april 19, 2024, 18:49:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 465075 ganger)
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #120 på: mars 04, 2010, 07:35:00 am »

Etter å ha kjørt bil løp over hele verden i løpet av de siste 44 år , har jeg vel fraktet bil på tilhenger i noen 100.000 km , med all slags stropping , denne stroppingen er dessidert den beste jeg har brukt de siste åra , med mange turer fra Monaco og hjem med min 1303  S på henger , Tysse har jeg kjøpt disse hjul grimene  i fra.

Bilder som dette gjør meg bare sikrere på at det eneste rette er å stroppe i chassi....


* Hjulgrime.jpg (13.14 KB, 250x214 - vist 1044 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2010, 07:36:39 am av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #121 på: mars 04, 2010, 07:59:38 am »

Ja til tauing på stag! Med brems...

Ny brannfakkel; Stropping av hjul er kun for å øke friksjonen mellom dekk og henger. Det er parkeringsbremsen som gjør jobben med å holde bilen i ro.
Fasiten er at man burde gjøre begge deler, strop hjula som har parkeringsbrems, og strop chassi til hengeren.

Egentlig burde man kjørt bilen for egen maskin...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #122 på: mars 04, 2010, 08:53:24 am »

Jeg har en jobb som har en hvis tilknytning til en transportmetode som veldig mange biler i verden har vært med på, skip....
ALLE som frakter biler på skip stropper chassi.... INGEN nøyer seg med hjulstropper..... hvorfor??
Kan det ha med forflyttning av last og tungdepunk å gjøre samt transport skader, eller er det simpelten bare for å slå ihjel tid.... for det tar mere tid å stroppe i chassi.....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #123 på: mars 04, 2010, 09:03:09 am »

Det er ingen tvil om at du har rett i at det er best å stroppe chassi Tony, men jeg tror diskusjonen har feil vinkling. Det er mer et spørsmål om hva som er bra nok? For når det gjelder sikkerhet så er det jo alltid det som er spørsmålet. Hvor kraftige bremser er bra nok? Hvor mange punkters bilbelter er bra nok? Hvor mange airbags er bra nok? Osv... det blir jo egentlig ikke bra nok noen gang, men et sted må grensen settes for at man skal kunne følge et regelverk. Tipper at det med hjulstropping egentlig er et minimumskrav....

Til sammenligning så tror jeg, som det har blitt nevnt over her også, at det er mye viktigere for sikkerheten hvor bilen er plassert på hengeren enn hvordan den er stroppet...
« Siste redigering: mars 04, 2010, 09:14:17 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #124 på: mars 04, 2010, 09:07:19 am »

Tror du mange milioner biler under skips transport hadde blitt stroppet til chassi om hjul stropper hadde vært bra nok?
I en bransje hvor en time ekstra ved kai kan koste 100.000 kroner?

Se på det bildet jeg har komentert i dag kl 07.35, er det bra nok?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #125 på: mars 04, 2010, 09:10:36 am »

Det blir vel uansett ikke riktig å sammenligne frakt av hundre biler på en båt med det å frakte en bil på en henger......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #126 på: mars 04, 2010, 09:11:23 am »

.

Dårlig demo bilde. Her er tampen hengt opp. Minst to utgaver av disse hjul stroppene med mellomstropp, en som tåler 2500 kg og en som tåler 4000 kg pr hjul.

Jeg har hatt usikkerhet om dette temaet og de ekspertene jeg har spurt har gitt instruks om stropping av dekk. Synes tråden er oplysende, nyttig lærdom å finne her. Kommer trolig til å jobbe videre med stopping av understell. Ser også en fare her, stroppene tåler ikke gnaging/skarpe kanter. Så jeg leser videre med håp om bankers.
Bilder med bråstopp har jeg ikke sett, men de kan fortelle mye.
« Siste redigering: mars 04, 2010, 09:17:06 am av svenole » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #127 på: mars 04, 2010, 09:12:21 am »

For å kunne si noe om hva som er er bra nok på en bilfrakter må en nesten ha en ulykkesstatistikk eller en test å vise til. Alt annet blir synsing.
Personlig tror jeg stropping av hjul er bra nok HVIS parkeringsbrems har 100% virkning og alle vektregler følges. Men igjen, det blir bare synsing og hva man føler er bra nok....
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #128 på: mars 04, 2010, 09:14:53 am »

Alle biler burde som VW type 166 ha brems på alle 4 hjul og låst lavgear.    Blunker Men det er vel de generelle regler som diskuteres her.

Det er forskjell på muligheter for å stroppe en militærbil med stiv fjæring og en diva av en amcar for å tenke i den retning. Men grunreglene gjelder vil jeg tro.
« Siste redigering: mars 04, 2010, 09:28:36 am av svenole » Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #129 på: mars 04, 2010, 09:16:06 am »

...og hva om vi frakter en båt, på en bil..  Skal vi da stroppe i dekk?   Øyerulling
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #130 på: mars 04, 2010, 09:18:42 am »

...og hva om vi frakter en båt, på en bil..  Skal vi da stroppe i dekk?   Øyerulling

 Gliser..... Det jeg vil frem til er at de helt sikkert på en slik båt har rutiner for hvordan slik skal gjøres. Og det er sikkert ikke videre moro hvis flere tonn av lasten begyner å svaie i lasterommet på en båt......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #131 på: mars 04, 2010, 09:43:38 am »

Personlig tror jeg stropping av hjul er bra nok HVIS parkeringsbrems har 100% virkning og alle vektregler følges. Men igjen, det blir bare synsing og hva man føler er bra nok....

Så skogsvrak, gamle avskilta biler, racebiler, kolisjonsskada biler, biler du ikke selv har testet, etc, eller kort og godt alle biler du ikke er helt sikker på tilstanden til parkeringsbremsen på må stroppes i chassi...
resten kan stroppes i hjula.... det er ikke mange....
ta med stropper til chassi nestegang.... om det skulle skje noe med parkeringsbremsen altså...

nå begynner det hele å bli litt .... vanskelig....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #132 på: mars 04, 2010, 09:52:58 am »

Personlig tror jeg stropping av hjul er bra nok HVIS parkeringsbrems har 100% virkning og alle vektregler følges. Men igjen, det blir bare synsing og hva man føler er bra nok....

Så skogsvrak, gamle avskilta biler, racebiler, kolisjonsskada biler, biler du ikke selv har testet, etc, eller kort og godt alle biler du ikke er helt sikker på tilstanden til parkeringsbremsen på må stroppes i chassi...
resten kan stroppes i hjula.... det er ikke mange....
ta med stropper til chassi nestegang.... om det skulle skje noe med parkeringsbremsen altså...

nå begynner det hele å bli litt .... vanskelig....

Det er faktisk helt riktig. Alt som ikke har EU godkjenning ville jeg stroppet i chassi også.
Vanskelig er det jo uansett å frakte en bil på henger om alt skal gjøres etter boka Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #133 på: mars 04, 2010, 10:18:16 am »

At dere gidder..........
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #134 på: mars 04, 2010, 10:23:42 am »

ved å bruke stropper som går over hjula slik som under
og på alle 4 hjul med retning motstatt vei og litt til siden trenger man ikke å ha på parkeingsbrems.



* stroping.jpg (191.33 KB, 925x422 - vist 664 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #135 på: mars 04, 2010, 10:24:30 am »

Dette med friksjon mellom dekk og henger er et blindspor.

Når man tar BE lappen lærer man at man skal stroppe med stropper som tar hele lastens vekt bakover (så lasten ikke kan flytte seg frem) Og så stropper som tar halve lastens vekt i de tre andre rettingene.
Det sier oss at det er stroppene som "bærer" lasten og skal holde den rolig. De aller fleste kasser esker eller paller ha ikke driftsbrems... men heldigvis har de heller ikke fjærer som kludrer til kjøreegenskapene på hengeren.

Når man kjører bil skal man uansett forberede seg på det uventede... det kan bety "elgtesten" i 80 rundt en sving over en bakketopp. Jeg bruker fem minutter mer på stroppingen og er klar, så kan du håpe det er "godt nok".

Og forresten, girkasser kan ødelegges ved å la bilen stå i gir ved stropping av hjul, bilen står å husker og jukker på skiftegaffler og drev.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #136 på: mars 04, 2010, 10:26:31 am »

Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #137 på: mars 04, 2010, 10:34:55 am »

Spiller det noen rolle hvordan man stropper bilen egentlig, når man ser hvor dårlige kroker det er på de fleste biltraller?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #138 på: mars 04, 2010, 11:15:33 am »

Det jeg får ut av en diskusjon som dette er det at jeg ser at norge sårt trenger ett oppegående godkjenningsapparat som kan se på "issues" som dette.

Det er ikke all fornuft som er sunn fornuft..

Noe vi alle kan være enige om er at enten er hjul metoden den beste, eller så er chassi metoden den beste.

Jeg har et mer eller mindre relgiøst forhold til fysiske lover og naturkrefter og baserer mine meninger på det, det er mulig det er feil, men intill noen kommer opp med noe bedre, går min stemme til disse parameterne.  
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #139 på: mars 04, 2010, 12:08:01 pm »

LÅKT........

Var en annen tråd angående dette men den tror jeg jammen stroppe-politiet har fjernet...den har....ja...falt av lasset...borte er den.

« Siste redigering: mars 04, 2010, 12:09:47 pm av Soddli » Loggført

heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #140 på: mars 04, 2010, 22:14:13 pm »

Hvordan IKKE stroppe en bil fast på hengeren:

(til tross for at lokal lov sier at det er sånn det skal gjøres)

TEORI:

[ Vedlegg ]

PRAKSIS:

[ Vedlegg ]


Dette kan vel ikkje vere lovlig stropping? Held godt fram/bak, men stroppen kan jo skli av sideveis? Stroppen må ein runde rundt øvre del av hjulet, og stå på skrå med ein ende framover på skrå og andre enden bakover på skrå. Då held den alle retningar.
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #141 på: mars 04, 2010, 22:56:02 pm »

eller bare stroppe i chassi, henge på et par dummiestropper på hjula, starte opp den dugelige trekkvogna, å cruise inn i solnedgangen.

med god samvittighet.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #142 på: mars 08, 2010, 10:14:38 am »

Ennå en fordel med å stroppe i chassis!  Sint Hæ Blunker Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #143 på: mars 08, 2010, 10:20:04 am »

Haha! Utrolig bra  Osteaktig
Får håpe han ikke hadde hengerplan med sånne gripspor  Sjokkert
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bad-Mojo
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted:


Vis profil

« Svar #144 på: mars 08, 2010, 13:05:37 pm »

Flaug nå vertfall ein solid klump med gummi ut midt i filmen hahahaha
Loggført

Arbeidslyst, kom å treng deg på.
Her skal du motstand finne...
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #145 på: mars 13, 2010, 13:22:37 pm »

Miljøsvin synes jeg.

Her er en god løsning til stropping av bakaksel.    Glad


* !BoOkBgg!Wk~$(KGrHqUOKiUEtmHv5NInBLmq1jWIJ!~~_35[1].jpg (18.66 KB, 225x300 - vist 592 ganger.)
Loggført
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #146 på: mars 13, 2010, 22:54:11 pm »

Har nå jobbet i skrotbransjen og sett mye rart av transport samt at jeg har nå
kjørt min del av biler på henger.

Ifjor skulle to karer med en Nissan 200sx på henger kjøre til Tr.heim.
De kom 3 mil ut fra byen før hengern og bilen havna på taket. Selv etter
og ha blitt dratt rundt og opp av grøften hang bilen fast i hengerne uten at
noen stropper har løsnet. (Stroppa rundt dekkene.)

Stropper selv rundt dekkene samt to bak for og holde i tilfelle bråstopp. (Godkjent i kontroll av tilsynet)
Det at hengerne blir ustabil når du ikke stropper bilen ned på fjæringen har ALDRIG
vært et problem.
Nei. En 1 stropp på hvert hjul og 2 store bak for og holde i tilfelle bråstopp
og du kan kjøre jorda rundt i alle forhold Glad
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #147 på: mars 13, 2010, 23:23:39 pm »


De kom 3 mil ut fra byen før hengern og bilen havna på taket.


Men noen vil selvsagt hevde dette ikke hadde skjedd om bilen var stroppet i chassiset...   Blunker Osteaktig
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #148 på: mars 16, 2010, 22:26:30 pm »

Da har vi vært på kjøretur i dag. Lasten ble stroppet ned for å sikre optimale kjøreegenskaper på henger og bil.
Girkassen var satt i fri og håndbrekket av på forskriftsmessig vis.
Krona på verket var innleid kontrollør fra kommunen som gav lastingen "tommel opp"!
Lykke til alle sammen med sesongens biltransport!  Gliser



* lastekrav2010.jpg (131.02 KB, 800x521 - vist 1127 ganger.)
« Siste redigering: mars 16, 2010, 22:28:23 pm av JS » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #149 på: mars 16, 2010, 22:46:52 pm »

 Gliser Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!