagens ord Glad
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #61 på: februar 22, 2008, 10:18:27 am »

Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?
Det bestemmer nåværende eier Osteaktig

En annen jeg kjenner sa en gang at INGEN eier bilene, vi har dem bare til låns, og forvalter dem til neste generasjon tar over...
Dermed kan man ta i bruk et kjent begrep: "Forlat objektet i den stand de selv ønsker å finne det" (noen ganger er det en børste inne bildet, men ikke her)

Det får bli dagens ord Glad
[/quote]



He he. Dette lyder nesten religiøst Knechten Gliser
Må virkelig si at utsagnet setter ting i perspektiv. Den samme personen som du referer til sa vel også: Det er historien som faktisk eier bilene. Hvem vil kjøpe Maihaugen for så å legge inn varmekabler, dobbelt glass i vinduene og induksjonsovner bare fordi det er mer behagelig og nymotens?? Her har vi kanskje mye å lære av historikere og arkeologifaget. Tar ikke vi vare på historien nå vil den sakte, men sikkert gå i glemmeboka.

Kanskje man kan gå så langt som å si at det er spesielt viktig å ta vare på autentiske bobler nettopp fordi mange deler passer om hverandre på ulike modeller. Tar vi ikke vare på noen autentiske overlevde boblene vil ingen til slutt vite at understellet var stemplet "Zoll-blech" med hvit lakk under baksetet på ventre side. Kunnskapen vil gå tapt slik som mange andre gamle håndtverktradisjoner tidligere har gjort.
« Siste redigering: februar 24, 2008, 21:26:38 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #62 på: februar 22, 2008, 11:22:26 am »

Er det ikke alt for lett å si at eieren bestemmer?
Har det i hele tatt noe med diskusjonen å gjøre? Siden det ALLTID er eieren som bestemmer,  uheldigvis.

Se på kunstverks samlinger, der er det IKKE eieren som bestemmer hvordan ting skal holdes.

Nå var vi på full fart ned i en SKIKKELIG dyp diskusjon på det rent hypotetiske, jeg føler at å kaste inn "eieren bestemmer kortet" er å ta luften fullstendig ut av diskusjonen. Det er som å få slengt "det er en gammel bil" i trynet når man forklarer et restaurering problem...  NO SHIT SHERLOCK!!

Måtte virkelig ta meg sammen for å klare å svare på en så "død" tråd som dette nå har blitt.

Håper den tar seg opp igjen  Blunker   
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #63 på: februar 22, 2008, 13:29:20 pm »

For å komme inn mot sporet igjen... Denne splitten til flere hundre tusen, vil jo ingen kaste med det første, kanskje ikke på veldig lenge egentlig =) Og da vil den trolig overleve en del urestaurerte splitter, og når den endelig blir gravd fram i Nevada ørkenen om maaange år, vil den fremstå som så autentisk at kommende generasjoner vil tro at noen modeller kanskje ble levert med umbraco. For umbracoen kom vel i slutten av 1900 tallet en gang tenker de...

Men det er kanskje å sette det på spissen? For å være litt saklig, det er mye lettere å få tak i en ultrasjelden splittradio enn et komplett sett med 14 mm Kamax, eller for øvrig ett komplett strøkent sett med splitt skjermer... Men det blir sjeldent nevnt. Kanskje har man mer glede av en radio enn en Kamax?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #64 på: februar 22, 2008, 13:41:47 pm »

Neida den bilen får nok en annen skjebne...
Enten blir den stjålet og solgt i deler på eBay
ellers går en rikmann lei og bygger den om totalt igjen... hvorfor? fordi han kan...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #65 på: februar 22, 2008, 13:55:45 pm »

For å komme inn mot sporet igjen... Denne splitten til flere hundre tusen, vil jo ingen kaste med det første, kanskje ikke på veldig lenge egentlig =) Og da vil den trolig overleve en del urestaurerte splitter, og når den endelig blir gravd fram i Nevada ørkenen om maaange år, vil den fremstå som så autentisk at kommende generasjoner vil tro at noen modeller kanskje ble levert med umbraco. For umbracoen kom vel i slutten av 1900 tallet en gang tenker de...

Men det er kanskje å sette det på spissen? For å være litt saklig, det er mye lettere å få tak i en ultrasjelden splittradio enn et komplett sett med 14 mm Kamax, eller for øvrig ett komplett strøkent sett med splitt skjermer... Men det blir sjeldent nevnt. Kanskje har man mer glede av en radio enn en Kamax?

Godt poeng. Når så du egentlig ett komplett sett med splittskjermer for salg sist?? Takker og bukker for den jeg fikk av deg for øvrig  Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!