april 16, 2024, 07:40:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 464481 ganger)
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #240 på: desember 07, 2010, 19:42:40 pm »

men... da vil jo en orginalbil kontra en som er stiv som en planke gi forskjellige kjøreegenskaper på hengeren da?? si at, jeg frakter en bil som har en fjæringsvei på1,5-2cm max  jeg stropper som alltid i hjula, men stropp langsgående over rullebanen på dekket, alle 4 hjula. gjør jeg akkurat det samme med en helt orginal bil (høyhus...) fester på akkurat samme måte. vil de ikke oppføre seg forskjellig fordi jeg stropper i hjula?
hvis man kjører så fort at hengeren sklir på grusvei, da er det farten eller teknisk tilstand på henger det er no feil med..












vi kan da ikke la denne tråden dø ut igjen allerede nå  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #241 på: desember 07, 2010, 21:31:46 pm »

edit
« Siste redigering: januar 25, 2011, 08:45:12 am av Del » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #242 på: desember 07, 2010, 21:42:52 pm »


Dette holder meg uhellfri :
 1. Stor nok henger. 2. Stor nok trekkbil. 3. Ha sertifikat for begge. 4. Riktig vektfordeling  5. Stropp slik at lasten ikke forskyver seg noen vei.


Du glemte en ting, en viktig ting; ingeniører som har regnet, simulert, testet og gjort sitt for at sjåførene skal ha en komfortabel, trygg og forutsigbar hverdag

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #243 på: desember 08, 2010, 09:06:30 am »

Dette har jeg litt problemer med å forstå. Hengerens fjæring vill jo bare se alt som er oppå som en masse?

Problemet er at du har to tyngdepunkter, og de er ikke skikkelig låst sammen. Skal du få optimale kjøreegenskaper så bør du kun ha ett tyngdepunkt som bør sitte så lavt som mulig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #244 på: desember 08, 2010, 09:19:35 am »

Dette handlar vel KUN om meiningar? Ellers er det jo ingenting å diskutere? Det er jo forskjellige metodar og meiningar som blir diskutert.
Men det kan jo virke litt som om enkelte har bestemt at det kun er 1 ting som er rett.

Det handler IKKE om meninger, mulig det må sies igjen. Om man da ikke avskriver all jobben Newton og kompisene gjorde som meninger.

Hva vi diskuterer er hvorfor det er et sett med regler for sikring av vanlig last (basert på de fysiske lovene), og en HELT annet sett med regler for frakt av last som kalles "bil" (som forbyr bruk av hodet).
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #245 på: desember 08, 2010, 10:36:21 am »

Hva som er best er det vel ingen tvil om. Og at BT har tenkt på alt? Gud bedre, hadde det bare vært sånn...

Tvilen hersker i denne tråden. Men akkurat i denne diskusjonen velger den store massen å ikke overprøve biltilsynets forslag.
Jeg tror at biltilsynet har gjort denne bestemmelsen på bakgrunn av nettopp det man ser i denne tråden...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #246 på: desember 08, 2010, 10:42:59 am »

men... da vil jo en orginalbil kontra en som er stiv som en planke gi forskjellige kjøreegenskaper på hengeren da?? si at, jeg frakter en bil som har en fjæringsvei på1,5-2cm max  jeg stropper som alltid i hjula, men stropp langsgående over rullebanen på dekket, alle 4 hjula. gjør jeg akkurat det samme med en helt orginal bil (høyhus...) fester på akkurat samme måte. vil de ikke oppføre seg forskjellig fordi jeg stropper i hjula?

Helt rett, hengeren vil ha forskjellig kjøreegenskaper avhengig av hvor stumt det oppå er. Du har skjønt det.


Denne tråden vil ikke dø ut så lenge folk bruker partyhatt i stedet for tenkehatten  Blunker


Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #247 på: desember 08, 2010, 10:52:16 am »

"Hjelp, når jeg kjører bilen min er den ikke festet til veien med annet enn hjulene....
Chassiet kan jo krenge, bli satt i svingning og kastet rundt når som helst...." ;-)

Øhh nei... man skulle tro alle forsto at ETT hjuloppheng gjør et bedre jobb en to ovenpå hverandre... hadde det vært BEST så hadde WRC bilene vært bygget slik.

"Hurra jeg kjører Toyota Dyna med en elefant bakpå, heldigvis har jeg skrudd fast bena på den mot lasteplanet"  Øyerulling

Godt å vite at alle ser til å ha et velfungerende chassis og nye dempere på skogsvraket før det skal hjem.

Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #248 på: desember 08, 2010, 12:00:54 pm »

Jhu du trenger Stroppe Kurs Blunker
Da er det nok mange som trenger det Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #249 på: desember 08, 2010, 12:06:57 pm »

nå er de bare lov å kjøre 80kmh med henger dersom den har brems. og når nåla står på 80 har man vel maks 70 i reell fart.
så dersom hengeren er i grei stand og bilen som trekker er dimensjonert så går det nok bra i de fleste tilfeller.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #250 på: desember 08, 2010, 12:20:40 pm »

Jhu du trenger Stroppe Kurs Blunker
Da er det nok mange som trenger det Øyerulling

Jeg gikk stroppe kurs for to år siden, og stilte læreren til veggs over hvorfor det var to forskjellige regler på stropping av vanlig last og biler... han var enig i at det var rart men pekte bare videre på BT.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #251 på: desember 08, 2010, 12:29:31 pm »

Ok Jonny
Er det ikke regel at du må ha Stroppe kurs for å ta Henger lappen da???
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #252 på: desember 08, 2010, 12:41:52 pm »

Ok Jonny
Er det ikke regel at du må ha Stroppe kurs for å ta Henger lappen da???

Nettopp, og det var grunnen til at jeg gikk på det... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #253 på: desember 08, 2010, 13:27:26 pm »

Har alltid stroppet fast bilen etter hjula! En stropp på bakhjulet på venstre sia, og en på framhjulet på høyre side! Alltid fungert helt feilfritt! Bilen har stått støtt som fjell!
Kommer til å fortsette og stroppe slik Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #254 på: desember 08, 2010, 14:15:32 pm »


Det komiske i diskusjonen er at noen later som en bils fjæring er ekstremt farlig.

"Hjelp, når jeg kjører bilen min er den ikke festet til veien med annet enn hjulene....
Chassiet kan jo krenge, bli satt i svingning og kastet rundt når som helst...." ;-)

En fjæring og ett tyngdepunkt er ikke noe problem - både en bil og en henger sitt fjæringssystem er godt designet for å håndtere et tyngdepunkt på farkosten. Det vi i denne tråden påpeker er at det blir "jobbigt" å være henger-fjæringssystem når massen/tyngdepunktet oppå er fritt til å bevege seg...

Det blir litt som - uten sammenlinkning forøvrig - at du legger storflasken med Yara sveisegass flatt i lengderetingen bak i stasjonsvogna di...uten å sikre sideveis. Om du kjører slalom med den gamle stasjonsvogna, blir det bra fart på den flasken frem og tilbake - ikke vanskelig å forestille seg at kjøreegenskapene på stasjonsvogna var "annerledes" enn om den satt bom fast.
« Siste redigering: desember 08, 2010, 14:44:46 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #255 på: desember 08, 2010, 14:25:42 pm »

Igjen, det handler ikke om meninger.
Dette handlar vel KUN om meiningar? Ellers er det jo ingenting å diskutere? Det er jo forskjellige metodar og meiningar som blir diskutert.
Men det kan jo virke litt som om enkelte har bestemt at det kun er 1 ting som er rett.

Et eksempel:
I "gamle dager" kranglet motortrimmere som Gene Berg og andre borte i California mye og lenge om det var "O-porting" eller "D-porting" av VW-topper som gav mest effekt. Man hadde meninger og oppfatninger om hva som var best og riktigst, viste til den ene og den andre eksperten, erfaringer og "slikt har vi alltid gjort" og HK-målinger og alt mulig...

Så oppfant man "flow-benken"....et sofistikert type måleinstrument som rett og slett satte tall på denne synsingen....man målte den fysiske luftgjennomstrømningen igjennom en port....som jo er et resultat av helt basic fysikk...og vips så hadde man fasiten og svaret på bordet. Fysikken viste med et tall hva som var best og riktigst - end of discussion. Man "synset" og "mente" og "følte" noe om ett tema som egentlig bare har ett enkelt riktig svar. Et svar man kan regne og måle seg frem til og som er definert utifra naturens egne lover som alltid gjelder.


Litt sånn er det med denne diskusjonen også - alle her inne og alle verdens Vegdirektorat kan mene og synse akkurat hva de vil, og det har selvfølgelig alle lov til. Det er helt sikkert mange løsninger som er både praktiske, "gode nok" og som alltid går bra. Men det er bare ett eneste riktig svar på spørsmålet om hvordan man best sikrer en avfjæret last oppå en henger.
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #256 på: desember 08, 2010, 14:44:00 pm »


Gurimalla.....5200-visninger? På en stroppetråd?

Vi må antakelig styre hele diskusjonen inn på "se hvor feit jeg har blitt av all denne popcornspisinga" nå...

HØKT
Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #257 på: desember 08, 2010, 15:24:16 pm »

vet ikke hva slags hengere dere har , men å påstå att de har godt utviklet fjøringsystem  på en bilhenger er bra.

når jeg kjører med fjøret OG dempet last aka BIL stroppet i hjula  oppe på biltralla mi som ikke har godt utviklet fjøring og sammenligner med en da jeg kjørte en ladning pallereoler på ett tonn stumt montert .
så vet jeg hva  som ga mest stabilt vogntog ...i praksis.
Bil stroppet i hjula.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #258 på: desember 08, 2010, 15:29:51 pm »

Veldig glad for at noen tar tak i denne diskusjonen igjen. Trodde nesten alt var nevnt og tatt med?
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #259 på: desember 08, 2010, 15:36:17 pm »

vet ikke hva slags hengere dere har , men å påstå att de har godt utviklet fjøringsystem  på en bilhenger er bra.

når jeg kjører med fjøret OG dempet last aka BIL stroppet i hjula  oppe på biltralla mi som ikke har godt utviklet fjøring og sammenligner med en da jeg kjørte en ladning pallereoler på ett tonn stumt montert .
så vet jeg hva  som ga mest stabilt vogntog ...i praksis.
Bil stroppet i hjula.

Hva var kule vekta i begge tilfeller?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #260 på: desember 08, 2010, 15:40:12 pm »

ikke målt , men alltid når jeg laster på min bil /henger , laster jeg med mer enn anbefalt/maks 75 kg. på kula
blir mere stabil å kjøre med en del vekt på kula.
faktisk ikke noe spesielt forskjell om jeg laster noe eller enda litt mer på kula.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #261 på: desember 08, 2010, 15:47:45 pm »

Det som står i vognkortet på bilen eller mer er nok et sikkerstikk. Også dette spiller inn på opplevelsen man har av hengeren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #262 på: desember 08, 2010, 15:49:30 pm »

Kulevekt betyr mer en noe annet for balansen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #263 på: desember 08, 2010, 16:11:36 pm »

Kan jo ikke holde meg unna denne perlen av en tråd Glad

Kanskje vi kan konkludere med at den teoretisk sett beste måten å stroppe på er å stroppe i chassi - da holder bilen seg på hengern selv om man grøfter, taker eller kjører oppned, men at for mange - inkludert BT - er det godt nok å stroppe i hjulene.

Faktum er at selv om de fleste stropper i hjula ved bilstransport, så ligger ikke biler og hengere strødd langs landets veigrøfter. Så da er nok både den ene og den andre måten rimelig trygg.

Fra Vegvesenets dybdeanalyse av dødsulykker i Region sør 2005-1009:


* hengerulykker.jpg (61.84 KB, 632x405 - vist 351 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #264 på: desember 08, 2010, 16:15:57 pm »

Steike, det er farlig å være fotgjenger!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #265 på: desember 08, 2010, 16:21:53 pm »

edit
« Siste redigering: januar 25, 2011, 08:43:26 am av Del » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #266 på: desember 08, 2010, 16:26:47 pm »

sjøl så MENER jeg att på en tralle uten noen form for godt fungerende fjøring OG demper system..så blir jo hengeren en forlenging av bilens bevegelige fjørende masse/  dvs hjul,fjørbein etc på ilen som fraktes..... så har man gode dempere/fjører på bilen som fraktes blir det ganske bra!!!
i praksis!

enig med TT her halveis fjørende  last i rykk og napp med plutselig bråstopp i fjøringsvei er IKKE bra.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #267 på: desember 08, 2010, 16:47:49 pm »

Har alltid stroppet fast bilen etter hjula! En stropp på bakhjulet på venstre sia, og en på framhjulet på høyre side! Alltid fungert helt feilfritt! Bilen har stått støtt som fjell!
Kommer til å fortsette og stroppe slik Blunker

dette er ikke god stropping, da bilen kan vri seg på planet/henger ved unnamanøver og harde nedbremsinger. Det må stroppes på alle hjul, ved transport. grunnen til at det stroppes med kun 2 stropper på bergings bil er fordi det går under "berging". Er det transport skal det stroppes i alle hjul på bergingsbil også( selv om det blir lite gjennomført men men) var på stroppekurs og bergningskurs for 1,5mnd siden så relativt oppegående på reglene
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #268 på: desember 08, 2010, 17:06:10 pm »

Hvordan kan bilen vri seg når den er stroppet diagonalt?
Har alltid stroppet fast bilen etter hjula! En stropp på bakhjulet på venstre sia, og en på framhjulet på høyre side! Alltid fungert helt feilfritt! Bilen har stått støtt som fjell!
Kommer til å fortsette og stroppe slik Blunker

dette er ikke god stropping, da bilen kan vri seg på planet/henger ved unnamanøver og harde nedbremsinger. Det må stroppes på alle hjul, ved transport. grunnen til at det stroppes med kun 2 stropper på bergings bil er fordi det går under "berging". Er det transport skal det stroppes i alle hjul på bergingsbil også( selv om det blir lite gjennomført men men) var på stroppekurs og bergningskurs for 1,5mnd siden så relativt oppegående på reglene
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #269 på: desember 08, 2010, 19:51:01 pm »

Har alltid stroppet fast bilen etter hjula! En stropp på bakhjulet på venstre sia, og en på framhjulet på høyre side! Alltid fungert helt feilfritt! Bilen har stått støtt som fjell!
Kommer til å fortsette og stroppe slik Blunker

Og dette er basert på lang kjøreerfaring med henger av en på 16 år eller?
Loggført
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!