mars 28, 2024, 23:31:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460184 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #720 på: november 01, 2012, 19:17:40 pm »

NYE REGLER FRA 19. JANUAR 2013

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Trekking+av+mindre+tilhenger

Etter at førerkortforskriften er endret i tråd med EUs 3. førerkortdirektiv, kan fire førerkortklasser være aktuelle når man vil trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter bil i klasse B.

Klasse B
Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, må ikke overskride 3500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

Klasse B kode 96
Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 3501 - 4250 kg. Kode 96 oppnås etter gjennomført obligatorisk opplæring på 7 timer, og uten noen førerprøve.

Klasse BE
Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 4251 - 7000 kg. Er nødvendig for trekking av tilhenger som ikke er lovlig med klasse B eller klasse B kode 96, men samtidig må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Klasse BE fås etter obligatorisk opplæring på 7 timer og bestått praktisk førerprøve.

Du må da alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må uansett ikke overskrides. Er bilens tillatte hengervekt lavere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren ikke lastes full. I tillegg må du sjekke og ta hensyn til bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. høyeste sum for bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter til sammen.

-BB-
« Siste redigering: november 01, 2012, 19:22:29 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #721 på: november 01, 2012, 20:26:55 pm »

hva med å ta henger lappen da? Sjokkert
æ tok den i 2001 Glad

Æ HAR'N !
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #722 på: november 01, 2012, 20:32:00 pm »



Med andre ord;

Tar du BE før den 19. Feb, så er det nok med 2 timer kurs (kost ca kr 2500,-) + oppkjøring (ca 1700,- inkl leie av bil)...og du kan kjøre opp til 7000 kg vogntog.

Etter den 19. Feb må du koste på 3,5-ganger så mange timer/kroner for kurset...og ytterligere 1700,- om du vil kjøre tyngre enn 4250kg.

Det er med andre ord mye penger å spare på å ta BE før 19. jan.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #723 på: november 01, 2012, 20:32:56 pm »

hva med å ta henger lappen da? Sjokkert
æ tok den i 2001 Glad

Æ HAR'N !

Ingen henger, men lappen Glad

Penger spart og problemet ute av verden
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #724 på: november 01, 2012, 20:44:15 pm »

jeg trodde Berger hadde Lappen jeg da.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #725 på: november 01, 2012, 21:25:15 pm »

Jeg har BE og kan dra mye rart rundt omkring, det jeg sliter med er den hersens egenvekta på fører, er jo bare skihoppere med jentenavn som veier under 75 kg Osteaktig
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #726 på: november 01, 2012, 21:31:00 pm »

Jeg har BE og kan dra mye rart rundt omkring, det jeg sliter med er den hersens egenvekta på fører, er jo bare skihoppere med jentenavn som veier under 75 kg Osteaktig
Ja eller Ringnes Lite dopa ræserbilsjåfører i August  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #727 på: november 01, 2012, 21:58:27 pm »

Jeg har ikke BE, burde hatt det, men en lunefull sensor strøk meg for å ha kjørt for pent... Egentlig var han furten fordi kjørelæreren kom 10 min for sent med bilen til oppkjøringen....dønn useriøst av både kjøreskole og Statens Vegvesen, og har ikke tenkt å støtte de med en krone til...

Derfor har jeg studert regler og vekter og funnet ut at jeg egentlig ville hatt lite glede av BE, da det er lite sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe meg en bil som er stor nok til å kunne trekke en "vanlig" boogie henger med 2-2500kg nyttelast. En slik henger har ofte en egenvekt på 500-700kg og da er det uansett ikke mer enn 800-1000kg igjen å laste på hvis en trekker med en "vanlig" bil. Så da går jeg heller for å kjøpe meg en bil/henger kombo som gir meg nyttelast på 1100kg og kan kjøres med B Glad 
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #728 på: november 01, 2012, 22:04:10 pm »

Berger, da du trenger er ein caravelle/transporter T3 Glad Dei trekker 1800kg, eller vist da er av dei siste årsmodellane med T3 so kan du få godkjent for 2000kg via eit papir frå møller. både billigare å kulare enn alle andre trasige moderne alternativ:) kjøper du syncro kjem du fram der du vil, og du kan vera med i den kule gjengen Osteaktig
(ja eg kjøpte min syncro pga å dra tilhengar. godkjent for 2tonn og har solangt kosta meg ca 10tusen + årsavgift,forsikring og bensin.. og den er god å dra hengar med.)
må vist få fingen ut å ta BE  snart har eg sjønt!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #729 på: november 01, 2012, 22:11:10 pm »

Selv med 2 tonn lovlig får du ikke noe mer enn 1300-1400 kg nyttelast, holder knapt til en Golf.. Blunker
Men T3 Syncro er en kuul bil, det er helt klart Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #730 på: november 01, 2012, 22:16:21 pm »

uten hengarlappen vil du med ein T3 syncro kunna trekka ca1900kg før du bikkar 3500.
minus hengarvekt =nyttelast. så har du ein lettvekts hengar får du med deg litt av kvart, men stor tysse ståltralla vil gje deg ca 1300kg til overs ja. så løysingen er jo då å ta BE lappen før da vert dyrt so er alt god sos Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #731 på: november 01, 2012, 22:36:59 pm »

uten hengarlappen vil du med ein T3 syncro kunna trekka ca1900kg før du bikkar 3500.
minus hengarvekt =nyttelast. så har du ein lettvekts hengar får du med deg litt av kvart, men stor tysse ståltralla vil gje deg ca 1300kg til overs ja. så løysingen er jo då å ta BE lappen før da vert dyrt so er alt god sos Glad

Nja, ikke helt enig Tistlo, med B lappen kan du kun trekke 3500kg minus bilens tillatte totalvekt, som jeg tipper blir ca 1000kg.
Med BE kan du ikke trekke mer enn det som er tillat på bilen, altså 2 tonn, nyttelast ca 13-1400kg Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #732 på: november 01, 2012, 22:52:11 pm »

uten hengarlappen vil du med ein T3 syncro kunna trekka ca1900kg før du bikkar 3500.
minus hengarvekt =nyttelast. så har du ein lettvekts hengar får du med deg litt av kvart, men stor tysse ståltralla vil gje deg ca 1300kg til overs ja. så løysingen er jo då å ta BE lappen før da vert dyrt so er alt god sos Glad

Nja, ikke helt enig Tistlo, med B lappen kan du kun trekke 3500kg minus bilens tillatte totalvekt, som jeg tipper blir ca 1000kg.
Med BE kan du ikke trekke mer enn det som er tillat på bilen, altså 2 tonn, nyttelast ca 13-1400kg Blunker

 det er og bare tillatte totalvekter i vognkortet som er gjeldenede ved bare B kortet, har du BE er det aktuell vekt, f,eks jeg kan trekke min boggitralle, med egenvekt på 530 kg og laste 990 kg lovlig på den etter mein omega-b, sålenge jeg har BE. har du ikke BE kan du ikke trekke den hengeren tom etter samme bilen engang, da tillatt totalvekt på hengeren overstiger tillatt hengerlast på bilen med ca 1000kg... stupid?? ja, men reglene må man følge for å slippe bøter i 7-10000kr klassen nå om dagen
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #733 på: november 01, 2012, 22:53:40 pm »

Hæ!
Har BE blitt så dyr! Jeg betalte 780,- for noen år siden og da stilte jeg med bil og henger selv Glad Ingen teori eller annet fjas, kun oppkjøring.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #734 på: november 01, 2012, 23:29:24 pm »

beklagar rotingen , Berger, for rask på avtrekkaren Flau
ja du har rett, med B vil den kunne dra hengar med tilatt totalvekt 1000kg og med BE maks samla vekt 2 tonn. so da gjelder å finna ein lett hengar skal du frakta tung bil.. og skal du virkelig frakta tunge ting må du nok ha ein meir motorisert pickup feks. med tilhengarvekt på over 3tonn..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #735 på: november 02, 2012, 07:19:58 am »

beklagar rotingen , Berger, for rask på avtrekkaren Flau
ja du har rett, med B vil den kunne dra hengar med tilatt totalvekt 1000kg og med BE maks samla vekt 2 tonn. so da gjelder å finna ein lett hengar skal du frakta tung bil.. og skal du virkelig frakta tunge ting må du nok ha ein meir motorisert pickup feks. med tilhengarvekt på over 3tonn..

Du tar feil igjen Tistlo. Med B sertifikat så er det kun totalvekt som betyr noe. Feks, ny Passat Tdi 4 motion har en tillatt totalvekt på 2260 kg. Da gjenstår det å finne en henger med maks totalvekt på 1240 kg. Trekk egenvekten på hengeren fra totalvekten så finner du hvor mye du kan laste. 1240 - egenvekt på 400 kg = 840 kg lastekapasitet. Og det nytter ikke å fortelle dem at bilen på hengeren veier 750 kg hvis vognkortet sier noe annet.

Man må med andre ord være nøye med valg av trekkbil for deretter finne en henger som matcher OG som i tillegg har en lav egenvekt. Ikke enkelt men det går.

Gjør du feil her så koster det deg mellom 4000 og 6000 kroner og du må la hengeren stå igjen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #736 på: november 02, 2012, 07:37:52 am »

Christer du som bor der du bor, få tak i en traktor med maskinhenger Gliser Da slipper du unna med mer! Gliser


Dersom tilhengeren har bremser, kan en trekke tilhenger hvor den aktuelle aksellasten (boggilasten) ikke overstiger 1,5 ganger den aktuelle traktorlasten. Dersom en har en traktor som veier 5000 kg (inkludert lesseapparat, lodder og fører) og det overføres 1500 kg fra tilhengeren, kan det være 6500 x 1,5 = 9750 kg på tilhengerakselen, dvs. en tilhenger som veier 11250 kg. inkludert last og egenvekt. Vogntogvekta er da 16250 kg. Men det er også et krav om effekt på traktoren. Det skal være 7 hk pr. tonn vogntogvekt (5,15 kW ECE pr tonn). I dette tilfellet er det 16,25 tonn, og det kreves da en motor på 114 hk.

Jeg for min del har ce så jeg slipper denne hodepinen! Rekker tunge

EDIT: Funket ikke for din del denne!

Denne klassen gjelder føring av traktor og motorredskap (begge med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger.

Tillatt totalvekt må ikke overskride 25.000 kg som enkeltkjøretøy eller som vogntog før førerkortinnehaveren har fått to års erfaring i klasse T eller har fylt 21 år.  
 Gliser Gliser Gliser

Kjører for deg jeg! Blunker
« Siste redigering: november 02, 2012, 07:43:03 am av OldBug » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #737 på: november 02, 2012, 07:56:23 am »

det enkleste er å bruke denne synes jeg  Blunker
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #738 på: november 02, 2012, 08:20:24 am »

beklagar rotingen , Berger, for rask på avtrekkaren Flau
ja du har rett, med B vil den kunne dra hengar med tilatt totalvekt 1000kg og med BE maks samla vekt 2 tonn. so da gjelder å finna ein lett hengar skal du frakta tung bil.. og skal du virkelig frakta tunge ting må du nok ha ein meir motorisert pickup feks. med tilhengarvekt på over 3tonn..

Du tar feil igjen Tistlo. Med B sertifikat så er det kun totalvekt som betyr noe. Feks, ny Passat Tdi 4 motion har en tillatt totalvekt på 2260 kg. Da gjenstår det å finne en henger med maks totalvekt på 1240 kg. Trekk egenvekten på hengeren fra totalvekten så finner du hvor mye du kan laste. 1240 - egenvekt på 400 kg = 840 kg lastekapasitet. Og det nytter ikke å fortelle dem at bilen på hengeren veier 750 kg hvis vognkortet sier noe annet.

Man må med andre ord være nøye med valg av trekkbil for deretter finne en henger som matcher OG som i tillegg har en lav egenvekt. Ikke enkelt men det går.

Gjør du feil her så koster det deg mellom 4000 og 6000 kroner og du må la hengeren stå igjen.

Fasiten her er en bil som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37943191
Totalvekt på 2000kg

Med en henger som denne (1500kg): http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26818499

Dette gir en lastekapasitet på 1076kg på hengeren, og dekker i alle fall mitt behov Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #739 på: november 02, 2012, 08:25:57 am »

Den hengeren der har jeg tittet på og jeg syntes den ser så som så ut. Jeg foretrekker hengere med lavt tyngdepunkt og både Ifor Williams og Brian James har veldig bra hengere for biltransport. Ifor med bladfjærer og Brian med gummi/torsion.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #740 på: november 02, 2012, 09:03:04 am »

Ja, har sett på de også, fordelen med den fra Jessheim er størrelsen på flaket. Jeg har bestilt meg en en sånn, så får vi se hvordan den funker i praksis Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #741 på: november 02, 2012, 14:35:49 pm »

Ja, har sett på de også, fordelen med den fra Jessheim er størrelsen på flaket. Jeg har bestilt meg en en sånn, så får vi se hvordan den funker i praksis Blunker

Så nå blir det hengerutleie i tilegg !?! Hadde ikke turt nevnt slike bestillinger uten ha skult tlf nr eller utleiefirma Blunker
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #742 på: november 02, 2012, 15:06:44 pm »

Ja, har sett på de også, fordelen med den fra Jessheim er størrelsen på flaket. Jeg har bestilt meg en en sånn, så får vi se hvordan den funker i praksis Blunker

Så nå blir det hengerutleie i tilegg !?! Hadde ikke turt nevnt slike bestillinger uten ha skult tlf nr eller utleiefirma Blunker

Hmm, har ikke tenkt på at den kan leies ut, men det kan den jo selvsagt. I alle fall til kjentfolk i VW miljøet Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #743 på: november 02, 2012, 22:09:28 pm »

beklagar rotingen , Berger, for rask på avtrekkaren Flau
ja du har rett, med B vil den kunne dra hengar med tilatt totalvekt 1000kg og med BE maks samla vekt 2 tonn. so da gjelder å finna ein lett hengar skal du frakta tung bil.. og skal du virkelig frakta tunge ting må du nok ha ein meir motorisert pickup feks. med tilhengarvekt på over 3tonn..

Du tar feil igjen Tistlo. Med B sertifikat så er det kun totalvekt som betyr noe. Feks, ny Passat Tdi 4 motion har en tillatt totalvekt på 2260 kg. Da gjenstår det å finne en henger med maks totalvekt på 1240 kg. Trekk egenvekten på hengeren fra totalvekten så finner du hvor mye du kan laste. 1240 - egenvekt på 400 kg = 840 kg lastekapasitet. Og det nytter ikke å fortelle dem at bilen på hengeren veier 750 kg hvis vognkortet sier noe annet.

Kva tar eg feil på meinar du? einig med alt du skriver eg. mulig eg må presisera da, men overnevnte vekter gjelder for min syncro og stemmer ifølge tilhengarkalkulatoren.

anyhow, trur samtlige her inne har ein forståelse av desse reglane no etterkvart.

ellers har eg dagens lokale nyheit på stroppefronten. i den negative enden av stroppa, vel å merka..
Ta ein kikk på bildet her: http://www.avisa-hordaland.no/lokalnytt/voss/article6320643.ece

Dette er vel kanskje stoppa godt nok etter norsk standard?? ser veldig simpelt ut og funkar tydligvis ikkje når uhellet er ute. i dette tilfellet gjelder da ein idiot som då har kjøyrd i narkorus med denne bilfraktaren og på ein eller an måte har han fått sleng på hengaren. var da ikkje sånn med reglane att stroppingen skal medføra at "objektet" kan henga oppned og sidevegs etter stroppene utan å flytta seg eller gjeld ikkje da bilar? eller blandar eg inn min fantasi? opplys gjerne..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #744 på: november 02, 2012, 22:21:35 pm »

trur du han var nykter når han kjørte bilen oppå hengern da ??  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #745 på: november 02, 2012, 22:44:09 pm »

Det er vel slik at sikring skal tåle halve lastens vekt sideveis og bakover, hele vekten forrover! Blunker
« Siste redigering: november 02, 2012, 23:18:07 pm av OldBug » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #746 på: november 02, 2012, 22:55:39 pm »

forresten, Oldbug, kven gidder å reisa rundt å henta bilar med traktor?? Osteaktig

ikkje godt å veta om han trailergubben var i lodd då han stroppa bilane fast, men ei sånn smal "ski-reim" kan umulig holda noko som helst når dei berre går over hjulene og ned igjen. ein smell frå sida, som tilhengaren fekk, resulterar jo i att samtlige hjul hoppar ut av stroppene!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #747 på: november 03, 2012, 18:32:05 pm »

å det er viktig å ha Henger lappen da Osteaktig

Enig!

...ikke fordi man lærer noe på å ta den, men fordi at det blir billigere om man blir stoppet...
Måtte bare kommentere denne, for jeg kunne ikke vært mer uenig. Blunker

Når man ser enkelte lesse opp hengere utenfor IKEA og tilsvarende, med én stropp midt over lasset på tvers, eller slenger ting løst inn i skaphengere, ikke klarer å regne ut hvor tung henger de kan dra med bare B i førerkortet, og synes det er greit å legge sponplatene løst oppå hengeren fordi de "bare" skal kjøre en kilometer hjem - Ja, da mener jeg DEFINITIVT at det er veldig mange som har noe å lære på lastsikringskurs!

Spør du meg, burde det vært obligatorisk med BE i førerkortet, uansett tyngde på henger.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #748 på: november 03, 2012, 20:00:43 pm »

Det funker å bare legge en stropp over vindusviskeren også tydeligvis! Gliser
eks: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/04/531566.html


Eller bare over hengerfestet! Gliser

* gallery_2023_9_14888.jpg (38.83 KB. 485x366 - vist 449 ganger.)

* gallery_2023_9_15725.jpg (38.11 KB. 493x365 - vist 468 ganger.)


Dette går vel fint! Gliser

* 1830vz7.jpg (40.72 KB. 638x464 - vist 624 ganger.)


Dette også!

* gallery_1907_391_5989.jpg (114.4 KB. 960x640 - vist 407 ganger.)



Hvorfor kjøpe bilhenger hvis du har båthenger?

* images.jpg (12.91 KB. 259x194 - vist 353 ganger.)

* imagesCAFGNSAM.jpg (12.89 KB. 259x194 - vist 346 ganger.)


Har du ikke stropp, så tar du med en kompis! Gliser

* imagesCAPSQ92L.jpg (7.34 KB. 269x187 - vist 354 ganger.)


Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #749 på: november 04, 2012, 17:01:19 pm »

ser ut som det er en stropp til foran på bilen i artikkelen også.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!