mars 28, 2024, 18:56:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460151 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #60 på: februar 19, 2010, 11:33:26 am »

Når jeg kjøpte min henger satte jeg badevekten på asfalten med en garasjebukk oppå, så sveivet jeg ned hengerdragshansken så den hvilte på bukken. Så flyttet jeg bobla forover på hengeren til vekta viste 80 og laget meg et merke for hvor forhjulet skal stå. Bilen står med motoren bakover, og forhjulet et ca en meter fra fremre kant... og hengeren er en Tysse som tar 2800 kilo.

Inta dumt! Takk fø tips!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #61 på: februar 19, 2010, 11:38:48 am »

For å slippe å tenke på hvor mange kilo som skal være på kula, kan dere jo bare gjøre slik:

http://www.vgtv.no/?id=28515&category=1
Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #62 på: februar 19, 2010, 12:26:47 pm »

Eller noen grelle eksempler på sikring av last!!

* Overlast.jpg (41.27 KB. 640x480 - vist 749 ganger.)


*  (76.65 KB, 750x433 - vist 952 ganger.)
« Siste redigering: februar 19, 2010, 12:28:23 pm av Stein.H » Loggført

Tlf 92062314
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #63 på: februar 19, 2010, 12:28:16 pm »

Eller denne igjen.....
Her ser man hva forskyvelse av vekt kan føre til.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21453.0.html
« Siste redigering: februar 19, 2010, 12:33:08 pm av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #64 på: februar 19, 2010, 12:40:37 pm »

Låg bak ein Chrysler Voyager med tilhengar - full av forskalingsplater. Han bråbremsa på E16, og mista muligheten til å svinge.. Dei øverste platene kom inn bakruta, dei nederste stoppa i baklokket. Han hadde stroppa side til side på hengaren, men ikkje front til bak. Hehe..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #65 på: februar 19, 2010, 12:49:54 pm »

Flott tråd for de engasjerte Gliser

Jeg også tok E lappen, hmm er detalt to år siden...ja...

Satt pliktskyldig, holdt kjeft og hørte etter, når vi lærte om stropping.
Kan dessverre ikke si at jeg alltid har fulgt det jeg kan når jeg stropper ting på henger dette henger ofte sammen med antall stropper tilgjengelig og antall og plassering av festepunkter.

Nå har jeg også hatt noen timer stabilitet og lastelære på skola, og visste at han ikke hadde peiling på alt han stod der og sa...

Vi ble lært, mener jeg å huske, å stroppe i hjula, meg slike spesialstropper som legger seg over dekket. Ikke slike stropper? Stropp i felgen eller igjennom hjula med stropper med beskyttelse.

Dette måtte jeg prøve når jeg sist brukte bilhenger...  Jeg hang kroken i stålfelgene bak og så stroppet jeg i tauekroken foran. Det var bare disse tre punktene jeg hadde da den ene stroppen røyk under stramming... Typisk Bergningsbil feste. Etter min mening er ikke dette godt nok på vanlig henger, mye mere riv og røsk som kan få ting til å flytte på seg.

Men for å sette fast bil på henger skal det holde med stropper i hvert hjørne og i hjula som det vises i WW boka til JHU. Da sitter lasta fast. Og så skal du kjøre etter forholdene. Om det er behagelig og trygt å følge fartsgrensa med denne løsningen sies det ikke noe om...

På en stor henger med ei boble på så mener jeg det er godt nok stabiliteten til hengeren er så stor at det ikke er noe problem med vekta dansende rundt. Du vil ikke merke så mye til det men se det i speilen.

Er bilen du skal frakte større og mye tyngre enn hengeren og med ett høyt tyngdepunkt, ja da vil du nok ha fast tyngepunkt, ellers blir det skummelt.
Eller som på Bobletralla til Tistlo, veldig liten henger da er det det samme som gjelder.

Det som ofte er problemet er hvordan man skal feste stumt. Men gjør som på tegningen i boka til WW igjen, finn noen trekabber eller noe annet å stramme imot så slipper du å stramme til du bunner fjæringa da blir alt så mye bedre.

Det som oftest redder stroppinga til folk når det gjelder bilhenger er at som oftest har den hjula på utsida av kjøebruene, og det gir masser av stabilitet. Hadde hjula stått under som på campingvogn, ja da hadde ikke mange stroppet bare til hjula, det hadde nok loven sagt klart ifra om, for da hadde det vært elendig stabilitet og hengere hadde veltet støtt...

ER DU redd for bilen din og livet ditt? Mål vekten på kula, og stropp til lasta di sitter fast!

Jeg har kjøpt meg flere stropper!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #66 på: februar 19, 2010, 13:11:29 pm »

Syntes kanskje ikke så godt men han her har stroppa som en gud, etter alle kunstens regler på disse to!!! plankene, og så har han jaggu klart å stroppe så til de grader feil...

* DSC00496.JPG (40.96 KB. 640x480 - vist 926 ganger.)

Klarte ikke å dy meg med dette bildet...

Det er altså om å gjøre å få lasten stroppet ned og fast på hengeren, "tie down" som dem sa på engelsk...

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #67 på: februar 19, 2010, 13:44:10 pm »

Når eg tok bilberginskurset mitt på tungbergar, lærte vi å stroppe hjula viss vi skulle ha bil bå plan, hengar eller brille. 2 stroppar var egentlig nok på små bilar, ein i venstre framhjul og ein i høgre bakhjul. Desse må då ha strammaren i kvar sin retning, ein framover og ein bakover. Vi brukte berre "vanlege" laststroppar, ein runde rundt hjula, godt nedpå felgen på innsida, så gjekk ikkje bilen noko plass. Viktig å sjekke surringane av og til, men det gjeld jo uansett kva måte ein brukar. Det eg ser på som ein "fare" med å stroppe karosseriet ned, er at viss det ikkje er stramma nok, slit du stroppen mykje fortare på den måten når bilen jobbar opp og ned. Eg har aldri hatt problem med hjulstropping, og vil nok fortsette med den metoden, køyrer stort sett med vet når eg har hengar på. Stroppar du i karosseri, skal stroppane i teorien gå på kryss for å hindre sideveis bevegelse, i praksis trur eg hjulas friksjon mot hengaren tek seg av den delen. 
Loggført
Bad-Mojo
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted:


Vis profil

« Svar #68 på: februar 19, 2010, 13:48:03 pm »

Jeg lurer på hvorfor lastebiler som stroppes fast i ferge dekk  SKAL være stroppet i chassi og de MÅ slippe ut all luften i luftfjærene??? Til sjøs er dette et krav!! Det er begrunnet i død last og lavere tyngdepunkt.

De timene med lastelære som det er innen maritim utdanning kommer nok ikke opp mot hva en gjennomsnittlig bergningsbilsjåfør kan, eller hva enkelte har "lært" seg selv....  Vi hadde jo ikke mere enn noen hundre timer i året....

Stopper dei fast bilene under samme overfarten?? Nope.. Grunnen til at lastebilene må gjøre det du sier her, er at luftdemping vogger mye meir en mekaniske dempere. Lastebilene har og mye større vandring på demperene og høgere tyngdepunkt.. Å sammenligne lastebiler med bil på henger er omtrent det samme som å sammenligne ein dverg med ein person på over 2 meter..  Noe er likt, men mye er forskjellig...

Men Gunnar kom med eit godt poeng.. Så lenge du har henger med hjula utenfor kjørebanen har du god stabilitet, og litt bevegelse på bilen har ikkje så mye å sei.. Kommer du med ein ombygd henger, eller ein ombygd LT for den saks skyld. Då hadde eg vært mye meir nøyen på at lasta var død..
Blir mye meir ustabilt med ein gong...

Loggført

Arbeidslyst, kom å treng deg på.
Her skal du motstand finne...
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #69 på: februar 19, 2010, 13:54:36 pm »

Noen har tydeligvis tatt helga tidlig i dag.....

Hvis jeg hadde kjørt en bilhenger med en persjonbil og en tråbil på hadde jeg stroppet personbilen i chassiet og surra tråbilen med noe tau jeg fant. Det har med masse i bevegelse og gjøre. I en båt på noen tusen tonn er det viktig at ikke biler på 50 tonn begynner å flytte på seg, mens personbiler på ett tonn derimot.....  alle er enig i et et eple på en henger ikke må stroppes fast med 4 stropper..... mens en pall med sementsekker derimot bor festes... dette har noe med hvor stor andel av totalvekten lasten utgjør.

Etter å ha sett tegningen til jhu hva er det folk ikke forstår??
« Siste redigering: februar 19, 2010, 14:07:53 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #70 på: februar 19, 2010, 14:05:37 pm »

Noen har tydeligvis tatt helga tidlig i dag.....

...mens andre har lite å gjøre på jobb.  Osteaktig

Satser på å kjøre bobla til og fra treff til sommeren for egen maskin, så slipper jeg denne stroppinga. God Helg alle sammen!
Loggført
Pål Rui
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: oslo


Vis profil

« Svar #71 på: februar 19, 2010, 18:29:42 pm »

Jeg må nok si meg enig med Bad-Mojo tidligere i tråden.
Jeg stropper også i hjula, og har aldri hatt problemer med det.
Bilen står helt fint på hengeren og fjærer om veibanen er ujevn.
Ikke har jeg bare kjørt i Tyskland, men jeg var på en lang reise ifjor med bilen, først til Danmark, så over til England. Derfra til Holland, og videre nedover til grensa mot Sveits, før jeg satte nesa hjemover til Norge.
Det var vel en reise på rundt 450-500 mil. Hadde ikke et eneste problem.
Disse stroppene kjøpte jeg på Tess, og de er laget til formålet.

Rallygutta kjører med akkurat samme oppsettet, og det er vel ingen som kjører så mange mil som de med henger, men alle har vel sine egne erfaringer om hva de mener er best.

Pål
Loggført
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #72 på: februar 19, 2010, 19:28:18 pm »

Pleier alltid å stroppe i hjørnene på biler jeg har på henger aldri i hjulene. Men jeg har alltid med meg forholdsvis store treklosser jeg skoler oppunder solide punkter i chassiset slik at når jeg trekker bilen ned med stroppene vil bilen ligge av på klossene og chassiset ligge dødt. Og man slipper å dra ned store deler av bilens fjæringsvei før bilen står støtt. På VW skoler jeg oppunder torsjonsrøra både foran og bak. Ved frakt av rørrammechassiser/dragstere vil det ikke være veldig lurt å stroppe i hjula. Svikten i chassiset gjør at  det fort kan gynge i filler. Og det har skjedd.   
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #73 på: februar 19, 2010, 21:02:02 pm »

Skal vi se... Da har vi stroppet i rammevangene ja, og forskriftsmessig støttet opp med kraftig plank. Ja, da er det vel bare å kjøre, eller var det noe som ikke ble helt som vi hadde tenkt...? Øyerulling



Burde nok sett litt mer på denne ift hvordan ting skal gjøres ordentlig... Sjokkert

Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #74 på: februar 19, 2010, 21:52:28 pm »

LOL, merca med dodgen på må være det nærmeste man kommer det å oppheve tyngdekraften.. om jeg ikke husker feil ble den ekvipasjen stoppet et sted på romerike. Hva tenkte de gutta på..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #75 på: februar 19, 2010, 22:29:04 pm »

Det er ikke tilfeldig, tråder som diskuterer temaer jeg ikke har peiling på holder jeg meg unna.... det burde flere ha gjort....

Det der er å sparke en mann som ligger nede under beltestedet....

ME LIKE
Loggført

SCREWDRIVER #1
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #76 på: februar 20, 2010, 08:41:05 am »

høyaktuelt tema

http://www.rbnett.no/article/20100219/NYHETER06/100219866/1085
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #77 på: februar 20, 2010, 09:20:08 am »



helt riktig, å her er en av de viktigste tingene å tenke på. stabilitet.... stropp så mye dere bare vil, hjelper ingen ting så lenge det er lasta feil.
selv har jeg alltid stroppa i  hjula, med hjulstropper. aldri hatt noe problem med en vanlig bay på henger, merker ikke at den fjærer i det hele tatt, selv i godt friv på E6 ligger hengeren som støpt på veien. kun en helt vanlig bilhenger, riktig lastet uansett hvilken bil.
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #78 på: februar 20, 2010, 11:02:56 am »


En hump i veien som sender hengeren ut av kontroll...?  Skulle ha stroppet i chassi han da så hadde det ikke skjedd.
Loggført

Speed is no substitute for direction
VW1300-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 91
Bosted: Vindafjord


Vis profil

« Svar #79 på: februar 20, 2010, 12:33:24 pm »

Skulle likt å sett resultatet på akselvekt på bakakslingen kontra vekt på fremakselen på den Mercedes lastebilen med Dodgen bakpå/oppå  Kult
Absolutt minimumskrav er at 20% av aktuell totalvekt skal hvile på styrende hjul   Øyerulling
Loggført
Feil i databasen
Prøv på nytt. Om du kommer tilbake til denne feilmeldingen, rapporter feilen til en administrator.
Tilbake
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!